Jump to content
IGNORERAD

Vad får er att flytta till Thailand?


Snucke

Recommended Posts

Hej,

Undrar ibland vad som fått er att flytta till Thailand? själv har jag visstast mycket där men känner att det ska mycket till för att bo där! Jag menar mest ni män som bor i byarna. Hur pallar ni!? Är det verkligen den drömscenario som ni tänkte er?

 

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    26

  • Kollba

    14

  • kawasaki

    13

  • Alarik

    12

Mest aktiva i denna tråd

Att palla med Thailand är en barnlek jämfört med att palla med Sverige

Och vad är problemet med att leva i Sverige jämfört med Thailand om man bortser från klimatet och dom svårfångade kvinnorna. Vilket i och för sig är ganska viktiggt!

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hatar snö och kyla med allt vad det innebär så är det thailandska klimatet ett paradis.

Sen är vardagen betydligt roligare i Thailand. En nackdel är att man blir fort bekväm här och det

kan resultera i övervikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortser man från detta anser jag Sverige är överlägset att bo och leva i!

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan vardagen verka roligare i ett kortare perspektiv. Men man behöver har pengar så det räcker att må bra. Och sen ska man ju ha riktiga vänner och göra sig förstådd på ett bra sätt också! annars skulle inte jag må bra i längden

 

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Undrar ibland vad som fått er att flytta till Thailand? själv har jag visstast mycket där men känner att det ska mycket till för att bo där! Jag menar mest ni män som bor i byarna. Hur pallar ni!? Är det verkligen den drömscenario som ni tänkte er?

 

snucke

 

Välkommen att hälsa på så kanske det är lättare att förstå.

Åtta år nu i Thailand och inget besök i Sverige under tiden.

Har inte längtat tillbaka en endaste sekund.

Ändrades av Jan L
Link to comment
Dela på andra sajter

Och är det verkligen härligt att alltid svettas dagtid. framförallt när man gör nåt fysiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag längtar hem nu,,,,,skämt å sido

Det som är negativt med sverige är den förbannade snön

Det positiva är att jag har tjejen å att allt är så fritt å billigt i Thailand

Man kan bygga utan att det kostar skjortan

Jag bor i byn å jag trivs å skulle man vilja ha lite kul så kan man alltid dra någonstans

 

Positiva:

 

Värmen

Billigt

Fritt

Enkelt

Tjejen

 

Negativa:

 

Svärmor

Hettan

Allt kackel

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Och är det verkligen härligt att alltid svettas dagtid. framförallt när man gör nåt fysiskt!

 

Nej det är det väl inte men man vänjer sig å blir aklimatiserad efter ett tag

 

Man kan svettas nattetid åsså efter eventuella övningar

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen att hälsa på så kanske det är lättare att förstå.

Åtta år nu i Thailand och inget besök i Sverige under tiden.

Har inte längtat tillbaka en endaste sekund.

Härligt att du mår bra. men vad beror det på att du inte alls längtar tillbaka. Har du ingen go familj, släkt , bra polare du saknar. eller bara ett fungerande samhälle? Har själv bott i Thailand under ca 8 mån. men fan va jag längtade till det fungerande sverige sen. och folk med samma stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är jag en person som älskar det thailandska sättet och är nog mest lik dom en svenska men det kan helt enkelt bli för mycket för mig o ibland behöver jag mer struktur  över tillvaron. Men jag avundas er som alltid klarar av det. Lev väl mina vänner

 

Snucke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag längtar hem nu,,,,,skämt å sido

Det som är negativt med sverige är den förbannade snön

Det positiva är att jag har tjejen å att allt är så fritt å billigt i Thailand

Man kan bygga utan att det kostar skjortan

Jag bor i byn å jag trivs å skulle man vilja ha lite kul så kan man alltid dra någonstans

 

Positiva:

 

Värmen

Billigt

Fritt

Enkelt

Tjejen

 

Negativa:

 

Svärmor

Hettan

Allt kackel

håller nog med dig i det mesta !Men allt vore ju enklare om man var singel, men det viill jag inte

 

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen att hälsa på så kanske det är lättare att förstå.

Åtta år nu i Thailand och inget besök i Sverige under tiden.

Har inte längtat tillbaka en endaste sekund.

Vart bor ni då? jag brukar hålla till runt Srisaket om jag är i byn. Annars far jag omkring där det är lämpligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

håller nog med dig i det mesta !Men allt vore ju enklare om man var singel, men det viill jag inte

 

Snucke

Men drar du verkligen nån annanstans!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här har du några anledningar:

 

1. Köra moped utan hjälm.

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp
i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.
Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att palla med Thailand är en barnlek jämfört med att palla med Sverige

Fattar inte riktigt Sverige är ju enligt alla undersökningar och även mig ett av världens bästa länder att leva i. Vafan tror du så många Thailändskor kommer till oss för? Ja inte är bara för oss vackra män. dumskalle!

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

ralphtheogre

En väsentlig orsak varför jag vill lämna Sverige om/när jag kan trots dålig hälsa - inser du om du läser 

http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/13/moderat-kommunpolitiker-kommunala-ekonomin-dr-neras-av-flyktingpolitiken

Sverige kommer helt enkelt att gå åt skogen och gör det med stormsteg, med de politiker vi har. Jag är sjukpensionär, 50 års diabetes, och ser hur sjukvården försämras från gång till gång eftersom regeringen tar in det ena 100.000-talet illiterata somalier efter det andra, samtidigt som sjukvården bara sjunker, liksom mycket annat. Hela EU är samma.

Min syrra har bott i Israel i 15 år (och vi är inte judar nån av oss om det skulle göra skillnad), hon var på sin första svenska jul i julas eftersom hennes man just hade dött, och - innan hade hon spekulationer på att flytta tillbaka till mörkret och kylan eftersom hon innan brukar komma 2 veckor i maj, nu har hon helt gett upp tanken. Hon mår så bra i sin villa i sin kibbutz på sin bergstopp i Galiléen.

Som handikappad sitter jag hela tiden vid datorn i Sverige, dålig balans, diabetessår i fötterna..    Få vänner här, har alltid varit den skrivande, inte tjafsande, typen, från när jag lärde engelska i skolan har jag haft brevkompisar i Asien och de har känts mycket verkligare än de få vänner jag har i Sverige. Var gång jag kommit tillbaka hit efter några månader ute har jag känt mej som en främling. Efter 3 år i en studio i en fransk by nära Géneve mitt på 80-talet har jag aldrig känt mej bra här.

 

Nu är huvudproblemet om jag medicinskt klarar mej i Thailand. Min thaifru sen 6 år, är högutbildad i både Thailand och Sverige, har mycket svårt att få datajobb här men hade omedelbart fått i Bangkok, hennes by, 12 mil norr därom, där äger hon en bit land och hennes föräldrar säger "kom kom"...   Hennes far - i min ålder - lovar fixa rullstol när jag behöver, just nu är det bara rollator.

 

Ett par 3-4-månaders sejourer på Samui, aldrig någon sorts hemlängtan. I in frus hemby, tja, då var jag tvungen att lära thai, kan inte så många ord nu eftersom hon snackar väldigt bra engelska, men ingen annan i byn. Men internet var ok där sist, 2 somrar sen. Så vi hoppas vara där under juli, sen får vi se.

Och jag är övertygad om att min situation alls inte är ovanlig. De som är unga och starka inser inte hur lyckliga de är, vi som är vuxna inser hur lyckliga vi kan vara över att inte vara värre trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här har du några anledningar:

 

1. Köra moped utan hjälm.

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp

i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.

Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.

Måste

 

måste säga att de flesta av dina punkter var ganska ovidkommande eller korkade.  Dessa var väl inga bra svar på min fråga! tackar ändå för deina svar!

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste

 

måste säga att de flesta av dina ounkter var ganska ovidkommande eller korkade.  Dessa var väl inga b ra svar på min fråga! tackar ändå för deina svar!

Tjena!

Det bjuder jag på! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det bjuder jag på! :crazy:

Men det är alltså dessa anledningar till att du har flyttat från Sverige!? Då tycker jag synd om dig. Dessutom kan du ordna vissa av dina punkter i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är alltså dessa anledningar till att du har flyttat från Sverige!? Då tycker jag synd om dig. Dessutom kan du ordna vissa av dina punkter i sverige

Tjena!

Läs inlägg 20...ta det mesta med en klackspark! Det kan du göra med hela mitt inlägg,så blir livet lite roligare och trevligare!

 

Have a nice Måndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ralphtheogre

Sverige det lyckliga landet  :14:  :14:  :14:      So  jag just sa, min syrra var här i julas och undrade om varför alla människor rusade som dårar fram i mörkret och snön. Många thaitjejer kommer eftersom de är smarta. De senaste tusen åren har det varit samma sak, normala människor har insett att män och kvinnor är olika med olika hjärnor och behov. Kvinnor behöver säkerhet, en man de kan lita på, inte en som använder pengarna till mekongwhisky och mia nois, som alltför många killar gör i Thailand. Svenska män kan utnyttja det till två av tres förnöjelse. Så har det alltid varit.

 

Jag har ingen översikt över thaitjejer i Sverige, och tyvärr har få det av de som skulle kunna hjälpa dem till ett bättre liv. Min fru är mycket aktiv i thaitemplet här i närheten  Och har gjort deras webbsite, http://www.watsanghabaramee.se/Swedish/se_startsida.html (ps - hon söker jobb som webbdesigner) , så abboten besöker ofta vårt hem, men också han har ingen som helst översikt över alla thaitjejer som kommer till Sverige men inte kommer till templet - en gammal bondgård ursprungligen på skånska landsbygden - och han är bekymrad. Det är väl helt enkelt så att massvis av sextokiga lågutbildade svenska killar har tagit hit thaitjejer av en enda orskak. De andra syns inte lika väl, när min fru var på party i julas bland alla thailändare på universitetet här var det väl  20-30 stycken.  

 

Själv rekommenderar jag internet som jaktplats för thaitjejer - eftersom det fungerade för mej, man såg vilka som kunde bäst engelska från början och träffade sen flera av de mest intressanta när man kom ner.  Men man kan bli lurad där också som överallt. Med 80 miljoner thailändare är det ju lite att välja bland.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väsentlig orsak varför jag vill lämna Sverige om/när jag kan trots dålig hälsa - inser du om du läser 

http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/13/moderat-kommunpolitiker-kommunala-ekonomin-dr-neras-av-flyktingpolitiken

Sverige kommer helt enkelt att gå åt skogen och gör det med stormsteg, med de politiker vi har. Jag är sjukpensionär, 50 års diabetes, och ser hur sjukvården försämras från gång till gång eftersom regeringen tar in det ena 100.000-talet illiterata somalier efter det andra, samtidigt som sjukvården bara sjunker, liksom mycket annat. Hela EU är samma.

Min syrra har bott i Israel i 15 år (och vi är inte judar nån av oss om det skulle göra skillnad), hon var på sin första svenska jul i julas eftersom hennes man just hade dött, och - innan hade hon spekulationer på att flytta tillbaka till mörkret och kylan eftersom hon innan brukar komma 2 veckor i maj, nu har hon helt gett upp tanken. Hon mår så bra i sin villa i sin kibbutz på sin bergstopp i Galiléen.

Som handikappad sitter jag hela tiden vid datorn i Sverige, dålig balans, diabetessår i fötterna..    Få vänner här, har alltid varit den skrivande, inte tjafsande, typen, från när jag lärde engelska i skolan har jag haft brevkompisar i Asien och de har känts mycket verkligare än de få vänner jag har i Sverige. Var gång jag kommit tillbaka hit efter några månader ute har jag känt mej som en främling. Efter 3 år i en studio i en fransk by nära Géneve mitt på 80-talet har jag aldrig känt mej bra här.

 

Nu är huvudproblemet om jag medicinskt klarar mej i Thailand. Min thaifru sen 6 år, är högutbildad i både Thailand och Sverige, har mycket svårt att få datajobb här men hade omedelbart fått i Bangkok, hennes by, 12 mil norr därom, där äger hon en bit land och hennes föräldrar säger "kom kom"...   Hennes far - i min ålder - lovar fixa rullstol när jag behöver, just nu är det bara rollator.

 

Ett par 3-4-månaders sejourer på Samui, aldrig någon sorts hemlängtan. I in frus hemby, tja, då var jag tvungen att lära thai, kan inte så många ord nu eftersom hon snackar väldigt bra engelska, men ingen annan i byn. Men internet var ok där sist, 2 somrar sen. Så vi hoppas vara där under juli, sen får vi se.

Och jag är övertygad om att min situation alls inte är ovanlig. De som är unga och starka inser inte hur lyckliga de är, vi som är vuxna inser hur lyckliga vi kan vara över att inte vara värre trots allt.

Håller med dig lite i ditt resonemang. Men förstår inte riktigt vad du menar, Visst är Sverige ett ganska kallt land känslomässigt men ändå grattis till dig om du hittar ett bättre land med den hjälp du behöver inom sjukvård. Tror inte det men hoppas för din skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...