Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

Och detta har jag inte betalt tillbaka många gånger om via skattsedeln ?

Var inte löjlig.

Du har inte "mycket koll du inte"

Skatta dig glad.

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och du tror inte att jag finansierar den med att betala bensinskatt, moms på bensin, skatt på bilen mm? Hur Mycket betalar du för bensin mat el mm? Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Du menar att du är i samma situation som jag... Betela en massa i skatt men inte få nåt i gengäld eller...?

Då begrper jag inte varför du argumenterar mot mig.

 

Jag tillhör de fårskallar som undviker att köra i onödan för att inte skynda på den globala uppvärmnngen...

Så... Jag slänger väl ut 500 baht / månad för motorcykel och 1000 för bil. Men då är det hela familjen som använder bilen.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte löjlig, i ett solidariskt samhälle som Sverige får vissa betalta mer än man nyttjat genom livet.

Det är väl tur det, det visar att man haft förmånen att ha jobb och att vara frisk.

Viktigare än att få en skatterabatt som pensionär.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte "mycket koll du inte"

Skatta dig glad.

jrk

Åh... Den berömde är tillbaka...

Inte mycket koll på vad ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte löjlig, i ett solidariskt samhälle som Sverige får vissa betalta mer än man nyttjat genom livet.

Det är väl tur det, det visar att man haft förmånen att ha jobb och att vara frisk.

Viktigare än att få en skatterabatt som pensionär.

 

 

Leif

Det är bara det att jag inte bor "i ett samhälle som Sverige" och jag är inte välkommen att utnyttja det jag betalt skatt för under större delen av mitt liv utan att skriva in mig på en adress som jag inte har.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte löjlig, i ett solidariskt samhälle som Sverige får vissa betalta mer än man nyttjat genom livet.

Det är väl tur det, det visar att man haft förmånen att ha jobb och att vara frisk.

Viktigare än att få en skatterabatt som pensionär.

 

 

Leif

Jag skulle lagt till att jag under hela mitt liv försvarat skattetrycket i Sverige med att det gått till barnomsorg, skola, sjukvård och äldreomsorg. Men när jag skall förvägras sjukvård trots att jag betalar 25% skatt då blir jag förbannad.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sink, så behöver du inte betala skatt på reavinster vid försäljning av andelar i investeringsfonder samt ränteinkomster och efter 10 år med sink, så är du befriad från skatt till Sverige på kapitalinkomster, t ex vid försäljning av aktier.

Problemet är att jag har inga kapitalinkomster vare sig nu eller om 10 år :-)

Jag gjorde en snabb reträtt från jobbet eftersom jag fick ett bud om avgångsvederlag...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lagt till att jag under hela mitt liv försvarat skattetrycket i Sverige med att det gått till barnomsorg, skola, sjukvård och äldreomsorg. Men när jag skall förvägras sjukvård trots att jag betalar 25% skatt då blir jag förbannad.

Jag har förstått att du tycker det är orättvist, och det är i din fulla rätt.

Men jag förstår inte vart du vill komma med alla debattinlägg som ingen på MPR kan ändra på.

Du har fått flera förslag om sjukvård i Sverige efter flytt..

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får du tillbaka i Thailand?

Du skattar ju där varje gång du betalar elräkning,teleräkning,internet,alkohol,cigaretter,bensin mm.

Kanske vore på sin plats att du tog en diskussion med byhövdingen om din ev. rättigheter?

Lycka Till! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att jag har inga kapitalinkomster vare sig nu eller om 10 år :-)

Jag gjorde en snabb reträtt från jobbet eftersom jag fick ett bud om avgångsvederlag...

Förstår arbetsgivaren

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte belastar samhället på något som helst vis om jag inte åker till Sverige och lägger in mig på ett sjukhus så: Jo, jag menar att jag skall ha den skatterabatten.

Du utnyttjar skattefinansierade saker varje dag (vägar tex.) och jag utnyttjar inget alls, förutom lagringsplats på några hårddiskar och magnetband.

 

Men när du kommer hem och är sjuk förutsätter du att det finns en modern och utbyggd sjukvård redo att ta hand om dig med de senaste medicinerna, de senaste teknikerna och fullt och modernt utrustade sjukhus samt kompetent personal eller ?

 

Och vem anser du skall betala allt detta du får gratis när du kommer hem ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lagt till att jag under hela mitt liv försvarat skattetrycket i Sverige med att det gått till barnomsorg, skola, sjukvård och äldreomsorg. Men när jag skall förvägras sjukvård trots att jag betalar 25% skatt då blir jag förbannad.

Du fortsäter att älta detta fast många påtalar att du faktiskt har tillgång till AKUT sjukvård i ditt landsting.

Om du vill göra en allmänundersökning av din kropp i Sverige så tror fan att du får betala. Men skulle du akut bryta benet på ett Sverigebesök så skull du helt sonika precisa som mig kunna åka till akuten i ambulans och få den vårld som är erfoderlig. Men dina 25% borde du se som en beskattning av kapital som förs utomlands. Då det är det sista sverige ser av dina pengar innan dom lämnar landet och ger dig möjlighet till service och inköp till ett helt annat pris.

En pensionär återbördar ju sina pengar i systemet genom att gå på ica och köpa mat. Betala el. o.s.v.

Om man gör den jämförelsen så betalar ju en pensionär boende i Sverige milsvidt mer än vad du gör.

I ditt fall kostar ju utförseln av pengarna svenska staten mer än om pengarna skulle betalas svart. Då även svarta pengar återbördas i systemet genom köp av varor och tjänster.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår arbetsgivaren

jrk

Trodde inte du var kapabel att förstå någonting alls.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när du kommer hem och är sjuk förutsätter du att det finns en modern och utbyggd sjukvård redo att ta hand om dig med de senaste medicinerna, de senaste teknikerna och fullt och modernt utrustade sjukhus samt kompetent personal eller ?

 

Och vem anser du skall betala allt detta du får gratis när du kommer hem ?

Det var märkligt vad svårt det tydligen är att läsa innantill vad jag skrivit...

Jag betalar skatt och vill därför ha tillgång till vård. Om jag inte betalat något alls så hade jag heller inte krävt något.

Om du sen tycker att 25% är gratis så får det stå för dig.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fortsäter att älta detta fast många påtalar att du faktiskt har tillgång till AKUT sjukvård i ditt landsting.

Om du vill göra en allmänundersökning av din kropp i Sverige så tror fan att du får betala. Men skulle du akut bryta benet på ett Sverigebesök så skull du helt sonika precisa som mig kunna åka till akuten i ambulans och få den vårld som är erfoderlig. Men dina 25% borde du se som en beskattning av kapital som förs utomlands. Då det är det sista sverige ser av dina pengar innan dom lämnar landet och ger dig möjlighet till service och inköp till ett helt annat pris.

En pensionär återbördar ju sina pengar i systemet genom att gå på ica och köpa mat. Betala el. o.s.v.

Om man gör den jämförelsen så betalar ju en pensionär boende i Sverige milsvidt mer än vad du gör.

I ditt fall kostar ju utförseln av pengarna svenska staten mer än om pengarna skulle betalas svart. Då även svarta pengar återbördas i systemet genom köp av varor och tjänster.

Akut sjukvård förutsätter att jag råkar befinna mig i Sverige. Jag har inga som helst planer på att åka dit inom överskådlig tid.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har du ju! Dina skattepengar bekostar bland annat en ambasad i Bangkok dit du kan gå och göra en del ärenden ibland som att förnya ditt pass.

Din skatt bekostar såväl löner, resor och lokalhyra för ambasaden. Dessutom bekostar dina skattepengar skitlandet Sveriges omkostnader för andra gränsöverskridande kontakter och utbyte. för du kan väl inte mena att jag som aldrig satt min fot på ambasaden i Thailand skall betala driften, vilket jag gör i alla fall tillsammans med dig.

 

Däremot bekostar inte dina skattepengar som du felaktigt påstått sjukvården i Sveige och därför får du inte åtnuta den heller med mindre än att du skriver in dig igen och betalar skatt som vi andra. 

 

Kom nu inte och säg att du aldrig haft någon kontakt med ambasaden. Hur skulle du annars förnya ditt pass?

Har för mig att jag betalade över 6000 baht för mitt pass på ambassaden så det är väl knappast subventionerat av dina skattepengar. Din säkerhet med poliser samt kollektivtrafik, varför ska Kollba och vi betala för det?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att ta emot pensionen från Sverige och du slipper att betala skatt till ett land som du inte har något som helst att göra med,case closed :14:

Va fan har intjänad pension med skattepengar att göra. Det är väl arbetsgivaren som betalat detta

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att ta emot pensionen från Sverige och du slipper att betala skatt till ett land som du inte har något som helst att göra med,case closed :14:

Dubbelpost

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när du kommer hem och är sjuk förutsätter du att det finns en modern och utbyggd sjukvård redo att ta hand om dig med de senaste medicinerna, de senaste teknikerna och fullt och modernt utrustade sjukhus samt kompetent personal eller ?

 

Och vem anser du skall betala allt detta du får gratis när du kommer hem ?

Japp det anser jag.

Du som antagligen även varit landstingsdirektör kan ta notan om inte Kollbas 25% räcker.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte sjukvård, ? Det får man när man återvänder, bums är Du berättigad igen.

Och undrar om TS vill ha ev. sjukvård i Thailand som alla andra Thailändare? Då rekommenderar jag en studiebesök i

lokal sjukhus. Det är så det funkar med länder man har sjukvårdsavtal, t.ex i Spanien får man exakt samma vård som

en Spanjor, i allmän sjukhus/vårdcentral. Ändå anser jag att Spanien o Thailand går inte ens att jämföra vad gäller sjukhusvård.

Det är inte personalen utan utrustningen och allt runtom som inte är så tilltalande för Oss.

 

Så utan privat sjukförsäkring i Thailand blir man inte placerat i privat rum med betjänter o separat rum för de

anhöriga i Pattaya Bangkok hospital utan man transporteras av rescue  team till en lokal sjukhus. Även om

Sverige o Thailand skulle ha ett avtal om sjukvård. Har Du tänkt på det?

Behövs ingen privatförsäkring för att få eget rum på privatsjukhus. Bara dega lite extra.

Tror inte search and rescue kör en farang till sämsta lokala sjukhus, där får de ingen provision.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, nu damp "selvangivelsen" ner i min elektroniska postlåda.

 

Minstefradrag 78150Nok.

Minstefradraget är motsvarande jobbskatteavdrag, eller vad det nu heter.

 

Men fortfarande så måste jag betala trygdeavgift på 7,8%. Detta för att jag ska få sjukvård.

Frågan är om jag inte hade tjänat på att dra bort denna 7,8% och köpt mig en privatförsäkring. Fast då kanske man går miste om pensionen och då kan det knappast löna sig.

 

EDIT:

Även i Norge så går pensionärerna miste om avdrag.

 

 

Lønn   Sats 40 % Øvre grense* 81 300 kr Nedre grense 4 000 kr Særskilt fradrag i arbeidsinntekt** 31 800

 

Pensjon   Sats 26 % Øvre grense 68 050 kr Nedre grense 4 000 kr

 
Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Du fortsäter att älta detta fast många påtalar att du faktiskt har tillgång till AKUT sjukvård i ditt landsting. Om du vill göra en allmänundersökning av din kropp i Sverige så tror fan att du får betala. Men skulle du akut bryta benet på ett Sverigebesök så skull du helt sonika precisa som mig kunna åka till akuten i ambulans och få den vårld som är erfoderlig. Men dina 25% borde du se som en beskattning av kapital som förs utomlands. Då det är det sista sverige ser av dina pengar innan dom lämnar landet och ger dig möjlighet till service och inköp till ett helt annat pris. En pensionär återbördar ju sina pengar i systemet genom att gå på ica och köpa mat. Betala el. o.s.v. Om man gör den jämförelsen så betalar ju en pensionär boende i Sverige milsvidt mer än vad du gör. I ditt fall kostar ju utförseln av pengarna svenska staten mer än om pengarna skulle betalas svart. Då även svarta pengar återbördas i systemet genom köp av varor och tjänster. Akut sjukvård förutsätter att jag råkar befinna mig i Sverige. Jag har inga som helst planer på att åka dit inom överskådlig tid.
Och ändå vill du ha fri sjukvård på samma sätt som alla andra i Sverige? Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag betalade över 6000 baht för mitt pass på ambassaden så det är väl knappast subventionerat av dina skattepengar. Din säkerhet med poliser samt kollektivtrafik, varför ska Kollba och vi betala för det?

 

/ SatanG

Nej dom 6000 Bahten är ren tillverkningskostnad, administrativa avgifter och porto för passet.

Själva driften av ambasaden och löner till dom anställda där bekostas inte av dessa 6000 Baht. Det är just mina skattepengar och lyckligtvis även Kolbas som bekostar den.

Kollektivtrafiken finansieras av landstingen så den är inte Kolba med och bidrar till. Lika lite som han bidrar till sjukvården han så gärna vill ta del av.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest BpaijingKatai
Tja..

Om jag själv fätt välja så hade jag nog hellre pyntat in skatten till Thailand och fått vård här.

Det är inte helt roligt att sitta på ett flyg i 11 -15 timmar med ett värkande knä (jag har faktiskt redan det problemet även om det minskat eftersom jag bytt 9 kg fett mot muskler sen jag flyttade hit.

 

Jag vet inte om det är egoistiskt att jag hellre vill betala skatten här och få sjukvård här (i Thailand). Men jag tror faktiskt att du förstår vad jag pratar om även om du försökte göra mig löjlig genom att undervisa mig om det svenska skattesystemet. Jag vet faktiskt tillräckligt om det och om vart jag betalar vad. På tal om det... Vet du att jag inte betalade landstingsskatt efterom det inte finns något landsting på Gotland ?

Men det är ju alltid bra om lättroade typer som Hamnoi kan få tycka att dtt inlägg är årets "svar på tal". De blir så glada då, de enfaldiga, om de kan få samlas runt något att skratta gemensamt åt - precis som nazisterna på 30-talet.

 

Jag har sedan länge betalat av den "last som jag har legat samhället till". Om inte den lasten vore betald vid min ålder skulle samhället ha gått i konkurs sedan årtionden tillbaka. Jag har dessutom producerat 3 barn som kommer att betala in skatt till din pension så du behöver inte oroa dig för min skuld. Den är, som sagt, sen länge betald.

 

Jag är övertygad om att du kan göra en deal med svenska staten om att få betala skatt på pensionen i Thailand.

Bara du nöjer dej med en Thailändsk pension......

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
De har istället byggt upp ett system där familj och grannar tar hand om äldre (och varandra vid behov).

Ibland undrar jag om inte det systemet är bättre än den s.k. åldringvård som bedrivs i Sverige

Jag hade en granne, när jag ännu bodde i Sverige. Han var av typen krutgubbe men hade börjat tackla av efterom han var över 85. Jag brukade stanna och prata med honom när jag stötte på honom på gatan och han berättade att hans största fasa var att bli så dålig att han blev inlagd på något hem. Jag förstår honom alldeles utmärkt väl. Sverige skryter med sin "åldringsvård" men i verkligheten handlar det om förvaring. Dödshjälp för de som vill skulle vara betydligt mer humant.

 

Detta systemet hade vi också i sverige(för länge sedan) tills vi byggt upp ett samhälle som hade råd med skattefinansierad åldringsvård.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...