Jump to content
IGNORERAD

Behöver tips om ac inst.


Moipenyang

Recommended Posts

AC aggregaten på Big-C som kostar ca 10 000 thb är dom nått å ha eller är det bara skit??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 160
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    14

  • Dannep4

    11

  • Galten

    10

  • Moipenyang

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

AC aggregaten på Big-C som kostar ca 10 000 thb är dom nått å ha eller är det bara skit??

 

Beror väl på vilket fabrikat det är.

 

Jag köpte en samsung till sovrummet för 9 år sen för 13 000 thb som fungerar klockrent fortfarande.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på vilket fabrikat det är.

 

Jag köpte en samsung till sovrummet för 9 år sen för 13 000 thb som fungerar klockrent fortfarande.

 

Köpte tre lågprismaskiner av märket Haier för tre fyra år sedan. Dom fungerar aldeles förträffligt bra men ytterdelen är mer högljud vid uppstart än den Mitsubishi Mr Slim som vi har i vårt sovrum. Kan man leva med det så finns det ingen anledning att lägga pengar på någon dyrare maskin.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått några förfrågningar att installera julagrejor. Har vänligt men bestämt sagt nej.

 

I förhållande till investeringen så betalar dom av sig väldigt snabbt. Jag har själv en Invest luft-vatten lågprismaskin som jag köpte för 15 000. Den är nu inne på fjärde eller femte året och betalade sig redan första året.

 

Beträffande artickeln så är det skrämselpropaganda. Nedanstående citat från artickeln gäller oavsett om det är en dyr, billig eller ingen värmepump alls. Helt enkelt sådant som kan hända i sommarstugor som står tillbommade.

 

”Om det är varmare i stugan än utomhus drivs fukten ut. Men om det är varmare ute än i stugan så leds fukten in och stannar kvar. Det kan leda till exempelvis mögelangrepp”, säger Jan-Erik Nowacki.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

I förhållande till investeringen så betalar dom av sig väldigt snabbt. Jag har själv en Invest luft-vatten lågprismaskin som jag köpte för 15 000. Den är nu inne på fjärde eller femte året och betalade sig redan första året.

 

Beträffande artickeln så är det skrämselpropaganda. Nedanstående citat från artickeln gäller oavsett om det är en dyr, billig eller ingen värmepump alls. Helt enkelt sådant som kan hända i sommarstugor som står tillbommade.

 

”Om det är varmare i stugan än utomhus drivs fukten ut. Men om det är varmare ute än i stugan så leds fukten in och stannar kvar. Det kan leda till exempelvis mögelangrepp”, säger Jan-Erik Nowacki.

 

Både ja och nej.

Jag som jobbar med detta vet att Julas grejer kan inte jämföras med märkesgrejer över huvudtaget.

För att slippa problem som installatör. Så undviker vi att installera dessa grejor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej.

Jag som jobbar med detta vet att Julas grejer kan inte jämföras med märkesgrejer över huvudtaget.

För att slippa problem som installatör. Så undviker vi att installera dessa grejor.

 

Det kan jag förstå då det är en chansning på om det funkar bra eller ej.

Men då du enbart är installatör så är det ju enbart installationen du garanterar. Inte produkten.

Men jag kan förstå att du låter bli att ta dessa jobb om du har tillräckligt med jobb ändå!

 

Alla installatörer har inte den lyxen och att döma ut dessa maskiner är att ta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag förstå då det är en chansning på om det funkar bra eller ej.

Men då du enbart är installatör så är det ju enbart installationen du garanterar. Inte produkten.

Men jag kan förstå att du låter bli att ta dessa jobb om du har tillräckligt med jobb ändå!

 

Alla installatörer har inte den lyxen och att döma ut dessa maskiner är att ta i.

Tyvärr så är det så att om jag tar installationen så är jag enligt lagen tvungen att hålla ett helhetsansvar. Huruvida jag sålt produkten eller ej.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det så att om jag tar installationen så är jag enligt lagen tvungen att hålla ett helhetsansvar. Huruvida jag sålt produkten eller ej.

 

För funktionen!?

För mig som konsument är ju det en fantastiskt nyhet om jag nu tvingas köpa en ny billig pump om några år och får någon att installera den.

Tack för tippset.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

För funktionen!?

För mig som konsument är ju det en fantastiskt nyhet om jag nu tvingas köpa en ny billig pump om några år och får någon att installera den.

Tack för tippset.

Ja det är just det "få någon att installera den" just därför är firmor restriktiva till att installera din billiga pump.

Då detta oftast är en dålig affär.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej.

Jag som jobbar med detta vet att Julas grejer kan inte jämföras med märkesgrejer över huvudtaget.

För att slippa problem som installatör. Så undviker vi att installera dessa grejor.

Det finns väl även en del "dyra kvalitetsmaskiner" som visat sig fungera dåligt. Hur man som konsument ska hålla reda på vilka kvalitetsmaskiner som är bra respektive dåliga är inte så lätt att veta. De som säljer vill ju sälja och då gäller det att ha en säljare som man har förtroende för. Men även då kan det komma ut rötägg till maskiner så någon absolut garanti finns väl faktiskt inte. Då är det kanske bättre att försäkra sig om att man hålls skadelös om olyckan skulle vara framme. Där är väl frågan om det fungerar bättre för att man har en dyrare maskin?

 

Som tur är så finns det idag så många bra larm att man kan få larm om det inte fungerar. Man kan inte heller vara säker på elleveranserna. I vintras så hade vi strömavbrott så länge att jag fick kompensation från elleverantören för att jag var utan ström. Då gäller det att ha gjort vad man kan för att gardera sig. Sommarstugan har vattenburen värme som jag har frysskyddat och kör 8 grader på. Toaletter glykolfyller jag och alla vattenledningar renblåser jag innan vintern. Men jag skulle vilja ha en värmepump i framtiden och då är ju frågan vad jag ska satsa på? Förmodligen en billig som jag har möjlighet att tjäna in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl även en del "dyra kvalitetsmaskiner" som visat sig fungera dåligt. Hur man som konsument ska hålla reda på vilka kvalitetsmaskiner som är bra respektive dåliga är inte så lätt att veta. De som säljer vill ju sälja och då gäller det att ha en säljare som man har förtroende för. Men även då kan det komma ut rötägg till maskiner så någon absolut garanti finns väl faktiskt inte. Då är det kanske bättre att försäkra sig om att man hålls skadelös om olyckan skulle vara framme. Där är väl frågan om det fungerar bättre för att man har en dyrare maskin?

 

Som tur är så finns det idag så många bra larm att man kan få larm om det inte fungerar. Man kan inte heller vara säker på elleveranserna. I vintras så hade vi strömavbrott så länge att jag fick kompensation från elleverantören för att jag var utan ström. Då gäller det att ha gjort vad man kan för att gardera sig. Sommarstugan har vattenburen värme som jag har frysskyddat och kör 8 grader på. Toaletter glykolfyller jag och alla vattenledningar renblåser jag innan vintern. Men jag skulle vilja ha en värmepump i framtiden och då är ju frågan vad jag ska satsa på? Förmodligen en billig som jag har möjlighet att tjäna in.

 

Nej det är bättre än så. Till exempel CTC har trygghetsförsäkring upp till 6 år. Vilket fungerar som så att efter garantitiden. Så betalar försäkringen allt som hemförsäkringen inte täcker. Förutsättningen är att den installeras av ett auktoriserat installationsföretag. Som registrerar installationen hos CTC.

Dom hade 10 år ett tag. Men bolaget som försäkrade produkterna tog tillbaka detta i våras. Då den var för dyr för dom ansåg dom. Och sänktes då tillbaka till 6 år som det var innan.

Husse kan säker verifiera om vad som gäller för IVT?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är bättre än så. Till exempel CTC har trygghetsförsäkring upp till 6 år. Vilket fungerar som så att efter garantitiden. Så betalar försäkringen allt som hemförsäkringen inte täcker. Förutsättningen är att den installeras av ett auktoriserat installationsföretag. Som registrerar installationen hos CTC.

Dom hade 10 år ett tag. Men bolaget som försäkrade produkterna tog tillbaka detta i våras. Då den var för dyr för dom ansåg dom. Och sänktes då tillbaka till 6 år som det var innan.

Husse kan säker verifiera om vad som gäller för IVT?

 

Vilket innebär att även med en dyr pump som CTC så räknar dom med att efter sex år är kostnaderna så stora så dom inte vill täcka dom efter det.

En billig pump = osäkert hur många år den går.

En dyr pump som det tar sex år att tjäna in har ungefär samma ekonomiska trygghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är bättre än så. Till exempel CTC har trygghetsförsäkring upp till 6 år. Vilket fungerar som så att efter garantitiden. Så betalar försäkringen allt som hemförsäkringen inte täcker. Förutsättningen är att den installeras av ett auktoriserat installationsföretag. Som registrerar installationen hos CTC.

Dom hade 10 år ett tag. Men bolaget som försäkrade produkterna tog tillbaka detta i våras. Då den var för dyr för dom ansåg dom. Och sänktes då tillbaka till 6 år som det var innan.

Husse kan säker verifiera om vad som gäller för IVT?

Isåfall ska man kunna räkna hem investeringen på 6 år.

Det blir svårt i en sommarstuga som man inte tillbringar så mycket tid i på vintern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isåfall ska man kunna räkna hem investeringen på 6 år.

Det blir svårt i en sommarstuga som man inte tillbringar så mycket tid i på vintern.

Nja inte alls. Men det är så länge som det kostar 0 om nånting händer. Vilket vittnar om bra kvalitet lönar sig.

Hemförsäkringen betalar väl upp till 12 år med nedskrivning varje år.

 

En julapump har väl max nått års garanti eller nåt. Sen har man ju även tur om man hittar någon som vill installera den?

Även större risk för driftavbrott.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag man får väldigt lite för alla de extra pengar du tycker vi skall lägga ut.

Jag kan inte hitta någon artickel som säger att läget blivit bättre sedan denna artickel skrevs.

 

http://www.amexa.se/default.asp?product=ti-22009

Vilken artikel menar du. Länken är ju bara till en vacumpump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag man får väldigt lite för alla de extra pengar du tycker vi skall lägga ut.

Jag kan inte hitta någon artickel som säger att läget blivit bättre sedan denna artickel skrevs.

 

http://www.amexa.se/default.asp?product=ti-22009

 

Ja om man vill leka kylmontör så är det nog ok att köpa en sådan. :) Jag antar att du tillhör typen som skickar kylskåpet i containern i området när den är uttjänt istället för att åka till miljöstationen? Eller skrotar den själv och tjänar en slant på metallen?

Finns anledning till att det är lagstadgat att man ska ha utbildning och licens för att hantera freon produkter. Även om det nog kan vara enkelt om man vet vad man håller på med.

Jag antar att du definitivt inte är miljöpartist i alla fall?

 

Och ta nu inte det jag skriver som elakt. Utan ett försök till att vara sarkastisk utan för den skull mena något illa.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken artikel menar du. Länken är ju bara till en vacumpump.

 

`Man använder en vaccumpump när man ska jobbar med kyla.

Kenneth som har kylfirma kan säkert förklara varför var man som inte är proffs bör hålla fingrarna borta från dylika?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konsument-TJÄNST lagen som reglerar detta, ingenting som installatörer kan göra något åt, eftersom den är dispositiv

 

Funktionsansvaret altså

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om man vill leka kylmontör så är det nog ok att köpa en sådan. :) Jag antar att du tillhör typen som skickar kylskåpet i containern i området när den är uttjänt istället för att åka till miljöstationen? Eller skrotar den själv och tjänar en slant på metallen?

Finns anledning till att det är lagstadgat att man ska ha utbildning och licens för att hantera freon produkter. Även om det nog kan vara enkelt om man vet vad man håller på med.

Jag antar att du definitivt inte är miljöpartist i alla fall?

 

Och ta nu inte det jag skriver som elakt. Utan ett försök till att vara sarkastisk utan för den skull mena något illa.

 

No hard feeling! Jag förstår att du är rädd om ditt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken artikel menar du. Länken är ju bara till en vacumpump.

 

Sorry länkade till fel artickel då jag hade fler rutor öppna.

Nu orkar jag inte leta rätt på den igen men om man googlar lite så ser man lätt att en dyr värmepump kanske inte alltid är den bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Är QC (QuickConnect) systemen helt borta?

Dom kunde man ju fippla ihop själv utan en vakuumpump åxå.

 

Bara man nu gjorde allt i rätt ordning med slangar och kranar som jag fattade det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är QC (QuickConnect) systemen helt borta?

Dom kunde man ju fippla ihop själv utan en vakuumpump åxå.

 

Bara man nu gjorde allt i rätt ordning med slangar och kranar som jag fattade det.

 

Tyvärr så läckte dom och därför är dom nog helt borta nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tyvärr så läckte dom och därför är dom nog helt borta nu.

 

Synd, hade det fungerat så var det ju nåt jag skulle kunna tänka mig till stugan för en luftvärmepump.

 

Nån idi*t har satt svart plåttak (jag) och bara 10cm isolering i taket.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...