Jump to content
IGNORERAD

Hur är det med hygienen i Thailand ?


Cobra

Recommended Posts

När dusch/tvättmöjligheterna ser ut som på bilden och temperaturen ibland inte är många plus grader i norra Thailand.

 

Thai de ler lite när de visar var jag ska duscha, de tror jag inte klarar av detta, eftersom de tror att jag alltid måste duscha under uppvärmt vatten. 

 

 

Själv är jag ju en vikíng och kan bada i isvak. 

 

 

 

 

Min erfarenhet från flera flickvänner att de tycker att det är skönare att duscha med varmvatten och att kunna vara naken i duschen.

 

Hur är det med era flickvänner/fruar, är de hygieniska i Thailand med deras dusch möjlighet ?

 

Hur är det med er hygien i Thailand med deras dusch möjlighet ?

post-10009-0-68171500-1362547841_thumb.j

Ändrades av Cobra
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    21

  • ole

    15

  • Glenn Phuket

    13

  • stefan5300

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Moipenyang

Inga problem att skopa kallt vatten,det är ju bara första som känns kallt hehe.. Angående hygienen så tror jag thailändskor är överlägsna

på det..;) Vi har varmvatten men frun föredrar duscha kallt av nån anledning..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag inte förstår är att dom inte utnyttjar solen mer att göra varmvatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

frun föredrar duscha kallt av nån anledning
Hon är så hot, vet Du.

Min empiriska forskning har visat att Thai tjejer duschar väldigt gärna, ofta och tvättar sig nogrant. Ingen dålig smak, eller lukt där, inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag inte förstår är att dom inte utnyttjar solen mer att göra varmvatten.

 

På Petcharat hotel i Roi Ett gör jag faktiskt det.

Det är kul, tycker jag.

 

:::

Jag har blivit försvenskad när det gäller dusch i Sverige he he he...

Man luktar ju inte så mycket här på vinterhalvåret.

:-)

 

:::

Har vi möjlighet att åtgärda saken så går vi efter lukt och värme.

För det mesta duschar man för att slippa den dåliga lukten, och svetten...

och ibland tar man en dusch bara för att svalka sig.

 

Men jobbar man i risfältet hela dagen så har man ingen möjlighet plus att det kanske inte är någon ide´.

 

 

 

:::

När jag bodde på studentlägenhet med mina kompisar tyckte de att jag duschade så snabbt.

När man far kom och hälsade på och tog en dusch där så skrattade mina kompisar.

Hela släkten är lika dan. :-)

 

:::

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanten duschar 2-3 ggr/dag. Jag däremot håller ut in i det längsta då jag avskyr "kallt vatten i skopa"-metoden.

Får jag ett par thermosar med hett vatten i så blir jag lite medgörligare :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Enligt mig är Thailändare mycket mer hygieniska än Svenskar i allmännhet, kanske en följd av klimatet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Hej   Enligt mig är Thailändare mycket mer hygieniska än Svenskar i allmännhet, kanske en följd av klimatet.   Mvh isan lover
Det håller jag inte med om. Ta bara när det ska ätas.. alla är och gräver i maten med varsin sked eller fingrarna som dom äter med. Att dom duschar är ju pga värmen.
Link to comment
Dela på andra sajter

I frugans hus fanns det enbart duschar med"kallvatten" dom tyckte att jag var töntig som värmde upp vatten för att ducha. Köpte varmvatten beredare i den ena duschen vi har och fann efter ett tag att hela familjen valde den duschen så för att få ha shampot  i fred så investerade vi även till andra duschen en varmvattenberedare och det funkade.Själv blir jag nästan inte insläppt i sovrummet på kvällen om jag inte duschat.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Jag satte upp en utedusch med kallvatten som jag oftast tvättar och svalkar mig, kan bli många duschar då det är varma dagar. Frugan duschar väl ett par gånger om dan i varmvatten.

 

 Tycker väl att Thailändare är mycket hygieniska kroppsligt, dock tycker jag att dom överdriver alla klädbyten, dom tvättar sönder sina kläder medan jag sliter ut mina kläder.

 

Att det sedan ser ut som en sopstation på var och varannan tomt är ju en helt annan sak.

 

post-3132-0-82841400-1362563078_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det håller jag inte med om. Ta bara när det ska ätas.. alla är och gräver i maten med varsin sked eller fingrarna som dom äter med. Att dom duschar är ju pga värmen.

Hej

 

Alla har tvättat händerna noga, det finns ett system och teknik som används när man äter med händerna så det blir varken ohygieniskt eller oaptitligt på något sätt.

 

Själv förvånas dessutom över att dom nästan alltid lyckas se så rena och fräscha ut i detta klimat, och då inte minst deras kläder trots den röda jorden och dammet som finns på landet.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Duschar man tre gånger om dagen och byter kläder vore det väl sjutton om man inte ibland såg fräsch ut, tvättmaskinen går ju från den första damen vaknar tills den sista går och lägger sig, åtminstone här.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
Det håller jag inte med om. Ta bara när det ska ätas.. alla är och gräver i maten med varsin sked eller fingrarna som dom äter med. Att dom duschar är ju pga värmen.

 

Det håller jag med dig om, tycker också det är riktigt snuskigt, dessutom brukar ju maten intas på dom stora borden där det innan middagen legat hundar, katter, höns mm.

 

Och när väl middagen för människorna börjar att serveras så kommer det i regel några hundra flugor på besök och vill ha sin del av kakan, nä det där snusket får Thailändarna ha för sig själva.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jo, skvätta lite vatten på sig flera gången per dag, men att tvåla in sig är en annan sak för att bli fräsch, det har jag varit tvungen att "lära ut" 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig är Thailändare mycket mer hygieniska än Svenskar i allmännhet, kanske en följd av klimatet.

 

Mvh isan lover

När det gäller kroppshygien håller jag med dig. Det klart klimatet har betydelse. Men deras vana blir ett litet bekymmer när de kommer till kalla norden och kylan kommer och luftfuktigheten blir väldigt låg. De tvättar bort allt överhudsfett och sedan blir huden deras för torr och det kliar som om de har loppor och löss. Tvål och schampo räcker inte länge och lotion går det i mängder. Visserligen är det bättre än att inte tvätta sig, men just måttfullheten och att lagom är bäst saknar jag.

 

När det gäller mathygien så ger inte lika mycket för deras hygien. De tvättar i stort sett allt och diskar ordentligt men sedan kan maten stå framme långa tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tjejerna från Isaan hade luktat lika gott i käften som på kroppen , så hade det blivit full doft/hygien-pott.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först utfodrar man lite höns, leker lite med hundarna, plockar lite löss i huvudet på ungarna, gräver med hela handen i näsan...

Sen kommer maten fram, och alla trycker ner sina händer...Sen är JAG löjlig för jag vill ha en egen tallrik!

Hygien, Nja...

 

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

En hel del Michael Jacksons här med bacillskräck..:) Har inte nån thai gräva i maten med händerna,de tar upp maten med sina risbollar

ur tallrikarna. Sen att man äter med ur samma skål med soppa kan jag förstå att vissa har problem med men jag fixar det om det inte

sitter nån pundare vid maten haha!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Hon är så hot, vet Du.

Min empiriska forskning har visat att Thai tjejer duschar väldigt gärna, ofta och tvättar sig nogrant. Ingen dålig smak, eller lukt där, inte.

Ja det är hon hehe.. Fick en förklaring nu att om man duschar i kallt vatten så fryser man inte så mkt efteråt om det

är en kall kväll,kan finnas nått i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket
Först utfodrar man lite höns, leker lite med hundarna, plockar lite löss i huvudet på ungarna, gräver med hela handen i näsan...

Sen kommer maten fram, och alla trycker ner sina händer...Sen är JAG löjlig för jag vill ha en egen tallrik!

Hygien, Nja...

 

 

Mvh. borje222

Isaan style? Här i södern så äter vi med bestick o tallrik antingen på golvet i en ring eller på bordet, och duschrummen har 4 väggar o tak och oftast varmtvatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Att hålla på att pilla i maten med händerna är nog primärt ett landsbygdsbeteende!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det håller jag inte med om. Ta bara när det ska ätas.. alla är och gräver i maten med varsin sked eller fingrarna som dom äter med. Att dom duschar är ju pga värmen.

 

 

 

Städning på hotell och restauranger är ett kapitel för sej, skitigare än i många andra delar av världen!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
Först utfodrar man lite höns, leker lite med hundarna, plockar lite löss i huvudet på ungarna, gräver med hela handen i näsan...

Sen kommer maten fram, och alla trycker ner sina händer...Sen är JAG löjlig för jag vill ha en egen tallrik!

Hygien, Nja...

 

 

Mvh. borje222

 

Har funderat på  varför dom petar i näsan helt oberört men när dom petar tänderna så placerar dom den ena handen över den andra. mycket märkligt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Hej

 

Alla har tvättat händerna noga, det finns ett system och teknik som används när man äter med händerna så det blir varken ohygieniskt eller oaptitligt på något sätt.

 

Själv förvånas dessutom över att dom nästan alltid lyckas se så rena och fräscha ut i detta klimat, och då inte minst deras kläder trots den röda jorden och dammet som finns på landet.

 

Mvh isan Lover

Och dom borsta tänderna efter varje gång dom tagit en tugga samt tvätta av händerna eller skeden som varit i munnen. Frugans lillebror har börjat göra likadant som vi när vi äter. Att man sätter dit en sked till varje rätt där alla kan använda samma sked utan att den varit i käften på nån annan. Jag vill inte ens tänka var dom varit och grävt med fingrarna.. sen får dom tvätta händerna hur många gånger dom vill. Jag tycker det är äckligt när folk är och gräver i maten med sin egna sked eller med fingrarna. Har inget att göra med om att jag fisförnäm utan det handlar bara om sunt förnuft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...