Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

Svarar på Nr. 3 (som jag svarade på nyss)

 

Jag ville inte betala 1mille i skatt utan att ha några som helst rättigheter (Jag skulle inte ha sjukvår i varken Norge eller Sverige)

 

Då tar jag inte jobbet och betalar inte 1mille i skatt.

 

Om man anser det vara att undanhålla staten för skatt så är man riktigt pantad.

Om man skall använda din egen retorik så är det att undanhålla staten skatt.

Så tyvärr får jag hålla med.

Du är pantad - vilket jag beklagar för jag har för det mesta uppskattat dina inlägg men kommer hädanefter att se dem med helt andra ögon.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ledarsvinet
Bara för att reta Kollba lite mer.jag/vi här på Svalbard betalar endast 15,8% i skatt :D

Då blir det pengar över till sjukvård i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo  och då har du löst sjukvården också. Se bara till att den ligger i Sverige.

Att jämföra din skatt med hedersvåld var kanske lite dumt men jag ville bara belysa hur du försöker anpassa reglerna efter din livsstil inte tvärt om

Det var märkligt hur svårt det är för en del att inse att jag inte vill betala skatt till ett land som jag inte har något som helst att göra med utan att få något i gengäld.

Många tycker det är ok att flyktingar som håller sig gömda skall ha gratis sjukvård, men jag som inte håller mig gömd och dessutom betalar skall inte ha det.

P.S. Jag vet inte din inställning så jag tillskriver dig inga åsikter i flyktingfrågan.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

My opinion might have changed, but not the fact that i'm right

That is what I tell my wife all the time...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag smiter inte undan från skatt. Jag betalar den i Norge.

Tycker du att all människor som inte betalar sin skatt i Sverige är skattesmitare?

 

Du skulle säkert uppskattat mina svar även idag om de inte var riktade mot dig.

Du smiter från att betala skatt i SVerige. Och såvitt jag förstår beroende på att det är mer förmånligt för dig. Rätt/fel ?

Om jag har rätt ovan så anser jag att jag inte behöver fästa något större avseende vid dina argument  - vilket jag i tysthet beklagar.

 

Jag tvivlar eftersom de skulle varit riktade mot människor i min situation.

Jag betalar - alltså har jag rätt att få något... Gäller över hela jordklotet utom möjligen just i Sverige.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, riktigt så är det inte.

Men jag blir irriterad när du jublar åt ett inlägg som felaktigt antyder att jag inte vet något om det svenska skattesystemet.

Påminner om mediadrev, eller nazister på 30-talet. Om jag inte är helt ute och cyklar så är du tillräckligt intelligent för att inte haka på sånt.

Du kan själv, det vet jag, och du kan även stå för vad du skrivit.

Kör inte såna enkla...

 

Intelligent..Nja det kanske brister lite på den punkten iofs, men framförallt oinsatt och ointresserad av att sätt mig in i skatteplanering.

 

Jag tycker svaret var klockrent och roligt skrivet+ att jag visste att det skulle få dig o gå bananas, så ett litet vedträd på den brasan ville man slänga in. :)

 

Om herrn själv inte hade varit iväg på så långa cykelturer så skulle han förstå att vissa bara jävlas med dig, men det ser du inte när du frenetiskt

trampar runt på din trehjuling blint stirrande på  hägringen framför dig.

 

Jag brukar stå för vad jag skriver och även be om ursäkt om jag förnärmat någon, men jag tar det mesta med en klackspark här och

det borde nog Herr Kollba anamma lite själv...Mpr-livet blir lättare och roligare då :) .

 

Trevlig dag  och lycka till med husbyggen och livet i Los//Lp

 

 

Edit: läsförståelsen är inte den bästa idag, mitt svar blev lite fel eller jag var ute och cyklade kan man säga.

Jag låter det stå kvar så jag får stå med dumstruten offentligt :crazy:  så bortse du från det Kollba//Lp

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var märkligt hur svårt det är för en del att inse att jag inte vill betala skatt till ett land som jag inte har något som helst att göra med utan att få något i gengäld.

Skit i att ta emot pensionen från Sverige och du slipper att betala skatt till ett land som du inte har något som helst att göra med,case closed :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga din fru hur gratis sjukvård(sjukvårds-kortet) fungerar i Thailand så kan hon säkert förklara, och om du skattar i Thailand(förutsätter ju att du har en inkomst från Thailand) så kommer du att få ta del av den.

Nej, jag har inkomst från Sverige och måste följdaktlgen skatta där utan att få något för det. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg: Om jag fick välja så skulle jag betala skatt här och få vård här på köpet. Men det har "våra kära" folkvalda satt stopp för.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intelligent..Nja det kanske brister lite på den punkten iofs, men framförallt oinsatt och ointresserad av att sätt mig in i skatteplanering.

 

Jag tycker svaret var klockrent och roligt skrivet+ att jag visste att det skulle få dig o gå bananas, så ett litet vedträd på den brasan ville man slänga in. :)

 

Om herrn själv inte hade varit iväg på så långa cykelturer så skulle han förstå att vissa bara jävlas med dig, men det ser du inte när du frenetiskt

trampar runt på din trehjuling blint stirrande på  hägringen framför dig.

 

Jag brukar stå för vad jag skriver och även be om ursäkt om jag förnärmat någon, men jag tar det mesta med en klackspark här och

det borde nog Herr Kollba anamma lite själv...Mpr-livet blir lättare och roligare då :) .

 

Trevlig dag  och lycka till med husbyggen och livet i Los//Lp

 

 

Edit: läsförståelsen är inte den bästa idag, mitt svar blev lite fel eller jag var ute och cyklade kan man säga.

Jag låter det stå kvar så jag får stå med dumstruten offentligt :crazy:  så bortse du från det Kollba//Lp

 

Herrn förstår mer än du anar. Jag vet att både du och Andrejs brukar jävlas med folk bara för att det är roligt och skam att säga så gör jag själv ibland samma sak. Men jag tycker att Andrejs gick lite för långt i den här frågan.

En vanlig argumentation är inga problem om den är saklig, men jag tycker inte om att bli förlöjligad om inte grunden de står på är inihelvete stabil - och det var den inte i det här fallet. (Tycker jag naturligtvis :-) )

 

En sak till. Jag har bett om ursäkt ett antal gånger här på MPR när folk blivit förnärmade eller missuppfattat vad jag menat och jag står alltid för vad jag skriver.

Och om jag inser att jag har fel så erkänner jag det åsså.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att ta emot pensionen från Sverige och du slipper att betala skatt till ett land som du inte har något som helst att göra med,case closed :14:

Tyvärr så har jag under alltför många år betalat in alltför mycket pengar för att bara kunna skita i det.

Men om du kan hitta ett sätt att föra ut mina pensionspoäng från Sverige till valfritt land så hugger jag lika snabbt som en kobra på det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch - ca 22% skatt på en sketen pension är väl inte mycket att haka upp sej på.

Bättre då att gotta sej åt andra skattelättnader som sink innebär och som med lite sund ekonomisk planering samt en gnutta tur kan finansiera en riktigt bra sjukvård i Thailand. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har jag under alltför många år betalat in alltför mycket pengar för att bara kunna skita i det.

Är det skattade pengar du pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det skattade pengar du pratar om?

Jovisst. Hur betalar man in oskattade pengar till ett land som Sverige ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Hur betalar man in oskattade pengar till ett land som Sverige ?

Jag själv sätter in mina skattade pengar på banken, sen är det enkelt att ta ut dem i en ATM i Thailand utan att det dras skatt en andra gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv sätter in mina skattade pengar på banken, sen är det enkelt att ta ut dem i en ATM i Thailand utan att det dras skatt en andra gång.

Vi pratade om att betala in - inte sätta in...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Hur betalar man in oskattade pengar till ett land som Sverige ?

Är det så att din arbetsgivare har dragit skatt på de sociala avgifter(framtida pension mm) han betalat in för dig så har ett fel begåtts, gör en klagan hos skatteverket så får du garanterat tillbaks dina pengar om ett fel har begåtts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den tiden du jobbar in din pension betalar du inget skatt på den utan det görs när pensionen betalas ut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att Ni orkar? Livet i Norden är uppbyggt som det är, inte rättvist alltid, men jag vågar påstå att Vi får

utnyttja förmåner i systemet mycket mer än vi pröjsar i skatter i hela livet.  Under mina år som företagare

betalade jag ca 1 mille per år i olika skatter och avgifter men andå anser jag ha fått mycket mer än dessa

ca 10 mille plus inkomstskatt under tiden jag jobbade som anställd.  (hade åkeri och det är otroligt mycket

skatt i bränsle, om jag minns rätt ca 70 % av priset består av skatter, plus till kommer en moms på %)

Skatter var specificerat i fakturan som jag fick från Hydro, soppa räkningen var oftast runt 100 000 SEK netto.

 

Nåväl vill man ha nytta av sina skattepengar ska man inte lämna landet. Vill man lämna landet för värmen ska

man inte knälla, det sker ju av fri vilja. Livet är full av val, och det är ju härligt att man kan o får välja själv.

Tänk positivt, hur många fina nya människor kan komma till Sverige för våra skattepengar? O deras gamla

föräldrar, för att bidra med skatt på pensionen som de ges när de anländer De klagar inte om de flyttar tillbaks

till hemländer sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar 25% skatt och jag vill kunna utnyttja det jag betalar för... Vad är det som är så konstigt med det ?

 

Du kan utnyttja det! Har du missat att skitlandet Sverige står med öppna armar och välkommnar dig tillbaks så fort du känner för det?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att han kan åka in till vårdcentral/sjukhus närhelst han känner för det. Han kan begära hemtjänst, bostadsbidrag och fan vet allt, men jag kan inte få något av detta. Det enda jag kan få är en gammal svensk tradition: Betala din skatt och håll käft.

 

Fel igen! Du kan få allt om du kommer tillbaks igen. Och det kanske du gör förr eller senare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall jag som skrivit ut mig finanisiera landet Sverige ? Och varför skall det vara så dyrt som 25% på lön/pension när jag inte har något i gengäld ?

Vad är det som de som stannar får betala mera om du jämför 2 pensionärer ? Den extra skatt på 1000 - 2000 som pensionärer bestraffas med just för att de är pensionärer ? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så betalar jag 25% och en svensk medellön genererar knappt 26%. Är denna extra % tillräcklig för att för att de skall få sjukvård  utan vidare medan jag inte skall få det ?

 

Verför skulle jag betala andras kostnader när jag inte längre har något som helst att göra med Sverige ?

Skall jag sitta i något land någonstans och tycka att det är skitroligt att 25 % av min lön/pension går till att finansiera idi*tiska politiska beslut i ett land som jag (förhoppningsvis) aldrig mer kommer att sätta min fot i ?

 

Men, bara för att jävlas... Om det blir så att jag måste byta ut en knäled eller så på ålderns höst så kommer jag naturligtvis att undersöka kostnaden på ett bra sjukhus i Thailand och jämföra med att skriva mig i Sverige hos nån av mina ungar och sen skriva ut mig igen när jobbet är klart.

Och vet du vad... Jag kommer inte att skämmas ett enda förbannade dugg eftersom jag under ett antal år betalat in 25% skatt men inte fått ett skit i gengäld...

 

Du har uppenbarligen inte förstått min sista rad i inlägget ovan

 

Det är VI som bor i landet som finansierar DIG och enbart 25% av det VI finansierar till dig behåller vi för att hålla landet igång. resten går till DIG

 

VI som bor och arbetar i landet får bidra med betydligt mer än 25% för att hålla landet igång och vi bidrar långt mycket mer än vad vi själva kostar landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att ta emot pensionen från Sverige och du slipper att betala skatt till ett land som du inte har något som helst att göra med,case closed :14:

Tyvärr så har jag under alltför många år betalat in alltför mycket pengar för att bara kunna skita i det.

Men om du kan hitta ett sätt att föra ut mina pensionspoäng från Sverige till valfritt land så hugger jag lika snabbt som en kobra på det.

Om du på pappret folkbokför dig i Portugal så tror jag din skatt närmar sig noll.

Dessutom tror jag du har rätt till sjukvård där.

Kolba, har rätt i att der är inkonsekvent som det är nu och jag tror det kommer ändras i takt med att fler kommer i kläm.

Staten tjänar på att ha äldreomsorgen i Thailand och därför börjar vi se ändringar och funderingar och utredningar i ämnet från riksdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staten tjänar på att ha äldreomsorgen i Thailand och därför börjar vi se ändringar och funderingar och utredningar i ämnet från riksdagen.

 

Nu blev det intressant, vad är det som hänt i riksdagen i denna fråga ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du på pappret folkbokför dig i Portugal så tror jag din skatt närmar sig noll.

Dessutom tror jag du har rätt till sjukvård där.

Kolba, har rätt i att der är inkonsekvent som det är nu och jag tror det kommer ändras i takt med att fler kommer i kläm.

Staten tjänar på att ha äldreomsorgen i Thailand och därför börjar vi se ändringar och funderingar och utredningar i ämnet från riksdagen.

 

Nolltaxeringen i Portugal gäller enbart tjänstepension för privat anställda

 

  1. Allmän pension ("orangea kuvertet") beskattas med SINK, 25 % skatt
  2. Tjänstepension p g a arbete inom offentlig sektor beskattas med SINK, 25 % skatt
  3. Privata pensionsförsäkringar och IPS beskattas med SINK, 25 % skatt
  4. Tjänstepension p g a arbete inom privat sektor beskattas inte alls, vare sig i Sverige eller i Portugal.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall jag som skrivit ut mig finanisiera landet Sverige ? Och varför skall det vara så dyrt som 25% på lön/pension när jag inte har något i gengäld ?

Vad är det som de som stannar får betala mera om du jämför 2 pensionärer ? Den extra skatt på 1000 - 2000 som pensionärer bestraffas med just för att de är pensionärer ? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så betalar jag 25% och en svensk medellön genererar knappt 26%. Är denna extra % tillräcklig för att för att de skall få sjukvård  utan vidare medan jag inte skall få det ?

 

Verför skulle jag betala andras kostnader när jag inte längre har något som helst att göra med Sverige ?

Skall jag sitta i något land någonstans och tycka att det är skitroligt att 25 % av min lön/pension går till att finansiera idi*tiska politiska beslut i ett land som jag (förhoppningsvis) aldrig mer kommer att sätta min fot i ?

 

Men, bara för att jävlas... Om det blir så att jag måste byta ut en knäled eller så på ålderns höst så kommer jag naturligtvis att undersöka kostnaden på ett bra sjukhus i Thailand och jämföra med att skriva mig i Sverige hos nån av mina ungar och sen skriva ut mig igen när jobbet är klart.

Och vet du vad... Jag kommer inte att skämmas ett enda förbannade dugg eftersom jag under ett antal år betalat in 25% skatt men inte fått ett skit i gengäld...

 

Du har uppenbarligen inte förstått min sista rad i inlägget ovan

 

Det är VI som bor i landet som finansierar DIG och enbart 25% av det VI finansierar till dig behåller vi för att hålla landet igång. resten går till DIG

 

VI som bor och arbetar i landet får bidra med betydligt mer än 25% för att hålla landet igång och vi bidrar långt mycket mer än vad vi själva kostar landet

Gäller inte i det fallet du lever på tjänstepension ifrån 55-65 år.

Dessutom som i mitt fall så slår jag i taket och får inte ens tillgodoräkna mig hälften av den skatt som jag betalar in som pensionsgrundande, så vem blir rövknullad då?

Jag betalar in mer än dubbelt så mycket än vad jag får tillgodoräkna mig och det i decennier.

3 ggr under mitt yrkesverksamma liv har reglerna för pension förändrats till det sämre.

Och vi har ännu "bromsen" som gör att varje år minskas min prognos med 2-3% pga färre jobbar, och börjar jobba senare i livet.

Antar du alltid att pensionärer aldrig själva betalat in till systemet, men att du alltid står på den bidragande sidan?

När du själv tar pension så vrids din världsbild 180 grader och du går från hedersknyffel till parasit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...