Jump to content
IGNORERAD

Vad får er att flytta till Thailand?


Snucke

Recommended Posts

Ganska tarvligt att som trådstartare racka ner på folk som svarar på den ställda frågan. I övrigt väldigt förvirrande när man citerar och svarar sig själv.

Schizo..?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 211
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    26

  • Kollba

    14

  • kawasaki

    13

  • Alarik

    12

Mest aktiva i denna tråd

Guest Forden34
Att varje morgon kunna gå ut och ta ett dopp i den 30° poolen

Att inte fundera på vad det är för väder det första man gör på morgonen.

Ingen snö skottning

Inget skrapa rutor å frysa häcken av sig innan bilen blir varm

Ingen bensin som kostar 15 kr/l

Att kunna äta en god måltid för 15 kr

Att vart man än kommer mötas av vänliga leende människor

Inga själv utnämnda trafikpoliser

Att ha en vacker fru som är 20 år yngre och lagar underbar mat utan gnäll eller krav på att du ska diska

Att kunna leva mycket gott och unna sig i princip det man vill men ändå ha pengar över varje månad

Att kunna gå ner på stranden och ta en skön promenad och svalka sig i ett 30° hav

Att kunna ta en resa till Ko Samui utan att behöva spara i flera år först

Att kunna spela golf året runt på fantastiska banor

 

Bara några ex, finns hur mycket som helst.

Förstår inte hur man INTE kan vilja leva i Thailand.

Thailand är easy living i ett nötskal

 

 

Nä men vi är nära nu i Thailand ang bensinpriset

Bensin 95 kostar fan 10 spänn här

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv skulle jag nog inte kunna bo någonstans utan att ha en vettig sysselsättning.

Ska jag bara andas på dagarna och dricka mig full så kan jag lika gärna göra det i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det som lockar mig är att få njuta av frukterna efter ett helt arbetsliv. Antingen på heltid eller minst 6 månader per år. Nu får vi se om det är möjligt. Finns tyvärr en massa hinder. Vi har fortfarande tiden att lösa problemen på.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har ingen tid att umgås alla jobbar alla är i någon sysselsättningsfas i livet som de själv inte bestämmer över. När de har semester stressar de och måste göra något hela tiden. I början tyckte jag det var svårt att man inte var sysselsatt med något hela tiden hade svårt att bara koppla av utan att göra något idag funkar det kanon bra. Man vaknar när man vill går och lägger sig när man vill om något skall göras gör man det annars struntar man i det. Risken finns när några flyttar ner att de gör precis så som de gör på semester supper och stressar. Eller försöker efter likna sitt gamla liv med almanacka som liknar ett jobb. Jag hatar mycket i Thailand men så gör jag även i Sverige. Fördelar med Thailand är främst att här tar man hand om sig själv och de man själv vill. I Sverige skall man ta hand om alla andra oavsett man vill eller inte. Sverige är bra för trygghetsnarkomaner.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Sysselsättningen är viktig som fan

Jag blir ett nervvrak om jag inte får skapa å pula lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag vill till Thailand!

Jag står just i begrepp att ta beslut om när jag ska flytta till Thailand.

 

Varför vill jag flytta till Thailand?

 

Jag bor i en mindre ort på Halländska landsbygden.

Jag kan sitta och titta ut genom fönstret en hel dag utan att se en enda människa.

Följdaktligen ingen att umgås med. Pensionärerna som bor på gatan går på sin höjd ut till postlådan.

En golfbana finns i anslutning till byn. Förhållandevis dyrt, och sällan någon att spela med på vardagarna när jag vill spela.

 

Just nu snö och minusgrader. Byta mot sol och värme. Nåväl, ett och annat skyfall får man stå ut med.

 

Beträffande familj. Jag har två grabbar som jag i bästa fall träffar en gång om året. Håller tät kontakt via telefon och facebook.

Går alldeles utmärkt att fortsätta med i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men vi är nära nu i Thailand ang bensinpriset

Bensin 95 kostar fan 10 spänn här

 

Over 10% af en dagløn for 1 liter,

 

er det billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det blev en kalsongfylla igår kväll. Därav några några inlägg som blev fel inlagda.

Shit happends. Så ursäkta mig att det blev lite knasigt.

 

Tack för era svar!

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Att varje morgon kunna gå ut och ta ett dopp i den 30° poolen

Att inte fundera på vad det är för väder det första man gör på morgonen.

Ingen snö skottning

Inget skrapa rutor å frysa häcken av sig innan bilen blir varm

Ingen bensin som kostar 15 kr/l

Att kunna äta en god måltid för 15 kr

Att vart man än kommer mötas av vänliga leende människor

Inga själv utnämnda trafikpoliser

Att ha en vacker fru som är 20 år yngre och lagar underbar mat utan gnäll eller krav på att du ska diska

Att kunna leva mycket gott och unna sig i princip det man vill men ändå ha pengar över varje månad

Att kunna gå ner på stranden och ta en skön promenad och svalka sig i ett 30° hav

Att kunna ta en resa till Ko Samui utan att behöva spara i flera år först

Att kunna spela golf året runt på fantastiska banor

 

Bara några ex, finns hur mycket som helst.

Förstår inte hur man INTE kan vilja leva i Thailand.

Thailand är easy living i ett nötskal

 

Finns mycket med Thailand som inte är så trevligt oxå.

 

Den ständiga hettan som gör att man ibland tvingas tillbringa halva dagarna på rummet i tvärdrag

 

Kamikazepiloterna på vägarna

 

Myror och moskiter

 

De ständiga olljuden omkring en

 

Att ständigt ses som en vandrande plånbok

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag nog inte kunna bo någonstans utan att ha en vettig sysselsättning.

Ska jag bara andas på dagarna och dricka mig full så kan jag lika gärna göra det i Sverige.

 

Även om det bär mig emot så måste jag ändå ge dig karma för detta inläggt

 

För visst är det så att många pensionärer i Thailand utan vettig sysselättning hamnar i alkissvängen efter ett tag och inte minst i Pattaya där de sitter och hivar i sig öl nästan hela dagarna i barerna.

 

Många gubbar startar redan på morgonkvisten och håller sedan en jämn takt tills de somnar.

 

Vilket givetvis leder till att många dukar under ganska snabbt eller hamnar på sjukhuset, vilket inte är så spännande i Thailand.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är konstigt att många svenskar inte kan göra något annat än att supa om de inte jobbar.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är konstigt att många svenskar inte kan göra något annat än att supa om de inte jobbar.

 

Hur fördriver du tiden/får da'n att gå?  

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är konstigt att många svenskar inte kan göra något annat än att supa om de inte jobbar.

Kan tyckas men efter ett arbetsliv där det alltid belönats med en fylla efter en arbetsvecka kan det nog vara tufft att vistas i en evig lördag utan att ta till flaskan. Det här är bara nåt jag tror då det dröjer innan jag själv får pension eller på annat sätt kan sluta jobba.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale
Att varje morgon kunna gå ut och ta ett dopp i den 30° poolen

Att inte fundera på vad det är för väder det första man gör på morgonen.

Ingen snö skottning

Inget skrapa rutor å frysa häcken av sig innan bilen blir varm

Ingen bensin som kostar 15 kr/l

Att kunna äta en god måltid för 15 kr

Att vart man än kommer mötas av vänliga leende människor

Inga själv utnämnda trafikpoliser

Att ha en vacker fru som är 20 år yngre och lagar underbar mat utan gnäll eller krav på att du ska diska

Att kunna leva mycket gott och unna sig i princip det man vill men ändå ha pengar över varje månad

Att kunna gå ner på stranden och ta en skön promenad och svalka sig i ett 30° hav

Att kunna ta en resa till Ko Samui utan att behöva spara i flera år först

Att kunna spela golf året runt på fantastiska banor

 

Bara några ex, finns hur mycket som helst.

Förstår inte hur man INTE kan vilja leva i Thailand.

Thailand är easy living i ett nötskal

 

Du skrev exakt allt jag tänkte skriva :D Förutom det där med fru då hahahaha

Ändrades av FemmeDeFatale

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det bär mig emot så måste jag ändå ge dig karma för detta inläggt

 

För visst är det så att många pensionärer i Thailand utan vettig sysselättning hamnar i alkissvängen efter ett tag och inte minst i Pattaya där de sitter och hivar i sig öl nästan hela dagarna i barerna.

 

Många gubbar startar redan på morgonkvisten och håller sedan en jämn takt tills de somnar.

 

Vilket givetvis leder till att många dukar under ganska snabbt eller hamnar på sjukhuset, vilket inte är så spännande i Thailand.

 

KAJ

Hur många är många enligt ditt förmenande? Jag har samma uppfattning att ett meningslöst liv främjar alkoholism, men, jag tycker mig se fler råtankade ickepensionärer, eller kanske frivilligpensionärer som syns eller sticker ut nämnvärt. Och vad får dig att tro att det är fler som har ett meningslöst liv i Thailand än i Sverige, och där är ju inte alkoholismen en folksjukdom, som du försöker få det till att fallet skulle vara i Thailand.

Sen är det det där med många igen...många börjar..många hamnar på..

Vad har du fått det ifrån, att MÅNGA dukar under eller hamnar på sjukhus? Är många 10, eller är många 10 000?

Visserligen har jag inte så himskens stort umgänge, men av de jag räknar som vänner är det kanske en eller två som tutar lite väl ofta men därifrån är det långt till underdukning och kom nu inte dragande med ditt nonsenssnack om landsorten för jag tror att du kan få en riktig överraskning om du infann dig i Udon där du bevisligen aldrig variti  och ser den mångkulturella fördelningen av faranger som BOR här, enligt migrationspolisen är det över 6 000 fast boende samt det dubbla som  vistas här mer än 6 månader per år!

Visst mångdubblas siffran i Pattaya, men gissningsvis skiljer sig inte den procentuella fördelningen särskilt mycket!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

De ständiga olljuden omkring en

Hihi haha hoho, var det en felstavning eller var det på riktigt ? :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren
Även om det bär mig emot så måste jag ändå ge dig karma för detta inläggt

 

För visst är det så att många pensionärer i Thailand utan vettig sysselättning hamnar i alkissvängen efter ett tag och inte minst i Pattaya där de sitter och hivar i sig öl nästan hela dagarna i barerna.

 

Många gubbar startar redan på morgonkvisten och håller sedan en jämn takt tills de somnar.

 

Vilket givetvis leder till att många dukar under ganska snabbt eller hamnar på sjukhuset, vilket inte är så spännande i Thailand.

 

KAJ

Jo !!  Det kan nog drabba en del.men jag undrar om  dom inte var fuktskadade redan innan dom kom till Thailand.. Har man inte blivit alkoholist innan man gar i pension , ar nog risken ganska liten att man faller dit.. mvh  pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många är många enligt ditt förmenande? Jag har samma uppfattning att ett meningslöst liv främjar alkoholism, men, jag tycker mig se fler råtankade ickepensionärer, eller kanske frivilligpensionärer som syns eller sticker ut nämnvärt. Och vad får dig att tro att det är fler som har ett meningslöst liv i Thailand än i Sverige, och där är ju inte alkoholismen en folksjukdom, som du försöker få det till att fallet skulle vara i Thailand.

Sen är det det där med många igen...många börjar..många hamnar på..

Vad har du fått det ifrån, att MÅNGA dukar under eller hamnar på sjukhus? Är många 10, eller är många 10 000?

Visserligen har jag inte så himskens stort umgänge, men av de jag räknar som vänner är det kanske en eller två som tutar lite väl ofta men därifrån är det långt till underdukning och kom nu inte dragande med ditt nonsenssnack om landsorten för jag tror att du kan få en riktig överraskning om du infann dig i Udon där du bevisligen aldrig variti  och ser den mångkulturella fördelningen av faranger som BOR här, enligt migrationspolisen är det över 6 000 fast boende samt det dubbla som  vistas här mer än 6 månader per år!

Visst mångdubblas siffran i Pattaya, men gissningsvis skiljer sig inte den procentuella fördelningen särskilt mycket!

 

Nu tror jag nog att det är vanligare med alkisar i Pattaya än i hembyn uppe i Udon.

 

Alla män som bor i byn har väl en fru som håller ett öga på hur mycket som dricks?

 

Där är säkert betydligt fler ungkarlar i Pattaya som både super mer och skiftar damer mer än vad de gör i byn

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo !!  Det kan nog drabba en del.men jag undrar om  dom inte var fuktskadade redan innan dom kom till Thailand.. Har man inte blivit alkoholist innan man gar i pension , ar nog risken ganska liten att man faller dit.. mvh  pensionaren

 

De flesta alkisar når nog inte pensionsåldern

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu bott i Thailand i 8 år, Är 75 år gift här min fru är 51 år, Har hus, bil och mc. Vi har internet.cafe med 20 datorer mest game nu. Ok jag bor 70mil nordost från Bangkok men kan ta semester ibland och köra sydöver. Hur mycket av detta skulle jag ha råd med i Sverige med 12000 kr i pension. Efter skillsmässa och delning blev det 250000 kr räckte här för att bygga hus. Bilen är nu betald även hus och internet.cafet.

Var i Sverige för två år sedan i två veckor längtade tillbaka till Thailand, Tyckte folk var tråkiga, mina barn  bara lite tid att träffa mig. Jag är också reumatiker klarar  inte vinter i Sverige är mycket bättre här. 

Samt att bli gammal i Sverige tror jag är sämre, här tar alla hand om varandra. Vågen med + och -, tycker att + överväger även om många krockar uppstår på grund av så stor kulturskillnad.

 

Jag flyttade till Thailand för att min fru bodde här, och för att det var dags för lite omväxling, och det blev det ju!

Stannade ca 6 år, fick 2 barn och vi diskuterade var vi trodde att de skulle växa upp bäst och säkrast mycket tidigt.

Olika omständigheter gjorde att vi flyttade till Sverige sommaren 2011, mest för vår dotters skull, och det verkar ha varit ett bra beslut.

 

Nu bor vi mycket nära min gamla far, strax 75år ung, som du (våningen under i samma villa), min mor gick bort 2007.

Sen dess har han bott periodvis hos oss i Thailand, annars ensam i en stor kåk, det känns bra att finnas tillhands, även om han är pigg och kry ännu så kan ju snöskottning, gräsklippning och annat bli lite för tungt, han hjälper till med barnen, kör dem till skola och dagis ibland, funkar bra!

 

Vi lever helt enkelt Thaistyle i Sverige, hoppas så småningom kunna få frugans mor till oss i Sverige, fast där krånglar MigV...

Såg min Farfar sitta på äldrevården med sporadiska besök av oss (mest av min far), och hoppas min Far skall slippa det.

 

Sitter och skriver detta i Bkk där jag är tillsammans med min son, frugan och farsan tar hand om vår lilla dotter i Sverige :nyam:

Ångrar varken flytten till Thailand eller flytten till Sverige.

Nu har jag lite hemlängtan, fast grabben trivs här... Så det kan bli!

 

Kul att du trivs, Bengan och ha det fortsatt bra!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad och tacksam att ha fått växa upp i Sverige i mitten på förra seklet.

 

Lika glad är jag över mitt beslut för 10 år sedan att emigrera.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta alkisar når nog inte pensionsåldern

 

KAJ

Mönstermedborgare då!

 

Betalar en massa extra spritskatt och sen viker de in klövarna innan pension...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad och tacksam att ha fått växa upp i Sverige i mitten på förra seklet.

 

Lika glad är jag över mitt beslut för 10 år sedan att emigrera.

Samma här, jag ligger väl några år efter dig men precis så känner jag det. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag nog att det är vanligare med alkisar i Pattaya än i hembyn uppe i Udon.

 

Alla män som bor i byn har väl en fru som håller ett öga på hur mycket som dricks?

 

Där är säkert betydligt fler ungkarlar i Pattaya som både super mer och skiftar damer mer än vad de gör i byn

 

KAJ

 

 

AHA, det är alltså inte pensionärer du talar om när du skriver pensionärer...lite svårt för en med normalkompetens i globen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...