Jump to content
IGNORERAD

Världen starkaste mat


nung

Recommended Posts

Thailändare verkar tro att endast dem kan äta stark mat och chili i mängder.

Detta är givetvis helt fel, då det går en chili hype i hela världen.

 

Så kallade chiliheads tävlar i konsten att äta världens starkaste mat och lägger ut

filmer och annat på internet.

 

Vet någon om det finns liknade i Thailand där man tävlar genom att äta mest chili mm.

Beskriv er starkaste matupplevelse i Thailand, kan vill gissa att dem flesta tippar på

Som tam. Hoppas det finns några roliga historier.

 

 

 

Här är några exempel:

 

Från Göteborg där en kille misslyckats med världen starkaste korv.

 

 

Från Stockholm där den första kvinnan (thaitjej) klarar harakirikorven.

 

 

Tävling från Indien, där en kvinna vinner chilitävlingen, hon gnuggar 12 chili i ögat också.

 

 

En jävligt bra affär om ni vill köpa starka kryddor, insekter mm.

 

http://extremefood.se/

 

 

Info:

 

 

Chilifrukten innehåller capsaicin som gör att den smakar starkt. Hettan mäts i enheten scoville. Paprika ligger på mellan noll och 100 scovillegrader,jalapeño på 2 500–5 000 och rent capsaicin på 16 miljoner. Den hetaste chilifrukten är Naga Jolokiasom har uppmätts till 1 041 427 scovillegrader.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nung

    11

  • Wangthong

    5

  • Sam sip sam

    3

  • falukorven

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Lagom är bäst. Åt en 9 chilis SomTam en gång men den var för stark. 5-6 är chili är lagom .. med lite öl med is. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig begripit det här med stark mat, har bekanta som skryter av att dom äter stark kryddat.

 

Själv föredrar jag att smaka råvaran maten är gjord på, inte döda alla naturliga smaker med

 

en näve chilli. Tänk att  dränka en fin torskrygg i chilli eller en rådjursadel ? vansinne.

 

När jag gör en pepparstek med en god sås, skall  inte brännan i käften vara signumet

 

Nej, det är den distinkta smaken av välhängd oxfilét forstärkt av såsen på

 

paprika/olika pepparsorter,lök,cognac och grädde. När svättpärlorna bryter ut i pannan

 

och värmen sprider sej inombords, då vet jag att jag lyckats.

 

Vilket jag självklart alltid gör,  "såsarnas mästare" som jag är  :nyam:    :dirol:

 

:rotfl:  :rotfl:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Har aldrig begripit det här med stark mat, har bekanta som skryter av att dom äter stark kryddat. Själv föredrar jag att smaka råvaran maten är gjord på, inte döda alla naturliga smaker med en näve chilli. Tänk att dränka en fin torskrygg i chilli eller en rådjursadel ? vansinne. När jag gör en pepparstek med en god sås, skall inte brännan i käften vara signumet Nej, det är den distinkta smaken av välhängd oxfilét forstärkt av såsen på paprika/olika pepparsorter,lök,cognac och grädde. När svättpärlorna bryter ut i pannan och värmen sprider sej inombords, då vet jag att jag lyckats. Vilket jag självklart alltid gör, "såsarnas mästare" som jag är :nyam::dirol::rotfl::rotfl:
Jo jag håller med. Speciellt med lite finare köttbitar. Tänk på att översaltat också dödar smaken, nåt som tex många restauranger missar. Gillar vissa rätter lite starkare, tex SomTam så gifter sig chilin så underbart med lime och socker. Rå papaya har ju ingen smak i sig. MVG

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Starkhet är ju som känt individuellt . 

så här lite   :offtopic:

 

Medans en kompis till mig åt två (2) st harakirikorvar efter varandra för en t-shirts skull. :crazy:

Efter han tryckt i sig den första sa den "korkade" försäljaren att han inte hade sagt att han skulle äta upp den och det inte utgick någon t-shirt då  :13:  :13:

Då var min kompis förbannad och sa "ge mig en till" så jag kan få den för***nade t-shirten!!!!

Så det gjorde han tröck i sig korv nummer 2. Fick sin t-shirt med tryck "jag har ätit världens starkaste korv" märkt med "fel" årtal.

 

Säljaren var en lika stor id*t som min kompis som mådde som han gjorde senare (även dagen efter)  :crazy:  :crazy:

 

Så köp inte av den lurendrajaren som brukar stå och nasa utanför Engelen vid Kornhamnstorg i Stockholm, om du ska promt äta en sån korv!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag håller med. Speciellt med lite finare köttbitar. Tänk på att översaltat också dödar smaken, nåt som tex många restauranger missar. Gillar vissa rätter lite starkare, tex SomTam så gifter sig chilin så underbart med lime och socker. Rå papaya har ju ingen smak i sig. MVG

Jo jag håller med dig jag med. Det fina med rå chili är ju att man kan urskilja smakerna bakom styrkan, att färska chilin inte lägger till en, eller dövar smaker utan som du säger gifter sig med de övriga smakerna. I vissa rätter så blir det så djäkla bra med styrkan från den färska chillin som lägger till den tredje dimensionen. Blir det för starkt så är det inte bra utan du måste ha din styrka för att det ska passa.

 

Ungefär som en god grogg. För mycket sprit så blir det inte gott utan man tar den bara för spritens skull. Lyckas man med proportionerna så blir det så mycket bättre. Gör man en busgrogg så blir det bara så jäkla fel att man inte ens kan ta den för spritens skull.

 

Till skillnad från de torkade kryddorna som förstör de andra smakerna och bara tar överhanden i smaksättningen har den färska chilin en helt annan transparans i smaken. Oavsett om du tar peppar, vit- svart- chili- eller någon annan torkad peppar så dövar den smakerna av maten och blockerar så att de ej kommer fram utan täpper till smaklökarna på något sätt. Tar du och stoppar in något annat i munnen känner du ej den smaken utan de torkade kryddorna blockerar all annan smak. Tar du däremot färsk chilli i maten så även om det blir starkt så känner du smaken av maten även om chilin framkallar svett i pannan.

 

Oavsett den färska chilins framkallande av en tredje dimension i maten, så visst är det gott när man får sig en riktigt tillagad maträtt eller sås utan chili. Om smakerna har gift sig ordentligt så är det en väldig känsla för läckergomen.

 

Sedan är chilin beroende framkallande. Innan jag träffade frugan så hade jag börjat vänja mig med starkt chilikryddad mat. När hon kom hit till Sverige och sedan åkte hem till Thailand så blev det så uppenbart att jag hade chiliabstinens. Åkte jag ner till Thailand eller besökte någon thailändare i Sverige och fick min dos av chili så blev det ok en stund igen. Men efter en vecka eller två kom chilisuget tillbaka igen. Har någon annan upplevt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Första gången jag var i Thailand.. full som en spruta så började jag sleva i mig av en tjejs somtam medans alla runt bordet skrek NO NO NO!! Ja, jävla i helvete vad starkt det var. :)

 

Jag gillar stark mat... men det får inte bli så starkt att man inte känner smaken av maten utan bara att det är starkt. Sen är väl det väldigt individuellt hur "starkt" det är. Jag är inte i närheten av att tåla stark mat som frugan.. för det är inte normalt imo. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra styrka är inget man känner med smaklökarna, vi har som bekant ingen smaklök för styrka.

Hjärnan framkallar en illusion av brännskada, när man äter chili.

Denna illusion gör att hjärnan utsöndrar serotonin vilket i sig ger en liten kick.

Att andra pepparsorter kan förstöra mat håller jag inte med om, i vanlig peppar

är det för övrigt piperin, denna kemikalie funkar på ett helt annat sätt än tex

capsaicin som kommer från chili.

Nej all chili gifter sig med maten, allt handlar om vilken nivå man klarar av.

 

Brukar man dricka en starköl till maten så kommer man säkert må skit om man 

halsar en 70 cl starksprit.

Ett chilihead äter chili som en missbrukare och vill lindra abstinens och få en liten kick.

 

Inget är för starkt!!!

 

 

Länk piperin: http://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/3base/piperonal.pepper/piperine.pepper/index.html

 

Länk capsaicin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Capsaicin

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare verkar tro att endast dem kan äta stark mat och chili i mängder.

Detta är givetvis helt fel, då det går en chili hype i hela världen.

 

Så kallade chiliheads tävlar i konsten att äta världens starkaste mat och lägger ut

filmer och annat på internet.

 

Vet någon om det finns liknade i Thailand där man tävlar genom att äta mest chili mm.

Beskriv er starkaste matupplevelse i Thailand, kan vill gissa att dem flesta tippar på

Som tam. Hoppas det finns några roliga historier.

 

 

 

Här är några exempel:

 

Från Göteborg där en kille misslyckats med världen starkaste korv.

 

 

Från Stockholm där den första kvinnan (thaitjej) klarar harakirikorven.

 

 

Tävling från Indien, där en kvinna vinner chilitävlingen, hon gnuggar 12 chili i ögat också.

 

 

En jävligt bra affär om ni vill köpa starka kryddor, insekter mm.

 

http://extremefood.se/

 

 

Info:

 

 

Chilifrukten innehåller capsaicin som gör att den smakar starkt. Hettan mäts i enheten scoville. Paprika ligger på mellan noll och 100 scovillegrader,jalapeño på 2 500–5 000 och rent capsaicin på 16 miljoner. Den hetaste chilifrukten är Naga Jolokiasom har uppmätts till 1 041 427 scovillegrader.

För att mäta hur starkt något är använder man Scoville skala. Birdseye chilin som Thailändarna äter och kollar Thai chili ligger på 50000 till 100000 på Scoville skalan Bhut jolokia som den Indiska tjejen äter och gnuggar ögon med ligger på 900000 till 1500000 på Scoville skalan. Alltså en Bhut jolokia är mer än 10 gånger starkare chili än vad Thailändarna äter, kan lova att en Thailändare skulle ligga på golvet och gråta efter en sån chili.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra styrka är inget man känner med smaklökarna, vi har som bekant ingen smaklök för styrka.

Hjärnan framkallar en illusion av brännskada, när man äter chili.

Denna illusion gör att hjärnan utsöndrar serotonin vilket i sig ger en liten kick.

Att andra pepparsorter kan förstöra mat håller jag inte med om, i vanlig peppar

är det för övrigt piperin, denna kemikalie funkar på ett helt annat sätt än tex

capsaicin som kommer från chili.

Nej all chili gifter sig med maten, allt handlar om vilken nivå man klarar av.

 

Brukar man dricka en starköl till maten så kommer man säkert må skit om man 

halsar en 70 cl starksprit.

Ett chilihead äter chili som en missbrukare och vill lindra abstinens och få en liten kick.

 

Inget är för starkt!!!

 

 

Länk piperin: http://www.erowid.org/archive/rhodium/chemistry/3base/piperonal.pepper/piperine.pepper/index.html

 

Länk capsaicin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Capsaicin

Bra information. Hade ingen aning om att styrka inte kändes med smaklökarna.

Det du säger förklarar ju varför man känner abstinens om man ätit mycket chili och sedan blir utan.

 

Blev en dålig förklaring i mitt inlägg om färska kontra torkade kryddor. Jag tycker att man klart kan urskilja ett annat betende på en torkad chili än en färsk chili. En färsk chili blockerar inte smaker på samma sätt som torkad chilli gör. Det är alltså inte chili kontra andra kryddor, utan torkad kontra färska kryddor. Där anser jag att färska kryddor inte ger samma slags bismak som torkade kryddor ger. Torkade kryddor är väl också inte lika flyktiga som färska kryddor är och ligger väl kvar och blockerar längre på något sätt.

 

Nu äter man ju inte färsk peppar på samma sätt som man äter färsk/torkad chili. Därför blir jämförelsen kanske dålig, att det är olika aktiva substanser i chili och peppar och tillvänjning gör säkert också att det blir mer inviduellt hur man upplever de olika typerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag visste bättre trodde jag i min enfald att thailändare var "immuna" mot chili. Men det flåsas och snörvlas en hel del även där. Sedan fortsätter de slafsa i sig ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Har aldrig begripit det här med stark mat, har bekanta som skryter av att dom äter stark kryddat.

 

Själv föredrar jag att smaka råvaran maten är gjord på, inte döda alla naturliga smaker med

 

en näve chilli. Tänk att  dränka en fin torskrygg i chilli eller en rådjursadel ? vansinne.

 

När jag gör en pepparstek med en god sås, skall  inte brännan i käften vara signumet

 

Nej, det är den distinkta smaken av välhängd oxfilét forstärkt av såsen på

 

paprika/olika pepparsorter,lök,cognac och grädde. När svättpärlorna bryter ut i pannan

 

och värmen sprider sej inombords, då vet jag att jag lyckats.

 

Vilket jag självklart alltid gör,  "såsarnas mästare" som jag är  :nyam:    :dirol:

 

:rotfl:  :rotfl:

Precis så är det ,det är därför jag inte äter den smaklösa thaimaten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer nog äta mer och mer stark mat i norden, det passar bra med vårt kalla klimat och man får en

värmerusning i kroppen. Denna rusning beror på att kärlen utvidgas och det borde faktiskt hjälpa människor som har kärlkramp. Chili används inom medicinen och kan användas emot magkatarr

och olika smärttillstånd. Det kan synas paradoxalt att starka kryddor som Chili kan vara fördelaktiga vid magkatarr. Det är innehållet av bl.a. Capsaicin i Chili som har en visad inflammationshämmande effekt.

 

Källa och info: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7895549?dopt=Abstract

Källa och info: http://www.fkog.uu.se/course/a/a8/biolakt-2004ht/.../Sundstrom.pdf

 

 

Den mest starka rätten i China är eldgryta med Sichuanpeppar om jag chansar rätt.

Känslan av Sichuanpeppar  och känslan av att äta den beskrivs  kittlande och bedövande på tungan, med citrus/mentolsmak. Den användes traditionellt i rätter med enorma mängder chili. man blir nästan euforiskt lycklig av att äta “eldgryta” och “mapo doufu. I Indien har dem som bekant en rätt

som heter vindaloon som senare skall utvecklats till världens starkaste rätt vid namn Chicken phaal.

Tydligen måste kocken använda gasmask när maten tillagas.

 

Länk :http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12425390.ab

 

I Japan så kanske man skulle räkna färsk wasabi som styrkehöjare. Men det är helt andra ämnen som

ger reaktionen. Wasabins karaktäristiska smak kommer att den innehåller,  6-isotiocyanatermetyltiohexyl-isotiocyanat, 7-metyltioheptyl-isotiocyanat och 8-metyltioocytl-isotiocyanat. Studier har visat att dessa isothiocyanter har en hämmande effekt på tillväxten av mikrober. Så grön pepparrot kan vara grymt stark på ett helt annat sätt, man brukar säga att det känns i näsan ungefär som metanol. Senap kan ha liknade egenskaper.

 

Åter till ämnet: I Thailand så måste troligtvis Som tam varianten pok pok vara den starkaste, med upp till 50% ren chili i. Förmodligen kan man säkert addera den styrkan pga alla varianter smakförstärkare som thaiarna använder,vilket boostar maten rejält.

 

Håller för övrigt med om att färsk chili smakar bättre än dem flesta torkade varianter, skall studera mera angående detta fenomen.

 

NUNG

 

 

 

 

 

 

 

Sichuanpeppar är en krydda som används mycket i det kinesiska köket, och då framförallt i matlagning i provinsen Sichuan Pepparn är släkt med Citrusträdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så är det ,det är därför jag inte äter den smaklösa thaimaten

Nää, chili är inget för veklingar! :)   

 

Olika rätter har behov av olika ingredienser för att de ska smaka bra. Visa ska ha chili, men jag skulle aldrig komma på att ta chili till palt, pankaka, pölsa, fläsklägg med rotmos eller ärtsoppa. Naturligtvis ska ingredienserna vara högklassiga. Men det gäller att hitta rätt mix. Pölsa gjord bara på file som köttråvara blir lika intetsägande som somtam eller lap utan chili! :crazy:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Nää, chili är inget för veklingar! :)   

 

Olika rätter har behov av olika ingredienser för att de ska smaka bra. Visa ska ha chili, men jag skulle aldrig komma på att ta chili till palt, pankaka, pölsa, fläsklägg med rotmos eller ärtsoppa. Naturligtvis ska ingredienserna vara högklassiga. Men det gäller att hitta rätt mix. Pölsa gjord bara på file som köttråvara blir lika intetsägande som somtam eller lap utan chili! :crazy:  

Chili i stora mängder till kött är helt förödande ,kasta pengar i sjön :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää, chili är inget för veklingar! :)   

 

Olika rätter har behov av olika ingredienser för att de ska smaka bra. Visa ska ha chili, men jag skulle aldrig komma på att ta chili till palt, pankaka, pölsa, fläsklägg med rotmos eller ärtsoppa. Naturligtvis ska ingredienserna vara högklassiga. Men det gäller att hitta rätt mix. Pölsa gjord bara på file som köttråvara blir lika intetsägande som somtam eller lap utan chili! :crazy:  

Eller så gör man som jag och har chili till allt, personligen tycker jag chili förbättrar all mat även om det går emot grundreceptet.

Ärtsoppa och chili blir bara ännu godare, pannkaka och chili har jag faktiskt ätit i Thailand (jäkla gott).

 

När jag är i Siam så äter jag frukt med chilipulver varje dag, ingen kan väl missat att fruktförsäljare och deras påsar med chili.

Mango och vattenmelon är favoriten, blir lyrisk bara jag tänker på det.

 

På Ica Maxi i Sverige brukar det finnas Ass kicking Habanero jellybeans som är fruktansvärd goda. Lakrits och mentol tycker jag blir extra bra med chiliextrakt.

 

Älskar man saltlakrits så inbillar jag mig att man älskar chili också, tyvärr gäller inte det omvända då thaiare brukar spotta och fräsa

om man bjuder på salmiakgodis. Varför ogillar thaiare saltlakrits? Dem blandar ju Thaibasilika i maten som smakar lite som lakrits och då verkar det gå bra.

 

Finns ett köpcentrum i Pattaya där dem har lösgodis med lakrits men det kostar ungefär 100 bath per hekto. Dyrt men gott...

 

Att finns folk som ogillar chili och tycker man förstör maten förstår jag, men personligen kommer jag aldrig att sluta!

 

smaken är som baken=delad

 

Nung

Link to comment
Dela på andra sajter

Chili i stora mängder till kött är helt förödande ,kasta pengar i sjön :ahh:

Fel, kött utan chili är att kasta pengar i havet! :nyam: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Fel, kött utan chili är att kasta pengar i havet! :nyam: 

Inte för oss som tycker om kött :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en stor röd Habanero, den tidigaste av alla Havannapepparsorterna. Den typiska Habanerosmaken och styrkan sitter där den ska.

Art: Capsicum chinense

Styrka: Mycket het

Ursprung: Sydamerika

umba8.jpg Amarillo

Amarillo kommer ursprungligen från Sydamerika och är särskilt uppskattad i Peru, där den används nästan dagligen i heta maträtter. Den kallas även för ají mirasol, cusqueño och kellu-uchu i Peru. Den är skrynklig och har smala axlar med lång och bred form samt spets. Smaken är frisk och svagt syrlig med inslag av frukt och bär. Ají amarillo gör sig mycket bra i fisk- och skaldjursrätter. Den används också till traditionell gul mole-sås och andra salsas. Torkade frukter av amarillo kallas för "cusqueno".

 

Art: Capsicum baccatum

Styrka:  Het. 20000-30000 Scoville

Ursprung: Sydamerika

amarillo1.jpg Anaheim

Anaheim, eller Anaheim Green, är en sort som redan runt år 1900 skapades för konservering.

Denna chili kallas även California Chili, Chili Verde och New mexican chili. Chilifrukten (som är en New Mexican-variant) odlades i början av 1900-talet i närheten av staden Anaheim, vilken har gett den sitt namn. 

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild, 100-500 Scoville

Ursprung: USA

anaheim1.jpg Ancho

Ancho betyder bred på spanska och den tillhör cayennegruppen. Ancho är den mörka torkade frukten av poblano. Ancho har en sammansatt smak av kaffe, kakao och torkad frukt vilket gör den användbar i såser, soppor och grytor. Det finns ytterligare en torkad variant av poblano kallad mulato. Den påminner om ancho men är mörkare och har rökigare arom och svag lakritssmak. Båda passar till vilt, nöt- och fläskkött, kyckling, kalkon och feta fiskar samt chokladdesserter.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild - Medium. 1000–2500 scoville

Ursprung: Mexiko

ancho8.jpg Bell Pepper

I sverige kallas Bell Pepper kort och gott för Paprika. Paprikan innehåller inget capsaicin.

Färgen kan variera kraftigt, alltifrån grön, röd, gul och orange. 

Paprikan har lite olika smak beroende på färg. Den gröna är mer åt det bittra hållet, röd åt det sötare.

   

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild

Ursprung:

bell_pepper1.jpg Birds eye

En liten chilifrukt och av de starkare chilisorterna som finns. Den växer vilt över stora delar av afrika. Denna chili kallas ibland även för ”African devil chili”.

 

Art: Capsicum frutescens

Styrka: Het, 175.000 Scoville

Ursprung: Afrika

birdseye01.jpg Bolivian Rainbow

Plantan är översållad med små upprättväxande frukter, till en början lila men mognar sen fram i orangea och röda nyanser för att till slut bli klart röda. Kompakt planta med orolig fruktsättning. Lämplig som prydnadsväxt. 

 

Art: Capiscum frutescens 

Styrka: Het

Ursprung: Bolivia

 

Bulgarian Carrot

(Shipkas) medeltidig gammal Bulgarisk sort med 6-10 cm långa guloranga morotsformade frukter, kompakta mycket produktiva 30 cm höga plantor som även trivs i kruka, smaken är mycket stark och fruktig, god i kryddoljor, chutneys, marinader och salsasåser, mycket dekorativ. Lämplig att torka. Lämplig som prydnadsväxt.

  

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medel - Het

Ursprung: Bulgarien

 

Carribean Red

Detta är en av dessa röda habanero som smakar som ett svenskt nypon kryddat med ett vulkanutbrott, en oförglömmlig upplevelse. Används med fördel i såser eller grytor.

 

Art: Capsicum chinense

Styrka: Mycket het

Ursprung:

cred8.jpg  

 

Cascabel

Cascabel är en liten rund het chili. Namnet är spanska och betyder "small bell" eller "rattle". Plantan kan bli över en meter hög och växer vild i delar av USA och Mexiko. Den kallas även chile bola, bola chile, rattle chile och coba. I sverige finns den att få tag på i en del livsmedelsbutiker och då i torkad form.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medel, 1,250-2,500 Scoville.

Ursprung: Sydamerika

cascabel8.jpg Cayenne

Mycket het. Mörkgrön till röd. Långsmal, ca. 15 cm. Används mycket i cajun och kreolköket. Går bra att torka och mala till pulver.

Art: Capsicum annum

Styrka: Het  35.000 - 55.000 Scoville.

Ursprung:

cayenne1.jpg Cherry

 

Har en form som liknar ett stort körsbär, därav namnet. Smaken är saftig, frisk och lite söt. Cherry pepper är god att lägga in som pickles tillsammans med andra grönsaker. Den passar även i salsas och sallader. Cherry pepper finns att köpa färsk eller inlagd i pickleslag i välsorterade butiker. 

   

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild - Het. 100 - 3500 Scoville.

Ursprung:  cherry01.jpg  

 

 

Chiltepin

Ordet "Chiltepin" tros komma från det Aztekiska språket Nahuatl. Chiltepin kallas även för Tepin.

Chilepin växer vilt i Mexiko och sydvästra USA. Den kallas ofta för "All chilis moder", för att den anses vara den allra älsta chilin.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Het. 50,000 - 100,000 scoville

Ursprung: Mexiko, USA

tepin1.jpg Chipotle

Chipotle kallas även chipotle pepper, chipotle chilie, smoked jalapeno pepper. Chipotle är torkad, rökt jalapeno som ger en tydligt rökig smak och samtidigt lite hetta åt grytor och såser mm.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: 2,500 och 5,000 Scoville 

Ursprung: Mexiko

chipotle1.jpg Cubanelle

Cubanelle påminner om sweet banana men är ljusgrön till färgen. Smaken är söt och mild. Den passar mycket bra i sallader eller på smörgåsen.

Art:

Styrka: MIld

Ursprung: 

  De Arbol

Frukterna är små och ganska heta. Används ofta för att smaksätta olja och vinäger. Torkad De Arbol passar utmärkt i soppor och grytor. Frukterna är gröna då de är omogna men övergår till rött då de mognar.Namnet är spanska och betyder "små träd".

 

Art:

Styrka: Het, 15.000 - 30.000 Scoville

Ursprung:

arbol01.jpg Dulcetta

Plantan blir 45-60 cm hög. Frukten är grön men övergår då den mognar till röd.

Används främst färsk i salsor och sallader.

 

Typ: Capsicum annuum  

Styrka: Mild

Ursprung:

dulcetta.jpg     Fatalii

Precis som Habanero och Scotch Bonnet så tillhör Fatalii släktet capsicum chinense. Denna chili kanske ser harmlös ut, men icke, den är ordentligt het.

Fatalii härrör från centralafrika. Den har utveckats från chili som slavar tagit med sig till sin hemkontinent från sydamerika.

 

Art: Capsicum chinense

Styrka: Mycket het

Ursprung: Centralafrika

fatalii01.jpg Fresno

Fresno påminner om röd mogen jalapeño, men fresno har lite tunnare fruktkött. Den finns i två storlekar varav den större kallas fresno chile grande. Smaken är fylligt het med viss sötma. Fresno är god i salsa, vinägretter och ceviche men kan även rostas för att få en mera sammansatt smak. Finns i välsorterade frukt- och grönsaksaffärer eller saluhallar. I recept kan den ersätta jalapeño. Styrkan är het till mycket het.

  

Art: Capsicum annuum

Styrka: Het

Scovillegrader: 5000 - 15000

fresno01.jpg Guajillo

Är en torkad frukt med platt form, tunt fruktkött och vackert djupröd och glänsande färg. Smaken är svagt örtig med syra och söt het smak. Guajillo ger fin färg och sammansatt smak i salsa, grytor och soppor. Denna frukt i färsk form heter Mirasol. Andra namn är puya, pullia, travievso och trompa.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medium, 10.000 - 25.000 Scoville

Ursprung: Mexiko

guajillo8.jpg  

 

Guindilla

Odlas i framförallt Spanien. Guindilla påminner i formen om en liten cayennepeppar. Den är avlång, böjd och spetsig. De gröna omogna frukterna har en mild smak. frukterna mognar får de en underton av sötma men också en betydligt större styrka.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild till het, 100-2500 scoville

Ursprung:

guindilla8.jpg Habanero

Habaneron är grön, orange eller röd eller t om vit, 3-6 cm lång och 3-5 cm bred. Formen är oregelbunden, rund och trubbig, ibland spetsig. Den odlas framför allt i Mexico. Habanero betyder "från Havanna". 

Habaneron är mycket het och har en fruktig arom. 

Den är känslig för värme och bör tillsättas mot slutet av tillagningen. 

Habanero kan ha olika namn beroende på varifrån den kommer. I Afrika kallas den kongopeppar.

 

Art: Capsicum chinense 

Styrka: Mycket het. 40.000 - 500.000 Scoville.

Ursprung: Sydamerika

habanero1.jpg Hungarian Wax

Hungarian Wax kallas iblan även "Yellow Wax" Frukten har tjocka väggar och varierar från ljust grön till gul. Smaken är mild. Frukten rostas, läggs in eller äts färsk. Hungarian Wax förekommer ofta i ungerska grytor och andra anrättningar.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild 5.000 - 15.000 Scoville

Ursprung:

hungarianwax1.jpg Jalapeno

Jalapeno är ljusgrön, mörkgrön eller röd, 5-7 cm lång och 2-3 cm bred. Smaken är frisk, kärv och fyllig. Fruktköttet är saftigt. När den mognar blir den röd och smaken sötare. Jalapenon är mycket populär och passar i de flesta maträtter. I Amerika används den t o m i godis, glass och senap.

Röd jalapeno finns också torkad och rökt. Den byter då namn till chipotle.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medium. 2500-5000 Scoville.

Ursprung:

jalapeno1.jpg Japones

En liten, smal och het chili som odlas i kina och japan. Den är populär i Mexiko och namnet "japones" är spanska och betyder "japansk". Japones används mycket i asiatisk matlagning bla i Szechwan-köket. Andra namn för denna chili är Hontaka och Santaka.

 

Art: Capsicum frutescens

Styrka: Medium, 20.000-50.000 Scoville

Ursprung: Japan

hontaka1.jpg    Malagueta

Malagueta är en liten grön eller röd chilifrukt. Den påminner om tabasco och är mycket stark! Den används mycket i Bahia-området i Brazilien. Denna chili finns i två olika storlekar på marknaden, dessa har ofta olika namn. Den mindre kallas “malaguetinha” och den större “malaguetão”, dessa är samma chili men i olika mognadsstadier. Denna chili växer fortfarande vild i delar av brasilien.

 

Art: Capsicum frutescens

Styrka: Mycket het, 50.000 - 100.000 Scoville

Ursprung: Brasilien

malagueta8.jpg Manzano

 

Liknar till formen ett äpple, därav det spanska namnet. Färgen är djupt gul, orange eller röd. Manzano har tjockt fruktkött med knaprig och fruktigt saftig smak kombinerad med mycket fyllig hetta. Manzano är god att fylla med ost, att rosta och att skära i bitar samt att använda i sallader eller som grönsak. Den friska heta smaken gör sig också bra i salsa och ceviche. Manzano beskrivs i delar av amerika som "el mas picante de los picantes" vilket betyder "den starkaste av de starka".

   

Art: Capsicum pubescens

Styrka: Het, 30.000 - 60.000 Scoville

Ursprung:    

 

Mulato

Är den mörka torkade frukten av färsk poblano. Mulato har en sammansatt smak av kaffe, kakao och torkad frukt vilket gör den användbar i såser, soppor och grytor. Den påminner om ancho men är mörkare och har rökigare arom och svag lakritssmak. Båda passar till vilt, nöt- och fläskkött, kyckling, kalkon och feta fiskar samt chokladdesserter. 

 

Art: Capsicum annuum

Styrkan är medium, 1000–2500 scoville

Ursprung:

mulato1.jpg Naga Jolokia

 

Växer vilt i delar av Indien. Påminner i utseende om Habaneron. Det har rapporterats att Naga Jolokia uppmätts till 855,000 scoville vilket betyder att den är världens starkaste chili. Den kallas även Bhut Jolokia, Bih Jolokia, Borbih, Raja Mircha, Raja Chilli, Mirch, Mircha, Naga Moresh samt  Naga Morich.

 

Art: Capsicum chinense

Styrka: Mycket het, 

Ursprung: Indien naga01.jpg  

 

New Mexican New Mexican chile finns i många varianter, Barker är den hetaste och NuMex 6-4 är den vanligaste. I Sverige finner man den oftast torkad i livsmedelsaffärerna. Den har då en djup röd färg, är lite skrynklig och platt samt har avlång form. Smaken är jordig, svagt örtig och fylligt het med inslag av syra och sötma i det tunna fruktköttet.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mild till het, 500-10000 Scoville

Ursprung:

newmexican01.jpg

 

Pasilla

Pasilla är den torkade frukten av chilaca chile och kallas ibland för chile negro. Pasilla är avlång, lite skrynklig och platt med mörkt brunsvart färg. Den har en komplex smak av russin, örter, kakao, lakrits och bär vilken gör sig bäst i varma såser och grytor. I recept kan pasilla ersättas av mulato. 

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medium, 1000-1500 Scoville

Ursprung:

pasilla01.jpg Peperoni

Mognar från grönt till rött. Odlas mycket runt medelhavet  Frukterna har en cylindrisk form och är något avsmalnande med trubbig spets. Blir 8-12 cm lång och 3-4 cm bred. Har ganska tjockt fruktkött. Lite paprikasöt smak med inslag av syra och styrka. Kan användas som en starkare paprika. Perfekt i wokstekning eller rostad och fylld med ost alternativt som stekt grönsak. 

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: 500 - 1000 scoville

Ursprung

peperoni1.jpg  

:

Pequin

Pequin (eller Tepín) är en ganska liten och tunn chilifrukt. Den är ungefär en cm lång och röd. 

Den används mestadels i torkad form och i såser av olika slag. Smaken är het och den används mycket i det thailändska köket.

 

Art:

Styrka:

Ursprung:  

pequin1.jpg  

 

Peru Yellow Peru Yellow sägs ha varit inkafolkets favorit. Plantan blir meterhög och bär mycket frukt. Frukterna blir mellan 5 och 7 cm långa och 1 till 2 cm breda. Frukterna är lätta att torka och kan malas till ett fint gult pulver.

Art: Capsicum baccatum

Styrka: 20.000 - 50.000 Scoville

Ursprung: Peru    Pimento

En liten och väldigt mild chili. Kallas även "cherry pepper".

Pimento eller pimentão är portugisiska och betyder "bell pepper". 

Smaken är sötare och mer aromatisk än den på vanlig paprika. Pimento används ofta som fyllning i gröna urkärnade oliver.

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Mycket mild, 0 Scoville

Ursprung:  

Pimento1.jpg  

 

Piri Piri

 

Piri Piri introducerades av portugiserna. Det är en av de minsta chilifrukterna, 2-4 cm lång. Den kan vara grön eller röd. 

I Portugal används den till grytor, såser, kyckling, fisk, inlagd i vinäger m m. Bör användas med försiktighet.

  

Art:

Styrka: Mycket het, 

Ursprung:

  

  piripiri8.jpg

 

 

 

Poblano

Poblano påminner om paprika i storlek men har mörkgrön färg, tunnare fruktkött och mer avsmalnande form. När poblano mognar får den en djupt rödbrun färg. Smaken i poblano kommer bäst till sin rätt när man rostar eller steker frukten. Den får en fyllig, het och god grönsakssmak med jordig och svagt rökig arom. Poblano är också utmärkt i salsa, grytor, soppor och pesto. Poblano finns i välsorterade frukt- och grönsaksaffärer eller saluhallar. Torkad poblano (ancho) kan köpas i välsorterade livsmedelsbutiker och saluhallar. 

 

Art: Capsicum annuum

Styrka: Medium, 1000 - 2500 Scoville

Ursprung:

poblano1.jpg Red Savina

Hösten 1994 meddelade Chileinstitutet att en habanerovariant (Red savina) uppmäts till 577000 scoville grader! Trots den extrema styrkan är Red savina använbar på samma sätt som vanlig habanero. Fisk och skaldjur, fläsk och fågel piggas upp av den heta smaken. Salsa, soppa, chutney, marinad, dressing och andra såser får också en extra dimension av den exotisk fruktiga smaken. Red savina är den första habaneron som fått ett plant-protection certificate av det amerikanska jordbruksdepartementet. 

 

Art: Capsicum chinense

Styrka: Superhet, 500000 - 577000 Scoville

Ursprung:

redsavina1.jpg Rocotillo Tillhör släktet Capsium chinese. Ursprungligen från Mexiko. Frukterna är röda och kommer ursprungligen från Mexiko..

Art: Capsium chinese, Capsium Baccatum

Styrka: Mild-Medium, 1.000 - 5.000 Scoville

Ursprung: Mexiko

rocotillo1.jpg

 

Rocoto

Rocoto är en medelstor och rund chili som är vanlig i Peru och Bolivia. Rocoto är en av de första odlade chilisorterna. Frukten är röd men det finns även en gul variant som är vanlig i carribien. Andra namn för denna chili är locoto, manzano, canario (den gula sorten), caballo och peron.

 

Art: Capsicum pubescens

Styrka: Het

Ursprung: Sydamerika

rocoto.jpg  

 

Scotch Bonnet

Några anser Habanero och Scotch Bonnet tillhör samma varietet, medan andra hävdar att de är något olika varieteter. Skrynklig, röd eller gul.

Art: Capsicum chinense

Styrka: Mycket het, 200.000 - 325.000 Scoville

Ursprung: 

 

scotchbonnet2.jpg Serrano

 

Serrano är liten och avlång med lite trubbig spets och tjockt fruktkött. Den omogna gröna är vanligast och har en mycket krispig och frisk het smak. Den mogna röda är lite sötare. Den rena heta smaken är perfekt i rårörda eller varma salsas, ceviche och guacamole. Serrano är också god inlagd i vinäger och kan även rostas för mer sammansatt smak. Serrano finns i välsorterade frukt- och grönsaksaffärer eller saluhallar. 

  

Art: Capsicum annuum

Styrka: Het. 10.000 - 25.000 Scoville

Ursprung: serrano1.jpg  

 

 

Shishito

Shishito är en japansk chili som är söt och mild. Frukten är mellan sex och nio centimeter lång.

  

Art: 

Styrka: Mild

Ursprung:

  Spansk peppar

Spansk Chili eller Spansk peppar är namnet på den chilifrukt som nog är mest känd här hemma i sverige. Frukten är lång och smal, finns både grön och röd.  Den fullt mogna röda har svag sötma och fylligare styrka. Ursprungligen kommer spansk peppar från Indonesien. Den som finns i våra butiker är en hybrid som tillkommit i holländska växthus. Kallas även Holland chili eller Dutch.

 

Art: Capsicum Annuum

Styrka: Medium till het, 2500-5000 scoville

Ursprung: Holland

spansk.jpg Sweet Banana

Den smakar inte banan men den är otroligt god. den har samma distinkta chilismak som Hungarian Hot Wax men ingen hetta alls, bara massor med söt god smak och jättestora frukter ca 15-20 cm. Färgen är gul men övergår så småningom till röd. Mycket god i sallader.

Typ: Capsicum annuum

Styrka: Mycket mild

Ursprung:

sweetbanana1.jpg Tabasco

En av de mest odlade sorterna i världen, den kommersiella odlingen började redan i mitten av 1880-talet för att göra den berömda såsen. Den växer som en låg tät buske och ger otroligt rika skördar. Frukten är ca 3cm och riktigt het.

Art: Capsicum frutescens

Styrka: Mycket het

Ursprung: Mexiko

tabasco01.jpg Thai

Grönröd. Liten ca. 5 cm. Mycket stark. Används mycket i sydostasien, kanske mest känd från det thailändska köket. Det ursprungliga namnet är "Prik Kee Noo". Går att få tag på färsk i sverige.

Art: Capsicum frutescens

Styrka: Het. 50.000 - 100.000 Scoville

Ursprung: Thailand

thai8.jpg Wirri Wirri

Denna chili har ca  5 mm stora klotformade frukter. Plantan blir knappt en meter hög och översållas av små lysande röda bär. Smaken är het och underbart fruktig.

 

Art: Capsicum Chinense

Styrka: Mycket het, runt 300.000 Scoville

Ursprung: Guyana

Link to comment
Dela på andra sajter

Chili i stora mängder till kött är helt förödande ,kasta pengar i sjön :ahh:

Javisst, lagom ska de va!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, råkade visst kopiera lite för mycket, bara det med thaichilin skulle med. SORRY!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista inlägget på några timmar, ett härligt stulet recept från internet.

 

 

Jordgubb/chili likör

En god likör som är mycket enkel att göra. Okej det tar några veckor då den ska stå och dra men det kan det vara värt. Perfekt att fixa till nu när det är jordgubbstider

Detta behöver du:

1 liter jordgubbar

35 cl sprit, vodka

2 dl socker

Skalet av en halv limefrukt

1 torkad chili valfri sort (Går även att använda färsk)

1 ren flaska

1 ren glasburk med tätslutande lock

Gör så här:

Skölj och rensa jordgubbarna noga och dela dem på mitten. Tvätta av limefrukten och strimla skalet fint, se till att inte få med något av det vita, de är beskt. Lägga jordgubbarna och limeskalet och torkad chili i en glasburk, häll på socker och sprit.

Låt burken stå ca 2 - 4 veckor i kylskåpet, ta
ut
och skaka lite då och då.

Sila av allt först genom en silduk och sedan ett kaffefilter. Häll upp likören på väl rengjorda glasflaskor.

Denna likör går mycket bra att använda till olika drinkar tex. Strawberry/Chili Mojito (recept kommer senare) men kan naturligtvis avnjutas väl kyld som den är.

 

Skål alla chiliälskare!!!

 

Nung

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör man som jag och har chili till allt, personligen tycker jag chili förbättrar all mat även om det går emot grundreceptet.

Ärtsoppa och chili blir bara ännu godare, pannkaka och chili har jag faktiskt ätit i Thailand (jäkla gott).

 

När jag är i Siam så äter jag frukt med chilipulver varje dag, ingen kan väl missat att fruktförsäljare och deras påsar med chili.

Mango och vattenmelon är favoriten, blir lyrisk bara jag tänker på det.

 

På Ica Maxi i Sverige brukar det finnas Ass kicking Habanero jellybeans som är fruktansvärd goda. Lakrits och mentol tycker jag blir extra bra med chiliextrakt.

 

Älskar man saltlakrits så inbillar jag mig att man älskar chili också, tyvärr gäller inte det omvända då thaiare brukar spotta och fräsa

om man bjuder på salmiakgodis. Varför ogillar thaiare saltlakrits? Dem blandar ju Thaibasilika i maten som smakar lite som lakrits och då verkar det gå bra.

 

Finns ett köpcentrum i Pattaya där dem har lösgodis med lakrits men det kostar ungefär 100 bath per hekto. Dyrt men gott...

 

Att finns folk som ogillar chili och tycker man förstör maten förstår jag, men personligen kommer jag aldrig att sluta!

 

smaken är som baken=delad

 

Nung

Själv tycker jag att jag äter chili till mycket, men du är riktigt extrem. Jag håller mig nog till dom typiskt thailändska rätterna med chili. De svenska recepten får vara.

 

Fast man kan kanske bättra på grönpepparsåsen med chili!

 

Få se framöver om man blir sporrad att prova lite nya sorter, pga dina inlägg här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...