Jump to content
IGNORERAD

Pickup/Bil?


Drik

Recommended Posts

Pappa Kong har tills nyligen varit byns skolbusschaufför men han börjar att bli gammal så han sålde sin buss för ett tag sedan.

Planen är nu att köpa en pickup truck av någotslag men vad vet vi inte!

Budgeten är mellan 200-300 000 bath, finns det några bra bilar i denna prisklass?

Verkar som begagnade bilar i Thailand kostar mycket mera än hos oss i Sverige.

 

Jag har föreslagit en Toyota men sambon tycker att Isuzu verkar bättre.

Så är tacksam för lite tips och råd angående ett möjligt bilköp nästa gång vi åker till LOS.

 

Bilen ska verka som ett arbetsfordon på familjens gård/fält så fordonet måste vara slittåligt... 

 

 

post-3415-0-68972100-1362825097_thumb.jp

Pappa Kong och sonsonen Kat. 

post-3415-0-39292900-1362825113_thumb.jp

Denna gamla skolbussen som nu är såld.

post-3415-0-94524900-1362825125_thumb.jp

Mera buss...

post-3415-0-27510500-1362825138_thumb.jp

en till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Drik

    14

  • Odin

    8

  • Tallviking

    5

  • pigge01

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Att försöka övertyga en thailändare att någon farang, på ett svenskt forum där alla vet allt, har sagt att Toyota är bäst, kan vara knepigt.

 

Jobbig sits du hamnar i om dom på dina rekommendationer köper en Toyota och så rasar den.

Låt dom bestämma själv, dom vet bäst.

 

Jag tror inte det är något fel på Isuzu, det funkar säkert bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Isuzu har en fördel som jag gillar starkt och det är den 6-växlade lådan som gör den betydligt trevligare på landsvägskörning med lägre varvtal

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Anns broder har en Isuzu och vad jag förstår så ska han vara nöjd och belåten med den.

Men tror den är ganska så ny och vi letar ju efter en äldre begagnad så vore skoj och intressant om någon har erfarenheter av en beg. Isuzu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju som bekant det man betalar för.

Toyota e nog lite dyrare, men i mina ögon mkt. driftsäkrare.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Anns broder har en Isuzu och vad jag förstår så ska han vara nöjd och belåten med den.

Men tror den är ganska så ny och vi letar ju efter en äldre begagnad så vore skoj och intressant om någon har erfarenheter av en beg. Isuzu?

Drivern har erfarenhet jag tror hans är 30 år och går som en klocka

Link to comment
Dela på andra sajter

Anns broder har en Isuzu och vad jag förstår så ska han vara nöjd och belåten med den.

Men tror den är ganska så ny och vi letar ju efter en äldre begagnad så vore skoj och intressant om någon har erfarenheter av en beg. Isuzu?

 

Har haft en Isuzu 12 år gammel, kørte 3 år uden problem.

 

Husker ikke prisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivern har erfarenhet jag tror hans är 30 år och går som en klocka

 

Ok, kanske får jag vika ner mig o ge Ann rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en Isuzu 12 år gammel, kørte 3 år uden problem.

 

Husker ikke prisen.

 

Låter som att Isuzu kan vara en bra köp då!

Gäller bara att hitta en bra och prisvärd truck i Udon Thani trakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i Los spelar det ju eg. ingen roll, reparationer och service kostar ju praktiskt taget inget.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i Los spelar det ju eg. ingen roll, reparationer och service kostar ju praktiskt taget inget.

 

Stämmer nog säkert.

Men på tal om fordon och service så är Ann och jag lite oroliga för Kubotan som Ann köpte för lite drygt ett år sedan.

Det var två års fri service på den, kan ju undra vad som händer när den perioden är slut!

Bara att hoppas familjen servar den även om det kostar en slant... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Efter översvämningarna har det dykt upp massor av dåligt fixade vattenskadade bilar på andrahandsmarknaden så kolla noga igenom när du letar begagnad bil vilket distrikt den kommer från, var det distriktet drabbat av översvämningar och vänd bokstavligen ut och in på allt för att se om du kan hitta spår av vattenskador i elektronik undersidan av klädsel, under instrumentbrädan etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer nog säkert.

Men på tal om fordon och service så är Ann och jag lite oroliga för Kubotan som Ann köpte för lite drygt ett år sedan.

Det var två års fri service på den, kan ju undra vad som händer när den perioden är slut!

Bara att hoppas familjen servar den även om det kostar en slant... 

 

Sälj den just innan serviceperioden är slut, å köp en ny Kubota.. Inte byta in den gamla utan försök sälja den, troligen får ni nästan tbx. pengarna och kan förhandla ner priset på den nya kraftigt pga. kontantaffär...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter översvämningarna har det dykt upp massor av dåligt fixade vattenskadade bilar på andrahandsmarknaden så kolla noga igenom när du letar begagnad bil vilket distrikt den kommer från, var det distriktet drabbat av översvämningar och vänd bokstavligen ut och in på allt för att se om du kan hitta spår av vattenskador i elektronik undersidan av klädsel, under instrumentbrädan etc etc

 

Borde ju inte vara något bekymmer för oss då vi förmodligen kommer att köpa i Udon Thani trakten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälj den just innan serviceperioden är slut, å köp en ny Kubota.. Inte byta in den gamla utan försök sälja den, troligen får ni nästan tbx. pengarna och kan förhandla ner priset på den nya kraftigt pga. kontantaffär...

 

Den är köpt på kredit och kredit perioden är fem år, så det är fyra år kvar att pröjsa.

Tror inte Ann är sugen eller villig att köpa någon ny traktor!

Hör att hon skäller på pappa och broder när de vill köpa något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en toyota hilux, och vi är väldigt nöjda med den.

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Borde ju inte vara något bekymmer för oss då vi förmodligen kommer att köpa i Udon Thani trakten?

 

De vattenskadade bilarna har efter reparation sålts vidare till handlare i hela landet så det skall du kolla oavsett var i landet du köper

 

Jag hittade flera både i BKK och Rayong i somras när jag letade begagnad pickup till svågern

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ot kanske, men vi har ju ett antal flashiga Corvetter mfl. i Sverige nu som vattenskadats i Katarina stormen i USA. Dom kan inte registreras i Amerika då dom enligt försäkringsbolagen är skrot där.

Men vi har ett antal här... Folk är scrupel-befriade om dom kan tjäna en spänn...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

När man köper bil så är det egna behov som styr o inte släktens, men vill man sponsra en bil till släkten så spelar ditt behov ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Ot kanske, men vi har ju ett antal flashiga Corvetter mfl. i Sverige nu som vattenskadats i Katarina stormen i USA. Dom kan inte registreras i Amerika då dom enligt försäkringsbolagen är skrot där.

Men vi har ett antal här... Folk är scrupel-befriade om dom kan tjäna en spänn...

 

Dom tas in via Litauen för det är det enda EU-land som tillåter att tidigare skrotade bilar registreras igen

 

Finns flera firmor i Sverige som sedan tar hit dom och säljer dom vidare

 

Den mest skrupelfria och berömda är Södertälje Bil AB eller RAMbil AB som dom egentligen heter. RAM är initialerna från de tre balterna som äger firman. Den har bytt namn flera gånger senaste åren, bl.a efter TV4:s reportage därifrån när dom hette BIL33

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Sälj den just innan serviceperioden är slut, å köp en ny Kubota.. Inte byta in den gamla utan försök sälja den, troligen får ni nästan tbx. pengarna och kan förhandla ner priset på den nya kraftigt pga. kontantaffär...

 

 

Enligt thailändarna så verkar det vara samma pris om man pröjsar cash eller avbetalning.

Fast mina källor har nog aldrig provat att betala kontant, så dom vet nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt thailändarna så verkar det vara samma pris om man pröjsar cash eller avbetalning.

Fast mina källor har nog aldrig provat att betala kontant, så dom vet nog inte.

 

Ok jag vet inte heller, men det funkar kanon hos traktor-handlarna här i Frostland.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...