Jump to content
IGNORERAD

Behöver tips om ac inst.


Moipenyang

Recommended Posts

Seaserpent

Lyfter upp tråden.

Jag kommer snart att köpa in 3 AC för vårt hus.

Om jag läst denna tråden rätt så är Mitsubishi inverter bäst ?

Killen som drar in el i vårt hus sade samma sak. Jag skiter i vad de kostar, jag vill ha BRA grejor och helst tysta.

Synpunkter ?

Jag är nöjd med mina två Samsung, var av en inverter väldigt tyst speciellt i economy mode. Så långt är jag nöjd dom går tyst kyler bra, den äldsta är 5 år och gått i stort sett det mesta av dygnet de senaste 2 åren. Invertern är 1,5 år och gått fint men mest nattetid.

Mitsubishi är ju ett erkänt märke, jag valde Samsung efter att jag blev missnöjd med en LG och priset var lägre än Mitsubishi.

Takmonterade aircons lär va effektivare än väggmonterade. Som jag har fått det förklarat finns det fler parametrar att ta hänsyn till än rummets volym, till det kommer typ av isolering, typ av fönster, hur många som normalt vistas i rummet och hur solen ligger på och värmer upp. Det kan säker någon av våra värmepumps experter ge en riktig förklaring på.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 160
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    14

  • Dannep4

    11

  • Tallviking

    10

  • Moipenyang

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är nöjd med mina två Samsung, var av en inverter väldigt tyst speciellt i economy mode. Så långt är jag nöjd dom går tyst kyler bra, den äldsta är 5 år och gått i stort sett det mesta av dygnet de senaste 2 åren. Invertern är 1,5 år och gått fint men mest nattetid.

Mitsubishi är ju ett erkänt märke, jag valde Samsung efter att jag blev missnöjd med en LG och priset var lägre än Mitsubishi.

Takmonterade aircons lär va effektivare än väggmonterade. Som jag har fått det förklarat finns det fler parametrar att ta hänsyn till än rummets volym, till det kommer typ av isolering, typ av fönster, hur många som normalt vistas i rummet och hur solen ligger på och värmer upp. Det kan säker någon av våra värmepumps experter ge en riktig förklaring på.

 

Jag skall ta en tur till Ubon endera dagen och se vad som finns. Har man tur så träffar man emellanåt på någon i ett av de större byggvaruhusen som vet vad de pratar om...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall ta en tur till Ubon endera dagen och se vad som finns. Har man tur så träffar man emellanåt på någon i ett av de större byggvaruhusen som vet vad de pratar om...

 

Bor du i närheten av Ubon ?

 

I så fall vilket väderstreck  ? Själv håller jag till norrut från Ubon

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i närheten av Ubon ?

 

I så fall vilket väderstreck  ? Själv håller jag till norrut från Ubon

 

Tyvärr så är det åt andra hållet - sydväst.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det åt andra hållet - sydväst.

 

Hur långt ifrån ? själv har jag 10 mil motorväg typ 1 timmes körväg till Ubon

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt ifrån ? själv har jag 10 mil motorväg typ 1 timmes körväg till Ubon

 

Runt 7 mil.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Enligt uppgifter jag fått så går det inte att köpa Mitsubishi inverter AC i Ubon Ratchatani och det finns heller ingen där som kan utföra reparationer. Killen påstår att de måste beställas från Bangkok och även skickas dit om de behöver repareras.

 

Någon som vet ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Enligt uppgifter jag fått så går det inte att köpa Mitsubishi inverter AC i Ubon Ratchatani och det finns heller ingen där som kan utföra reparationer. Killen påstår att de måste beställas från Bangkok och även skickas dit om de behöver repareras.

 

Någon som vet ?

Då gjorde jag nog en bra affär på min LG..:) Gratis serv var 6 månad och fixar rep. också. Fast det är en skolkompis

till frugan som har butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gjorde jag nog en bra affär på min LG.. :) Gratis serv var 6 månad och fixar rep. också. Fast det är en skolkompis

till frugan som har butiken.

 

Jag kan köpa vanliga AC med service, reparationer och hela faderitten, men nu är det så att jag vill ha en inverter eftersom de ger behagligare kyla och drar mindre ström.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan köpa vanliga AC med service, reparationer och hela faderitten, men nu är det så att jag vill ha en inverter eftersom de ger behagligare kyla och drar mindre ström.

Tjena!

Varför stirra dig blind på Mitsubishi...om det märket inte finns att köpa hos dig. Tror dom flesta större märkena

har Inverter idag. har två st. av märket Panasonic...helt ok. Montering plus två st gratis fullservice ingår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan köpa vanliga AC med service, reparationer och hela faderitten, men nu är det så att jag vill ha en inverter eftersom de ger behagligare kyla och drar mindre ström.

 

Vad är skillnaden mellan 'vanlig kyla' som alstras från en vanlig AC och "behaglig kyla" från en inverter, man ställer väl in det gradtal man vill ha i rummet, eller...?   :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att en klar majoritet (även här i Thailand) rekommenderar Mitsubishi...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan 'vanlig kyla' som alstras från en vanlig AC och "behaglig kyla" från en inverter, man ställer väl in det gradtal man vill ha i rummet, eller...?   :unsure:

 

En vanlig AC "kör fullt" tills inställd kyla uppnåtts, därefter stänger kompressorn av tills inställd maxtemp uppnåtts.

Det innebär att temperaturen kommer att åka berg-och-dal bana.

Med en inverter så går kompressorn ner i effekt, mer ju närmare inställd temp du kommer och du slipper berg-och-dalbanan.

Dessutom lär de pga av arbetssättet dra mindre ström.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
En vanlig AC "kör fullt" tills inställd kyla uppnåtts, därefter stänger kompressorn av tills inställd maxtemp uppnåtts.

Det innebär att temperaturen kommer att åka berg-och-dal bana.

Med en inverter så går kompressorn ner i effekt, mer ju närmare inställd temp du kommer och du slipper berg-och-dalbanan.

Dessutom lär de pga av arbetssättet dra mindre ström.

Vad går en inverter på? Ska köpa en till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad går en inverter på? Ska köpa en till.

 

Om jag förstod killen rätt så kostar de 10 000 baht mer än en vanlig AC och då borde det bli 25 - 40 000 baht beroende på vilken effekt du behöver...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Om jag förstod killen rätt så kostar de 10 000 baht mer än en vanlig AC och då borde det bli 25 - 40 000 baht beroende på vilken effekt du behöver...

Inte så farligt då. Betalar sig kanske med tiden om den drar mindre ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så farligt då. Betalar sig kanske med tiden om den drar mindre ström.

 

Av förklarliga skäl så kan jag inte svara på det förrän mina är installerade och körda något år...

Men om jag inte minns helt fel så finns det tidigare inlägg i den här tråden som säger det...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden mellan 'vanlig kyla' som alstras från en vanlig AC och "behaglig kyla" från en inverter, man ställer väl in det gradtal man vill ha i rummet, eller...?   :unsure:

 

Vanlig kyla från en vanlig AC pendlar lite upp och ner i temperatur beroende på om kompressorn går just för tillfället eller om den slagit av.

En inverter däremot håller gradantalet mer exakt eftersom kompressort inte slår av utan bara går ner i varv om den inte behöver gå för fullt.

 

Enligt min åsikt inte värt dom extrapengarna dom kostar i Thailand

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig kyla från en vanlig AC pendlar lite upp och ner i temperatur beroende på om kompressorn går just för tillfället eller om den slagit av.

En inverter däremot håller gradantalet mer exakt eftersom kompressort inte slår av utan bara går ner i varv om den inte behöver gå för fullt.

 

Enligt min åsikt inte värt dom extrapengarna dom kostar i Thailand

 

Har du testat eller är det bara vad du tror ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns på orten varför inte öppna en butik direkt som säljer dem. Annställ en aircon kille som installerar och servar dem.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns på orten varför inte öppna en butik direkt som säljer dem. Annställ en aircon kille som installerar och servar dem.

 

Därför att efterfrågan lär inte vara stor i närområdet...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade upp var du bor menar du att i ett upptagnings område av denna befolknings mängd 1.7 miljoner skulle det inte gå att sälja dessa Aircon. Finns det bilar och vägar och hus byggda av cement skämtar men i mina öron låtter det allvarligt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ubon_Ratchathani

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Vanlig kyla från en vanlig AC pendlar lite upp och ner i temperatur beroende på om kompressorn går just för tillfället eller om den slagit av.

En inverter däremot håller gradantalet mer exakt eftersom kompressort inte slår av utan bara går ner i varv om den inte behöver gå för fullt.

 

Enligt min åsikt inte värt dom extrapengarna dom kostar i Thailand

Våran AC går ganska mkt nu under varma perioden och räkningen är runt 2500baht i månaden,varav AC:n står för drygt 1500baht.

Skulle va roligt att få en jämförelse av nån fast elpriserna skiftar från förr så kanske man kan uppskatta iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade upp var du bor menar du att i ett upptagnings område av denna befolknings mängd 1.7 miljoner skulle det inte gå att sälja dessa Aircon. Finns det bilar och vägar och hus byggda av cement skämtar men i mina öron låtter det allvarligt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ubon_Ratchathani

 

1.7 miljoner ?

Nu undrar jag hur lång du sträckt ut upptagningsområdet ?

Sen är det ju faktiskt så att de flesta thailändare har inte AC och de väljer inte en dyrare inverter ifall de köper en... Men att de inte finns i Ubon med de megastora byggvaruhus som finns där finner jag faktiskt en aning märkligt.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.7 miljoner ?

Nu undrar jag hur lång du sträckt ut upptagningsområdet ?

Sen är det ju faktiskt så att de flesta thailändare har inte AC och de väljer inte en dyrare inverter ifall de köper en... Men att de inte finns i Ubon med de megastora byggvaruhus som finns där finner jag faktiskt en aning märkligt.

 

Hämtat från Wikipedia enligt dem skall det nu vara över 1.8 miljoner i provinsen det måste krylla av folk ut på landsbygden städerna är ju tomma. Nästan så man skulle kunna tro att de är folkskygga.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubon_Ratchathani_Province

Municipalities [edit]

 

Nr. City/Town Thai Urban Population Notes 1. Ubon Ratchathani เทศบาลนครอุบลราชธานี 85,557 Inh. Capital of the province,Historic town,Touristical,International Airport 2. Warin Chamrap เทศบาลเมืองวารินชำราบ 30,521 Inh. Educational, Railway Terminal 3. Phibun Mangsahan เทศบาลเมืองพิบูลมังสาหาร 11,326 Inh.   4. Det Udom เทศบาลเมืองเดชอุดม 14,933 Inh.   5. Kham Yai เทศบาลตำบลขามใหญ่ 54,679 Inh.   6. Saen Suk เทศบาลตำบลแสนสุข 23,070 Inh.   7. Trakan เทศบาลตำบลตระการ 7,672 Inh.   8. Nam Yuen เทศบาลตำบลน้ำยืน 9,644 Inh.   9. Pathum เทศบาลตำบลปทุม 10,679 Inh.   10. Ubon เทศบาลตำบลอุบล 6,070 Inh.   11. Huai Khayung เทศบาลตำบลห้วยขะยูง 3,64 6 Inh.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...