Jump to content
IGNORERAD

Särskrivningar.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

phitsanulok

När vi ändå är igång kan vi ju ta det här med att skriva DEM, istället för dom, de etc, skulle vilja höra någon tala likadant, skulle ju låta j-t illa tycker jag.

Ex, dem sköterskorna är brunhåriga, säg och lyssna så hör ni hur illa det låter.

Och nej, jag är inget språkforskare, var knappt närvarande i skolan men har börjat reta mig på detta skriftspråk.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    8

  • Kollba

    7

  • hamnoi

    6

  • phitsanulok

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng
Säger bara som Bagheera.......Jösses!
Amen!! Fan jag skrattar ännu.. Du hittar dina kvoteringar Kenneth .. Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är igång kan vi ju ta det här med att skriva DEM, istället för dom, de etc, skulle vilja höra någon tala likadant, skulle ju låta j-t illa tycker jag.

Ex, dem sköterskorna är brunhåriga, säg och lyssna så hör ni hur illa det låter.

Och nej, jag är inget språkforskare, var knappt närvarande i skolan men har börjat reta mig på detta skriftspråk.

mvh walle

Nu heter det egentligen de sköterskorna är brunhåriga i skriftspråk...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Dp..

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok
Nu heter det egentligen de sköterskorna är brunhåriga i skriftspråk...

Haha ja det kan så vara, men det väl i af inte dem sköterskorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Og jeg er helt uskyldig, denne gang. :angel:

Finns väl inga danskar som är oskyldiga...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja det kan så vara, men det väl i af inte dem sköterskorna

På tal om skötersor så kan ju ni som bor ihop med en thaitjej be henne uttala nedanstående.

Sju sjösjuka sjaviga sjömän sköttes generöst av sjuttiosju skitsköna skenheliga sjuksköterskor... Vet inte om de får lära sig sånt på SFI...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om skötersor så kan ju ni som bor ihop med en thaitjej be henne uttala nedanstående.

Sju sjösjuka sjaviga sjömän sköttes generöst av sjuttiosju skitsköna skenheliga sjuksköterskor... Vet inte om de får lära sig sånt på SFI...

 

 

Be din fru säga :rabarber, räddar garanterat upp en dålig dag :giggle:

 

Trevlig kväll//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Be din fru säga :rabarber, räddar garanterat upp en dålig dag :giggle:

 

Trevlig kväll//Lp

 

Prova att säga: sätt dej du gumman, jag diskar jag. Det räddar iaf. hennes kväll...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
När vi ändå är igång kan vi ju ta det här med att skriva DEM, istället för dom, de etc, skulle vilja höra någon tala likadant, skulle ju låta j-t illa tycker jag.

Ex, dem sköterskorna är brunhåriga, säg och lyssna så hör ni hur illa det låter.

Och nej, jag är inget språkforskare, var knappt närvarande i skolan men har börjat reta mig på detta skriftspråk.

mvh walle

Tror att du behöver uppdatera dig om du vill vara språkpolis. http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/far-man-skriva-dom-i-dn

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att säga: sätt dej du gumman, jag diskar jag. Det räddar iaf. hennes kväll...

 

Va fan... jag städar ,tvättar,lagar mat, handlar mat o donar, inte blir hon gladare av att jag stjäl jobbet från fru Husqvarna ivf :giggle:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Är väl ingen höjdare på grammatiken i det svenska språket och särskriver säkert ofta, vissa gånger kan det nog skyllas på Firefox stavningskontroll som inte alls brukar gilla att man skriver ihop orden. Men nu är väl inte syftet med det här forumet att vara Svenska Akademin till lags utan att ha skoj och dela erfarenheter och trådar likt denna bidrar nog inte till ökad skrivlust hos dem som är lite skrangliga i det skrivna svenska språket. 

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att få dom att säga "rododendron"

Sedan är det bra om dom förklarar att dom är sjuk istället för att dom har k*k.

Att läsa till kuksköterska är nog bra, men i sverige behöver man en helt annan utbildning för det.

och då heter det sjuksköterska.

 

Bara ett litet kåseri från mig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med tal och skrift är ingenting att skoja om. Tur att det hela tiden utvecklas åt det bättre. :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla teori är att särskrivandet till viss del beror på för mycket exponering av engelska språket. Där är ju särskrivning snarare regel än undantag.

 

Engelska språket påverkar också annat. Till exempel att skriva alla ord med stor bokstav i en trådtitel, att skriva månader och veckodagar med stor bokstav etc. Det är inte korrekt svenska, men för all del rätt om man skriver på engelska.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Min lilla teori är att särskrivandet till viss del beror på för mycket exponering av engelska språket. Där är ju särskrivning snarare regel än undantag. Engelska språket påverkar också annat. Till exempel att skriva alla ord med stor bokstav i en trådtitel, att skriva månader och veckodagar med stor bokstav etc. Det är inte korrekt svenska, men för all del rätt om man skriver på engelska. Herr Chang har talat.
Hej. Jag tror också detta är orsaken och kan därför ha förståelse för om yngre förmågor särskriver men att vuxna människor helt plötsligt börjar särskriva? Tycker detta fenomen har exploderat dom senaste 5-10 åren. Språket ändras ju hela tiden och i framtiden får man kanske stå ut med kassa apparater och sjuk sköterska? Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag tror också detta är orsaken och kan därför ha förståelse för om yngre förmågor särskriver men att vuxna människor helt plötsligt börjar särskriva?

 

Hmm... yngre förmågor. Ja, vi kanske kan skylla på sämre svenskundervisning i skolorna.

 

Vad som deprimerar mig är när uppenbara stavfel förekommer i media, till exempel Rapport och Svenska Dagbladet. Har man rationaliserat bort redaktörerna, eller finns det inte tid för granskning?

 

 

Hehe, så långt ska det väl inte gå förhoppningsvis. Om betydelsen ändras såpass av särskrivning så borde väl skribenten ha vett att hejda sig. Fast man vet ju aldrig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, kul tråd!

Vill bara bidra med dagens rätt:

 

Kalv lever med kul potatis

Built for comfort, not for speed

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad skönt att palstern är nackad så den inte kryper iväg.. tyquve3y.jpg Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...