Jump to content
IGNORERAD

Behöver tips om ac inst.


Moipenyang

Recommended Posts

Hej!

Har beställt en ac pga lille mannen som kanske inte tycker om kommande värmeböljan. Rummet är på 27kvadrat.

Nu vet jag inget om ac storlekar hit och dit men köpte en LG för 16000baht.  Frågan är spelar det nån roll var de

installerar den? Ovanför sängen,blir det för nära? På motsvarande sida vägg sängen,för långt? Har inte den

blekaste,kanske verket är för litet för rummet då får jag byta ut den senare men tips mottages gärna..:)

post-7709-0-99389100-1362046540_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 160
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    14

  • Dannep4

    11

  • Tallviking

    10

  • Moipenyang

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sättre man den över sängen blåser den bort från dig och man slipper direkt drag mot kroppen så jag tycker det är bra

 

Sätter man den mitt emot sängen blir det jobbigt med den kalla vinden rakt emot kropp och ansikte

 

Kall luft sjunker av sig själv så det gäller bara att få ut den i rummet så sjunker den ner själv


Sedan handlar det mycket om hur enkelt det är att dra el, kylrör, kondensrör etc

 

Var kan kompressorn monteras utomhus utan att den stör nattsömnen t.ex etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får den plats så sätt den ovanför fönstret. Kall luft strömar neråt varm luft strömar uppåt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sätta den ovanför fönstret, uppe till höger. Du vill inte ha AC'n blåsandes mot sängen i ett såpass litet rum, det kommer kylas ner ändå.

 

Tänk på att gärna placera kompressorn där den får skugga, dessutom inte direkt utanför fönstret då (o)ljudet kan störa.

 

Mvh,

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har beställt en ac pga lille mannen som kanske inte tycker om kommande värmeböljan. Rummet är på 27kvadrat.

Nu vet jag inget om ac storlekar hit och dit men köpte en LG för 16000baht.  Frågan är spelar det nån roll var de

installerar den? Ovanför sängen,blir det för nära? På motsvarande sida vägg sängen,för långt? Har inte den

blekaste,kanske verket är för litet för rummet då får jag byta ut den senare men tips mottages gärna.. :)

attachicon.gifIMG_16831.JPG

Om det beror på lille mannen så avstå ac, såvida han inte är född i scandinavien.

Alternativt att ha på den så lite att det knappt märks, för mycket ac kan den mest förhärdade nordbo bli sjuk av.

Har själv haft två LG tysta och energisnåla.

Mitt tips i Thailand en go svärmor och en solfjäder

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips om ovanför sängen, men det ser lite trångt ut där, på fotot och då blir nog över förstret bäst.

Tänk på att det räcker att ha ett par grader under utomhus temperaturen för att rummet skall kännas svalt, ACn avfuktar luften.

Vi körde sällan kallare än 26 grader, oftast 28 grader.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på är att LG kompressorn är mycket hög ljud. Så placera de så långt i från dig som möjligt både när det gäller inomhus och utomhus. Fläkten hörs knappt. Det finns andra som har tysta kompressorer och inomhusfläktar. Var fläkten skall placeras är olika från person men jag föredrar att det inte blåser på mig.

När de talar om decibel styrkan gäller det alltid fläkten.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

man ska köpa ett nummer större än vad säljaren rekomenderar, för thai hus är otäta sen brukar montering ingå i priset om det är en seriös säljare...

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska köpa ett nummer större än vad säljaren rekomenderar, för thai hus är otäta sen brukar montering ingå i priset om det är en seriös säljare...

Det skall man inte göra! man skall köpa en som är lagom anpassad till rummet och inget annat. En överdimensionerad anläggning startar och stannar aldeles för ofta vilket medför både ökade kostnader, onödigt slitage samt irritation över detta ständiga start och stoppande.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket
Det skall man inte göra! man skall köpa en som är lagom anpassad till rummet och inget annat. En överdimensionerad anläggning startar och stannar aldeles för ofta vilket medför både ökade kostnader, onödigt slitage samt irritation över detta ständiga start och stoppande.

Och du e kyltekniker till vardax eller bara en wannabee...?

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag kör bara vår en till två timmar för att ha en sval temperatur och sen lite padlom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du e kyltekniker till vardax eller bara en wannabee...?

Jag jobbar med värmepumpar till vardags! Och håller med Stickan till 100%

Överdimensionerar man kompressorn blir effekten precis det som stickan beskrev. Och man förkortar livstiden på kompressorn. Det är start samt stopp som sliter på kompressorn. Dessutom ökar elförbrukningen helt i onödan.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du e kyltekniker till vardax eller bara en wannabee...?

Frågan för mig är väl snarare vad du är som med bestämdhet hävdar att tillverkarna har fel?

Självutnämd expert eller?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu har en eller flera experter här hur fungerar det med en Mitsubishi Inverter som jag har. Tycker det verkar som dessa går hela tiden väldigt lugnt lunkande inga på eller av anntingen kompressorn eller fläkten. 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu har en eller flera experter här hur fungerar det med en Mitsubishi Inverter som jag har. Tycker det verkar som dessa går hela tiden väldigt lugnt lunkande inga på eller av anntingen kompressorn eller fläkten. 

Tröttnade på dessa förbannade LG, låter ju som ett jetplan.

Köpte in två mitsubishi inverter samt en modell större Fujitsu inverter för vardagsrummet.

Funkar perfekt, man hör inte ens att de är på.

Som du säger tror jag också inverters funkar hela tiden genom anpassning istället för max på eller av.

Skall visst reducera elförbrukning också.

Har dock kvar en mindre LG i ett sovrum som inte används, den funkar faktiskt ok.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu har en eller flera experter här hur fungerar det med en Mitsubishi Inverter som jag har. Tycker det verkar som dessa går hela tiden väldigt lugnt lunkande inga på eller av anntingen kompressorn eller fläkten. 

Din fråga är omöjlig att svara på, utan att ha en hel del mer info.. temperaturer, kondensering med mera

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En inverter fungerar just så att den anpassar effekten efter behovet. Behöver den inte gå för fullt så gör den inte det heller. Antalet start och stopp reduceras till en bråkdel och även energiförbrukningen blir lägre. Men inköpspriset är betydligt högre än för en vanlig on/off maskin och skall därför ställas i relation till energibesparing, comfort ökad livsläng mm.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
En inverter fungerar just så att den anpassar effekten efter behovet. Behöver den inte gå för fullt så gör den inte det heller. Antalet start och stopp reduceras till en bråkdel och även energiförbrukningen blir lägre. Men inköpspriset är betydligt högre än för en vanlig on/off maskin och skall därför ställas i relation till energibesparing, comfort ökad livsläng mm.

Stämmer bra det. Invertern är oftast tystare också

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En inverter fungerar just så att den anpassar effekten efter behovet. Behöver den inte gå för fullt så gör den inte det heller. Antalet start och stopp reduceras till en bråkdel och även energiförbrukningen blir lägre. Men inköpspriset är betydligt högre än för en vanlig on/off maskin och skall därför ställas i relation till energibesparing, comfort ökad livsläng mm.

Japp, en vanlig AC utan "Inverter" funkar som så att den har bara två läge, fullfart eller avstängd kompressor, om det behövs mer kyla startar kompressorn, när termostaten säger att det är kallt stoppar den och nästa start kommer när det är varmt igen.

Vanligtvis skiljer det nån grad i rumstemperatur mellan start och stopp.

 

En "Inverter" är en frekvensomvandlare som gör att kompressorn kan gå på lågfart om det inte behövs fullfart, i princip kan det vara steglös varvtalreglering från avstängd-fullfart. om termostaten säger att det böjar bli varmt kan kompressorn gå lite fortare, om det börjar bli kallare varvar kompressorn ner, tills det blir tillräckligt kallt, då stannar den.

Så kompressorn kan köra långa stunder på halvfart, istället för att stoppa och stanna om vartannat, som de lite äldre/billigare aggregaten gör.

 

EDIT: Jag behöver ett bättre tangentbord...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Pris på en inverterAC? ???

 

 

Jag köpte våran LG på 18000 btu för 32000 monterat och klart

 

post-3404-0-13941100-1362214240_thumb.jp

 

post-3404-0-89943600-1362214283_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte i håg men Mitsubishi Inverter det dubbla mot alla andra. Tycker det är värt pengarna slipper höra kompressorn när man befinner sig utomhus.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Så här har vi löst det. Air-c över sängen samt en takfläkt. Vi kör Air-c på ca 25-26 grader plus tak-fläkten på lägsta hastighet. 

Passar oss perfekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Så här har vi löst det. Air-c över sängen samt en takfläkt. Vi kör Air-c på ca 25-26 grader plus tak-fläkten på lägsta hastighet. 

Passar oss perfekt. 

Tjena! Glömde bilden...men här kommer den.

 

post-8709-0-25117400-1362215972_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Vi kör samma lösning och samma inställningar !

 

post-3404-0-60305300-1362216242_thumb.jp

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...