nung Inlagd Mars 25, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Mars 25, 2013 Nå tror ni att artikeln nedan stämmer? jag tror att är man en kicksökare så har man missbrukar potential. I en rad experiment har Sung-Gon Kim, professor i psykiatri vid Busan National University i Syd Korea, visat att både starka kryddor och alkohol stimulerar belöningssystemet i hjärnan på samma sätt. Sung-Gon Kim fann också att de läkemedel som används mot alkoholberoende fungerade bättre på dem som gillade kryddstark mat. − Hos personer som föredrar starkt kryddad mat aktiveras belöningssystemet lätt av både alkohol och starka kryddor opioidsystemet, förklarade han vid det årliga mötet med Australian Neuroscience Society. När två grupper alkoholister gavs Naltrexon, en drog som blockerar hjärnans belöningssystem, visade det sig ha bäst effekt på dem som också gillade starka kryddor. NUNG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Stark mat frigör väl endorfiner, om jag inte minns fel. Hjärnan säger nej men ändå fortsätter man. Mao man vinner över sin hjärna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Ät chilli, det skall svida när man skiter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Att finns folk som ogillar chili och tycker man förstör maten förstår jag, men personligen kommer jag aldrig att sluta! smaken är som baken=delad Min bak brukar inte gilla chili dagen efter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Åt en gång en färskliten färgglad vacker chilifrukt direkt från ett chili träd detta gör jag ej om käften domnade bort i hettan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Har aldrig begripit det här med stark mat, har bekanta som skryter av att dom äter stark kryddat. Själv föredrar jag att smaka råvaran maten är gjord på, inte döda alla naturliga smaker med en näve chilli. Tänk att dränka en fin torskrygg i chilli eller en rådjursadel ? vansinne. När jag gör en pepparstek med en god sås, skall inte brännan i käften vara signumet Nej, det är den distinkta smaken av välhängd oxfilét forstärkt av såsen på paprika/olika pepparsorter,lök,cognac och grädde. När svättpärlorna bryter ut i pannan och värmen sprider sej inombords, då vet jag att jag lyckats. Vilket jag självklart alltid gör, "såsarnas mästare" som jag är Den där satt helt rätt. Jag har visserligen vant mig vid starkare mat sen fru och jag började leva ihop och tycker att en del mat jag gillade tidigare inte smakar speciellt mycket, men det får vara måtta. Om man tar död på smaken av maten och bara känner att käften hållet på att utveckla brännblåsor då förstår jag inte vitsen med det. Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Tycker mycket om kryddstark mat som smakar gott, dock inte mat som bränner eller smakar illa. Tvingar inte i mig sådant som gör ont att äta, då beställer jag hellre något annat. Ser inget tufft i att kunna käka mest chili, dumdristigt snarare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Franco Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 En sak med chilifruktar som ofta glöms bort är att de faktiskt har en smak också. Det lätt för en svenne att smaka en stark thairätt, kännas hur det bränner utav helvete, och tycka att det där är ju skit, all smak dör med chilin. Men faktum är att när man lär sig att tåla några grader av stark mat, så börjar man ju faktiskt att inse att chilifrukterna tillför ju inte bara hetta/styrka, utan det sätter ju faktiskt en distinkt smak på maten, som man faktiskt kan uppskatta. Och är det nån som testat att göra det så vet ni, att koka en chili (alltså Chili gryta)... långkok på ca 3 timmar, där man pumpar i starka chilifrukter. Men i slutändan blir det en riktig god, mustig gryta med bara tendenser till att vara stark( i alla fall för en van thaimats gourmet). P.s. såg på tv (tror det var Ramsey programet) att chilifrukter är tydligen skitlätta att korsbefrukta. Det är därför det hela tiden kommer nya "världens starkaste" chili. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Så jävla gott med stark mat. Helt underbar sås! 900.000 sch Finns på ICA Maxi! Lite mer drag än thaichilin i dessa! Dom här chilisarna är jäkligt fruktiga och goa. Jävligt fina att ha i körvstroganoff. Skickat från en halvfet helgalkis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Mars 25, 2013 Dela Inlagd Mars 25, 2013 Håller även på att göra ghostchilisnaps. Den blir bjudsprit till de som behöver kvickna till på fyllekalasen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nung Inlagd Mars 30, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Mars 30, 2013 No. 4 Chili/Sötlakrits 175gr, Johan Bülow Artikelnummer:311 No. 4 Chilli/Sötlakrits Lakrits och chili klär varandra. Och den mexikanska Habanero-chilin är särskilt passande. Habanero Chili Liqourice är komponerad i samarbete med Toftegaard Trädgårdsmästeri i Køge, som är känt över hela Danmark för sina läckra chillis. Ingen gluten. Naturligvis. Vikt: 175 g. Härmed beställer jag en burk chili lakrits, mums istället för påskägget. Glad Påsk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu