Jump to content
IGNORERAD

Bangkok-Pattaya höghastighetståg klart till 2018


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den thailändska regeringen siktar på att färdigställa landets första höghastighetståg mellan Bangkok och Pattaya till 2018. Ytterligare tre linjer som ska länka huvudstaden med Phitsanulok, Nakhon Ratchasima och Hua Hin är planerade att färdigställas året efter.

De fyra höghastighetsrutterna är en del av infrastrukturprojekt under en lånplan värd 2 biljoner baht som ska diskuteras och eventuellt godkännas av regeringen på tisdag. Om allt går som planerat så ska alla projekt vara genomförda inom sju år. Andra projekt som ska finansieras av de lånade pengarna inkluderar tio kollektivtrafikprojekt, dubbelspåriga järnvägar samt vägprojekt som genomgått analys om miljöpåverkan.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/339944/Pattaya-high-speed-link-on-track-for-2018

dd840eb5093cd4c34f01319d6bb2fea6.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    26

  • olle123987

    19

  • MaiChai

    9

  • Khun Ken

    9

Mest aktiva i denna tråd

Den thailändska regeringen siktar på att färdigställa landets första höghastighetståg mellan Bangkok och Pattaya till 2018. Ytterligare tre linjer som ska länka huvudstaden med Phitsanulok, Nakhon Ratchasima och Hua Hin är planerade att färdigställas året efter.

De fyra höghastighetsrutterna är en del av infrastrukturprojekt under en lånplan värd 2 biljoner baht som ska diskuteras och eventuellt godkännas av regeringen på tisdag. Om allt går som planerat så ska alla projekt vara genomförda inom sju år. Andra projekt som ska finansieras av de lånade pengarna inkluderar tio kollektivtrafikprojekt, dubbelspåriga järnvägar samt vägprojekt som genomgått analys om miljöpåverkan.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/339944/Pattaya-high-speed-link-on-track-for-2018

dd840eb5093cd4c34f01319d6bb2fea6.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Många goa bathar att förtjäna i den upphandlingen.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det vore en välkommen alternativ för Mini Bus / Van att kunna åka tåg snabbt i Thailand. Men

den blir inte särskild snabb om det tar en timme mellan BKK- Pattaya. En snabbtåg som går

ca 100 km/h? Mellan Malaga - Madrid är det ca 54 mil och tåget tar 2 h 25 min, det kallar jag snabbtåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Tydligen många som har bråttom till Pattaya, undrar vad som drar?    :rolleyes:

Och vad grundar Du ditt påstående?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad grundar Du ditt påstående?

 

Höghastighets tåg.  Om du hade läst TS's rubrik, så hade du förstått.    :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Höghastighets tåg.  Om du hade läst TS's rubrik, så hade du förstått.    :wink:

Visserligen är jag inte infödd svensk men har jag så dåliga språk kunskaper att man kan se det i inläggen här vilket jag inte förstått?

Vad har jag inte förstått i rubriken, enligt Dig?  det är väl inte MPR medlemmar som föreslagit planerat linje.

 

Som jag skrev är ett tåg till Pattaya en välkommen alternativ istället för minibuss/van som körs av vansinniga chaufförer.

det har inte med bråttom till Pattaya att göra, utan med säkerhet o trygghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen är jag inte infödd svensk men har jag så dåliga språk kunskaper att man kan se det i inläggen här vilket jag inte förstått?

Vad har jag inte förstått i rubriken, enligt Dig?  det är väl inte MPR medlemmar som föreslagit planerat linje.

 

Som jag skrev är ett tåg till Pattaya en välkommen alternativ istället för minibuss/van som körs av vansinniga chaufförer.

det har inte med bråttom till Pattaya att göra, utan med säkerhet o trygghet.

 

Jag provar igen.  Höghastighetståg - komma fram till destinationen snabbare - ha bråttom att komma till destinationen.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra när Thailand skall skicka sin första man/kvinna till Månen? ???

Du vill åka med förstår jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höghastighetståg i Thailand en bra tanke men... 

Blir ju jobbit för dem som brukar bo på/vid spåren och de vatten bufflar/kor som går omkring lite var stans.

Läste ju vad som hände i Indien förra veckan när tåget krockade med en elefant.

Men de kanske bygger högt staket längs järnvägen.

 

 

//R

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen är jag inte infödd svensk men har jag så dåliga språk kunskaper att man kan se det i inläggen här vilket jag inte förstått?

Vad har jag inte förstått i rubriken, enligt Dig?  det är väl inte MPR medlemmar som föreslagit planerat linje.

 

Som jag skrev är ett tåg till Pattaya en välkommen alternativ istället för minibuss/van som körs av vansinniga chaufförer.

det har inte med bråttom till Pattaya att göra, utan med säkerhet o trygghet.

 

Med tanke på att det ganska ofta sker olyckor, urspårningar mm. med tågen i Thailand som i dagsläget  gör 60-70 blås. Hur säkert kan ett höghastighetståg vara?     :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tydligen många som har bråttom till Pattaya, undrar vad som drar?    :rolleyes:

 

Loket!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provar igen.  Höghastighetståg - komma fram till destinationen snabbare - ha bråttom att komma till destinationen.   :)

 

Och om destinationen är Bangkok och resan startar i Pattaya - Är inte det minst lika viktigt då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill åka med förstår jag.

Ja det vill jag om dom skickar en tjej...men då får jag nog inte åka för frugan.

Jag säger bara..."Snickarn" ställ dig i kön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höghastighetståg i Thailand en bra tanke men... 

Blir ju jobbit för dem som brukar bo på/vid spåren och de vatten bufflar/kor som går omkring lite var stans.

Läste ju vad som hände i Indien förra veckan när tåget krockade med en elefant.

Men de kanske bygger högt staket längs järnvägen.

 

 

//R

 

 

Du kan vara lugn.. betongindustrin (Högste hönset) måste få sitt så den kommer säkerligen bl en elevated highspeed train.

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja. Tycker höghastighetståg blir ett bra komplement till egen bil för tripper till Pattaya och HH. Slippa köerna in och ut från BKK. Tror vi körde HH - BKK på en 1h 30 min en gång och sen 1 h 30 minuter för att ta sig genom stan. :) Beror lite på var den startar i BKK. Om den kommer att utgå från Hua Lampong. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Tja. Tycker höghastighetståg blir ett bra komplement till egen bil för tripper till Pattaya och HH. Slippa köerna in och ut från BKK. Tror vi körde HH - BKK på en 1h 30 min en gång och sen 1 h 30 minuter för att ta sig genom stan. :) Ser att den man kan åka från Makkasan vilket blir högintressant för oss. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen många som har bråttom till Pattaya, undrar vad som drar?    :rolleyes:

med den smileyn så är det inte svårt att räkna ut vad du menar iallafall.du tänker på sexturismen såklart!

 

men Pattaya växer på alla möjliga sätt och vis, och det där snabbtåget kommer att bli kalasbra för alla möjliga andra folk också tror jag!  :thumbsup: 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte gå vidare ner till Rayong och Maptaput ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju redan ett tåg till Pattaya men nästan inga som använder det-är detta ett nytt "white elephant" projekt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju redan ett tåg till Pattaya men nästan inga som använder det-är detta ett nytt "white elephant" projekt?

Kan det bero på att det gamla dieseldrivna tåget tar dubbelt så lång tid som det tar med buss/taxi?

Skulle de korta ner restiden så att tåget går snabbare än buss/taxi så skulle i alla fall jag överväga att ta tåget i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det bero på att det gamla dieseldrivna tåget tar dubbelt så lång tid som det tar med buss/taxi?

Skulle de korta ner restiden så att tåget går snabbare än buss/taxi så skulle i alla fall jag överväga att ta tåget i framtiden.

 

dessutom finns det ingen anslutning till Suvarnabumi, vilket är ju hela poängen med detta projekt.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...