Jump to content
IGNORERAD

Visst kan just du bli rik i Thailand


bangkokbusen

Recommended Posts

bangkokbusen

När jag läser på olika forum- och facebooksidor eller pratar med vänner och bekanta så märker jag genomgående uppfattningen att det näst intill är omöjligt att tjäna stora pengar i Thailand.

Har man den uppfattningen så blir det säkert så men för att bryta mönstret är jag säker på att man just det, måste bryta mönstret och gå en annan väg.

Många drömmer om ett liv i Thailand och att leva gott och det är möjligt.

Jag kom till Thailand med i stort sett tomma fickor för ca 10 år sedan och har lyckats bygga upp en större förmögenhet på laglig väg och vill nu inspirera andra att lyckas.

 

 

Några regler som jag har följt är

 

  1. Hitta en affärside som inte finns massor av redan utan hitta något nytt / ny inriktning.Kan vara en befintlig ide som utvecklas åt ett helt annat håll.

  2. Bygg upp det efter hand och gör det ordentligt steg för steg och ha en handlingsplan som du följer.

  3. Låna aldrig pengar utan börja med det du har (eller alternativt gå ihop med någon som kan tänka sig att satsa på din ide-men som inte stjäl den) för att undvika sömnlösa nätter och magsår.Det kan innebära att du behöver jobba ihop ditt startkapital hemma innan du börjar.

  4. Tro på dig själv och lita på din instinkt(Det spelar ingen roll om din omgivning skrattar åt din ide för detta är din framtid och ingen annans)

  5. Blanda inte in någon ny Thailändsk bekantskap,flickvän eller fru om ni inte känt varandra tillräckligt många år och levt ihop länge.

  6. Då det är arbete så är det bara arbete som gäller.Sup inte sönder affärsiden då kvällarna är tillräckligt långa för after work.

  7. Åk runt och försök hitta platsen att starta din verksamhet på.Med motorcykel är det lättare om det är en stad då man kan stanna enkelt och ta kort och anteckna plus och minus.

  8. Lös ett problem i taget för problem dyker det alltid upp men backa aldrig utan hitta lösningar.

  9. Ta reda på fakta och lyssna inte på hörsägen och rykten.Går det inte att hitta fakta så fråga runt,googla men tillslut följ din instinkt.

     

     

Detta var några punkter som bara dök upp och denna lista kan säkert göras längre.

Hade jag litat blint på advokater,rådgivare,frugan eller flickvänner så hade jag inte lyckats överleva här.

Kan denna tråd inspirera nya förmågor att ta det stora steget så har den nått sitt syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bangkokbusen

    15

  • Songkran

    6

  • Herr Chang

    4

  • scorpio63

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Att det går att tjäna pengar i Thailand det ser jag dagligen så det är inget tvivel om det. Att göra det som Farang utan kontaktnät och utan större kapital är duktigt gjort. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att det går bra för dig ! Får man fråga vad för slags verksamhet du driver ?

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen
Roligt att det går bra för dig ! Får man fråga vad för slags verksamhet du driver ?

Meningen med denna tråd var att ge tips och råd och inspiration till de som står i startgroparna.

Den verksamhet jag började med blev självklart kopierad efter några år och därför har jag förändrat inriktningen på den vartefter.

Jag tänker inte gå in på vad det är här med tanke på kopieringsrisken utan det kan vi ta på en forumträff framöver.

Ju hårdare man arbetar ju mer tur får man,det följer hand i hand.

Språket förstår jag mycket av men i affärer använder jag bara Engelska för att undvika missförstånd och i min verksamhet kommer jag långt på det.

De gånger vi kört fast har frugan eller någon anställd fått översätta.

Ändrades av bangkokbusen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Visst går det att tjäna pengar i Thailand men som du att med små medel bygga upp en större förmögenhet är nog ytterst ovanligt..Men grattis!!

 

Det finns ju ett talesätt om att: To make a smal fortune in Thailand you have to invest a large fortune.

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

En stor drivkraft är de människor som skrattar bakom ryggen och baktalar en-Det får mig bara att jobba hårdare för att lyckas ännu mer.

Det är alltid lätt att kritisera människor som åstadkommer saker än att göra något själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan just du bli rik i Thailand

 

Fördelen med Thailand är att man behöver inte vara/bli rik.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Alltid kul med personer som lyckas med sina mål :thumbsup:

 

Synd bara att jantelagen är så djupt rotad i Sverige :y8:

 

Tjänar man sina miljoner på idrott eller lotteri så är det beundransvärt men inte genom hårt arbete

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om målet är att bli rik ekonomisk sätt, så kan man bli det i princip överallt.

 

Nyckeln är hårt arbete , blandat med målvetenhet. Är man dessutom kreativ så

 

hjälper det till.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det att vara av ondo att vara kreativ i Thailand om man är Farang.

Om några år när jag flyttar så kommer jag att ha svarv. svets och allt vad en vanlig verkstad behöver.

Men det blir för mig själv.

Eller kan man tjäna lite på det?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det att vara av ondo att vara kreativ i Thailand om man är Farang. Om några år när jag flyttar så kommer jag att ha svarv. svets och allt vad en vanlig verkstad behöver. Men det blir för mig själv. Eller kan man tjäna lite på det?
Tror inte verkstadsjobb kan generera något work permit
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Visst går det att tjäna pengar i Thailand men som du att med små medel bygga upp en större förmögenhet är nog ytterst ovanligt..Men grattis!!

 

Det finns ju ett talesätt om att: To make a smal fortune in Thailand you have to invest a large fortune.

 

 

Orsaken till detta talesätt är antagligen TS råd nr 6!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande då man inte får utföra ett arbete som ett thailändare kan utföra.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää och det blir för mig själv som jag skrev.

jag tror inte att man kan tjäna på det.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Det finns självklart en massa hinder på vägen .

Språket

Kulturen

Inställningen

Thaitime

Olika värderingar

Hierarki-tänkandet som vi inte har

De kvinnligt anställda ser chefen som en trofe som de flesta vill ha oavsett utseende

Enkelt sagt så ser vi väldigt olika på hur ett företag ska drivas här men chefen bestämmer som tur är ...för chefen om han har chefsegenskaper och inte faller för söta små leenden under arbetstid.Jag var gift men tyckte om att ha kul...men aldrig under arbetstid och aldrig med mina anställda utan det fanns etablerade ställen som stod till tjänst med den tjänsten...

Men i slutändan måste jag erkänna att frugan skilde sig och träffade en annan då jag inte hittade hem tillräckligt ofta efter arbetet och det är jag inte stolt över men jag valde den vägen helt själv och fick ta smällen när den kom och då var man inte lika kaxig kan jag säga..

Fortsättning följer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande då man inte får utföra ett arbete som ett thailändare kan utföra.

 

Ja, detta torde väl lämna fältet vidöppet :wink:

 

Problemet är väl att thailändarna inbillar sig att de kan utföra allt. Ett enkelt exempel: Det är väl fullkomligt uppenbart att en turistguide (i ordets rätta bemärkelse) kan göra ett mycket bättre jobb med turister med samma modersmål. Men se det går ju inte för sig...

 

Om jag mot förmodan skulle vilja bygga hus i Thailand skulle jag föredra att västerländskt utbildade elektriker, VVS-ingenjörer etc gjorde mycket av jobbet. Men det går väl inte heller.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Jag har aldrig varit sugen på att öppna något inom barsvängen men denna vecka hittade jag något klart intressant.

Jag åkte till Hua Hin för ett kundmöte och hamnade sent på kvällen mitt bland bargatorna vid soi Bintabaht.

Vi gick förbi en bar som var full med folk medans övriga barer runt om var glesbesökta.

Denna bar hette Click och hade ett 40 tal sköna stolar att sitta på med många småbord och modern inredning med en bardisk som skiftade färg hela tiden och trots att det var en öppen bar så hade de AC anläggning som gick för fullt och massor av bra fläktar uppsatta strategiskt så temperaturen var behaglig trots en enorm värme just nu.Åldern på kunderna låg från 25 och uppåt och inga bartjejer jobbade där utan all personal hade arbetskläder med staff skrivet på ryggen och ett tiotal arbetade där.

Det innebar snabb service och man fick en nota efter varje beställning och betalade direkt.Smart då dricksen blir högre och de riskerar inga springnotor.

Längst ut hade de ett biljardbord där man fick skriva upp sig om man ville spela och det var aldrig tomt under de timmar vi satt där.

 

post-4927-0-79215400-1364617682_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du definera ordet "rik"?

Vi har nog alla olika värderingar om det.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

post-4927-0-82435700-1364618120_thumb.jp

Deras priser var 90 baht för en öl och 170 baht för en frozen Margarita och margaritashots kostade 50 baht och de beställdes av många bord likaså Shisha det nya innemodet att röka ånga med olika smaker för 300 baht.

 

post-4927-0-90158200-1364618225_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Min definition på rik=individuell tolkning.

Jag är säker på att varje människa har sin egen tolkning på detta ord.

För mig betyder det att jag har tillräckligt på banken för att leva resten av mitt liv utan att behöva att jobba något mer.

Det betyder trygghet då olyckan kan vara framme och sjukhusbesök kan bli kostsamma om inte försäkringar täcker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Är någon här sugen på att starta upp en bra rörelse är mitt tips att åka dit och sitta några kvällar i studiesyfte och kopiera det och öppna på ett ställe där det inte hunnit komma än.Jag själv satt där i 4 kvällar och det var fullpackat hela tiden och folk fick vända då de inte hade mer plats.

Sen hade man inte reda på hur mycket man spenderade då man fick in ett tiotal notor under kvällen men ca 3000 baht betalade jag per kväll.

Och skönt att slippa tjatet om ladydrinkar och bara kunna sitta och slappna av och lyssna på bra musik i kombination med goda vänners sällskap.

Detta är bara en bar som utvecklats i en ny riktning och blivit en fullträff.

Jag lyfter på kepsen och säger grattis till ägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Nu är det lågsäsong och trots det fullt hela tiden och det tyder på framgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara rik... jag skulle vilja komplettera det med ordet nöjd.

 

Själv har jag så det räcker och jag är nöjd. Med viss motvilja nämner jag nu exfru Chang som jag också anser vara rik, åtminstone med thailändska mått mätt. Men hon är inte nöjd... vill ha mer... varför?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...