Jump to content
IGNORERAD

Hur lång tid tar WEB UT ?


Tackzhin

Recommended Posts

Intervjun och fotande i BKK ambassad för web UT klar för en och en halv månad sedan - 30 jan.

Hur lång tid tar de nu  på sig på migrationsverket ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tackzhin

    13

  • trebh

    12

  • pigge01

    7

  • thaikonsult

    6

Mest aktiva i denna tråd

5 månader från det att ansökan lämnades in p.g.a hög invandring till Sverige nu enligt migrationsverket :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intervjun och fotande i BKK ambassad för web UT klar för en och en halv månad sedan - 30 jan.

Hur lång tid tar de nu  på sig på migrationsverket ?

Rochelle gjorde intervjun den 8/2.

Inget från Norrköping ännu.

Det verkar som dom har problem och saknar personal.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tiden från det att web ansökan lämnades in som räknas. Vi lämnade in ansökan 25/12. Intervju 28/1. Vi får nog vänta ett par månader till på svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem månader för UT  låter absurt - Halva Syrien skall väl in i landet först.

 

Vi måste tillbaka sverige i Maj. Sitter båda i Thailand nu.
I värsta fall. Kan man inte ta ett 90 dagars VISA i BKK till damen - samtidigt som UT ansökan rullar på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det funkar, men fråga Thaikonsult för säkerhets skull. Han har koll på detta

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Problemet är om man lyckas få ett visum under handläggningstiden av ett UT så avstannar handläggningen av UT så länge sökanden befinner sig i Sverige.

 

Mvh Thaikonsult 

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är om man lyckas få ett visum under handläggningstiden av ett UT så avstannar handläggningen av UT så länge sökanden befinner sig i Sverige.

 

Mvh Thaikonsult 

Avstannar - men ärendet upphör väl inte ?

 

 

Och vi behöver egentligen bara 3 mån i Sverige från 1 maj.

(viktiga angelägenheter. i Maj )

Vi valde modellen UT på webben eftersom det sades var så praktiskt - och besked skulle ju komma så snabbt.

Högst 3 månader sades det. Vissa fick efter en månad.

Plötsligen förändras den bilden.

Vi är ju pendlare som åker mellan Thai och Swe 50 - 50. och UT vore ju praktiskt då.Hon har haft UT förut

Nu ser det ut som vi blir fast i Thai - på obestämd tid - då jag ej kan åka ensam tillbaka  pga handikapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Räkna med det värsta. Och hoppas på det bästa. Vår PUT tog exakt nio månader. Tror det beror vilken som handlägger Web Ut. Är det i solna så blir det att vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väntat över tre månader nu och jag får säkert vänta en månad till. Har slutat bry mig och åker ner till henne i stället, kanske blir det färdigt i veckan som kommer eller när jag är hemma hos henne. åker ner 6/4 och har jag tur så får jag sälskap hem...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Avstannar - men ärendet upphör väl inte ?

 

 

Och vi behöver egentligen bara 3 mån i Sverige från 1 maj.

(viktiga angelägenheter. i Maj )

Vi valde modellen UT på webben eftersom det sades var så praktiskt - och besked skulle ju komma så snabbt.

Högst 3 månader sades det. Vissa fick efter en månad.

Plötsligen förändras den bilden.

Vi är ju pendlare som åker mellan Thai och Swe 50 - 50. och UT vore ju praktiskt då.Hon har haft UT förut

Nu ser det ut som vi blir fast i Thai - på obestämd tid - då jag ej kan åka ensam tillbaka  pga handikapp.

 

 

Jag fick tipset, lite försent, att söka ett "D-visa" till Sverige, gäller upp till 1 år och kan fås som multiple entry, kolla på Ambassadens hemsida.

 

Beslutet tas om jag fattat det rätt på Ambassaden, och handlingarna slipper ligga och ruttna under högar med asylärenden på Migrationsverket.

http://www.migrationsverket.se/download/18.c67332b12fedcf5c3280003502/D_visa_169011_en.pdf

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tiden från det att web ansökan lämnades in som räknas. Vi lämnade in ansökan 25/12. Intervju 28/1. Vi får nog vänta ett par månader till på svar.

?? Vi fick vänta 3 månader på ett mail som alldrig kom utan efter flera samtal fick vi till slut ringa för tidsbokning av intervju.

För en månad sedan var tjejen på intervju men  ännu inget svar .

 

Nu har dom längt tiden till 5 månader för UT men det borde väll rimligtvis vara den tidsramen då man lämna in ansökan som gäller.

Dom nya längre tiderna borde ju gälla för ansökningar som kommer in efter men det är nog inte så . Vi har väntat 4 mån och det var 3 mån väntetid när vi lämna in .

 

Tetra

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

D-visum- Visering för långa vistelser i Sverige.

En annan typ av visering än Schengenvisering, en så kallad D-visering, kan beviljas för vistelse som överstiger 90 dagar om det finns särskilda skäl. Särskilda skäl kan till exempel gälla för föräldrar som besöker sina barn i Sverige och som därför har behov av att vistas i Sverige en längre sammanhängande period. Vistelsens syfte får dock enbart vara besök. En D-visering kan beviljas för vistelse i Sverige i högst ett år och beviljas för flera inresor. Den som har en D-visering har rätt att resa med denna på samma sätt som den som har ett uppehållstillstånd, dvs max tre månader under en sexmånaders period.

 

Observera att alla kategorier av sökande måste betala en avgift då D-visering är en nationell visering och omfattas därför inte av viseringsförenkligsavtalet. Handläggningstid och de handlingar som skall bifogas ansökan skiljer sig inte från vad som gäller för ansökan om visum för släkt- och vänbesök. För information om avgiften kontakta migrationsavdelningen.

Kravet på medicinsk reseförsäkring bortfaller. Ambassaden rekommenderar dock att den resande ändå tecknar en medicinsk reseförsäkring eftersom kostnader för sjukvård vid eventuellt olycksfall kan bli höga för den sökande.

 

Passet skall som regel vara giltigt minst för samma period som viseringen.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

D-visum- Visering för långa vistelser i Sverige.

En annan typ av visering än Schengenvisering, en så kallad D-visering, kan beviljas för vistelse som överstiger 90 dagar om det finns särskilda skäl. Särskilda skäl kan till exempel gälla för föräldrar som besöker sina barn i Sverige och som därför har behov av att vistas i Sverige en längre sammanhängande period. Vistelsens syfte får dock enbart vara besök. En D-visering kan beviljas för vistelse i Sverige i högst ett år och beviljas för flera inresor. Den som har en D-visering har rätt att resa med denna på samma sätt som den som har ett uppehållstillstånd, dvs max tre månader under en sexmånaders period.

 

Observera att alla kategorier av sökande måste betala en avgift då D-visering är en nationell visering och omfattas därför inte av viseringsförenkligsavtalet. Handläggningstid och de handlingar som skall bifogas ansökan skiljer sig inte från vad som gäller för ansökan om visum för släkt- och vänbesök. För information om avgiften kontakta migrationsavdelningen.

Kravet på medicinsk reseförsäkring bortfaller. Ambassaden rekommenderar dock att den resande ändå tecknar en medicinsk reseförsäkring eftersom kostnader för sjukvård vid eventuellt olycksfall kan bli höga för den sökande.

 

Passet skall som regel vara giltigt minst för samma period som viseringen.

 

Mvh Thaikonsult

Och beslutet tas på Ambassaden, inte på Mig?

 

Har du nån erfarenhet av D-visum, eller saxar du bara från Ambassadens hemsida?

 

Raden i ditt inlägg som jag markerat i fetstil fattar jag inte riktigt, vad avses?

 

När jag läser mitt inlägg ser det lite trist ut, men tacksam för svar iaf!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vi skriver en hel del ansökningar beträffande D-visum. Det har blivit allt vanligare att föräldrar och barn som besöker anhöriga samt  företagare använder sig av möjligheten.

 

Ett D-visum som är ett nationellt visum ger samma möjligheter som ett vanligt C-visum att resa inom Schengen. Man får vistas i ett annat Schengenland under max tre månader sedan måste man vänta i tre månader före man kan göra ett nytt besök. Det är även samma besöksregler inom Schengen för uppehållstillstånd för besök som också är ett nationellt tillstånd där Migrationsverket fattar besluten.

 

Det är riktigt att ambassaden beslutar om D-visum och handläggningstiden är samma som för vanligt C-visum liksom ansökningsavgiften.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja D visum voro ju ett gott alternativ om det går att fixa i Bangkok och inte passera MIG i Sverige.

Men ingen har kunnat bekräfta det. ?


I sverige tycks invandringskaoset och MIG vara totalt.
Det tycks som man prioriterar folk från Syrien om man läser på hemsidan.
Svenskar o deras anhöriga inte intressanta.Dax att lämna moderlandet för gott.?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Som jag skrev tidigare är det ambassaden som beslutar om D visum. Handläggningstiden ligger på c:a en vecka.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare är det ambassaden som beslutar om D visum. Handläggningstiden ligger på c:a en vecka.

 

Mvh Thaikonsult

Okay sorry, jag såg ej ditt inlägg. Bra! tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden 5 månader för UT är väntetiden för ärenden som migrationsverket har behandlat nu. Väntetiden för ärenden som vätntar på beslut kan förlängas ytterligare tyvärr(bara att hoppas att det inte blir så)

Link to comment
Dela på andra sajter

Beslutet kom i dag. :thumbsup:

 

2 års UT.

 

16/12 - 21/3 tog det.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag vill bara vara pessimisten i sammanhanget och varna för väntetiden sedan när ni skall förlänga uppehållstillståndet. Frun har för närvarande varit fånge i landet i 6 månader, och beräknad väntetid har gått från 6 till 7 till 8 till 9 månader. Under den här tiden kan man alltiså inte återvända till landet om man reser ut, så hon har missat sin systers bröllop, viktiga familjesammankomster och arbetsresor.

 

Så se till att ha era resor gjorde när det är dags för förlängning, för sedan är man fast.

 

Jag undrar var min avgift för ansökan gick till. Inte var det till att anställa en ny handläggare i ett par timmar iallafall.

 

P.S. Grattis Pigge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja D visum voro ju ett gott alternativ om det går att fixa i Bangkok och inte passera MIG i Sverige.

Men ingen har kunnat bekräfta det. ?

I sverige tycks invandringskaoset och MIG vara totalt.

Det tycks som man prioriterar folk från Syrien om man läser på hemsidan.

Svenskar o deras anhöriga inte intressanta.Dax att lämna moderlandet för gott.?

Eller så söker ni turistvisum tillbaka och sedan väntar på UT i sverige

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Pushar tråden lite. Finns det fler (färska)   erfarenheter om lång kötid betr. uppehållstillstånd sökt via webben.?

Jag har lagt in ansök om förtur ang hälsoproblem via deras mailformulär. Läser och Svarar de på mail över huvudtaget..?

Telekontakt tycks var mycket svårt.

Har Thaikonsult bättre muskler att kliva in i ärendet via bättre kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...