Jump to content
IGNORERAD

Förlorade mitt pass i Immigration Office i Chomtien!


lovelos

Recommended Posts

Hej!

 

 

Rena mardrömmen hände mej idag!
 
Idag den 5e mars åkte jag från mitt hotell i Pattaya till Immigration Office på Soi 5 i Chomtien,
för att förlänga mitt 2 månaders Tourist Visum (double entry) med ytterligare 30 dagar.
 
Jag kom till deras kontor ca 11:00 och det var smockat med folk!
Trängde mej fram till disken till vänster om ingången där det satt en Thai Officer och delade ut ansökningspapper,
han sa åt mej att komma tillbaka kl: 13:00.
 
Så efter att planlöst ha vandrat runt i värmen i nära 2 timmar så gick jag tillbaka, och gav samme man mina ifyllda papper och mitt pass och ett foto,
han häftade fast en könummer lapp på papperet nummer #167 och gav det till mej.
När jag tog emot papperet noterade jag att han inte gav tillbaka mitt pass eller foto, vilket jag först tyckte var konstigt, men så tänkte jag att han nog skickade dom vidare till någon annan i processen, och att jag nog får tillbaka dom i slutet, och tänkte inte mer på det.
 
Jag fick sitta och vänta i nära 3,5 timme innan mitt nummer kom upp och gick då till en annan officer's bord, och till min förvåning så frågade mannen där var mitt pass var, och jag som trodde att dom hade det och skulle ge det till mej!?
 
Jag talade då om att jag hade gett det till mannen vid ingången, och dom sa åt mej att gå och fråga honom, men han blev arg som ett bi och nekade till att ha tagit emot mitt pass, och frågade mej med arg röst flera gånger varför han skulle ta mitt pass, jag svarade att jag inte visste utan bara trodde att han skickat vidare till nästa.
Jag försökte tala till honom med så neutral och låg röst som möjligt för att inte reta upp honom mera, att jag kom ihåg att jag gett honom passet och ett foto med papperna, men inte fått tillbaka dom, och föreslog att det kanske ramlat ner nånstans bakom disken, men han vägrade att ens röra sej och satt helt tyst bara och stirrade ut i luften!
Hela situationen kändes helt absurd och mardrömslik, och folk runt omkring stirrade också på mej!
Jag frågade vad jag skulle göra nu för nu hade jag inget pass mer!?
Han satt bara tyst en lång stund och ignorerade mej, till slut sa han kom tillbaka imorgon kanske nån har tagit fel pass och lämnar tillbaka det!
 
Så chockad och med tunga steg var jag tvungen att lämna stället och åka hem till Pattaya utan pass!
 
Kommer att åka tillbaka imorgon igen och se om mitt pass har dykt upp.
Där finns också en farang "officer" som hjälper till på Immigrationsbyrån, tror han är dansk, men såg inte honom när jag förstod att mitt pass var borta, han hade förmodligen åkt hem för dagen, då det började bli sent.
Nog bäst att försöka prata med honom om det hela imorgon.
 
Nu sitter jag här med mina funderingar och är förstås orolig över vad jag skall göra om mitt pass inte dyker upp imorgon?
Skall jag rapportera förlusten till tourist-polisen, eller skall jag bara åka till Bangkok och gå upp på Svenska Ambassaden 
och berätta för dom vad som hänt och höra om dom kan göra ett nytt till mej?
Kommer mitt Double Entry Tourist Visa fortfarande vara giltigt och kommer jag att få ett nytt visum i passet eller får jag kanske bara 30 dagar?
 
Första 2 månaderna på mitt DETV går ut den 13 mars, läste nånstans att man senast kan förlänga med 30 nya dagar en vecka innan utgången?
Jag har fortfarande kvar kopiorna på mitt pass, med visumet, och ankomststämplar med datum och TM nummer osv.
 
Vad har ni för råd?
 
Tack på förhand!
 
Lovelos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lovelos

    11

  • MaiChai

    4

  • Wangthong

    4

  • Alarik

    3

Mest aktiva i denna tråd

Är inte passet där imorgon så kontakta ambassaden-de kan göra ett nytt pass till dig men det tar ett par veckor att få ett riktigt pass så det blir nog ett "nödpass" som du får där. Polisanmäl sedan stölden när du har ditt nödpass i handen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Hände mig detsamma för några år sedan i samband med ansökan om fordonsköp. När jag kom hem upptäckte jag att jag inte fått tillbaks paset och åkte ner igen och påtalade detta för kvinnan som handlade mitt ärende. Jag sa att hon hade glömt att ge tillbaks mitt pass. Hennes svar var naturligtvis att jag glömt att begära tillbaks det. Så räddade hon sitt ansikte, thai gör ju aldrig fel :nono:   Åk dit i morgon så har dom troligen funnit ditt pass som du glömt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk tillbaka och slå in pannbenet på idi*ten som snodde ditt pass

 

Känns som jag ville det, med då har man väl 100 Thaiare som bankar in skallen på mej istället!

 

Fick rådet på annat forum att först polisanmäla och sen gå till Ambassaden!?

Eller måste man ha pass för att kunna polisanmäla att det försvunnit?

 

lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag ville det, med då har man väl 100 Thaiare som bankar in skallen på mej istället!

 

Fick rådet på annat forum att först polisanmäla och sen gå till Ambassaden!?

Eller måste man ha pass för att kunna polisanmäla att det försvunnit?

 

lovelos

För länge sedan så tappade jag mitt pass och fick göra ett nytt på ambassaden.

Då skulle jag polisanmäla först och sedan komma till ambassaden.

Kan också tänka att det är bra att ha polisanmält det om man blir stoppad i en kontroll där de vill se passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Benzmansåklart

Får du inte tillbaka passet så gör polis anmälan, ta anmälan till immi vissa den få den stämplad ( så att du inte får oversty) sedan tar du det till ambasaden för att få ett nytt pass eller nödpass . Nytt tar ca 2-3veckor att få kostar 6000 Bath.

Hoppa du har pass nr och visa nr det hjälper dig mycket för att ett nytt visa instämplat i nya(nöd)passet och ev instämplingen till Thailand är bra att ha .

 

 

Så ni vi andra gör kopior på pass och visa spara i datan ,pappers kopior eller mobilen ,mailen . Inresestämpen är bra att göra kopia på med.

 

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller måste man ha pass för att kunna polisanmäla att det försvunnit?

 

lovelos

Ja vad skall man tro???Fann Där fick man för man sitter på sitt rum i Thailand och dricker ett gäng Chang med goda vänner

Fattar nada och jag är inte ensam.

 

Gå tillbaka  imorgan så är nog passet tillbaka.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlig historia....är ju tusentals i veckan som förlänger sina visa och annat på emigration....att de plötsligt skulle börja stjäla pass där utan anledning verkar ju snurrigt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken kanske är löst!  :thumbsup:

En kille på ett annat Forum som sysslar med visum grejor i Thailand, känner den här Thai officeren som jag misstänker ha slarvat bort mitt pass!

Han har ringt till honom och enligt honom så har den här officeren sagt att han inte är arg på mej utan vill vi skall träffas på Immigration Office imorgon,

och då skall han ha ordnat fram mitt pass, han påstås vara ganska så säker på att passet finns på Immigration Office.

Han har också sagt att jag inte skall oroa mej då mitt visum gäller till den 13 Mars, för att veta detta måste han ha sett mitt pass!

Förmodligen har han haft mitt pass hela tiden, men kommer nog att dra nån historia imorgon!

Det är väl bara att hålla god min och tacka honom så att han inte förlorar ansiktet igen! :give_rose:

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

När jag förlorade mitt pass 2008 i BKK så fick jag ett nytt på ambassaden efter 4 dagar. Snacka om en rejäl försämring nu om det tar ett par veckor. Det var inget nödpass utan giltigt i fem år.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Jag skulle polisanmäla först. Dyker det inte upp så borde nytt pass från Ambassaden i BKK vara det som gäller .. Hoppas du har kopia på alla visum etc. då kanske migration kan kopiera in. I värsta fall är väl att börja om att söka visum i det nya passet. Hoppas det ordnar sig.. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlig historia....är ju tusentals i veckan som förlänger sina visa och annat på emigration....att de plötsligt skulle börja stjäla pass där utan anledning verkar ju snurrigt!

Jag tror inte att han stjält det, tror dock att han misstolkade mej och trodde att jag beskyllde honom för att ha stjält det, därför blev han sur.

Personligen så tror jag att han lagt det åt sidan när han häftade fast könummerlappen på min ansökan, och sen glömt bort det,

eller eventuellt att nån annan farang av misstag fick tag på det, då det var en väldig röra med folk där idag.

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlig historia....är ju tusentals i veckan som förlänger sina visa och annat på emigration....att de plötsligt skulle börja stjäla pass där utan anledning verkar ju snurrigt!

Jag tror inte att han stjält det, tror dock att han misstolkade mej och trodde att jag beskyllde honom för att ha stjält det, därför blev han sur.

Personligen så tror jag att han lagt det åt sidan när han häftade fast könummerlappen på min ansökan, och sen glömt bort det,

eller eventuellt att nån annan farang av misstag fick tag på det, då det var en väldig röra med folk där idag.

Lovelos

Så kan det nog vara, men hursomhelst bra om det nu löser sig, är nog bara att hålla god min tills passet är tillbaka och allt med visat klart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag skulle polisanmäla först. Dyker det inte upp så borde nytt pass från Ambassaden i BKK vara det som gäller .. Hoppas du har kopia på alla visum etc. då kanske migration kan kopiera in. I värsta fall är väl att börja om att söka visum i det nya passet. Hoppas det ordnar sig.. Med vänlig hälsning,

Jag har alltid kopia på alla resehandlingar och även pass med alla stämplar och visum.

Får se vad som händer imorgon först.

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Jag tror inte att han stjält det, tror dock att han misstolkade mej och trodde att jag beskyllde honom för att ha stjält det, därför blev han sur.

Personligen så tror jag att han lagt det åt sidan när han häftade fast könummerlappen på min ansökan, och sen glömt bort det,

eller eventuellt att nån annan farang av misstag fick tag på det, då det var en väldig röra med folk där idag.

 

Lovelos

Inte den första Thaigubben som spendarat kvällen före med dryckenskap till morgonkvisten, inte lätt att hålla rätt på ett pass då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att han stjält det, tror dock att han misstolkade mej och trodde att jag beskyllde honom för att ha stjält det, därför blev han sur.

Personligen så tror jag att han lagt det åt sidan när han häftade fast könummerlappen på min ansökan, och sen glömt bort det,

eller eventuellt att nån annan farang av misstag fick tag på det, då det var en väldig röra med folk där idag.

 

Lovelos

 

Han kanske fått köpa tillbaka det av någon okänd person som han kom på när den personen skulle smussla bort det till maffian. Med risk för sitt eget liv gick han då emellan och lyckades köpa tillbaka passet, fast de hotade honom att om han skvallrade visste de var han bodde. :ahh:  

 

Undrar om du får tillbaka passet utan gengäld?

Ser fram mot den spännande upplösningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att ge honom en dusör för att han "hittat" ditt pass  :crazy: det förväntar han sig nog :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Lovelos.

 

berätta för oss hur det gick/går med ditt pass.

 

håller tummarna för dig

 

mvh Challenger98 :thumbsup:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Om der fortfarende er problem, så kolla deres overvågning kameraer. Så kan de se du lämnade passet ind.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som jag ville det, med då har man väl 100 Thaiare som bankar in skallen på mej istället!

 

Fick rådet på annat forum att först polisanmäla och sen gå till Ambassaden!?

Eller måste man ha pass för att kunna polisanmäla att det försvunnit?

 

lovelos

 

Nja, det kan kanske bli så att du haffas för att du inte har pass ifall du polisanmäler innan du har fått nytt pass.

 

Verkar som om immigration officern inte kunde tjäna några pengar på att sälja ditt pass på svarta marknaden...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det kan kanske bli så att du haffas för att du inte har pass ifall du polisanmäler innan du har fått nytt pass.

 

Verkar som om immigration officern inte kunde tjäna några pengar på att sälja ditt pass på svarta marknaden...

Jag brukar hålla på dig för det msta! Men detta inlägg var faktiskt lite lågvattenmärke. Alla thailändare har inte avsikt att lura. Det kan vara andra omständigheter till varför passet inte dök upp direkt när TSS påtalade förlusten för killen i dörren?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Håller tummarna, tror det handlar om missföstånd, han har bara slarvat bort den o vill hålla masken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära Svedala väntar på dig käre vän var inte orolig passet fixas lätt ett nytt på ambassaden.fråga först kanske stolpskottet vill ha en liten peng som hittelön.Blir den förstor be honom fara till kyligare breddgrader

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar hålla på dig för det msta! Men detta inlägg var faktiskt lite lågvattenmärke. Alla thailändare har inte avsikt att lura. Det kan vara andra omständigheter till varför passet inte dök upp direkt när TSS påtalade förlusten för killen i dörren?

 

Jag uppfattade det inte som att MaiChai ansåg att denna thailändske officer representerar alla thailändare..

 

Tycker det hela verkar vara lite skumt.

och förbannat otrevligt och jobbigt för lovelos.

 

Både jag och frugan har varit med om att både brev och dokument  försvunnit i Thailand

och har det försvunnit - så har det varit stört omöjligt för de ansvariga att kunna leta upp det igen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om der fortfarende er problem, så kolla deres overvågning kameraer. Så kan de se du lämnade passet ind.

Där sa du något!

Skulle dom inte hittat passet och ge det till mej idag , så kan jag ju alltid hota med att få se på deras övervakningsfilm!

Skall dit och träffa officeren idag kl: 12:30.

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...