Jump to content
IGNORERAD

Oranga kuvertet


Wanchai

Recommended Posts

Jag undrar hur det är för thai i Sverige om de flyttar tillbaka till Thailand. Får de ta ut sitt insparade kapital som en engångssumma eller är det månatliga betalningar som gäller, oberoende storlek på kapitalet?

 

Någon som vet vad som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    6

  • Tallviking

    5

  • Wanchai

    3

  • Kollba

    2

Mest aktiva i denna tråd

Den allmänna pensionen skall alltid tas ut livslångt oavsett belopp.

 

Enligt nuvarande regler kan pensionen börja plockas ut från 61 års ålder. Man skall ansöka om detta hos försäkringskassan.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur det är för thai i Sverige om de flyttar tillbaka till Thailand. Får de ta ut sitt insparade kapital som en engångssumma eller är det månatliga betalningar som gäller, oberoende storlek på kapitalet?

 

Någon som vet vad som gäller?

 

Flyttar dom tillbaka till Thailand får dom inget av det dom betalat in avseende grundpensionen väl ?

 

Dom måste vara skrivna i ett EU/EES-land för att få grundpensionen väl

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriva ut sig från Sverige om man nu har svenskt medborgarskap? Bara att flyga till Thailand och skita i att anmäla något till någon myndighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Jag undrar hur det är för thai i Sverige om de flyttar tillbaka till Thailand. Får de ta ut sitt insparade kapital som en engångssumma eller är det månatliga betalningar som gäller, oberoende storlek på kapitalet? Någon som vet vad som gäller? Flyttar dom tillbaka till Thailand får dom inget av det dom betalat in avseende grundpensionen väl ? Dom måste vara skrivna i ett EU/EES-land för att få grundpensionen väl
Den allmänna pensionen är intjänad pension och kan tas ut var som helst. Garantipension som utgår till den som inte tjänat in så mycket pension är ett bidrag och kan bara tas ut om man är bosatt inom EU Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd · Hidden by swedenfarang, Mars 18, 2013 - onödigt
Hidden by swedenfarang, Mars 18, 2013 - onödigt

Själv så funderar jag på om alla somalier och afghaner kan åka hem igen efter 15 - 30 år och lyfta pension utan att ha jobbat en enda dag...

//P

Link to comment
Flyttar dom tillbaka till Thailand får dom inget av det dom betalat in avseende grundpensionen väl ?

 

Dom måste vara skrivna i ett EU/EES-land för att få grundpensionen väl

Nej. Den allmänna pensionen kan du plocka ut var du än befinner dig.

Men garantipension kan du glömma om du flyttar utanför EU.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så funderar jag på om alla somalier och afghaner kan åka hem igen efter 15 - 30 år och lyfta pension utan att ha jobbat en enda dag...

Om du har flykringstatus så har du rätt till full garantipension oavsett antal år i Sverige men flyttar du så ryker den.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag tidigare, iofs många år sen, hört att om t.ex en turk flyttar hem till Turkiet kunde de få ut hela beloppet som en engångssumma, iom att det var utanför EU. Men det var kanske en skröna bland många andra skrönor om invandrare.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Varför skriva ut sig från Sverige om man nu har svenskt medborgarskap? Bara att flyga till Thailand och skita i att anmäla något till någon myndighet.

 

Man vill åt den eftertraktade SINK-skatten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skriva ut sig från Sverige om man nu har svenskt medborgarskap? Bara att flyga till Thailand och skita i att anmäla något till någon myndighet.

 

 

Vill man ha pension måste man kontakta ambassaden varje år och visa att man lever. Att bara dra låter som ett dåligt alternativ och dessutom är det oansvarigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så funderar jag på om alla somalier och afghaner kan åka hem igen efter 15 - 30 år och lyfta pension utan att ha jobbat en enda dag...

Då har man inte tjänat in någon pension och då finns det inget att plocka ut.

Dom måste stanna i EU för att få ut garantipension (som är ett bidrag).

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill åt den eftertraktade SINK-skatten...

Den är för hög för mig... :thumbsup:

Ska visst drabbas av ca 17% som avgångspensionär.  :14:

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har man inte tjänat in någon pension och då finns det inget att plocka ut.

Dom måste stanna i EU för att få ut garantipension (som är ett bidrag).

 

 

Leif

 

Om man inte anmäler till berörd myndighet så ser det ut som att man fortfarande bor i Sverige. Vilket innebär att man får garantipensionen. Vad jag vet så finns det inget krav på att man skall personligen valsa in på valfri FK-kontor och visa att man fortfarande lever och därmed har rätt till garantipensionen. Lägg sedan till att personen troligtvis får bostadstillägg [1] eftersom garantipensionen är så låg. Det börjar nu närma sig summor som gör att man kanske inte direkt har lust att anmäla till berörda myndigheter att man bor utomlands.

 

[1] http://secure.pensionsmyndigheten.se/download/18.51c42ff713cdd49a130816b/PM_7607_Bostadstillagg+A4+130101.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så funderar jag på om alla somalier och afghaner kan åka hem igen efter 15 - 30 år och lyfta pension utan att ha jobbat en enda dag...

Hoppas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte anmäler till berörd myndighet så ser det ut som att man fortfarande bor i Sverige. Vilket innebär att man får garantipensionen. Vad jag vet så finns det inget krav på att man skall personligen valsa in på valfri FK-kontor och visa att man fortfarande lever och därmed har rätt till garantipensionen. Lägg sedan till att personen troligtvis får bostadstillägg [1] eftersom garantipensionen är så låg. Det börjar nu närma sig summor som gör att man kanske inte direkt har lust att anmäla till berörda myndigheter att man bor utomlands.

 

[1] http://secure.pensionsmyndigheten.se/download/18.51c42ff713cdd49a130816b/PM_7607_Bostadstillagg+A4+130101.pdf

Sådana är reglerna, jag gör ingen värdering om detta.

Ser du olagligheter kring detta så anmäl.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den allmänna pensionen är intjänad pension och kan tas ut var som helst. Garantipension som utgår till den som inte tjänat in så mycket pension är ett bidrag och kan bara tas ut om man är bosatt inom EU Mvh

 

Jo men de flesta invandrare som inte jobbat i 40 år i Sverige kommer inte upp i nivåerna över garantipensionen och då är det väl ganska kört ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana är reglerna, jag gör ingen värdering om detta.

Ser du olagligheter kring detta så anmäl.

 

 

Leif

 

 

Finns väl ett flertal på detta forum som tvångsutskrivits från Sverige mot sin vilja för att myndigheterna ansett att de bott mer än 6 månader per år utomlands

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl ett flertal på detta forum som tvångsutskrivits från Sverige mot sin vilja för att myndigheterna ansett att de bott mer än 6 månader per år utomlands

Visst är det så, men jag kommenterade garantipensioner och bostadsbidrag.

Jag tror inte att det är sådana på detta forum som tvångsutskrivits.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, men jag kommenterade garantipensioner och bostadsbidrag.

Jag tror inte att det är sådana på detta forum som tvångsutskrivits.

 

 

Leif

Varför tror du inte det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror du inte det ?

Jag bara tror det, min fulla rätt. Vill inte heller få bevis om motsatsen..

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara tror det, min fulla rätt. Vill inte heller få bevis om motsatsen..

 

Leif

 

Då skall du inte googla på "tvångsutskriven sink" för du kommer inte gilla alla träffarna du får..

 

Bara ett exempel:

http://chaimai.com/index.php?topic=4891.0

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skall du inte googla på "tvångsutskriven sink" för du kommer inte gilla alla träffarna du får..

 

Bara ett exempel:

http://chaimai.com/index.php?topic=4891.0

Orkar inte skumma mer än en sida, men hittar inget om utflyttad med behållen garantipension och bostadsbidrag som jag inte trodde medlemmara på forumet gjort.

Vanlig utskrivning och SINK vet jag om.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jo men de flesta invandrare som inte jobbat i 40 år i Sverige kommer inte upp i nivåerna över garantipensionen och då är det väl ganska kört ?

Hej.

Beror ju på hur gammal man är när man anländer och vilken lön man har.

Jag inte hur många år man behöver jobba för att komma upp i en hyfsad pension.

Men det är klart att det blir tuffare med färre arbetsår.

De flesta har ju tjänstepension också förutom den allmänna pensionen.

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...