Jump to content
IGNORERAD

Behöver tips om ac inst.


Moipenyang

Recommended Posts

kitungmakmak

Det blir nog billigare med en eller ev 2 små, så så får det bli.

En stor fläkt I vardagsrummet och kök får räcka tills vidare.

 

Månne det fungerar med takfläkt, jag blev i alla fall jäkligt torr i ögonen av att ha en golvfläkt som kylmedel (snålade på ACn eftersom jag betalar för strömmen).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 160
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    14

  • Dannep4

    11

  • janne_h

    10

  • saobaht

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lyfter tråden igen.

Har funderingar på AC.

Vad kostar en stor som kyler ner 130kvadratmeter med kanske 4 meters takhöjd.

Måste investera i en men innan permanentboendet om tio år med behovsanpassad I varje sovrum så kanske det kunde vara en tillfällig lösning.

Behöver bara få ner värmen till 26-27 grader.

Åker ner om tre veckor och köper jag bara en liten  AC så måste ju hela familjen sova I samma rum men flera ac känns inte behovsmässigt än för de skall väl underhållas.

De som tittar till huset och sover över sager att det kan bli varmt ibland och de är Thai.

Om det blir en liten så blir det en Samsung inventer.

Tja,

Köpte en jättegrej, kostade 65000.

Fungerade aldrig p.g.a. Den drog så mycket ström och väldigt ojämt

Gav den till P3 och tror att det var problem för honom också.

Nu flera små för ca 8-9000 bath styck, fungerar kanon!

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inte min handbruksbok om min AC, Jag undrar om man behöver skydda AC-aggregatet mot regn?

 

attachicon.gifac.JPG

Skydda den emot luft så klarar sej nog!!

Tid och pengar är det enda jag har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Köpte en jättegrej, kostade 65000.

Fungerade aldrig p.g.a. Den drog så mycket ström och väldigt ojämt

Gav den till P3 och tror att det var problem för honom också.

Nu flera små för ca 8-9000 bath styck, fungerar kanon!

Puss

Erkki

Beng otto

Tid och pengar är det enda jag har!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Skydda den emot luft så klarar sej nog!!

Är du helt säker på det?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans att Mitsubishis inventor skulle vara tystare och bättre än samsungs?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans att Mitsubishis inventor skulle vara tystare och bättre än samsungs?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Kan väl bero den är installerad?

Ofta är det installationen som bestämmer hur mycket de låter, och även hur bra de fungerar.

Fast Mitsubishi har ett bra rykte vad jag hört, sedan om det skiljer så mycket i praktiken har jag ingen aning om.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Läste någonstans att Mitsubishis inventor skulle vara tystare och bättre än samsungs?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Du har mycket att tänka på när du skall placera ut dina aggregat och överlåt absolut inte allt åt installatörerna, för dom gör bara det enklaste och billigaste. Följande är några av de saker du bör tänka på: Skuggigt är att föredra och då blir det gärna högt uppe på väggen under taket. Det är inte trevligt att ha ett aggregat som blåser omkring varmluft direkt vid uteplatsen! Hellre vid ett hörn (eller en pelare), om du har den mitt på en vägg kan du få vibrationer som låter. Kontrollera att du får bra och isolerade rör som går in i huset och att "hålet" in i huset också isoleras.

 

Inne skall du också tänka på hur du placerar AC´n, direkt ovanför huvudkudden är kanske inte bra med ett kallras rakt ner. Ibland kan AC´n behöva kompletteras med en fläkt för att få bättre spridning av kalluften.

 

Jag vet inte vilka av Mitsubishis eller Samsung som är tystast, däremot så är Inverter betydligt dyrare än konventionella AC. Tänk på att säljarna gärna försöker sälja onödigt stora aggregat. Hur stora aggregat du behöver beror på många saker som rumsstorlek och material i väggar och tak. Ett litet sovrum klarar sig ofta med minsta storleken, 9.000 BTU och ett lite större sovrum (20 kvm) behöver kanske 14.000 BTU. I ett rejält vardagsrum (och kök) behöver du 18 - 24.000 BTU.

 

Glöm inte att AC behöver regelbunden service, många installatörer erbjuder fri service första året. Göra rent filter kan man göra själv och det kan man behöva göra månadsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inventorns aggregat har jag tänkt och placera utanför toalettväggen.
Börjar nog med en I mellanstorlek då rummen är stora. :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den enda service de behöver så länge de ger kyla är rengöring av inne och utedel och det gör man lätt själv

 

Innedelen är speciellt viktig så det inte bildas mögel och annat elände där

 

Mitsubishi är en av de tystaste på marknaden.

 

Köp en inverter och inte en on/off maskin

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans att Mitsubishis inventor skulle vara tystare och bättre än samsungs?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

 

Jag har en Fujitsu och några Mitsubishi inverters, bägge märkena är grymt tysta och bra.

Har dock ingen erfarenhet av Samsung.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Är det inte hälsofarligt att pilla rent en ac invändigt? Hört det nån gång men vet inte om det stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Se & Hör & Lär

 

 

 

Ett tips !

 

Bryt strömmen först

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ytterligare en fråga.

Landar i Bangkok på måndag och köper direkt AC och lite möbler om vi orkar i Jomtien eller så troligen.

Har sett en enkel specialicerad ställe med 100 tal AC till försäljning  när vi kört förbi eller är det bättre och gå till ett stort ställe typ Tesco Lotus.

Vad tycker ni?

 

MVH

Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Köpte mina på watsadu i Jomtien.

Gratis installering och de gjorde det samma eftermiddag.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Köpte mina på watsadu i Jomtien.

Gratis installering och de gjorde det samma eftermiddag.

Erkki

Lätt att hitta dit?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ja det var ju inte direkt positivt de hade och kommentera men är priset rätt så får man fundera :thumbsup:

Såklart, är du lite vaksam så kanske dom åxå installerar rätt. Men jag har ju inte hört nåt specifikt om den butiken.

Mer generellt att vissa som säljs med "installation" är bättre att vara utan.

 

Så ta lite referenser av nån som du känner. MPR eller stenbord... det är väl bara välja.

Själv har jag inte köpt nån AC så jag kan nog inte vara behjälplig i det avseendet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jättenöjd med installationen.

Från stranden kör upp på chayapruek till Sukhumvit, vänster och kör 500 meter.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske inte gäller ac i Thailand, men för dom som funderar på dessa lågprismaskiner från jula & bajshuset kanske ska läsa detta först

http://www.di.se/artiklar/2014/5/27/varmepumpen-riskerar-bli-mogelfalla/

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde två stycken mitsubisshi för 53000 bath,

Det får bli som det blir, installerars på fredag.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Beställde två stycken mitsubisshi för 53000 bath,

Det får bli som det blir, installerars på fredag.

Jamen då är det ju nästan klart, ta lite bilder på installationen åxå så får du säkert kommentarer om vad dom gjort för fel.

 

Det är ju inte fel att få reda på, om det det nu finns nån AC installatör på MPR - så kanske det går att lösa innan det ställer till med nåt.

 

Retligt om dom glömt nån droppslang eller vad dom nu heter. Kondenvattenavledare kanske... fan vet, eller jag vet då inte nåt om AC mer än

att jag gillar dom apparaterna när det passerat +30gr.

 

Du kan väl trösta dig med att ett agg (med installation och fyllning) troligen går på mer i kära Svedala.

Kanske kan koma ner i dom priserna om man gör det själv med QC-systemet men det är ju inte tillåtet.

Men då är det ju fortfarande bara en burk, inte två.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde två stycken mitsubisshi för 53000 bath,

Det får bli som det blir, installerars på fredag.

 

Har varit med om invigning av några stycken (inte nödvändigtvis Mitshubishi).

 

Enligt min erfarenhet är den viktigaste finessen (ut över att kunna kyla ner rummet snabbt och tillräckligt, förstås)

att de kan göra det TYST när man vill sova.

 

M.a.o. möjlighet att reglera fläkthastigheten - vissa har t.o.m en knapp med beteckningen "silent"

Som i ordspråket: fläktljud är silver - tystnad är guld.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske inte gäller ac i Thailand, men för dom som funderar på dessa lågprismaskiner från jula & bajshuset kanske ska läsa detta först

http://www.di.se/artiklar/2014/5/27/varmepumpen-riskerar-bli-mogelfalla/

 

Har fått några förfrågningar att installera julagrejor. Har vänligt men bestämt sagt nej.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...