Jump to content
IGNORERAD

Försäkringkassan och 6 månaders regel


vebon1

Recommended Posts

 Nu tror jag vi missat något här. Är du utskriven, så gäller väl samma regler ang sjukvård, oavsett om du har sink eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    117

  • andrejsdenruskige

    27

  • janne_h

    18

  • Stickan

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu undrar jag om du är förståndshandikappad...PÅ RIKTIGT!

 

Vadd andra ska betala och hur mycket de ska betala, är det knappast jag som styr. Tror du att du är ensam om din situation?

Morsan och farsan är pensionärer och dom åker till Thailand åtminstone 1 gång per år. Och inte fan gnäller dom på skatter.

Dom betalar mer än 25% och utnyttjar inte sjukvård..

 

Som förståndshandikappad så förstod du aldrig att det är Norge som står för min eventuella sjukvård och annat mumsigt. Avtalen mellan Norge och Sverige kan inte jag bestämma över. Jag följer reglerna.

Tar jag ett lån i Sverige så får jag inte göra avdrag för det. Jag kan inte utnyttja RUT eller ROT avdrag m.m.

 

 

Du är korkad.. jag orkar inte förklara...

 

 

 

EDIT:

Tycker du även att en som har betalat mer skatt ska få bättre sjukvård än någon som har betalat mindre skatt?

Jag skrev nyss att det är meningslöst att argumentera med en som byter åsikt som en annan byter kalsonger så jag tänker inte besvara detta.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet
Du missar målet.

Jag betalar 25 % skatt, men har inte ett enda förbannade något i gengäld ens om jag vill det. Det är vad jag ser som ett problem.

Hur tycker du då det är för en frisk människa i Sverige som inte har möjlighet att bara få sinkskatt. Han nyttjar heller inte sjukhusvården, hur ska han kompenseras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man Sinkskatt så dras det av 2836 SEK ( om jag minns rätt) på bruttot innan det dras 25%. Blev du på lite bättre humör nu ?

 

Fritz..

Nej det blev jag inte.

Det dras 0.77 /12 prisbasbelopp per månad, vilket jag känt till i c:a 2 år vid det här laget.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du missar målet.

Jag betalar 25 % skatt, men har inte ett enda förbannade något i gengäld ens om jag vill det. Det är vad jag ser som ett problem.

 

 

 

Nu tar jag min historia i korthet.

 

Hade tänkt åka till Kazakstan och jobba. Lönen hade inneburit att jag hade fått betala runt 1mille i skatt i Sverige eftersom jag inte vill fuska med 6-månaders regeln.

 

Vad hade jag fått för denna miljon i skatt?

 

NADA.

 

Inte pensionsgrundande, ingen som betalar mina sociala avgifter o.s.v. 

Gratis sjukvård vara bara att glömma.

Att jag som miljonbidragare till sammhället inte hade några som helst rättigheter kändes vrickat.  

Det kändes som att alla i Sverige hade rättigheter, men jag hade bara skyldigheter. Alla bidragstagare får allt gratis och jag som stor bidragsgivare får skylla mig själv. 

 

Var det rättvisa? Nej!

Följde jag spelreglerna? Ja

 

Så jag tackade nej till jobbet (om dom inte dubblade lönen) och bad "systemet" dra åt helvete.

Jag lallar på fortfarande som jag gjort förut och väntar på att jag ska få pension.

Fast med sådana som dig så kommer det nog inte att bli över någon pension till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det blev jag inte.

Det dras 0.77 /12 prisbasbelopp per månad, vilket jag känt till i c:a 2 år vid det här laget.

Men då så, då betalar du väl inte 25% i skatt som du ett flertal ggr beklagat dig över utan en lägre procentsats.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tycka mycket. Jag vill ex äga min mark i Thailand. Jag vill ha tillbaks mina försäkringspengar eftersom huset aldrig brann mm. Andra folkslag som flyttar till Sverige vill ha förmånen att få bruka hedersvåld. Ja listan kan göras lång. Instämmer med Tallviking att skattereglerna inte enbart utformats för att de ska passa dig. Hur har du tänkt dig att alla de som är arbetsoförmögna ska försörjas? Sverige har mycket bra villkor för sina invånare, jämför bara med ex Thailand. Dom skulle nog gladeligen betala de 25% en om de bara fick dessa generösa bidrag. Men vem vet kanske blir vi tillräckligt många Svenskar i Thailand så att Svenska staten inser att det blir betydligt billigare att vårda oss här istället för att vi ska åka till Sverige. Tänk också på att den skatt vi betalar in kompenseras av att vi lever så mycket billigare i Thailand.

Att jämföra 25% skatt med hedersvåld... Behöver jag säga vad jag tycker om det ?

Jag betalar 25% skatt och jag vill kunna utnyttja det jag betalar för... Vad är det som är så konstigt med det ?

Om jag betalar 4000 / mån till en fastighetsägare. Skall jag då inte få lov att utnytta lägenheten ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja..

Om jag själv fätt välja så hade jag nog hellre pyntat in skatten till Thailand och fått vård här.

Det är inte helt roligt att sitta på ett flyg i 11 -15 timmar med ett värkande knä (jag har faktiskt redan det problemet även om det minskat eftersom jag bytt 9 kg fett mot muskler sen jag flyttade hit.

 

Jag vet inte om det är egoistiskt att jag hellre vill betala skatten här och få sjukvård här (i Thailand). Men jag tror faktiskt att du förstår vad jag pratar om även om du försökte göra mig löjlig genom att undervisa mig om det svenska skattesystemet. Jag vet faktiskt tillräckligt om det och om vart jag betalar vad. På tal om det... Vet du att jag inte betalade landstingsskatt efterom det inte finns något landsting på Gotland ?

Men det är ju alltid bra om lättroade typer som Hamnoi kan få tycka att dtt inlägg är årets "svar på tal". De blir så glada då, de enfaldiga, om de kan få samlas runt något att skratta gemensamt åt - precis som nazisterna på 30-talet.

 

Jag har sedan länge betalat av den "last som jag har legat samhället till". Om inte den lasten vore betald vid min ålder skulle samhället ha gått i konkurs sedan årtionden tillbaka. Jag har dessutom producerat 3 barn som kommer att betala in skatt till din pension så du behöver inte oroa dig för min skuld. Den är, som sagt, sen länge betald.

 

Jaså..blev jag nämnd i samma mening som nazister..Trevligt försök till pungspark men den träffade inte.

 

Du var mycket trevligare när du bodde i Sverige, du verkar så lynnig nuförtiden. Men värme och bakrus kan väl få den effekten på en del kan jag tänka.

 

Man kan nästan tro att du bänkade dig på groggverandan med en kall Chang när den rasade, huvudskador är inte o leka med :)

 

Fortsatt trevlig dag i Land Of Smile//Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1. Jag tror vi pratar förbi varandra... Vad jag menar är att jag betalar 25 % på inkomst/pension/eller vad fan du vill. Men jag har inte rätt till sjukvård eller NÅGON SOM HELST ANNAN FÖRMÅN.

 

2. Nej, men då kanske du som är så inihelvete intelligent kanske junde förklara för en annan dumskalle vad fan du menar istället för att komma med intetsägande kommentarer...

 

3. Det var du som skrev att du undanhöll svenska staten 1 mille i skatt. Jag tycker inte att det är helt rumsrent att tala om för andra (mig) hur de skall betala skatt i Sverige när du själv är en riktigt stor skattesmitare.  Men du vill väl framstå som expert oavsett det.

 

4 Sen har jag fortfarande inte fått något svar på fråga om mina  vänsteråsikter, men det är kanske så du argumenterar ?

Jag har inte tidigare detaljstuderat din retorik, men efter det svamlet du åstadkommit i denna tråd skall det bli mig ett sant nöje.

Stickan vet , till skillnad mot dig, åtminstone vad han pratar om, även om våra åsikter går isår.

 

 

 

Svarar på Nr. 3 (som jag svarade på nyss)

 

Jag ville inte betala 1mille i skatt utan att ha några som helst rättigheter (Jag skulle inte ha sjukvår i varken Norge eller Sverige)

 

Då tar jag inte jobbet och betalar inte 1mille i skatt.

 

Om man anser det vara att undanhålla staten för skatt så är man riktigt pantad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar jag min historia i korthet.

 

Hade tänkt åka till Kazakstan och jobba. Lönen hade inneburit att jag hade fått betala runt 1mille i skatt i Sverige eftersom jag inte vill fuska med 6-månaders regeln.

 

Vad hade jag fått för denna miljon i skatt?

 

NADA.

 

Inte pensionsgrundande, ingen som betalar mina sociala avgifter o.s.v. 

Gratis sjukvård vara bara att glömma.

Att jag som miljonbidragare till sammhället inte hade några som helst rättigheter kändes vrickat.  

Det kändes som att alla i Sverige hade rättigheter, men jag hade bara skyldigheter. Alla bidragstagare får allt gratis och jag som stor bidragsgivare får skylla mig själv. 

 

Var det rättvisa? Nej!

Följde jag spelreglerna? Ja

 

Så jag tackade nej till jobbet (om dom inte dubblade lönen) och bad "systemet" dra åt helvete.

Jag lallar på fortfarande som jag gjort förut och väntar på att jag ska få pension.

Fast med sådana som dig så kommer det nog inte att bli över någon pension till mig.

Och vad är skillnaden ?

Jag betalar in 25% och vad får jag - NADA.

Ser du dig själv som priviligierad på något vis eftersom du tydligen skall ha rätt att gnälla men jag skall enligt dig hålla tyst... ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nej det blev jag inte.

Det dras 0.77 /12 prisbasbelopp per månad, vilket jag känt till i c:a 2 år vid det här laget.

 

 

Myten om gnälliga pensionärer är alltså inte bara en myt.

 

Härligt att vara en ungdom som jag. håhåjaja, du är fan nästan dubbelt så gammal som jag och inte ens hälften så vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså..blev jag nämnd i samma mening som nazister..Trevligt försök till pungspark men den träffade inte.

 

Du var mycket trevligare när du bodde i Sverige, du verkar så lynnig nuförtiden. Men värme och bakrus kan väl få den effekten på en del kan jag tänka.

 

Man kan nästan tro att du bänkade dig på groggverandan med en kall Chang när den rasade, huvudskador är inte o leka med :)

 

Fortsatt trevlig dag i Land Of Smile//Lp

Nej, riktigt så är det inte.

Men jag blir irriterad när du jublar åt ett inlägg som felaktigt antyder att jag inte vet något om det svenska skattesystemet.

Påminner om mediadrev, eller nazister på 30-talet. Om jag inte är helt ute och cyklar så är du tillräckligt intelligent för att inte haka på sånt.

Du kan själv, det vet jag, och du kan även stå för vad du skrivit.

Kör inte såna enkla...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är skillnaden ?

Jag betalar in 25% och vad får jag - NADA.

Ser du dig själv som priviligierad på något vis eftersom du tydligen skall ha rätt att gnälla men jag skall enligt dig hålla tyst... ?

Ser du INTE skillnaden?? Andrejs åkte inte medans du åkte!!!!! som nam na..

Link to comment
Dela på andra sajter

Myten om gnälliga pensionärer är alltså inte bara en myt.

 

Härligt att vara en ungdom som jag. håhåjaja, du är fan nästan dubbelt så gammal som jag och inte ens hälften så vis.

Om jag refererar till dina svar (även de uteblivna och de kappvändna) på mina inlägg så är jag åtminstone 2 gånger så vis som du.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du INTE skillnaden?? Andrejs åkte inte medans du åkte!!!!! som nam na..

Jag pratar om ifall han hade åkt... Att jag skall behöva förklara det...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Varför detta gnäll?

Det är ju häftigt att betala skatt!

I alla fall enligt Mona Sahlin! :crazy:

 

Det är SEXIGT att betala skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet
Att jämföra 25% skatt med hedersvåld... Behöver jag säga vad jag tycker om det ?

Jag betalar 25% skatt och jag vill kunna utnyttja det jag betalar för... Vad är det som är så konstigt med det ?

Om jag betalar 4000 / mån till en fastighetsägare. Skall jag då inte få lov att utnytta lägenheten ?

Jo  och då har du löst sjukvården också. Se bara till att den ligger i Sverige.

Att jämföra din skatt med hedersvåld var kanske lite dumt men jag ville bara belysa hur du försöker anpassa reglerna efter din livsstil inte tvärt om

Link to comment
Dela på andra sajter

I din desperation lyser din dåliga ekonomi igenom.

Man får inte mer än man förtjänar.

Stackars dig.

 

 

Betala din skatt och var glad

Desperation... Ja,ja.

När argumenten tryter och man själv är skattesmitare som inte ens kan svara rakt ut på enkla frågor...

Jag håller med. Stackars dig

Fram tills idag har jag faktiskt oftast uppskattat de flesta av dina svar och sett dig som en hyfsat intelligent och upplyst människa - så icke längre.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag skrev nyss att det är meningslöst att argumentera med en som byter åsikt som en annan byter kalsonger så jag tänker inte besvara detta.

 

My opinion might have changed, but not the fact that i'm right

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte egoistiskt?

Ordna med din finansiering från Thailand och betala skatt på det så skall du se att du får ett "30-kort" för sjukvård :D

Tyvärr så färstår jag inte vad du menar med 30-kort och finansiering

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Desperation... Ja,ja.

När argumenten tryter och man själv är skattesmitare som inte ens kan svara rakt ut på enkla frågor...

Jag håller med. Stackars dig

Fram tills idag har jag faktiskt oftast uppskattat de flesta av dina svar och sett dig som en hyfsat intelligent och upplyst människa - så icke längre.

 

Jag smiter inte undan från skatt. Jag betalar den i Norge.

Tycker du att all människor som inte betalar sin skatt i Sverige är skattesmitare?

 

Du skulle säkert uppskattat mina svar även idag om de inte var riktade mot dig.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att reta Kollba lite mer.jag/vi här på Svalbard betalar endast 15,8% i skatt :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du då det är för en frisk människa i Sverige som inte har möjlighet att bara få sinkskatt. Han nyttjar heller inte sjukhusvården, hur ska han kompenseras?

Skillnaden är att han kan åka in till vårdcentral/sjukhus närhelst han känner för det. Han kan begära hemtjänst, bostadsbidrag och fan vet allt, men jag kan inte få något av detta. Det enda jag kan få är en gammal svensk tradition: Betala din skatt och håll käft.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då så, då betalar du väl inte 25% i skatt som du ett flertal ggr beklagat dig över utan en lägre procentsats.

 

Fritz..

Herregud... Ok. Jag betalar inte exakt 25%. Jag betalar SKATT men får inte ett skit i gengäld. Nöjd nu ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så färstår jag inte vad du menar med 30-kort och finansiering

Fråga din fru hur gratis sjukvård(sjukvårds-kortet) fungerar i Thailand så kan hon säkert förklara, och om du skattar i Thailand(förutsätter ju att du har en inkomst från Thailand) så kommer du att få ta del av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...