Jump to content
IGNORERAD

Världen starkaste mat


nung

Recommended Posts

Nå tror ni att artikeln nedan stämmer? jag tror att är man en kicksökare så har man missbrukar potential.

 

 

 

I en rad experiment har Sung-Gon Kim, professor i psykiatri vid Busan National University i Syd Korea, visat att både starka kryddor och alkohol  stimulerar belöningssystemet i hjärnan på samma sätt.

Sung-Gon Kim fann också att de läkemedel som används mot alkoholberoende fungerade bättre på dem som gillade kryddstark mat.

− Hos personer som föredrar starkt kryddad mat aktiveras belöningssystemet lätt av både alkohol och starka kryddor opioidsystemet, förklarade han vid det årliga mötet med Australian Neuroscience Society.

När två grupper alkoholister gavs Naltrexon, en drog som blockerar hjärnans belöningssystem, visade det sig ha bäst effekt på dem som också gillade starka kryddor.

 

 

NUNG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nung

    11

  • Wangthong

    5

  • Sam sip sam

    3

  • falukorven

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Stark mat frigör väl endorfiner, om jag inte minns fel. Hjärnan säger nej men ändå fortsätter man. Mao man vinner över sin hjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Att finns folk som ogillar chili och tycker man förstör maten förstår jag, men personligen kommer jag aldrig att sluta! smaken är som baken=delad

 

 

Min bak brukar inte gilla chili dagen efter :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt en gång en färskliten färgglad vacker chilifrukt direkt från ett chili träd detta gör jag ej om käften domnade bort i hettan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig begripit det här med stark mat, har bekanta som skryter av att dom äter stark kryddat.

 

Själv föredrar jag att smaka råvaran maten är gjord på, inte döda alla naturliga smaker med

 

en näve chilli. Tänk att  dränka en fin torskrygg i chilli eller en rådjursadel ? vansinne.

 

När jag gör en pepparstek med en god sås, skall  inte brännan i käften vara signumet

 

Nej, det är den distinkta smaken av välhängd oxfilét forstärkt av såsen på

 

paprika/olika pepparsorter,lök,cognac och grädde. När svättpärlorna bryter ut i pannan

 

och värmen sprider sej inombords, då vet jag att jag lyckats.

 

Vilket jag självklart alltid gör,  "såsarnas mästare" som jag är  :nyam:    :dirol:

 

:rotfl:  :rotfl:

Den där satt helt rätt.

Jag har visserligen vant mig vid starkare mat sen fru och jag började leva ihop och tycker att en del mat jag gillade tidigare inte smakar speciellt mycket, men det får vara måtta. Om man tar död på smaken av maten och bara känner att käften hållet på att utveckla brännblåsor då förstår jag inte vitsen med det. 

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tycker mycket om kryddstark mat som smakar gott, dock inte mat som bränner eller smakar illa.

 

Tvingar inte i mig sådant som gör ont att äta, då beställer jag hellre något annat.

 

Ser inget tufft i att kunna käka mest chili, dumdristigt snarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak med chilifruktar som ofta glöms bort är att de faktiskt har en smak också.

Det lätt för en svenne att smaka en stark thairätt, kännas hur det bränner utav helvete, och tycka att det där är ju skit, all smak dör med chilin.

 

Men faktum är att när man lär sig att tåla några grader av stark mat, så börjar man ju faktiskt att inse att chilifrukterna tillför ju inte bara hetta/styrka, utan det sätter ju faktiskt en distinkt smak på maten, som man faktiskt kan uppskatta.

Och är det nån som testat att göra det så vet ni, att koka en chili (alltså Chili gryta)... långkok på ca 3 timmar, där man pumpar i starka chilifrukter.

Men i slutändan blir det  en riktig god, mustig gryta med bara tendenser till att vara stark( i alla fall för en van thaimats gourmet).

 

 

P.s. såg på tv (tror det var Ramsey programet) att chilifrukter är tydligen skitlätta att korsbefrukta. Det är därför det hela tiden kommer nya "världens starkaste" chili.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla gott med stark mat. post-3429-1364211742,09_thumb.jpg

Helt underbar sås! 900.000 sch

post-3429-1364211802,49_thumb.jpg

Finns på ICA Maxi! Lite mer drag än thaichilin i dessa!

post-3429-1364211878,99_thumb.jpg

Dom här chilisarna är jäkligt fruktiga och goa. Jävligt fina att ha i körvstroganoff.

Skickat från en halvfet helgalkis.

post-3429-1364211742,09_thumb.jpg

post-3429-1364211802,49_thumb.jpg

post-3429-1364211878,99_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller även på att göra ghostchilisnaps. Den blir bjudsprit till de som behöver kvickna till på fyllekalasen. :y15:

Link to comment
Dela på andra sajter

No. 4 Chili/Sötlakrits 175gr, Johan Bülow
 
Artikelnummer:311
No. 4 Chilli/Sötlakrits Lakrits och chili klär varandra. Och den mexikanska Habanero-chilin är särskilt passande. Habanero Chili Liqourice är komponerad i samarbete med Toftegaard Trädgårdsmästeri i Køge, som är känt över hela Danmark för sina läckra chillis. Ingen gluten. Naturligvis. Vikt: 175 g.
 
Härmed beställer jag en burk chili lakrits, mums istället för påskägget.
 
Glad Påsk
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...