Jump to content
IGNORERAD

Hur lång tid tar WEB UT ?


Tackzhin

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tackzhin

    13

  • trebh

    12

  • pigge01

    7

  • thaikonsult

    6

Mest aktiva i denna tråd

Ansökan inlämnad 25/12... Intervju 28/1... Väntar fortfarande på beslut från Mig- verket

Hej

Vi tycks ha nästan samma datum för intervju...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 23/3 var Rochelle på Ambassaden i Bangkok.

I dag 12/4 kom UT-kortet till Konsulatet i Manila.
Nu är vi på gång med biljetter

Hon kommer nog till Kastrup den första maj.


Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

UdonCh, vilken enhet är det som handlägger erat ärende?

Jag ringde MIG igår. Det är Norrköping som hanterar detta. De säger att de har 8 månaders kö.

Jag får då intrycket av denna dam att all denna hantering med UT via webben har helt upphört och lagd på framtiden.

Just snyggt då man reklamerade för detta för bara 6 månader sedan. Det finns inte en käft som hanterar detta område just nu.

Endast förturer tar de emot - om man kan få till en sådan skrift kan det hantera detta fort. Jag skrev en förtursanmälan via deras webformulär. Inget svar på en månad. Jag frågade MIG damen varför de har kontaktformulär som ingen svarar på.

"Ja det var dumt...jag skall be dem undersöka det"...

 

Jag frågade dem om vad som händer om vi söker ett 90 dagars Visa i Bangkok för snabbare inresa sverige (vi sitter båda låsta i Thailand) .

"Ni kan söka...Det är inget vi lägger oss i"

Så handläggningen av uppehållstillståndet upphör inte bara för att vi också söker ett 90 dagars visa för att komma in i Sverige.

Svar:blev. NEJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde MIG igår. Det är Norrköping som hanterar detta. De säger att de har 8 månaders kö.

Jag får då intrycket av denna dam att all denna hantering med UT via webben har helt upphört och lagd på framtiden.

Just snyggt då man reklamerade för detta för bara 6 månader sedan. Det finns inte en käft som hanterar detta område just nu.

Endast förturer tar de emot - om man kan få till en sådan skrift kan det hantera detta fort. Jag skrev en förtursanmälan via deras webformulär. Inget svar på en månad. Jag frågade MIG damen varför de har kontaktformulär som ingen svarar på.

"Ja det var dumt...jag skall be dem undersöka det"...

 

Jag frågade dem om vad som händer om vi söker ett 90 dagars Visa i Bangkok för snabbare inresa sverige (vi sitter båda låsta i Thailand) .

"Ni kan söka...Det är inget vi lägger oss i"

Så handläggningen av uppehållstillståndet upphör inte bara för att vi också söker ett 90 dagars visa för att komma in i Sverige.

Svar:blev. NEJ

 

Mycket skrivet ingen fakta.

 

När ansökte ni?

Är ni gifta?

Med Buddha ceremoni är ni inte gifta!

 

Nu håller de på med December/ Januari. På WEB ansökan.

Det är alltid jobbit efter Jul och Nyår.

Tre veckor lägges på hög.

Att betas av under Vintern/Våren

 

Att gå till tidningen och få dom att skriva om Migs prioteringa

Vore kanske en väg.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 23/3 var Rochelle på Ambassaden i Bangkok.

I dag 12/4 kom UT-kortet till Konsulatet i Manila.

Nu är vi på gång med biljetter

Hon kommer nog till Kastrup den första maj.

Hälsar pigge01

 

Ja då får du ju lära henne internationalen via nätet och ta med henne ut på arbetarrörelsens demonstrationståg :y15:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket skrivet ingen fakta.

 

När ansökte ni?

Är ni gifta?

Med Buddha ceremoni är ni inte gifta!

 

Nu håller de på med December/ Januari. På WEB ansökan.

Det är alltid jobbit efter Jul och Nyår.

Tre veckor lägges på hög.

Att betas av under Vintern/Våren

 

Att gå till tidningen och få dom att skriva om Migs prioteringa

Vore kanske en väg.

 

 

 

Hälsar pigge01

 

Inget fakta?

Du har fullt med färsk fakta intaget med direkt kontakt med MIG

 

Vi sökte i januari 20 och de lovar 8 månader nu på ansök Januari.

Gifta ? Man behöver inte vara gift.

Vi är sambo sedan 7 år och hon far varit i SWE på UT flera gånger förut-

Inget kortare ragg alltså.

 

Att du själv lyckades med en månad tidigare ansök, beror nog på att de ställde in verksamheten efter nyår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fakta?

Du har fullt med färsk fakta intaget med direkt kontakt med MIG

 

Vi sökte i januari 20 och de lovar 8 månader nu på ansök Januari.

Gifta ? Man behöver inte vara gift.

Vi är sambo sedan 7 år och hon far varit i SWE på UT flera gånger förut-

Inget kortare ragg alltså.

 

Att du själv lyckades med en månad tidigare ansök, beror nog på att de ställde in verksamheten efter nyår.

 

Kan man soka webansokan om man haft ut tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man soka webansokan om man haft ut tidigare

 

Sänd et PM till Thailandskonsult.

 

Han vet och kan svara.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fakta?

Du har fullt med färsk fakta intaget med direkt kontakt med MIG

 

Vi sökte i januari 20 och de lovar 8 månader nu på ansök Januari.

Gifta ? Man behöver inte vara gift.

Vi är sambo sedan 7 år och hon far varit i SWE på UT flera gånger förut-

Inget kortare ragg alltså.

 

Att du själv lyckades med en månad tidigare ansök, beror nog på att de ställde in verksamheten efter nyår.

 

Dom har inte ställt in verksamheten den pågår

Annars hade vi inte fått vårt UT.

 

Men nu går det sakta

Ha tålamod.

 

2003/2004 tog det 18 månader att få UT.

 

Att jag fråga om ni var gifta är att då gäller andra regler vid beslut.

I EU lag, är giftermål starkt.

Gifta ska gå före.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man soka webansokan om man haft ut tidigare

 

Javisst. Ut som UT.  oavsett web.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har inte ställt in verksamheten den pågår

Annars hade vi inte fått vårt UT.

 

Men nu går det sakta

Ha tålamod.

 

2003/2004 tog det 18 månader att få UT.

 

Att jag fråga om ni var gifta är att då gäller andra regler vid beslut.

I EU lag, är giftermål starkt.

Gifta ska gå före.

 

 

Hälsar pigge01

 

Du har fått UT därför att du sökte i december - i januari har något skett - vilket de antytt på hemsidan angående Syriska medborgare som resurser förts över till..

 

Gifta har inga andra förmåner enl  svensk MIG lag och bedömning - där är sambo lika bra och din berättelse viktig om hur länge

sammanboende skett och hur bra det går för paret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har inte ställt in verksamheten den pågår

Annars hade vi inte fått vårt UT.

 

Men nu går det sakta

Ha tålamod.

 

2003/2004 tog det 18 månader att få UT.

 

Att jag fråga om ni var gifta är att då gäller andra regler vid beslut.

I EU lag, är giftermål starkt.

Gifta ska gå före.

 

 

Hälsar pigge01

Har för mig att om man varit sambo i mer än två år är det jämställt med att vara gift.

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Man kan söka UT via webben om man haft UT tidigare om sökanden är över 18 år. Barn kan söka tillsammans med föräldern.

 

På frågan om visum under handläggningen av ett uppehållstillstånd. Så här säger Migrationsverkets handbok,

 

Visering i avvaktan på beslut om uppehållstillstånd.

Det går inte att fastställa några exakta regler för vad som ska gälla när en utlänning ansöker om visering för att besöka Schengenområdet samtidigt som han eller hon har en ansökan om att få bosätta sig i Sverige under prövning. Möjligheten att bevilja visering i den situationen får bedömas från fall till fall. Avgörande i sammanhanget är sökandens avsikt att återvända hem och där invänta beslutet i sitt ärende om uppehållstillstånd.

Därför är det lämpligt att ha ett ingående samtal med sökanden om de närmaste framtidsplanerna i samband med att han eller hon lämnar in sin viseringsansökan.

 

Sökanden bör också informeras om gällande bestämmelser inför bosättning i Sverige, dvs. att tillståndet ska vara klart före inresan (5 kap. 18 § Utlänningslagen) och vilka följderna kan bli om man vistas i Sverige medan ansökan om uppehållstillstånd prövas. Normalt beviljas inte uppehållstillstånd så länge utlänningen ä kvar i landet. Sökanden riskerar istället att få avslag på sin ansökan och bli avvisad om han eller hon finns i Sverige vid beslutstillfället. Detta innebär att handläggningen av tillståndsärendet fördröjs.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan söka UT via webben om man haft UT tidigare om sökanden är över 18 år. Barn kan söka tillsammans med föräldern.

 

På frågan om visum under handläggningen av ett uppehållstillstånd. Så här säger Migrationsverkets handbok,

 

Visering i avvaktan på beslut om uppehållstillstånd.

Det går inte att fastställa några exakta regler för vad som ska gälla när en utlänning ansöker om visering för att besöka Schengenområdet samtidigt som han eller hon har en ansökan om att få bosätta sig i Sverige under prövning. Möjligheten att bevilja visering i den situationen får bedömas från fall till fall. Avgörande i sammanhanget är sökandens avsikt att återvända hem och där invänta beslutet i sitt ärende om uppehållstillstånd.

Därför är det lämpligt att ha ett ingående samtal med sökanden om de närmaste framtidsplanerna i samband med att han eller hon lämnar in sin viseringsansökan.

 

Sökanden bör också informeras om gällande bestämmelser inför bosättning i Sverige, dvs. att tillståndet ska vara klart före inresan (5 kap. 18 § Utlänningslagen) och vilka följderna kan bli om man vistas i Sverige medan ansökan om uppehållstillstånd prövas. Normalt beviljas inte uppehållstillstånd så länge utlänningen ä kvar i landet. Sökanden riskerar istället att få avslag på sin ansökan och bli avvisad om han eller hon finns i Sverige vid beslutstillfället. Detta innebär att handläggningen av tillståndsärendet fördröjs.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Hej !

Och vad har du hört om det rådande läget. Först målades UT via webben som en stor fantastisk förbättring och högst 3 månader vänta (okt) Sedan ökade det till 5 månader i Januari (Mig Hemsida) och nu är vi uppe i 8 månader (tel-samtal MIG i går)

Har de plockat bort allt folk när det gäller "fruimporten" och satt in dem på asylen.? 

 

(Såg att regeringen akut måste skjuta till en miljard riksdaler,  1000 miljoner kronor extra nu till MIG. )

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns tufft med väntetid på 8 månader. Undrar om det även gäller ansökningar inlämnade i slutet av december. Kanske olika beroende på vilken enhet som handlägger.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi pratade med Migrationsverket senast i torsdags och då var det inget prat om 8 månader utan det är så att vissa mindre enheter har svårt att hinna med sina ärenden då de saknar personal. Sedan att kundtjänst garderar sig och säger 8 månader är för att några enhet släpar efter är en annan sak. Vi vet att Örebro och Boden har stora problem att hinna med sina ärenden, så även Sundsvall. Mycket av detta beror på att storstäderna lastat över ärenden till dem när de stängde några avdelningar vid årsskiftet till förmån för asylansökningarna.

 

Det är dock dåligt av den nye generaldirektören (f.d. spionchefen) att han inte styrt upp handläggningen bättre.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde MIG igår. Det är Norrköping som hanterar detta. De säger att de har 8 månaders kö.

Jag får då intrycket av denna dam att all denna hantering med UT via webben har helt upphört och lagd på framtiden.

Just snyggt då man reklamerade för detta för bara 6 månader sedan. Det finns inte en käft som hanterar detta område just nu.

Endast förturer tar de emot - om man kan få till en sådan skrift kan det hantera detta fort. Jag skrev en förtursanmälan via deras webformulär. Inget svar på en månad. Jag frågade MIG damen varför de har kontaktformulär som ingen svarar på.

"Ja det var dumt...jag skall be dem undersöka det"...

 

Jag frågade dem om vad som händer om vi söker ett 90 dagars Visa i Bangkok för snabbare inresa sverige (vi sitter båda låsta i Thailand) .

"Ni kan söka...Det är inget vi lägger oss i"

Så handläggningen av uppehållstillståndet upphör inte bara för att vi också söker ett 90 dagars visa för att komma in i Sverige.

Svar:blev. NEJ

Du kan ansöka om turistvisa det är AMB. som handhar det och åka till sverige medan man väntar på UT

Det har vi gjort själva när frugans UT hade gått ut.

Men tänk på att UT-Kortet skickas dit man är skriven så är hon inte folkbokförd i sverige då skickas det

till AMB. i Thailand.

Mao om det är en förlängning är hon ju folkbokförd annars inte.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen fick sitt Ut 8/4-13 . Vi gjorde vi webben 22/11-12

Har varit en lång "resa" med mycke väntetid i telekön och mail då enbart väntan för att få göra intervjun tog 3 mån.

 

Har fått lite olika mail alltfrån tekniska problem till arbetsbelastning.

Vi hamnade i örebro efter dom gjorde om flertal ställen till för enbart assyl äreenden,

 

Örebro arbetade fortfarande förra veckan med äreenden inlämnade i sep/okt fick jag till svar via mail och vi hadde inte ens någon handledare och det kommer nog att dröja för oss ytterligare tid. Jag påpekade att dom inte vidhåller vad dom skriver på Mig sida, att ärenden tas i turordning då jag vet andra som det går betydligt fortare för.Om det var det som hjälpte eller inte så tog det bara någon dag till beslut. :thumbsup:

 

Högsta ledningen håller på att se över hela landets ansökan för att fördela om ,men det som är lite underligt är att det gick väldigt smidigt med sökningar gjorda runt sep förra året och sedan någon månad senare tvärstopp.

 

Tror nog att personalen gör sitt bästa men som organisation behöver dom se över det ordentligt

 

Tetra

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är den info Mig.

 

Har på sin hemsida:

 

När du ansöker för första gången är väntetiden på beslut cirka:

  • 5 månader om du gör en webbansökan
  • 10 månader om du ansöker på blankett.

En komplett ansökan går snabbare att handlägga.

 

http://www.migrationsverket.se/info/2246.html

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med väntetiderna ska man nog ta med en nypa salt, det är troligtvis rena lotteriet. Thaikonsult nämnde tidigare att tex. Sundsvall inte hinner med, men vi fick PUT av dom på exakt 2 veckor, detta för bara en månad sen. Det skulle normalt vara lågprio i dessa dagar, men vi är såklart glada. Malmö tex. ligger på mer än 14 månaders väntetid nu i anknytningsärenden pappersvägen, enl ett tidningsreportage tidigare i veckan som handlade om just Malmökontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, 

Då var vårt beslut klart, gick snabbare än förväntat...

Web-Ansökan skickad: 2/2 
Beslut UT: 14/4

Vi väntar nu på att UT kortet ska komma till Manila (Biometri i Bangkok gjordes 25/3).

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...