Jump to content
IGNORERAD

Vad får er att flytta till Thailand?


Snucke

Recommended Posts

Här har du några anledningar:

 

1. Köra moped utan hjälm.

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet

 

Kan hålla med om de flesta punkter (kanske inte den ang soi6), men de två jag citerade förstår jag inte alls vitsen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    26

  • Kollba

    14

  • kawasaki

    13

  • Alarik

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inget får mig att flytta till Thailand, varken till obygd eller turistgetton.

Sverige är lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen jag inte kan jobba längre i detta land flyttar jag nog till LOS,

Varför??????

Jo min fru flyttade hit till mig när jag var produktiv och stog ut med det.

Vill hon flytta ner när jag inte kan jobba mer flyttar jag med direkt och finner mig i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt Sverige är ju enligt alla undersökningar och även mig ett av världens bästa länder att leva i. Vafan tror du så många Thailändskor kommer till oss för? Ja inte är bara för oss vackra män. dumskalle!
Varför kallar du mig dumskalle bara för att jag tycker så? Undrar verkligen om det är jag som är dumskallen här?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har levt här sen 2007 och trivs bra fortfarande.Jag har i mina ögon 4 fantastiska flickor som

jag har bra kontakt med via it och telefon.

Jag kan inte säga att allt i Thailand är så jättebra,men var kan man vara nöjd med allt.Det enda

som kan få mig att åka hem för alltid är en försämrad hälsoläge.

Jag betalar trots allt fortfarande skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väsentlig orsak varför jag vill lämna Sverige om/när jag kan trots dålig hälsa - inser du om du läser 

http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/13/moderat-kommunpolitiker-kommunala-ekonomin-dr-neras-av-flyktingpolitiken

Sverige kommer helt enkelt att gå åt skogen och gör det med stormsteg, med de politiker vi har. Jag är sjukpensionär, 50 års diabetes, och ser hur sjukvården försämras från gång till gång eftersom regeringen tar in det ena 100.000-talet illiterata somalier efter det andra, samtidigt som sjukvården bara sjunker, liksom mycket annat. Hela EU är samma.

Min syrra har bott i Israel i 15 år (och vi är inte judar nån av oss om det skulle göra skillnad), hon var på sin första svenska jul i julas eftersom hennes man just hade dött, och - innan hade hon spekulationer på att flytta tillbaka till mörkret och kylan eftersom hon innan brukar komma 2 veckor i maj, nu har hon helt gett upp tanken. Hon mår så bra i sin villa i sin kibbutz på sin bergstopp i Galiléen.

Som handikappad sitter jag hela tiden vid datorn i Sverige, dålig balans, diabetessår i fötterna..    Få vänner här, har alltid varit den skrivande, inte tjafsande, typen, från när jag lärde engelska i skolan har jag haft brevkompisar i Asien och de har känts mycket verkligare än de få vänner jag har i Sverige. Var gång jag kommit tillbaka hit efter några månader ute har jag känt mej som en främling. Efter 3 år i en studio i en fransk by nära Géneve mitt på 80-talet har jag aldrig känt mej bra här.

 

Nu är huvudproblemet om jag medicinskt klarar mej i Thailand. Min thaifru sen 6 år, är högutbildad i både Thailand och Sverige, har mycket svårt att få datajobb här men hade omedelbart fått i Bangkok, hennes by, 12 mil norr därom, där äger hon en bit land och hennes föräldrar säger "kom kom"...   Hennes far - i min ålder - lovar fixa rullstol när jag behöver, just nu är det bara rollator.

 

Ett par 3-4-månaders sejourer på Samui, aldrig någon sorts hemlängtan. I in frus hemby, tja, då var jag tvungen att lära thai, kan inte så många ord nu eftersom hon snackar väldigt bra engelska, men ingen annan i byn. Men internet var ok där sist, 2 somrar sen. Så vi hoppas vara där under juli, sen får vi se.

Och jag är övertygad om att min situation alls inte är ovanlig. De som är unga och starka inser inte hur lyckliga de är, vi som är vuxna inser hur lyckliga vi kan vara över att inte vara värre trots allt.

Du skall göra slag i saken och flytta hit så fort du kan. Efter din beskriving så har jag mycket svårt att tro att du får det sämre.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor 50 km ifrån Sisaket, hör av dig om du är i närheten.

70 km nordost Surin.

Åfan. Jag bor 60 km från Sisaket. Kan det göra oss till buksvågrar ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja så kan det va om jag tycker det, Håll dig gärna utanför min tråd.Det är nog trevligast!

 

Tack för ett ett ltet roligt tjat

Vad i Herrans namn är det för fel på dig ???

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda

som kan få mig att åka hem för alltid är en försämrad hälsoläge.

Jag betalar trots allt fortfarande skatt.

 

Detta är åxå min plan när det krävs ett större ingrepp i kroppen (har ingen sjukförsäkring i Thailand). Och till alla svenskar som kommer att kalla mig för en snyltare, kan jag bara tala om för er att jag betalar samma skatt som ni gör, trots att jag inte utnyttjar någonting i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Det som lockade mig med Thailand var avslapplandet mot det mesta och speciellt tiden den sk Thai-time och massa glada människor runt omkring trots att ekonomin var katastrof för många av de.

Inga självutnämda trafikpoliser som pekade finger mot mig om jag tomgångskörde en kvart eller mer eller parkerade lite obekvämt.Tanka på bensinmackar med service till det jag efterfrågade utan att stanna motorn och ac anläggningen.

Kärleken till min fru och barn är nog den viktigaste punkten som trivs här med mig.

Men om jag inte hade ett arbete här så skulle jag inte orkat med då aktivering av både kropp och hjärna väger tungt för mig.

 

Arbetar-Busen

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket med Thailand som inte är så trevligt oxå.

 

Den ständiga hettan som gör att man ibland tvingas tillbringa halva dagarna på rummet i tvärdrag

 

Kamikazepiloterna på vägarna

 

Myror och moskiter

 

De ständiga olljuden omkring en

 

Att ständigt ses som en vandrande plånbok

 

KAJ

Du glömde att nämna gnälliga faranger...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det bär mig emot så måste jag ändå ge dig karma för detta inläggt

 

För visst är det så att många pensionärer i Thailand utan vettig sysselättning hamnar i alkissvängen efter ett tag och inte minst i Pattaya där de sitter och hivar i sig öl nästan hela dagarna i barerna.

 

Många gubbar startar redan på morgonkvisten och håller sedan en jämn takt tills de somnar.

 

Vilket givetvis leder till att många dukar under ganska snabbt eller hamnar på sjukhuset, vilket inte är så spännande i Thailand.

 

KAJ

Det är väl självvalt och inte ett argument för att inte flytta till Thailand.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på mitt fjärde år i Thailand, 1 år inledningsvis i Bkk resten i Pattaya.

Till skillnad från flera andra som skrivit här är jag mitt i karriären, delägare i firma med Kina och Sydostasien som marknad. Köper alla resonemangen om det behagliga livet och njuter ofta av det själv , men största anledningen till min flytt?

 

 Helt enkelt att det är här (hela nyss nämnda regionen)som framtiden finns. Sverige och Europa är numera ”fat & lazy”, här växer ekonomierna, Folk är på bettet och strävar efter ett bättre liv.  Thailand, mer relaxed än t. ex Kina, medges, men jag vågar påstå att det bortom det som charterresenärerna upplever på playan bakom sina paraplydrinkar, eller pensionärerna i byn (och återigen för att vara tydlig, intet ont om det) finns gott om människor och företag som vill och kan växa och som har ett DRIV. Vart tog det vägen i Sverige? Försvann det i en vardag av trygghetsnarkomani,  vabbande  och rätt till hyfsad ersättning utan att prestera? Vem vet, inte jag.  Valet är som alltid fritt, jag har valt att leva mitt liv där det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas inte :-)

Ditt namn verkar bekant... Några kopplingar till VIsby ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt namn verkar bekant... Några kopplingar till VIsby ?

Nej, bara att jag varit där på semester en gång i en forntid.

Du skrev att du bor utanför Sisaket - åt vilket håll?

Ändrades av Jan L
Link to comment
Dela på andra sajter

Inne på mitt fjärde år i Thailand, 1 år inledningsvis i Bkk resten i Pattaya.

Till skillnad från flera andra som skrivit här är jag mitt i karriären, delägare i firma med Kina och Sydostasien som marknad. Köper alla resonemangen om det behagliga livet och njuter ofta av det själv , men största anledningen till min flytt?

 

 Helt enkelt att det är här (hela nyss nämnda regionen)som framtiden finns. Sverige och Europa är numera ”fat & lazy”, här växer ekonomierna, Folk är på bettet och strävar efter ett bättre liv.  Thailand, mer relaxed än t. ex Kina, medges, men jag vågar påstå att det bortom det som charterresenärerna upplever på playan bakom sina paraplydrinkar, eller pensionärerna i byn (och återigen för att vara tydlig, intet ont om det) finns gott om människor och företag som vill och kan växa och som har ett DRIV. Vart tog det vägen i Sverige? Försvann det i en vardag av trygghetsnarkomani,  vabbande  och rätt till hyfsad ersättning utan att prestera? Vem vet, inte jag.  Valet är som alltid fritt, jag har valt att leva mitt liv där det händer.

Jag tror inte du är på fel spår.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, bara att jag varit där på semester en gång i en forntid.

Du skrev att du bor utanför Sisaket - åt vilket håll?

Snett neråt - sydost.

Har du några bekanta i Visby eller har du någon släkting med samma efternamn som har det.

Det ringer en klocka i mitt huvud när jag ser ditt namn och den är kopplad till min kusin i Visby. Tyvärr så vill jag inte nämna hans namn här utan hans godkännande. Men Luthman får det att slå på stora gongongen i templet, fast jag vet inte varöfr,

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad och tacksam att ha fått växa upp i Sverige i mitten på förra seklet.

 

Lika glad är jag över mitt beslut för 10 år sedan att emigrera.

 

Jag är ännu gladare, jag emigrerade för 31 år sedan. Nu snart 5 år som pensionär i Thailand.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kan tyckas men efter ett arbetsliv där det alltid belönats med en fylla efter en arbetsvecka kan det nog vara tufft att vistas i en evig lördag utan att ta till flaskan. Det här är bara nåt jag tror då det dröjer innan jag själv får pension eller på annat sätt kan sluta jobba.

 

Nordborna har en konstig alkoholkultur. Det har alltid varit tabubelagt att ta sig en öl på vardagar, men jävlar när helgen kommer, då super vi till utav bara fan.

Och i Thailand så har vi inga referenspunkter som säger vilken dag det är, det enda vi vet är att det inte är jobb i morgon.

Det innebär ett redlöst tillstånd redan vid 14:00.

 

Likadant är det när man drar till Alperna eller Teneriffa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ännu gladare, jag emigrerade för 31 år sedan. Nu snart 5 år som pensionär i Thailand.

 

 

Oscar.

 

Du måste vara undantaget som bekräftar regeln, för enligt UdunKaj så borde du ha dött av alkoholism för många år sedan. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska man ju komma ihåg att inte alla pensionister i Thailand lider av overksamhet.

 

Finns ju många aktiviteter och klubbar man kan engagera sig i ex i Pattaya.

 

Har man sen hus och trädgård så tar det ju en stor del av ens tid.

 

Man har ofta inte roligare än vad man själv gör det till.

 

Finns många intressen man kan skapa sig även i Thailand utan att behöva supa ner sig.

 

Däremot kan man ju ta några öl på helgerna inget som skadar ju.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara undantaget som bekräftar regeln, för enligt UdunKaj så borde du ha dött av alkoholism för många år sedan. :)

 

Jo, det blev ju några snapsar på julafton och en pilsner hos en granne för några veckor sedan. Funderade faktiskt på en virre tidigare ikväll, men det kom av sig.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...