Jump to content
IGNORERAD

Förlorade mitt pass i Immigration Office i Chomtien!


lovelos

Recommended Posts

Tycker det hela verkar vara lite skumt.

och förbannat otrevligt och jobbigt för lovelos.

 

Både jag och frugan har varit med om att både brev och dokument  försvunnit i Thailand

och har det försvunnit - så har det varit stört omöjligt för de ansvariga att kunna leta upp det igen.

Enligt killen på ett annat forum som känner den här officeren och som pratade med honom på telefon igår,

så sa han att det var väldigt vanligt att dom slarvar bort passen på Immigration Office, men att dom alltid dyker upp igen.

Han har jobbat med visumfrågor i 13 år i Pattaya och har att göra med Immigration Office dagligen och han har aldrig förlorat något pass än,

dom har alltid dykt upp till slut.

Så jag hoppas på det bästa!

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lovelos

    11

  • MaiChai

    4

  • Wangthong

    4

  • Alarik

    3

Mest aktiva i denna tråd

Där sa du något!

Skulle dom inte hittat passet och ge det till mej idag , så kan jag ju alltid hota med att få se på deras övervakningsfilm!

Skall dit och träffa officeren idag kl: 12:30.

 

Lovelos

Tycker du ska prata med turistpolisen först innan du börjar hota med att få se övervakningsfilm.

 

Tror att du får tillbaka passet, men om du får det utan att betala är jag osäker på.

Hoppas det går bra, intressant att veta hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det löser sig

 

He he det tog ett tag innan jag fattade att Chomtien var det samma som Jomtien

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hoppas det löser sig

 

He he det tog ett tag innan jag fattade att Chomtien var det samma som Jomtien

Trögis

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Oerhört jobbig sits, att stå där helt utan pass.

Snacka om att man måste känna sig naken, och rättslös på något sätt.

Håller tummarna för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hade nog tagit mig till Svenska konsulatet i Jomtien och bett om goda råd.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

De flesta myndigheter har CCTV kameror uppsatta så kan man se vad som har hänt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar hålla på dig för det msta! Men detta inlägg var faktiskt lite lågvattenmärke. Alla thailändare har inte avsikt att lura. Det kan vara andra omständigheter till varför passet inte dök upp direkt när TSS påtalade förlusten för killen i dörren?

 

Svenska pass är värdefulla på den svarta marknaden eftersom du kan resa i princip vartsomhelst utan att behöva visum. Jag tror till skillnad från dig att det finns en hel del thailändska immigtations officerare som ser det som en möjlighet att tjäna 1000-1500 dollar för att "bli av" med ett svenskt pass och sedan sälja det till förfalskarna.

 

Men det är skönt att vet att du iallafall har större förtroende för dem än jag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska pass är värdefulla på den svarta marknaden eftersom du kan resa i princip vartsomhelst utan att behöva visum. Jag tror till skillnad från dig att det finns en hel del thailändska immigtations officerare som ser det som en möjlighet att tjäna 1000-1500 dollar för att "bli av" med ett svenskt pass och sedan sälja det till förfalskarna.

 

Men det är skönt att vet att du iallafall har större förtroende för dem än jag...

Ja det kan ju inte vara kul att gå runt och misstro folk till höger o vänster.

Självklart förekommer det. Men jag brukar försöka undvika att peka ut folk innan jag har belägg för att den personen är skyldig.

Sen förtar inte det att man ska vara försiktig. Men det är långtifrån samma sak som att peka ut någon som brottsling bara för att man vet att det förekommer.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Men var är själva huvudrolls innehavaren? Klockan är ju över 17.00 i Thailand nu!
Tror Ni han fängslats eller hamnat i annat trubbel. Eller sitten Han hos Maitan med

officern och sköljer av sig spänningnen .?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

killar jag är nu sedan ett tag tillbaka på mitt hotell-rum i Pattaya.

 

Tog "grisabilen" 10 baht till Chomthien/Jomtien och kom fram till Immigration Office fem minuter innan avtalad tid 12:25.

Packat med folk om möjligt ännu fler än igår!

Stod en kö av folk utanför som inte kom in och blockerade ingången.

Jag väntade utanför då någon sa att det inte fanns nån personal bakom disken (på lunch) ändå

 

Medans jag väntade så började jag att fundera lite över det som hände igår, och om det kanske kunde vara så att jag själv tappat passet utanför innan jag gick in.

Jag kom ihåg att jag hade passet uppe då jag fyllde i ansökan vid kopierings-affären utanför, men jag känner mej ändå säker på att jag lagt ner passet i väskan igen, för jag kommer ihåg att jag tittade efter mej när jag skulle gå och då var bordet tomt.

Jag är också ganska så säker på att jag gav officeren passet och papperna i en hög, och är 100 % säker på att jag kommer ihåg att jag funderade över varför han inte gav tillbaka passet utan bara formuläret.

För att vara riktigt säker så frågade jag idag personalen i kopierings-affären om dom hittat nått kvarglömt pass igår,men dom förnekade alla och sa dom inte hittat nått.

 

Till slut så började kön att röra på sej, och eftersom jag inte var säker på om jag skulle stå i kön eller inte så pressade jag mej till slut in genom dörren och ställde mej mittemot disken och såg då att det var min "kompis" från igår som jobbade!

Efter att stått där en stund så möttes våra ögon och jag tyckte att han "blinkade" igenkännade åt mej, så jag "blinkade" tillbaka med ett framtvingat leende.

Jag väntade på att den långa kön skulle tunnas ut, och gick fram till disken och ställde mej tyst sidan om och väntade på att han skulle säga nåt.

Sen så frågade han plötsligt med irriterad röst varför jag var arg på honom igår!

Jag svarade att jag inte alls var arg på honom utan ville bara veta vad som hänt mitt pass, han upprepade sen flera gånger varför jag var arg på honom igår och stirrade på mej med hat i blicken!

Situationen började bli lite pressad, och eftersom jag visste vad han var ute efter så gav jag till slut med mej, och sa förlåt och sa att det förmodligen var jag själv som tappat passet utanför igår, då kopplade han av lite och sa "Ja det var ditt fel"!

Han hade dock fortfarande inte nämnt något om mitt pass, så jag började bli lite oroad, och till slut frågade jag om han hittat det eller inte?

Han svarade då att "någon" hade gett honom passet imorse!

Sen till slut öppnade han en låda och drog fram mitt pass och gav mej, även ett förlorat foto fanns med fasthäftat på passet!

Jag waiade och tackade honom för passet, sen sa han bara att det var bättre om jag kommer tillbaka imorgon bitti för att förlänga passet och att jag inte skall oroa mej då jag fortfarande har tid till den 13 Mars.

 

Det var allt!

Kändes befriande att få komma ut med passet efteråt, men samtidigt så är det inte över,

Jag har förmodligen ytterligare en lång dag framför mej i Immigration Office imorgon,

fast kommer nu att hålla ögonen fastklistrade på passet hela tiden!

 

Jag kommer förmodligen aldrig att få veta vad som egentligen hände med mitt pass,

finns bara en som känner till sanningen, men jag har en känsla av att han aldrig kommer att tala om det!

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken kanske är löst!  :thumbsup:

En kille på ett annat Forum som sysslar med visum grejor i Thailand, känner den här Thai officeren som jag misstänker ha slarvat bort mitt pass!

Han har ringt till honom och enligt honom så har den här officeren sagt att han inte är arg på mej utan vill vi skall träffas på Immigration Office imorgon,

och då skall han ha ordnat fram mitt pass, han påstås vara ganska så säker på att passet finns på Immigration Office.

Han har också sagt att jag inte skall oroa mej då mitt visum gäller till den 13 Mars, för att veta detta måste han ha sett mitt pass!

Förmodligen har han haft mitt pass hela tiden, men kommer nog att dra nån historia imorgon!

Det är väl bara att hålla god min och tacka honom så att han inte förlorar ansiktet igen! :give_rose:

 

Lovelos

Glöm inte att gea han 1000.- thb under bordet osså. eftersom han "räddat" ditt pass! :crazy:  Så mycket e dom papiren värda i Thailand! :not_i:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså tappat passet utanför

varit otrevlig

och beskylt en officer att ha stulit passet

ej velat erkänna vad du gjort

och haft väldigt svårt för att be om ursäkt......

 

Du kan iallafall trösta dig med att du är en erfarenhet rikare

och

att du gett din "kompis" något att berätta om i framtiden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja det gick bra iallafall kanske du skall vara lite försiktigare med dina värdehandlingar ifortsättningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Oerhört jobbig sits, att stå där helt utan pass.

Snacka om att man måste känna sig naken, och rättslös på något sätt.

Håller tummarna för dig!

Allt löser sig..:) Lillebror var i thai ett par veckor sen och tapppade bort pass och hade inga som helst

identitetshandlingar mer på sig. Han satt på i ambassaden i ett långt förhör med frågor om allt och

alla i familjen hemma mm och fick till slut ett pass efter 4-5 dar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig, immigration i Jomtien är för övrigt ett av de ställen där det enligt ambassaden försvinner flest pass ifrån. Bara slarvrar som åker dit antar jag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle idag varit tillbaka på Immigration Office i Jomthien för att slutligen få min visa-förlängning, men igår så fick jag ett meddelande från killen på det andra Forumet som jag varit i kontakt med om det här ärendet och som känner officeren i fråga, att om jag inte känner för att åka dit så kan han fixa visum-förlängningen till mej!

Så idag morse gick jag bort till hans kontor på Soi LK Metro och lämnade in mitt pass med kopior, foto, och ansökningen, han har lovat att visumet skall vara klart senast imorgon.

Frågade han hur mycket han ville ha för jobbet, men han nekade att ta betalt, han sa att det räckte med den publicitet han fick!

Snacka om hygglig och trevlig man!

Skulle gärna nämna hans namn och firma här, men vet inte om det är tillåtet enligt Maipenrai's regler.

Han jobbar sen 13 år i Pattaya med frågor och problem om visum/giftermål/Thai lag osv. och har 3 kontor.

Nu är det bara väntan som gäller innan jag kan lägga den här lilla pärsen bakom mej!

Vågar inte koppla av helt förrän jag har min visumförlängning och pass i min hand!

 

Lovelos

 

ps

Fick också idag bekräftat något som jag innan misstänkt, och som kan förklara Thai Officeren's ohyfsade och i mina ögon ociviliserade nästan barnsliga utbrott mot mej,

nämligen att han är bög, för dom kan ju aldrig erkänna att dom har fel och är ofta misstänksamma mot andra människor, dom lider ju i verkligheten ofta av mindervärdes komplex som dom försöker dölja med att verka stöddiga, kaxiga och högljudda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig, immigration i Jomtien är för övrigt ett av de ställen där det enligt ambassaden försvinner flest pass ifrån. Bara slarvrar som åker dit antar jag...

Eller så har dom de slarvigaste och mest nongalanta thai officererna! :lipa:

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Skulle idag varit tillbaka på Immigration Office i Jomthien för att slutligen få min visa-förlängning, men igår så fick jag ett meddelande från killen på det andra Forumet som jag varit i kontakt med om det här ärendet och som känner officeren i fråga, att om jag inte känner för att åka dit så kan han fixa visum-förlängningen till mej!

Så idag morse gick jag bort till hans kontor på Soi LK Metro och lämnade in mitt pass med kopior, foto, och ansökningen, han har lovat att visumet skall vara klart senast imorgon.

Frågade han hur mycket han ville ha för jobbet, men han nekade att ta betalt, han sa att det räckte med den publicitet han fick!

Snacka om hygglig och trevlig man!

Skulle gärna nämna hans namn och firma här, men vet inte om det är tillåtet enligt Maipenrai's regler.

Han jobbar sen 13 år i Pattaya med frågor och problem om visum/giftermål/Thai lag osv. och har 3 kontor.

Nu är det bara väntan som gäller innan jag kan lägga den här lilla pärsen bakom mej!

Vågar inte koppla av helt förrän jag har min visumförlängning och pass i min hand!

 

Lovelos

 

ps

Fick också idag bekräftat något som jag innan misstänkt, och som kan förklara Thai Officeren's ohyfsade och i mina ögon ociviliserade nästan barnsliga utbrott mot mej,

nämligen att han är bög, för dom kan ju aldrig erkänna att dom har fel och är ofta misstänksamma mot andra människor, dom lider ju i verkligheten ofta av mindervärdes komplex som dom försöker dölja med att verka stöddiga, kaxiga och högljudda!

 

 

Det ar val bara namna vad det heter,, alla andra gor ju reklam for big-c, lotus, mike shopingmal å andra stallen runt om i Thailand så varfor inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar val bara namna vad det heter,, alla andra gor ju reklam for big-c, lotus, mike shopingmal å andra stallen runt om i Thailand så varfor inte

 

absolut...men han kan ju vänta tills han fått tebax det :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke

ps

Fick också idag bekräftat något som jag innan misstänkt, och som kan förklara Thai Officeren's ohyfsade och i mina ögon ociviliserade nästan barnsliga utbrott mot mej,

nämligen att han är bög, för dom kan ju aldrig erkänna att dom har fel och är ofta misstänksamma mot andra människor, dom lider ju i verkligheten ofta av mindervärdes komplex som dom försöker dölja med att verka stöddiga, kaxiga och högljudda!

Jag hoppas att du glömde denna skylt samt DS. :ironi: . Själv har jag vid ett flertal tillfällen fått ett och annat bekräftat om hetrosexuella män som åker till Pattaya,

men jag rodnar vid bara tanken så jag vågar inte skriva allt som bekräftas. Samt att jag tillhör den gruppen själva så jag behåller dessa sanningar för mig själv :ironi:

Ändrades av sangsomcoke
Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle idag varit tillbaka på Immigration Office i Jomthien för att slutligen få min visa-förlängning, men igår så fick jag ett meddelande från killen på det andra Forumet som jag varit i kontakt med om det här ärendet och som känner officeren i fråga, att om jag inte känner för att åka dit så kan han fixa visum-förlängningen till mej!

Så idag morse gick jag bort till hans kontor på Soi LK Metro och lämnade in mitt pass med kopior, foto, och ansökningen, han har lovat att visumet skall vara klart senast imorgon.

Frågade han hur mycket han ville ha för jobbet, men han nekade att ta betalt, han sa att det räckte med den publicitet han fick!

Snacka om hygglig och trevlig man!

Skulle gärna nämna hans namn och firma här, men vet inte om det är tillåtet enligt Maipenrai's regler.

Han jobbar sen 13 år i Pattaya med frågor och problem om visum/giftermål/Thai lag osv. och har 3 kontor.

Nu är det bara väntan som gäller innan jag kan lägga den här lilla pärsen bakom mej!

Vågar inte koppla av helt förrän jag har min visumförlängning och pass i min hand!

 

Lovelos

 

ps

Fick också idag bekräftat något som jag innan misstänkt, och som kan förklara Thai Officeren's ohyfsade och i mina ögon ociviliserade nästan barnsliga utbrott mot mej,

nämligen att han är bög, för dom kan ju aldrig erkänna att dom har fel och är ofta misstänksamma mot andra människor, dom lider ju i verkligheten ofta av mindervärdes komplex som dom försöker dölja med att verka stöddiga, kaxiga och högljudda!

 

Vad är du själv för en karl?

Ber om förlåtelse...

John Wayne skulle vända sig i sin grav om han visste. :crazy:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ps

Fick också idag bekräftat något som jag innan misstänkt, och som kan förklara Thai Officeren's ohyfsade och i mina ögon ociviliserade nästan barnsliga utbrott mot mej,

nämligen att han är bög, för dom kan ju aldrig erkänna att dom har fel och är ofta misstänksamma mot andra människor, dom lider ju i verkligheten ofta av mindervärdes komplex som dom försöker dölja med att verka stöddiga, kaxiga och högljudda!

Finns väl inte en thailändare som erkänner att dom har fel. Det är väl liksom thailändarnas varumärke. Utbrotten kanske förklaras av bögandet, men inte att aldrig erkänna fel.

 

Bra att det löst sig i varje fall.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart får lovelos nämna namnet på företaget.

Ser absolut inga problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...