Jump to content
IGNORERAD

Behöver tips om ac inst.


Moipenyang

Recommended Posts

  • Svar 160
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    14

  • Dannep4

    11

  • Tallviking

    10

  • Moipenyang

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du testat eller är det bara vad du tror ?

 

 

 

Min åsikt är naturligtvis en rent subjektiv bedömning som jag gör när jag sätter den extra kostnaden i relation till andra åtgärder för att hålla huset svalt.

Det finns massor med åtgärder man kan göra när man ändå bygger.

1. Bygg väggar i lättbetong.

2. Bygg så att solen aldrig kan skina direkt in genom ett fönster.

3. Isolera taket, helst både under yttertaket och ovanför innertaket.

4. Om du har klinkergolv så isolera plattan med lättbetong ovanpå innan du lägger kinker.

5. Använd isolerglas i fönstren.

6. Använd värmeisolerande gardiner i fönstren.

 

Alla dessa saker skulle jag göra först innan jag började fundera på en inverter.

Alla dessa saker gör att man får en mycket behagligare innomhustemeratur.

Dom gör även att temperaturen inte pendlar så fort upp och ner innomhus.

I slutändan kan man kanske till och med montera en något mindre AC eftersom den inte behöver jobba lika hårt.

Och detta gör att gångtiden vid varje start blir längre vilket ger färre start och stopp som i sin tur påverkar elräkningen betydligt mer possitivt än en inverter i ett sämmre isolerat hus skulle göra.

 

Men en inverter har en fördel och det är att den ändå faktist håller en jämnare temperatur eftersom den inte slår av och på.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Min åsikt är naturligtvis en rent subjektiv bedömning som jag gör när jag sätter den extra kostnaden i relation till andra åtgärder för att hålla huset svalt.

Det finns massor med åtgärder man kan göra när man ändå bygger.

1. Bygg väggar i lättbetong.

2. Bygg så att solen aldrig kan skina direkt in genom ett fönster.

3. Isolera taket, helst både under yttertaket och ovanför innertaket.

4. Om du har klinkergolv så isolera plattan med lättbetong ovanpå innan du lägger kinker.

5. Använd isolerglas i fönstren.

6. Använd värmeisolerande gardiner i fönstren.

 

Alla dessa saker skulle jag göra först innan jag började fundera på en inverter.

Alla dessa saker gör att man får en mycket behagligare innomhustemeratur.

Dom gör även att temperaturen inte pendlar så fort upp och ner innomhus.

I slutändan kan man kanske till och med montera en något mindre AC eftersom den inte behöver jobba lika hårt.

Och detta gör att gångtiden vid varje start blir längre vilket ger färre start och stopp som i sin tur påverkar elräkningen betydligt mer possitivt än en inverter i ett sämmre isolerat hus skulle göra.

 

Men en inverter har en fördel och det är att den ändå faktist håller en jämnare temperatur eftersom den inte slår av och på.

Varmluft går uppåt,ingen mening att isolera tak. Möjligen om man kör utan AC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man isolerar väl taket för att inte värmen skall koma in i huset.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Man isolerar väl taket för att inte värmen skall koma in i huset.

Har man vind uppe kan det nog bli rätt varmt. Annars räcker det med luft ut/in med utsugsfläkt. Fast det är klart,vill

man och har pengar så varför inte investera i ordentlig isolation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varmluft går uppåt,ingen mening att isolera tak. Möjligen om man kör utan AC.

Temperaturen uppe på vinden är inte att leka med, kommer att alstra strålningsvärme nedåt genom innertakets plattor eller motsvarande.

Min åsikt är genomluftning av vinden (vilket verkar saknas på många moderna husritningar i Thailand), isolering ovanpå innertaket samt rejäl takhöjd inomhus så att man inte behöver ha huvudet i varmluften. Precis som du påpekar stiger varm luft, är nog orsaken till att de flesta hus i Thailand har högt i tak.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Temperaturen uppe på vinden är inte att leka med, kommer att alstra strålningsvärme nedåt genom innertakets plattor eller motsvarande.

Min åsikt är genomluftning av vinden (vilket verkar saknas på många moderna husritningar i Thailand), isolering ovanpå innertaket samt rejäl takhöjd inomhus så att man inte behöver ha huvudet i varmluften. Precis som du påpekar stiger varm luft, är nog orsaken till att de flesta hus i Thailand har högt i tak.

Sant,vi har väldigt högt till tak i vardagsrummet. Sen behöver vi AC:n bara runt 4månader om året så känns lite onödigt att lägga

större operationer på huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
All el-utrustning ska skyddas mot vatten om inte den har rätt IP klassning..

Snubben som kan allt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag aldrig återgå till "vanlig" a/c. Väl värt att spendera de mindre summorna det handlar om ifall du

frågar mig.

Som tidigare sagt så har jag både Mitsubishi och Fujitsu inverters, bägge märkena klassas antagligen likvärdiga om

du frågar någon med bättre insyn än mig. Vilket av dom du än väljer lär du bli nöjd.

Jag har även kvar en "vanlig" LG i ett sovrum som inte används, skulle det väntas längre tids gäster eller om det blir

ett andra barn så hivar jag ut den skiten utan att tveka.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Sant,vi har väldigt högt till tak i vardagsrummet. Sen behöver vi AC:n bara runt 4månader om året så känns lite onödigt att lägga

större operationer på huset.

 

Av samma anledning har vi bara 2.40 till tak i Sverige för att slippa värma upp så mycket luft först uppe vid taken innan vi får nytta av den där nere där vi själva befinner oss

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det variera mycket hur aircon andvänds mellan utlänningar jag kör mina från kl 5 på eftermiddagen till kl 9 på morgonen hela året. Trivs bättre med en behaglig luftfuktighet. i början provade vi att försöka anpassa oss till luftfuktigheten i Thailand men insåg att det är obekvämt. Värmen har aldrig stört mig direkt det är mest frugan som har problem med den jag värdesätter en behaglig luft fuktighet och ogillar temperaturer under 26 grader då fryser jag perfekt för mig är mellan 26 och 30 grader.

Så andvänder man sin aircon bara i bland och endast några månader om året och inte störs av oljud behöver man inte lägga något extra på den.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Av samma anledning har vi bara 2.40 till tak i Sverige för att slippa värma upp så mycket luft först uppe vid taken innan vi får nytta av den där nere där vi själva befinner oss

Stämmer, det ledde till att tyvärr sänktes innertaken i många fina äldre hus på sjuttiotalets senare hälft när energijakten började. Rumsproportionerna försvinner lätt när man beteer sig så. Tidigare ägde jag ett arkitektritat funkishus byggt 1932 där allt tack och lov var original. Takhöjden på nedervåningen var 2,60, på övervåningen 2,50. Ger härlig rymd, men kostar kanske något mera att värma upp. Ursäkta OT. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Stämmer, det ledde till att tyvärr sänktes innertaken i många fina äldre hus på sjuttiotalets senare hälft när energijakten började. Rumsproportionerna försvinner lätt när man beteer sig så. Tidigare ägde jag ett arkitektritat funkishus byggt 1932 där allt tack och lov var original. Takhöjden på nedervåningen var 2,60, på övervåningen 2,50. Ger härlig rymd, men kostar kanske något mera att värma upp. Ursäkta OT. 

 

 

I Thailand har jag 3.60 till tak. Samma som många östermalmsvåningar hade förr i tiden i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
De är gjorda för att stå utomhus så det är inga problem med regn (eller snö) :y15:

 

Dock så skadar det inte att ha ett litet "tak" över trots att de är gjorda för utomhusbruk.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så skadar det inte att ha ett litet "tak" över trots att de är gjorda för utomhusbruk.

Finns ingen som helst anledning till nåt tak, det stör bara luftcirkulationen

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen som helst anledning till nåt tak, det stör bara luftcirkulationen

If you say so. Se det som ett tips och hur man sen gör med det är upp till var och en (jag har mina källor, du har säkert dina) ;-)

Ändrades av Falken

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

If you say so. Se det som ett tips och hur man sen gör med det är upp till var och en (jag har mina källor, du har säkert dina) ;-)

 

Ja, ett tak som ger skugga är att rekommendera om du monterat A/C på solsidan.

Eller om möjligt montera på skuggsidan av huset.

 

Detta enligt de som monterat våra fem aggregat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Leksandstars

Bumpar upp tråden =)

Vi har tänkt uppgradera vårt lilla hus och sätta upp en Aircon.

Ytan är på 36kvm och allt som jag läst på Internet så behöver vi runt 24000-26000 btu .

Vi är inne på att skaffa en Samsung AR 24 (5000) Inverter modell HVSS.

Nu till frågan.

Kan den köra både kyla och värme?

Jag blir inte klok på det jag hittar på internet tyvärr om den är som en typ värmepump som i Sverige

och frågar er goa rävar.

Tallviking, du har nämnt i denna tråd att du kan få ut värme och det är önskvärt pga av att det

kan bli rejält kallt ibland.

  Det är för att min frus familj ska kunna kosa sig i värme när kall säsongen är där.

Om ni har en "maskin" som kan göra kyla ner och värma. Vad har ni köpt och vad kan ni rekommendera

mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en Mitsubishi Mr Slim Inverter MSZ-SGH13VA som ger både värme o kyla, kostade 28.500 THB inkl installation. Fungerar utmärkt och är mycket tyst.

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

 

Edit: Priset jag skrev först var fel.

Ändrades av BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lyfter tråden igen.

Har funderingar på AC.

Vad kostar en stor som kyler ner 130kvadratmeter med kanske 4 meters takhöjd.

Måste investera i en men innan permanentboendet om tio år med behovsanpassad I varje sovrum så kanske det kunde vara en tillfällig lösning.

Behöver bara få ner värmen till 26-27 grader.

Åker ner om tre veckor och köper jag bara en liten  AC så måste ju hela familjen sova I samma rum men flera ac känns inte behovsmässigt än för de skall väl underhållas.

De som tittar till huset och sover över sager att det kan bli varmt ibland och de är Thai.

Om det blir en liten så blir det en Samsung inventer.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter tråden igen.

Har funderingar på AC.

Vad kostar en stor som kyler ner 130kvadratmeter med kanske 4 meters takhöjd.

Måste investera i en men innan permanentboendet om tio år med behovsanpassad I varje sovrum så kanske det kunde vara en tillfällig lösning.

Behöver bara få ner värmen till 26-27 grader.

Åker ner om tre veckor och köper jag bara en liten  AC så måste ju hela familjen sova I samma rum men flera ac känns inte behovsmässigt än för de skall väl underhållas.

De som tittar till huset och sover över sager att det kan bli varmt ibland och de är Thai.

Om det blir en liten så blir det en Samsung inventer.

 

Gissar på mellan 50-70.000 Baht. Fast du behöver nog två sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Lyfter tråden igen.

Har funderingar på AC.

Vad kostar en stor som kyler ner 130kvadratmeter med kanske 4 meters takhöjd.

Måste investera i en men innan permanentboendet om tio år med behovsanpassad I varje sovrum så kanske det kunde vara en tillfällig lösning.

Behöver bara få ner värmen till 26-27 grader.

Åker ner om tre veckor och köper jag bara en liten  AC så måste ju hela familjen sova I samma rum men flera ac känns inte behovsmässigt än för de skall väl underhållas.

De som tittar till huset och sover över sager att det kan bli varmt ibland och de är Thai.

Om det blir en liten så blir det en Samsung inventer.

Det normala är en AC för varje rum och hur stora dom behöver vara beror då på varje rums storlek. Vi har en inverter i vårt sovrum och den är klart trevligare och tystare än dom andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter tråden igen.

Har funderingar på AC.

Vad kostar en stor som kyler ner 130kvadratmeter med kanske 4 meters takhöjd.

Måste investera i en men innan permanentboendet om tio år med behovsanpassad I varje sovrum så kanske det kunde vara en tillfällig lösning.

Behöver bara få ner värmen till 26-27 grader.

Åker ner om tre veckor och köper jag bara en liten  AC så måste ju hela familjen sova I samma rum men flera ac känns inte behovsmässigt än för de skall väl underhållas.

De som tittar till huset och sover över sager att det kan bli varmt ibland och de är Thai.

Om det blir en liten så blir det en Samsung inventer.

Det intressanta är väl vad kan du göra för att förbättra inomhusklimatet så att du inte behöver hur stora AC som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar på mellan 50-70.000 Baht. Fast du behöver nog två sådana.

Det blir nog billigare med en eller ev 2 små, så så får det bli.

En stor fläkt I vardagsrummet och kök får räcka tills vidare.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...