Jump to content
IGNORERAD

Val av skola för hitflyttade thaibarn


Wanchai

Recommended Posts

Vi fick idag brev från Vittra att frugans yngre son får börja där i klass 6  efter sommaren.

 

Han går nu FB-klass och måste efter vårterminen börja i ordinarie klass. Han kan också börja i klass 6 där han går nu men den ligger långt från vårat hem och Vittra-skolan är på gångavstånd. Hans nuvarande skola har bara upp till årskurs sex så det är kanske lika bra att byta skola nu och inte om ett år.

 

När han kom hit och började i FB-klassen var lärarinnan sjukskriven i flera månader pga nervproblem. Han trivdes jättebra med den vikarierande, pensionerade f.d. läraren, men när ordinarie läraren kom tillbaka trivdes han inte. Jag förstår honom efter att träffat henne för samtal. Hon bara skakade och darrade och verkade vara färdig för inläggning på någon klinik. Jag har flera gånger tänkt kontakta rektorn pga henne men grabben vill inte det när han tror att det kan påverka honom om han ska vara kvar med henne som lärare.

 

Så med det i bagaget vill jag att han ska komma till en bra skola. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Vittra-skolan men har hört både ris och ros om den, mest ros faktiskt.

 

Är det någon här som har erfarenhet av Vittra-skolan med barn som kommit från Thailand?

 

Hans bror har nyligen gått över till ordinarie klass, årskurs sju. De går i olika skolor nu, men även den äldre står i kö till Vittra. Han verkar trivas med skolan och lärarna och jag och frugan gillar hans mentor och lärare. Jag känner mig tveksam att byta skola för honom när han trivs.

 

Har läst här på MPR om problem med barn som kommer till Sverige och är naturligtvis orolig. Hur gör man så att barnen inte hamnar snett?

Link to comment
Dela på andra sajter

 lärarinnan sjukskriven i flera månader pga nervproblem

 

Som skolsystemet bedrivs nuförtiden, är jag inte alls förvånad. Ungjävlarna får ju göra precis som de vill, skulle de få en åthutelse av läraren så skulle väl läraren i fråga få ett 10 årigt fängelse straff. Fy faan vilket samhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den största differensen mellan en privat och en kommunal skola, är när det kommer till extra åtgärder.

Tex studiehandledning och modersmålundervisning.

Den först nämnda tendera till att inte bekosta extra insatsen, medans den senare är mer eller mindre en självklarhet.

Friskolorna är ju vinstdrivande och drivs i praktiken som vilket företag som helst. Nu ska jag inte genalisera den privata/kommunala skolan genom att blanda in den ekonomiska aspekten... Men det kan vara värt att tänka på innan man fattar ett beslut. Med det sagt menar jag inte att kommunen inte har en budget att följa..

Men som sagt väldigt svårt att få till extra hjälp på friskolor, även att man ha giltiga skäl..

De ovannämnda är båda så klart skyldiga att följa Skolverkets direktiv, men hur dem kommer i mål kan ju se olika ut. Det vanligaste är att man jobba formativt snarare än summativt..

Nu är han ju bara 6 år, små barn tendera till att anpassa sig väldigt bra i jämförelse mot tonåringar som flyttar hit. Frågan är om ni vill integrera hans modersmål?, för om ja. Då

krävs det en hel del jobb bakom det.

Barn i den åldern är ju som svampar!!

Men om hen inte få tillgång till studiehandledning/modersmål så kommer det att blir tuff att bibehålla barnens skrift och även kanske t.o.m talförmågan.. Såvida inte mamman är väldigt driven och konsekvent med modersmålet hemma.

Hoppas att det hjälpte lite iaf och inte snarare skrämde upp dig mellan valet av skolplaceringen :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...