Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand.

 

Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Läser om att man planerar att genomföra en lag där illegala flyktingar som vistas i sverige ska få gratis akutvård.

Vissa politiker brukar påstå att vi inte ska skilja på folk och folk. alla ska ha samma rättigheter.

Vad är nu detta?

Mohammed som inte har betalat ett öre i skatt i sverige ska få gratis sjukvård när han får lunginflammation medan pensionären som kommer hem med samma symtom ska betala ur egen ficka.

FY FAN!

 

/ Göran

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand.

 

Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Läser om att man planerar att genomföra en lag där illegala flyktingar som vistas i sverige ska få gratis akutvård.

Vissa politiker brukar påstå att vi inte ska skilja på folk och folk. alla ska ha samma rättigheter.

Vad är nu detta?

Mohammed som inte har betalat ett öre i skatt i sverige ska få gratis sjukvård när han får lunginflammation medan pensionären som kommer hem med samma symtom ska betala ur egen ficka.

FY FAN!

 

/ Göran

 

Du får gå vägen via norskt medborgarskap, så får du subventionerad sjukvård i Thailand. <_<

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand.

 

Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Läser om att man planerar att genomföra en lag där illegala flyktingar som vistas i sverige ska få gratis akutvård.

Vissa politiker brukar påstå att vi inte ska skilja på folk och folk. alla ska ha samma rättigheter.

Vad är nu detta?

Mohammed som inte har betalat ett öre i skatt i sverige ska få gratis sjukvård när han får lunginflammation medan pensionären som kommer hem med samma symtom ska betala ur egen ficka.

FY FAN!

 

/ Göran

Det stämmer inte, om du  är¨ utskriven från Sverige och blir akut sjuk får du åka hem och få akut vård på det landsting du sist var skriven.

År det inte akut sjuk får du skriva in dig igen,så har du fri sjukvård.

 

Så i bägge fallen får du fri sjukvård till gängse sjukvårds taxor.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand. Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Märkligt att FK uttalar sig i en fråga som ligger på landstingets bord. Ta kontakt med ditt landsting i stället och fråga dom vad som gäller är mitt tips.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från FK:

 

Utanför EU/EES och Schweiz
Är du bosatt i ett land utanför EU/EES eller
Schweiz har du i regel inte rätt till subventione
rad vård. För att få ersättning för sjukvårdskost

nader behöver du en privat reseförsäkring

 

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/39c29bd4-1b2b-4a92-8517-03a89c39cf97/4081-sjuk-vid-bosattning-utoml2012-06.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att FK uttalar sig i en fråga som ligger på landstingets bord. Ta kontakt med ditt landsting i stället och fråga dom vad som gäller är mitt tips.

 

Fritz..

 

Jovisst är det märkligt, men inget jag är förvånad över.

 

Det sitter, enligt egen erfarenhet, okunniga och ovederhäftiga tjänstemän hos flera av våra myndigheter, som har kundkontakt men ger helt felaktiga besked till oss när vi ställer våra frågor (T ex Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Transportstyrelsen).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från FK:

 

Utanför EU/EES och Schweiz
Är du bosatt i ett land utanför EU/EES eller
Schweiz har du i regel inte rätt till subventione
rad vård. För att få ersättning för sjukvårdskost

nader behöver du en privat reseförsäkring

 

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/39c29bd4-1b2b-4a92-8517-03a89c39cf97/4081-sjuk-vid-bosattning-utoml2012-06.pdf

Nu var väl frågan ställd så om han kan få akut vård i Sverige ej i Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Utdrag från: http://www.1177.se/Vastmanland/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-utlandssvensk/?ar=True

 

Utlandssvenskar från länder utanför Europa

Nödvändig vård till svensk patientavgift

Om man är utlandssvensk, bosatt i ett land som inte är EU-, EES-land eller Schweiz, har man rätt att få nödvändig sjukvård till svensk patientavgift.

Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.

Är man från något annat land och vill ha planerad vård utan att betala allt själv krävs att man söker vården i det landsting man var folkbokförd i när man flyttade från Sverige. Annars får man betala hela vårdkostnaden.

När man söker vård måste man kunna styrka sitt medborgarskap med ett svenskt pass.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utdrag från: http://www.1177.se/Vastmanland/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-utlandssvensk/?ar=True

 

Utlandssvenskar från länder utanför Europa

Nödvändig vård till svensk patientavgift

Om man är utlandssvensk, bosatt i ett land som inte är EU-, EES-land eller Schweiz, har man rätt att få nödvändig sjukvård till svensk patientavgift.

Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.

Är man från något annat land och vill ha planerad vård utan att betala allt själv krävs att man söker vården i det landsting man var folkbokförd i när man flyttade från Sverige. Annars får man betala hela vårdkostnaden.

När man söker vård måste man kunna styrka sitt medborgarskap med ett svenskt pass.

 

"Svensk patientavgift" är inte densamma subventionerade avgiften som du normalt har i Sverige, utan en högre avgift med ett tak som ligger runt SEK 450.-/dygn på sjukhus. Siffrorna finns någonstans, men jag orkar inte leta. Dock gäller detta bara på det Landsting du senast var skriven på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Carpenter skriver, visst säger dom att du inte har rätt till sjukvård om du är utskriven samt låna böcker mm. ja allt som vi betalar skatt för det skall du inte ha rätt till för att du är utskriven ur systemet.

Men när du kommer hem till Svedala igen är det bara att gå till närmaste skattekontor och skriva in sig och vips är du inne i systemet igen.

Föresätter att du är svensk medborgare ett tips är att ha kvar ett bankkonto så påvissar att du har aknytnig till svedala fast du är utskriven.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Carpenter skriver, visst säger dom att du inte har rätt till sjukvård om du är utskriven samt låna böcker mm. ja allt som vi betalar skatt för det skall du inte ha rätt till för att du är utskriven ur systemet.

Men när du kommer hem till Svedala igen är det bara att gå till närmaste skattekontor och skriva in sig och vips är du inne i systemet igen.

Föresätter att du är svensk medborgare ett tips är att ha kvar ett bankkonto så påvissar att du har aknytnig till svedala fast du är utskriven.

 

Mvh

Nerike

 

En bra grej är också att ha en adress att skriva sej på. :wink:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Carpenter skriver, visst säger dom att du inte har rätt till sjukvård om du är utskriven samt låna böcker mm. ja allt som vi betalar skatt för det skall du inte ha rätt till för att du är utskriven ur systemet.

Men när du kommer hem till Svedala igen är det bara att gå till närmaste skattekontor och skriva in sig och vips är du inne i systemet igen.

Föresätter att du är svensk medborgare ett tips är att ha kvar ett bankkonto så påvissar att du har aknytnig till svedala fast du är utskriven.

 

Mvh

Nerike

Men då måste man ju skriva ut sig igen när man väl fått vården. Det skall fan hålla på och hatta fram och tillbaka...

Betala 25% skatt på sin pension skall man, men man får inte utan vidare utnyttja det man betalar för. Såvida man inte kan få flyktingstatus i sitt eget land förstås. Sverige är (och förblir uppenbarligen) ett skitland.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste man ju skriva ut sig igen när man väl fått vården. Det skall fan hålla på och hatta fram och tillbaka...

Betala 25% skatt på sin pension skall man, men man får inte utan vidare utnyttja det man betalar för. Såvida man inte kan få flyktingstatus i sitt eget land förstås. Sverige är (och förblir uppenbarligen) ett skitland.

Smällar man får ta, skall inte vara lätt att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smällar man får ta, skall inte vara lätt att leva.

Jo. Om man är politiker så skall det uppenbarligen vara lätt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Betala 25% skatt på sin pension skall man, men man får inte utan vidare utnyttja det man betalar för

 

25% skatt är skatt som du inte betalade på pensionen som sparades skattefritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

25% skatt är skatt som du inte betalade på pensionen som sparades skattefritt.

Hårklyverier... Vilken del av de sociala avgifterna som arbetsgivaren betalar in kan betraktas som skatt resp. inte skatt ?

Och betalar jag 25% skatt så skall jag ta mig fan ha rätt till att utnyttja sjukvård och annat som betalas mha mina skattepengar, utan att behöva skriva in och ut mig ur skitlandet med jämna mellanrum.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hårklyverier... Vilken del av de sociala avgifterna som arbetsgivaren betalar in kan betraktas som skatt resp. inte skatt ?

Och betalar jag 25% skatt så skall jag ta mig fan ha rätt till att utnyttja sjukvård och annat som betalas mha mina skattepengar, utan att behöva skriva in och ut mig ur skitlandet med jämna mellanrum.

 

Om arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgift på dina pensionspengar har jag ingen aning om. Inte heller om sociala avgifter är betalda.

Trodde att du värnade om samhällets svaga och förstod att dina skattepengar är till för dom.

Dessa 25% räcker inte att betala din sjukvård.

 

Och varför anser du, att du inte ska betala full skatt som alla andra, om du ska ha samma rättigheter som alla andra?

Kan alla välja att bara betala 25% skatt och kräva sjukvård.

 

Att du kallar Sverige för skitland när vi mer eller mindre följer dina vänsterideal känns konstigt.

Men det är klart, solidaritet är bra så länge inte ens egna plånbok blir drabbad.

 

Förklara i alla fall varför du endast ska betala 25% medan andra ska betala upp till ca60%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgift på dina pensionspengar har jag ingen aning om. Inte heller om sociala avgifter är betalda.

Trodde att du värnade om samhällets svaga och förstod att dina skattepengar är till för dom.

Dessa 25% räcker inte att betala din sjukvård.

 

Och varför anser du, att du inte ska betala full skatt som alla andra, om du ska ha samma rättigheter som alla andra?

Kan alla välja att bara betala 25% skatt och kräva sjukvård.

 

Att du kallar Sverige för skitland när vi mer eller mindre följer dina vänsterideal känns konstigt.

Men det är klart, solidaritet är bra så länge inte ens egna plånbok blir drabbad.

 

Förklara i alla fall varför du endast ska betala 25% medan andra ska betala upp till ca60%.

Kanske för att bara utnyttjar en bråkdel av vad skattepengarna går till jämfört med de bosatta gör.

Tidigare betalade jag full skatt till Sverige, trots att jag var / är bosatt i Thailand men hade ändå inte rätt till annat än akutsjukvård då jag

var skriven i Thailand. Inget barnbidrag eller annat, bara en jävla kostnad för ingenting.

Tog sen mitt förnuft till fånga och började Sinkskatta 15% (sjöman). Jobbar nu för Danmark  där sjömän tjänar nettolön och lägger noll skatt. Finns väl ingen som vill betala skatt i onödan.

Du jobbar väl i Norge och betalar skatt / pension där, så varför gnälla om andra som inte gillar att betala skatt till Sverige?

Jag och familjen kan bosätta oss i Sverige, utnyttja ALLA förmåner samt ändå hoppa över skatten till alla bidragstagare och drönare men det är fortfarande skönare att bo bra i Thailand.

Här i Thailand drar frugan av från skatten för att jag inte jobbar och betalar skatt i Thailand, perfekt :-)

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kanske för att bara utnyttjar en bråkdel av vad skattepengarna går till jämfört med de bosatta gör.

 

Så alla som betalar skatt i Sverige ligger inne på levertransplantation en gång per år?

 

Farsan min har nog aldrig belastat sjukvården eller kostat samhället några större summor. Har han då rätt till sinkskatt i Sverige eftersom han inte utnyttjar någonting av vad skattepengarna går till?

 

Kan man få tillbaka de pengar som översteg 25% om man inte utnyttjade sjukvård etc. under sin arbetskarriär?

 

Visst betalar jag skatten i Norge, men jag gnäller heller inte över mina rättigheter och förväntar mig inte att jag ska få "full service" om jag inte betalar full skatt.

Om jag sedan gillar att betala skatt i Norge eller inte har ingenting med saken att göra. Jag är nämligen skyldig att betala min skatt i Norge.

 

Betalar man 25% och vill ha full täckning med sjukvård och annat så får man kompensera med en försäkring.

Så länge du gör rätt för dig i Danmark så bör Danmark betala din eventuella sjukvård, precis som Norge är skyldig att göra med min sjukvård. Det är INTE Sverige som ska betala den.

Eller tycker du att jag ska göda Norge med skattepengar och så ska Sverige betala kalaset?

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand.

 

Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Läser om att man planerar att genomföra en lag där illegala flyktingar som vistas i sverige ska få gratis akutvård.

Vissa politiker brukar påstå att vi inte ska skilja på folk och folk. alla ska ha samma rättigheter.

Vad är nu detta?

Mohammed som inte har betalat ett öre i skatt i sverige ska få gratis sjukvård när han får lunginflammation medan pensionären som kommer hem med samma symtom ska betala ur egen ficka.

FY FAN!

 

/ Göran

Ähh det är väl nån på fk som du prata med som är bitter på att du kommer härifrån och kan inte själv

få till det..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu tycker att Sverige är ett skitland!

Varför är det då så viktigt att kunna komma hit och utnyttja sjukvården som är skattefinansierad.

 

Är det inte bättre att stanna kvar i det fantastiska landet man valt att bosätta sig i?

 

Många tycker tydligen att så länge dom är friska så ska dom minsan inte bidra till vår välfärd.

Men den dagen dom blir sjuka så anser dom att dom har exakt lika stor rätt som alla andra att ta del av välfärden.

 

Om alla resonerade på det viset skulle Sverige snart vara som Grekland.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om arbetsgivaren betalat arbetsgivaravgift på dina pensionspengar har jag ingen aning om. Inte heller om sociala avgifter är betalda.

Trodde att du värnade om samhällets svaga och förstod att dina skattepengar är till för dom.

Dessa 25% räcker inte att betala din sjukvård.

 

Och varför anser du, att du inte ska betala full skatt som alla andra, om du ska ha samma rättigheter som alla andra?

Kan alla välja att bara betala 25% skatt och kräva sjukvård.

 

Att du kallar Sverige för skitland när vi mer eller mindre följer dina vänsterideal känns konstigt.

Men det är klart, solidaritet är bra så länge inte ens egna plånbok blir drabbad.

 

Förklara i alla fall varför du endast ska betala 25% medan andra ska betala upp till ca60%.

Vad i herrans namn svamlar du om ??

I normala fall så brukar du ha vettiga inlägg men nu har du spårat ur...

 

Varför skulle inte mina 25% räcka till att betala min sjukvård ? Inbillar du dig att jag under hela mitt liv åkt in och ut på sjukhus som en jojo ?

Och beträffande "full skatt som alla andra"... Är det inte du som brukar skryta om att du inte betalar svensk skatt ?

Full skatt förresten... En svensk medellön låg förra året på 30 000. På det betalade man 7 700 kr i skatt, vilket motsvarar lite knappt 26%.

Så om man betalar 26% har man alltså enligt din snedvridna uppfattning rätt att begära svensk sjukvård, men inte om man betalar 25% ?

 

Sen skulle det vara synnerligen intressant att veta vilka vänsterideal du svamlar om...

 

Eftersom jag betalar skatt i Sverige, motsvarande skattesatsen för en svensk medellön,  så skall jag rimligtvis ha samma rätt till sjukvård som alla andra.

Förklara gärna för mig varför jag, enligt ditt resonemang, skall betala full skatt när jag befinner mig utomlands och inte belastar "välfärden" över huvud taget jämfört med de som bor kvar i Sverige, men ändå inte ha rätt att utnyttja sjukvården om jag behöver det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu tycker att Sverige är ett skitland!

Varför är det då så viktigt att kunna komma hit och utnyttja sjukvården som är skattefinansierad.

 

Är det inte bättre att stanna kvar i det fantastiska landet man valt att bosätta sig i?

 

Många tycker tydligen att så länge dom är friska så ska dom minsan inte bidra till vår välfärd.

Men den dagen dom blir sjuka så anser dom att dom har exakt lika stor rätt som alla andra att ta del av välfärden.

 

Om alla resonerade på det viset skulle Sverige snart vara som Grekland.

Det viktiga, vilket tycks ha undgått dig fullständigt, är att vi är tvungna att vara med och betala den skattefinansierade sjukvården i skitlandet Sverige, men vi får inte utan vidare åka till Sverige och ta del av det som vi är med och finansierar genom att betala skatt.

 

Om jag istället kunde välja att betala skatt i Thailand och få gratis sjukvård här så skulle jag ha gjort det valet samma dag jag flyttade hit, men det får jag inte för det har politikerna i skitlandet Sverige bestämt.

 

Sen kan jag trösta dig med att om alla läste andras inlägg lika dåligt eller begrep dem lika lite som du så skulle Sverige snart vara som Grekland.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...