Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

Jag har haft kontakt med dem beträffande översättning av mitt vigselbevis från Sverige.

Men jag har aldrig haft kontakt med ambassaderna i Lima och Ulan Baator. Skall jag ändå betala för dem ?

Men jag ser din poäng :-)

 

Som jag skrivit så är det inte jag som bestämt fördelningen av min SINK. Och... Jag har inte heller helt fel eftersom skatteutjämningsbidraget till en del bekostas av staten.

 

Jag har bara bott här sen 1:a december så mitt pass behöver inte förnyas än på några år...

Upplysningsvis: Sverige har ingen ambassad i Ulan Baator så du slipper att betala för den ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu kan den saken iofs diskuteras ytterligare men min andemening var att jag betalar skatt till skitlandet, men jag har inga av de förmåner som normalt hör ihop med skattebetalandet. Jag skrev i ett tidigare inlägg (till Stickan eller Andrej) att jag skulle inte gnälla om jag hade något igen för de pengar jag betalar in.

År 2009 rankades Sverige som nr:7 bland jordens alla 182 länder och det landet kallar du för ett skitland. Om du i ställlet varit från landet som var rankat sjua nerifrån hade du varit från Kongo-Kinshasa, hur skoj hade det varit ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_Human_Development_Index

 

 

Om du tänker på det viset så inser du förhoppningsvis att Sverige är inte så jäkla dåligt, men då måste man ju jämföra med hur verkligheten är och inte hur man vill att den ska vara.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

År 2009 rankades Sverige som nr:7 bland jordens alla 182 länder och det landet kallar du för ett skitland. Om du i ställlet varit från landet som var rankat sjua nerifrån hade du varit från Kongo-Kinshasa, hur skoj hade det varit ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_Human_Development_Index

 

 

Om du tänker på det viset så inser du förhoppningsvis att Sverige är inte så jäkla dåligt, men då måste man ju jämföra med hur verkligheten är och inte hur man vill att den ska vara.

 

Fritz..

Och Sverige har rasat neråt i välfärdsligan under moderatregeringen...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Sverige har rasat neråt i välfärdsligan under moderatregeringen...

 

 Kronan är idag världens starkaste valuta, vilket ju inte är så tokigt för oss pensionärer som bor utanför Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 Kronan är idag världens starkaste valuta, vilket ju inte är så tokigt för oss pensionärer som bor utanför Sverige.

Märks inte på växelkursen baht-SKR.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märks inte på växelkursen baht-SKR.

 

Det hade du nog inte sagt om du hade fått pensionen i US dollar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte utskriven men förstår Kolbas tänkande, även om skatten på pensionen är att man inte betalat den när pensionen drogs så fattar jag inte heller varför man inte får sjukvård. eftersom man betalar den nu. Nu vet jag ju att jag får den sjukvård jag behöver då jag kommer till hemkommunen så det är inga problem

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag varit i kontakt med försäkringskassan inför min stundande flytt till Thailand.

 

Blodtrycket steg till oanade höjder när jag får veta att vid längre vistelse än sex månader utomlands har jag inte rätt till subventionerad akut sjukvård i sverige.

 

Läser om att man planerar att genomföra en lag där illegala flyktingar som vistas i sverige ska få gratis akutvård.

Vissa politiker brukar påstå att vi inte ska skilja på folk och folk. alla ska ha samma rättigheter.

Vad är nu detta?

Mohammed som inte har betalat ett öre i skatt i sverige ska få gratis sjukvård när han får lunginflammation medan pensionären som kommer hem med samma symtom ska betala ur egen ficka.

FY FAN!

 

/ Göran

E du rasist eller (smile) Nä de ta mig fan inte klokt Mostafa sk få vård men har du arbetat och betalt skatt i hela ditt liv i Sverige så efter 6 månader utomlands får du betala allt själv. Inte undra på att man blir förbannad

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Är inte utskriven men förstår Kolbas tänkande, även om skatten på pensionen är att man inte betalat den när pensionen drogs så fattar jag inte heller varför man inte får sjukvård. eftersom man betalar den nu. Nu vet jag ju att jag får den sjukvård jag behöver då jag kommer till hemkommunen så det är inga problem

Får inte sjukvård, ? Det får man när man återvänder, bums är Du berättigad igen.

Och undrar om TS vill ha ev. sjukvård i Thailand som alla andra Thailändare? Då rekommenderar jag en studiebesök i

lokal sjukhus. Det är så det funkar med länder man har sjukvårdsavtal, t.ex i Spanien får man exakt samma vård som

en Spanjor, i allmän sjukhus/vårdcentral. Ändå anser jag att Spanien o Thailand går inte ens att jämföra vad gäller sjukhusvård.

Det är inte personalen utan utrustningen och allt runtom som inte är så tilltalande för Oss.

 

Så utan privat sjukförsäkring i Thailand blir man inte placerat i privat rum med betjänter o separat rum för de

anhöriga i Pattaya Bangkok hospital utan man transporteras av rescue  team till en lokal sjukhus. Även om

Sverige o Thailand skulle ha ett avtal om sjukvård. Har Du tänkt på det?

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Principen är den här: Sjukvård tillhandahålls till alla som bor i landet. Pension är en uppskjuten lön som sparas undan skattefritt och beskattas på vid uttaget. Tycker inte principerna är så svåra att förstå eller så konstiga. Om det sen är rättvist eller inte är en subjektiv fråga som kan diskuteras till döddagar. Livet är inte alltid rättvist. Ta det som det är och gör det bästa av situationen istället grubbla hur det kunde vara är min inställning. Mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade du nog inte sagt om du hade fått pensionen i US dollar.

USD - baht går långsamt nedåt, men inte uppseendeväckande. Brukar ligga runt 30 och är just nu omkring 29.50.

Ingen större skillnad.

Då är det mera irriterande att priserna här går rakt upp (trots att ekonomisidorna säger beräknad inflation 3%), men växelkursen ligger kvar runt 4:50.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte sjukvård, ? Det får man när man återvänder, bums är Du berättigad igen.

Och undrar om TS vill ha ev. sjukvård i Thailand som alla andra Thailändare? Då rekommenderar jag en studiebesök i

lokal sjukhus. Det är så det funkar med länder man har sjukvårdsavtal, t.ex i Spanien får man exakt samma vård som

en Spanjor, i allmän sjukhus/vårdcentral. Ändå anser jag att Spanien o Thailand går inte ens att jämföra vad gäller sjukhusvård.

Det är inte personalen utan utrustningen och allt runtom som inte är så tilltalande för Oss.

 

Så utan privat sjukförsäkring i Thailand blir man inte placerat i privat rum med betjänter o separat rum för de

anhöriga i Pattaya Bangkok hospital utan man transporteras av rescue  team till en lokal sjukhus. Även om

Sverige o Thailand skulle ha ett avtal om sjukvård. Har Du tänkt på det?

Menar du på fullt allvar att man får privatrum och betjänter på ett sjukhus i Sverige ?

Det fick man inte ens under guldåldern 60 - 70 talen.

Min mor foch min far fick iofs privata rum, men det berodde på att de höll på att dö...

Det var 1978, tvivlar på att det blivit bättre i moderatlandet Sverige.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Principen är den här: Sjukvård tillhandahålls till alla som bor i landet. Pension är en uppskjuten lön som sparas undan skattefritt och beskattas på vid uttaget. Tycker inte principerna är så svåra att förstå eller så konstiga. Om det sen är rättvist eller inte är en subjektiv fråga som kan diskuteras till döddagar. Livet är inte alltid rättvist. Ta det som det är och gör det bästa av situationen istället grubbla hur det kunde vara är min inställning. Mvh

Pensionen beskattas vid uttaget både för den som bor i Sverige och för den som bor utomlands.

Skillnaden är att den som stannar kvar får sjukvård...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Menar du på fullt allvar att man får privatrum och betjänter på ett sjukhus i Sverige ?

Det fick man inte ens under guldåldern 60 - 70 talen.

Min mor foch min far fick iofs privata rum, men det berodde på att de höll på att dö...

Det var 1978, tvivlar på att det blivit bättre i moderatlandet Sverige.

Men i Thailand finns det två kategorier, privata sjukhus, oftast med privata rum

och allmänna sjukhus med sal för 25-30 personer.  Vilket skulle Du välja?

Svenska sjukhus med två - tre personer i samma rum med modern utrustning eller

Thailändsk allmän sjukhus där men delar sal med två dussin personer och obefintlig utrustning?

Svara på frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i Thailand finns det två kategorier, privata sjukhus, oftast med privata rum

och allmänna sjukhus med sal för 25-30 personer.  Vilket skulle Du välja?

Svenska sjukhus med två - tre personer i samma rum med modern utrustning eller

Thailändsk allmän sjukhus där men delar sal med två dussin personer och obefintlig utrustning?

Svara på frågan.

Enkelt att svara. Det jag hade råd med...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Pensionen beskattas vid uttaget både för den som bor i Sverige och för den som bor utomlands.

Skillnaden är att den som stannar kvar får sjukvård...

 

Fast då betalar dom väl en bit över 30%

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Enkelt att svara. Det jag hade råd med...

Men då förstår jag. Alltså i tråden skriver Du att Du vill ha, av Sverige skattefinansierat sjukvård i Thailand för Dina skattepengar

som dras på pensionen, Alltså det skulle ju vara gratis  med avtal mellan länder (eller med den avgift som man nu betalar

i landet i fråga) Så Du skulle ha råd i båda länder men när man ställer frågan slingrar Du med oväsentliga svar.

 

I min fråga var det inte fråga om råd, utan kvalitet och utrustningen. Så dum är Du inte att Du inte förstod vad jag syftade.

 

Men over and out, ett gnälltråd för gnällandets skull igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i Thailand finns det två kategorier, privata sjukhus, oftast med privata rum

och allmänna sjukhus med sal för 25-30 personer.  Vilket skulle Du välja?

Svenska sjukhus med två - tre personer i samma rum med modern utrustning eller

Thailändsk allmän sjukhus där men delar sal med två dussin personer och obefintlig utrustning?

Svara på frågan.

Allmänna sjukhuset i Korat har även enskilda rum kostnad ca 1000 bht per dag, operations salarna fult moderna.Övrig utrustning fult modern.

Läkarna är ju desamma som arbetar på Bankok hospital.

 

I ampur stan finns det även där enskilda rum. Kosnad ca 800. Allmänna salen 8 plattser.

Vid större ingrepp. samt utredning blir det Korat. Utrustningen basic 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Allmänna sjukhuset i Korat har även enskilda rum kostnad ca 1000 bht per dag, operations salarna fult moderna.Övrig utrustning fult modern.

Läkarna är ju desamma som arbetar på Bankok hospital.

 

I ampur stan finns det även där enskilda rum. Kosnad ca 800. Allmänna salen 8 plattser.

Vid större ingrepp. samt utredning blir det Korat. Utrustningen basic 

I Sverige betalar man 80 SEK/dygn när man är inlagt, vad blir det i THB, 420 kanske med dagens kurs.

Så det allmänna sjukhuset är dyrare i Thailand än i Sverige.

 

Svärfar låg inne i Chon Buri efter mopedolyckan, stor sal säkert med -> 30 patienter

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då förstår jag. Alltså i tråden skriver Du att Du vill ha, av Sverige skattefinansierat sjukvård i Thailand för Dina skattepengar

som dras på pensionen, Alltså det skulle ju vara gratis  med avtal mellan länder (eller med den avgift som man nu betalar

i landet i fråga) Så Du skulle ha råd i båda länder men när man ställer frågan slingrar Du med oväsentliga svar.

 

I min fråga var det inte fråga om råd, utan kvalitet och utrustningen. Så dum är Du inte att Du inte förstod vad jag syftade.

 

Men over and out, ett gnälltråd för gnällandets skull igen.

Jag har inte på något ställe i denna tråd skrivit att jag vill ha vård i Thailand som är skattefinansierad från Sverige vad jag kan minnas, men det är som vanligt på MPR. Om det saknas argument så hittar man på något som den andra parten aldrig sagt och så spinner man vidare på det.

Är det bara Alzheimers som gäller här ??

Däremot HAR jag skrivit att jag hellre skattar i Thailand för då får man åtminstone tillgång till NÅGON vård.

Lägg för fan inte ord i min mun för det är en av de saker jag hatar lika högt som präster och politiker.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då betalar dom väl en bit över 30%

Vid en pension på 15 000 / mån så betalar en pensionär 27.5 % skatt...

Vill du påstå att dessa 2.5% berättigar till sjukvård ? Speciellt för en gammal människa som kostar ganska mycket i vård, mediciner, socialtjänst, äldreomsorg och fan vet allt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige betalar man 80 SEK/dygn när man är inlagt, vad blir det i THB, 420 kanske med dagens kurs.

Så det allmänna sjukhuset är dyrare i Thailand än i Sverige.

 

Svärfar låg inne i Chon Buri efter mopedolyckan, stor sal säkert med -> 30 patienter

Skillnaden är att i det ena fallet får man vård och i det andra får man inte ett skit - svensk rättvisa...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige betalar man 80 SEK/dygn när man är inlagt, vad blir det i THB, 420 kanske med dagens kurs.

Så det allmänna sjukhuset är dyrare i Thailand än i Sverige.

 

Svärfar låg inne i Chon Buri efter mopedolyckan, stor sal säkert med -> 30 patienter

Nu pratar jag om enskilt rum-

Det får du väl inte i allmänhet på Svenska sjukhus Bara i speciella fall.

 

På allmän sal i Thailand betalar du inget-

Men som Svensk får du kanske betala lite grann , Sedan tillkommer ju behandlings kostnad, Den är med stor sannolik het en fjärde del av Bankok hospital

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vid en pension på 15 000 / mån så betalar en pensionär 27.5 % skatt...

Vill du påstå att dessa 2.5% berättigar till sjukvård ? Speciellt för en gammal människa som kostar ganska mycket i vård, mediciner, socialtjänst, äldreomsorg och fan vet allt...

 

Dessa 2,5% räcker nog inte till. Och då ska man vara lycklig att det finns dom som har högre pension eftersom dom kompenserar med högre skatt.

Alla som bor i Sverige har som sagt rätt till sjukvård.

Ett undantag är om du jobbar utomlands och bor i Sverige. Då har du inte rätt till sjukvård även om man betalar 67% skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

USD - baht går långsamt nedåt, men inte uppseendeväckande. Brukar ligga runt 30 och är just nu omkring 29.50.

Ingen större skillnad.

Då är det mera irriterande att priserna här går rakt upp (trots att ekonomisidorna säger beräknad inflation 3%), men växelkursen ligger kvar runt 4:50.

 

Nja, ett tapp på 11% mot THB är ganska mycket och när SEK under samma period har stärkts mot THB med 2-3%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...