Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

Gäller inte i det fallet du lever på tjänstepension ifrån 55-65 år.

Dessutom som i mitt fall så slår jag i taket och får inte ens tillgodoräkna mig hälften av den skatt som jag betalar in som pensionsgrundande, så vem blir rövknullad då?

Jag betalar in mer än dubbelt så mycket än vad jag får tillgodoräkna mig och det i decennier.

3 ggr under mitt yrkesverksamma liv har reglerna för pension förändrats till det sämre.

Och vi har ännu "bromsen" som gör att varje år minskas min prognos med 2-3% pga färre jobbar, och börjar jobba senare i livet.

Antar du alltid att pensionärer aldrig själva betalat in till systemet, men att du alltid står på den bidragande sidan?

När du själv tar pension så vrids din världsbild 180 grader och du går från hedersknyffel till parasit?

 

Du tror att du betalar in på något slags konto som du senare i livet får ta ut från eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Du smiter från att betala skatt i SVerige. Och såvitt jag förstår beroende på att det är mer förmånligt för dig. Rätt/fel ?

Om jag har rätt ovan så anser jag att jag inte behöver fästa något större avseende vid dina argument  - vilket jag i tysthet beklagar.

 

Jag tvivlar eftersom de skulle varit riktade mot människor i min situation.

Jag betalar - alltså har jag rätt att få något... Gäller över hela jordklotet utom möjligen just i Sverige.

 

Betalar du en avgift så har du rätt att få något för pengarna. Skatt är rent och skärt bara en skatt.

 

Jag smiter inte från att betala skatt i Sverige. Det är reglerna som säger att jag ska betala min skatt i Norge.

Jobbar jag i Kazakstan så betalar jag 10% i Kazakstan och mellanskilnaden i Sverige.

 

Visst fan känns det orättvist, men reglerna och välfärdssystemet är uppbyggt på detta sätt.

Ingenting vi kan göra något åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller inte i det fallet du lever på tjänstepension ifrån 55-65 år.

Dessutom som i mitt fall så slår jag i taket och får inte ens tillgodoräkna mig hälften av den skatt som jag betalar in som pensionsgrundande, så vem blir rövknullad då?

Jag betalar in mer än dubbelt så mycket än vad jag får tillgodoräkna mig och det i decennier.

3 ggr under mitt yrkesverksamma liv har reglerna för pension förändrats till det sämre.

Och vi har ännu "bromsen" som gör att varje år minskas min prognos med 2-3% pga färre jobbar, och börjar jobba senare i livet.

Antar du alltid att pensionärer aldrig själva betalat in till systemet, men att du alltid står på den bidragande sidan?

När du själv tar pension så vrids din världsbild 180 grader och du går från hedersknyffel till parasit?

 

Du tror att du betalar in på något slags konto som du senare i livet får ta ut från eller ?

Ja och nej.

Tekniskt sett går mina pengar direkt ut till dom som är pensionärer idag.

Moraliskt så förväntar jag mig att jag själv får åtnjuta samma system när jag går i pension även om det inte var exakt samma krona som jag betalade in som jag fick ut.

Även som systemet är upplagt finns ett samband mellan den mängd du tjänar och den mängd du kan ta ut.

Även garantipensionen för dom som hamnar där baseras på antalet år i landet och intäkter.

Annars blir det försörjningsstöd och bostadsbidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej.

Tekniskt sett går mina pengar direkt ut till dom som är pensionärer idag.

Moraliskt så förväntar jag mig att jag själv får åtnjuta samma system när jag går i pension även om det inte var exakt samma krona som jag betalade in som jag fick ut.

Även som systemet är upplagt finns ett samband mellan den mängd du tjänar och den mängd du kan ta ut.

Även garantipensionen för dom som hamnar där baseras på antalet år i landet och intäkter.

Annars blir det försörjningsstöd och bostadsbidrag.

 

Men de som inte kan bidra till pensionen under sin livstid som sjuka, handikappade eller arbetslösa av olika skäl skall då inte få pension alls då eller eftersom dom inte "betalar in" något enligt din teori ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej.

Tekniskt sett går mina pengar direkt ut till dom som är pensionärer idag.

Moraliskt så förväntar jag mig att jag själv får åtnjuta samma system när jag går i pension även om det inte var exakt samma krona som jag betalade in som jag fick ut.

Även som systemet är upplagt finns ett samband mellan den mängd du tjänar och den mängd du kan ta ut.

Även garantipensionen för dom som hamnar där baseras på antalet år i landet och intäkter.

Annars blir det försörjningsstöd och bostadsbidrag.

 

Men de som inte kan bidra till pensionen under sin livstid som sjuka, handikappade eller arbetslösa av olika skäl skall då inte få pension alls då eller eftersom dom inte "betalar in" något enligt din teori ?

Bytte spår till nåt helt annat ?

Kanske bäst så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte spår till nåt helt annat ?

Kanske bäst så.

Inlägget var kopplat till ditt föregående inlägg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte spår till nåt helt annat ?

Kanske bäst så.

Inlägget var kopplat till ditt föregående inlägg

sista ordet

Link to comment
Dela på andra sajter

sista ordet

Det brukar du väl alltid vilja få ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägget var kopplat till ditt föregående inlägg

Hehe, jag tror det blev lite förvirrat när Nicholas i inlägg #125 kommenterade Kollbas tidigare inlägg men det ser ut som det är du som skrivit det.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vore det skönt om det drogs skatt redan på pensionsinbetalningarna.

Då blev pensionen skattefri men 25% lägre för en normalinkomsttagare..

 

Same same but diffirent.

 

Bäst vore att få betala 25% skatt på pensionen till Thailändska staten och få samma som för pengarna, som i Sverige. 

De ni....

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan utnyttja det! Har du missat att skitlandet Sverige står med öppna armar och välkommnar dig tillbaks så fort du känner för det?

Såvida jag skriver in mig igen, ja. Men eftersom jag vill bo i värmen så kommer jag att bli tvångsutskriven igen så snart typerna på Skattemyndigheten får nys om att jag flyttat och inte tänker bo permanent i Sverige.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida jag skriver in mig igen, ja. Men eftersom jag vill bo i värmen så kommer jag att bli tvångsutskriven igen så snart typerna på Skattemyndigheten får nys om att jag flyttat och inte tänker bo permanent i Sverige.

 

Såå? Vad är problemet med det då?

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har uppenbarligen inte förstått min sista rad i inlägget ovan

 

Det är VI som bor i landet som finansierar DIG och enbart 25% av det VI finansierar till dig behåller vi för att hålla landet igång. resten går till DIG

 

VI som bor och arbetar i landet får bidra med betydligt mer än 25% för att hålla landet igång och vi bidrar långt mycket mer än vad vi själva kostar landet

Nu kan den saken iofs diskuteras ytterligare men min andemening var att jag betalar skatt till skitlandet, men jag har inga av de förmåner som normalt hör ihop med skattebetalandet. Jag skrev i ett tidigare inlägg (till Stickan eller Andrej) att jag skulle inte gnälla om jag hade något igen för de pengar jag betalar in.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du på pappret folkbokför dig i Portugal så tror jag din skatt närmar sig noll.

Dessutom tror jag du har rätt till sjukvård där.

Kolba, har rätt i att der är inkonsekvent som det är nu och jag tror det kommer ändras i takt med att fler kommer i kläm.

Staten tjänar på att ha äldreomsorgen i Thailand och därför börjar vi se ändringar och funderingar och utredningar i ämnet från riksdagen.

Men jag vill bo i Thailand och jag har vid det här laget investerat för mycket här för att byta reträttplats :-)

Vad jag kan minnas så diskuterades det här på MPR om att Regeringen skulle sänka SINK till 20%, men så kom den ekonomiska krisen.

Sänk till 15% så kommer jag att tiga, 25 är för mycket.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar du en avgift så har du rätt att få något för pengarna. Skatt är rent och skärt bara en skatt.

 

Jag smiter inte från att betala skatt i Sverige. Det är reglerna som säger att jag ska betala min skatt i Norge.

Jobbar jag i Kazakstan så betalar jag 10% i Kazakstan och mellanskilnaden i Sverige.

 

Visst fan känns det orättvist, men reglerna och välfärdssystemet är uppbyggt på detta sätt.

Ingenting vi kan göra något åt.

Vi kan inte göra något åt det så länge ett antal människor på MPR rackar ned på mig när jag påpekar det som jag tycker är brister och/eller orättvisor.

Om samma människor istället lade energin på att påpeka för regering/riksdag att systemet slår fel, och om de engagerade fler människor utanför MPR för att sätta press på politikerna så kan man faktiskt göra något åt det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan den saken iofs diskuteras ytterligare men min andemening var att jag betalar skatt till skitlandet, men jag har inga av de förmåner som normalt hör ihop med skattebetalandet. Jag skrev i ett tidigare inlägg (till Stickan eller Andrej) att jag skulle inte gnälla om jag hade något igen för de pengar jag betalar in.

 

Men det har du ju! Dina skattepengar bekostar bland annat en ambasad i Bangkok dit du kan gå och göra en del ärenden ibland som att förnya ditt pass.

Din skatt bekostar såväl löner, resor och lokalhyra för ambasaden. Dessutom bekostar dina skattepengar skitlandet Sveriges omkostnader för andra gränsöverskridande kontakter och utbyte. för du kan väl inte mena att jag som aldrig satt min fot på ambasaden i Thailand skall betala driften, vilket jag gör i alla fall tillsammans med dig.

 

Däremot bekostar inte dina skattepengar som du felaktigt påstått sjukvården i Sveige och därför får du inte åtnuta den heller med mindre än att du skriver in dig igen och betalar skatt som vi andra. 

 

Kom nu inte och säg att du aldrig haft någon kontakt med ambasaden. Hur skulle du annars förnya ditt pass?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vi kan inte göra något åt det så länge ett antal människor på MPR rackar ned på mig när jag påpekar det som jag tycker är brister och/eller orättvisor.

Om samma människor istället lade energin på att påpeka för regering/riksdag att systemet slår fel, och om de engagerade fler människor utanför MPR för att sätta press på politikerna så kan man faktiskt göra något åt det.

 

Alternativet skulle vara att vi får skära ner på statsbudgeten och välfärden.

 

Vad jag anser vara rättvist är flatskatt oavsett inkomst och betala för sjukvården när du nyttjar den.

Men då kommer problemet att vi även har sjuka och ekonomiskt svaga i samhället

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: dubbelpostat

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tiden du jobbar in din pension betalar du inget skatt på den utan det görs när pensionen betalas ut

Jo. Och under tiden jag jobbar i Sverige har jag rätt till sjukvård mm. Icke så när lön/pension utbetalas i Thailand.

Hade jag istället fått pengarna inom EU så hade alla varit glada och nöjda.

Rättvist ? Tycker jag inte.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även garantipensionen för dom som hamnar där baseras på antalet år i landet och intäkter.

Annars blir det försörjningsstöd och bostadsbidrag.

 

Bara för att jävlas: Gäller inte flyktingar, för de har full garantipension från första dagen. Tror att det är ett EU-beslut.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såå? Vad är problemet med det då?

Problemet är att jag vill inte hålla på med en satans massa pappersexercis.

 

Speciellt inte när människorna som hanterar papperen är lika sura som kärringen på skattemyndigheten i Visby.

Det riktigt dröp av ogillande kring henne och eftersom jag ansökte om SINK samtidigt så hade hon vänligheten att upplysa mig om att "det kommer du aldrig att få" samt "du kan inte ansöka om sink förrän efter det att pengarna är utbetalda", båda sakerna fel naturligtvis.

När jag talade om för henne att skatteupplysningens utlandsavdelning hade en annan uppfattning så fick jag reda på att "Jaså ? Ja, jag har ju bara jobbat med utlandsärenden i 40 år...". Efersom jag var i beroendeställning och utan vittnen mot en svensk myndighet så talade jag inte om för henne att det verkar som om du skulle behöva jobba 40 år till...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har du ju! Dina skattepengar bekostar bland annat en ambasad i Bangkok dit du kan gå och göra en del ärenden ibland som att förnya ditt pass.

Din skatt bekostar såväl löner, resor och lokalhyra för ambasaden. Dessutom bekostar dina skattepengar skitlandet Sveriges omkostnader för andra gränsöverskridande kontakter och utbyte. för du kan väl inte mena att jag som aldrig satt min fot på ambasaden i Thailand skall betala driften, vilket jag gör i alla fall tillsammans med dig.

 

Däremot bekostar inte dina skattepengar som du felaktigt påstått sjukvården i Sveige och därför får du inte åtnuta den heller med mindre än att du skriver in dig igen och betalar skatt som vi andra. 

 

Kom nu inte och säg att du aldrig haft någon kontakt med ambasaden. Hur skulle du annars förnya ditt pass?

Jag har haft kontakt med dem beträffande översättning av mitt vigselbevis från Sverige.

Men jag har aldrig haft kontakt med ambassaderna i Lima och Ulan Baator. Skall jag ändå betala för dem ?

Men jag ser din poäng :-)

 

Som jag skrivit så är det inte jag som bestämt fördelningen av min SINK. Och... Jag har inte heller helt fel eftersom skatteutjämningsbidraget till en del bekostas av staten.

 

Jag har bara bott här sen 1:a december så mitt pass behöver inte förnyas än på några år...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet skulle vara att vi får skära ner på statsbudgeten och välfärden.

 

Vad jag anser vara rättvist är flatskatt oavsett inkomst och betala för sjukvården när du nyttjar den.

Men då kommer problemet att vi även har sjuka och ekonomiskt svaga i samhället

Jag tror inte att statsbudgeten skulle gå över styr om vi som betalt skatt till Sverige under ett helt arbetsliv och som betalar SINK för att vi bor utomlands skulle få rätt att utnyttja svensk sjukvård utan en massa idi*tiska in- och utskrivningar bara för att vi inte håller oss inom EU.

Och det tror faktiskt inte du heller...

 

Nej. Där kommer mina vänsteråsikter in. (Lägg detta på minnet så kanske du kan referera till detta nästa gång du inte kan svara på frågan om mina vänsteråsikter).

Människor blir inte sjuka av fri vilja oavsett vad idi*ten Reinfeldt inbillar sig. Att någon har ont om pengar skall inte hindra att den personen får hjälp.

Vad är ett samhälle egentligen till för ? Att människor skall hjälpa och understödja varandra eller för att göra vissa rika och vissa fattiga ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tror inte att statsbudgeten skulle gå över styr om vi som betalt skatt till Sverige under ett helt arbetsliv och som betalar SINK för att vi bor utomlands skulle få rätt att utnyttja svensk sjukvård utan en massa idi*tiska in- och utskrivningar bara för att vi inte håller oss inom EU.

Och det tror faktiskt inte du heller...

 

Nej. Där kommer mina vänsteråsikter in. (Lägg detta på minnet så kanske du kan referera till detta nästa gång du inte kan svara på frågan om mina vänsteråsikter).

Människor blir inte sjuka av fri vilja oavsett vad idi*ten Reinfeldt inbillar sig. Att någon har ont om pengar skall inte hindra att den personen får hjälp.

Vad är ett samhälle egentligen till för ? Att människor skall hjälpa och understödja varandra eller för att göra vissa rika och vissa fattiga ?

 

 

Får man SINK-skatta inom EU och fortfarande ha fri sjukvård?

Det känns lite konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man SINK-skatta inom EU och fortfarande ha fri sjukvård?

Det känns lite konstigt.

Jag kan inte svära på att det är så eftersom jag av naturliga skäl inte lagt energi på att undersöka saker inom EU, men jag tror att det är så.

Finns säkert någon annan här som vet...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...