Jump to content
IGNORERAD

Hjälpprojekt funnet


Kim

Recommended Posts

Skrevs ju en del om olika sätt att stödja skolungdomar i Thailand genom att dela ut ett årligt stipendium osv i en tidigare tråd på forumet.

Och nu har jag själv kommit på vad jag vill hjälpa till med i min by och det är att sponsra lite lekredskap till lekskolebarnen. Dom som finns vid vår skola ser embarmligt slitna ut och speciellt rutchkanan var i stort behov av utbyte.

Här ett par pics av min son som förstås inte kunde hålla sig från att vilja åka och åka gång på gång trots att byxorna hela tiden fastnade i den översta sprickan i plåten.

lekredskap1.jpg

lekredskap2.jpg

Sprickor som den på bilden nedan gör ju i värsta fall att barnen skär sig riktigt ordentligt på den rostiga plåten.. brr!

lekredskap3.jpg

lekredskap4.jpg

Kommer ihåg att Herr Chang tidigare sponsrat lite lekredskap i fru Changs by och undrar därför vad dylika saker kan ligga på för priser?

Nu tror jag inte att det blir någon sponsring just den här resan eftersom växlingskursen är så ofördelaktig just nu, men någon gång framöver så är nog detta ett bra sätt att ge tillbaka lite till byn för den gästfria behandling jag fått i 7 år.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide Kim.Vi är ju några stycken som "bor" där så det tycker jag vi ska planera in att fixa  :lol: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, lekredskap till lokala skolan är ingen dum ide. Här några bilder i repris från juni 2007:

IMG_0489-1.jpg

En prislista jag inte förstår. Men vi köpte för cirka THB 15000, och då ingick även stenbord med stolar till svärfar och svärmor Chang, plus ett skåp som svåger Chang lyckades smussla med för egen del...

IMG_0517.jpg

IMG_0524.jpg

Man blev väldigt glada på skolan.

IMG_0546.jpg

IMG_0556.jpg

Vi var ju där även april 2008 och gick på en Muay Thai gala. Blev lite nervös när man ropade ut mitt namn i högtalarna tre gånger: "Herr Chang Saweeden!" förstod jag ju, men vad sa dom mer? Har fru Chang roat sig med att anmäla mig som boxare? Senare fick jag dock veta att man tackade offentligt för vår donation.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med iderika inslag, sjalv har jag roat mig med att "tapetsera" forskolan med alfabetet pa Thai och enelska med bildforklaring typ A-Apa, fast pa Thai/eng. kan ju inte Thai men fattar liksom smabarnen bilderna :crazy:

Ungarna tycker det ar skitkul, roar sig med att ropa A B C one two three, nar man passerar sa lite nytta med forstaelse for vart vasterlandska sprak har man val bidragit till. Mer kommer nar man sonderaqt lite mer.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja 15 000 var ju inte direkt några jättesummor för så trevliga redskap HC, bra gjort!  :great:

Kostar säkert lite extra med rutchkanebana i rostfritt som erik-sson rekommenderar men det är det nog värt ur utslitningsperspektiv.

Så man kan kanske börja titta efter eventuella leverantörer när man är ute och åker i trakten, är väl bäst att fråga på skolan också så att dom inte lagt detta i investeringsbudgeten redan. Fast dom var här och fotade runt på skolbyggnaden igår, dom har tydligen ansökt om att få uppföra en helt ny skolbyggnad så sliten och trasig som den gamla är. Så jag gissar att utbyte av lekredskapen är av senare prioritet.

Du får gärna vara med att dela på kostnaden Måne, kanske jag som är på plats kan undersöka förutsättningarna den här resan så bestämmer vi att inköpet sker när vi nästa gång är tillsammans i byn oavsett växlingskurs. Kommer du i januari som du halvt om halvt utlovade i vårt telefonsamtal i förrgår så kanske vi gör inköpet redan då. Eller?

Såg förresten en farang i byn igår när jag kom ångande med bilen, han som byggt hus inte långt från Kent. Har inte haft tillfälle att tala med honom ännu så jag har ingen aning om nationalitet etc, men han var rödhårig så jag gissar på United Kingdom. :) Inte så ofta man ser faranger i byn så det är nog bäst att jag tar mig tid att åka iväg till hans hus och hälsa på honom någon dag.

Kan passa på att visa ett par pics på andra redan välanvända lekredskap vid vår byskola. Finns några till jag inte har några pics på, men alla har ungefär samma nedslitningsstatus.

lekredskap5.jpg

lekredskap6.jpg

Finns även fotbollsplan, basketplan och takraw-plan på skolgården, men just nu under riskördningstid så används b la basketplan att torka regnblött ris istället. :)

lekredskap7.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Vill man ge igen något så tror jag inte 20% sämre växelkurs spelar roll.

Mvh. Plätt

Obs! har 2 fadder barn i skola

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Vill man ge igen något så tror jag inte 20% sämre växelkurs spelar roll.

Mvh. Plätt

Obs! har 2 fadder barn i skola

:wai:

Hellre 5 lekredskap än 4 för samma peng om man väljer rätt tillfälle Plätt. Men vi får väl se när och hur det blir. :)

Hjälper förstås till en hel del med allt möjligt utöver lekredskapen så jag behöver inte känna någon stress över eventuell snålhet. Jag och frugan gav faktiskt alldeles nyss några hundra baht åt en gammal släkting som har det väldigt svårt just nu, en krumm gammal gumma som jag tidigare berättat om hade sin son arbetande som yrkesmilitär borta vid Kao pra vihan, Sisaket. Sonen miste benet när han trampade på en mina för någon månad sedan vid dom i tidningarna uppmärksammade skottlossningarna mellan kambodjaner och thailändare. Denna sons dotter ser jag också här varje dag vid byskolan eftersom hon bor hemma hos sin krumma farmor och senast igår bjöd vi henne på lunchmat.

En liten slant till dessa olycksaliga släktingar känns förstås helt rätt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vänta in valuta förstärkning tror jag priset har stigit oxå tyvärr :cry:

Fixade till det sista på huset nu i somras med att klinka upp runtom huset + höjning framför Tv rummet

Var meningen jag skulle göra färdigt nu i januari med facit i hand blev det rätt tillfälle :great:

Arbete/matrial + valuta försämring 30% dyrare blev 18 tusen Skr. iställe för 23 tusen som valutan är nu :rules::rules:

Bara en falang soffgrupp nu i januri sen lapa sol och kalla Leo ÖL :party::party:

Mvh.Plätt

Ute platsen.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kim.Det tycker jag låter som en bra ide,ska prata med de berörda "byborna"men tror inte det ska vara några problem(annars får vi väl lösa det på någotsätt)hälsa alla i byn.Mvh Måne  :cry: fryser nu  :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Kim.Det tycker jag låter som en bra ide,ska prata med de berörda "byborna"men tror inte det ska vara några problem(annars får vi väl lösa det på någotsätt)hälsa alla i byn.Mvh Måne  :cry: fryser nu  :diablo:

Inga problem måne, dom är med om dom vill, jag köper grejorna helt själv om det behövs, är ju inte så stora pengar det handlar om. Körde förresten förbi en tillverkare av lekutrustningar inne i stan igår och ska stanna till där någon annan dag och se lite på vad dom har för utbud. Är ju "Ngan Chang" i helgen så det blir ett par stadsvängar dom närmsta dagarna. I morgon är det t ex "elephant buffé" vid soan rak kl 0830 och det vill man ju inte missa om man som oss har en 2-åring att underhålla.

Här några dygnsfärska pics på några av lekskolebarnen som redskapen blir till för.

skolpics6.jpg

skolpics2.jpg

skolpics1.jpg

Sponsrade även sonen och hans två grannkompisar Champ och Dang med lite kambodjanska gevär häromdagen och det blev ett fasligt skjutande. Inte ens byhundarna gick säkra.

skolpics4.jpg

skolpics5.jpg

Glömde att köpa något åt tjejkompis P´Ice tyvärr, så det får jag ha i åtanke nästa gång jag åker till marknaden.

skolpics3.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...