Jump to content
IGNORERAD

Känsligt ämne?


thomas001

Recommended Posts

Om du dör utanför sjukhus så kräver svenska staten också att du ska obduceras. Kalaset med kremering kostar ca 30.000 Baht. Min enda önskan är att dom kollar så att jag verkligen är död innan dom börjar skära eller bränna mig

 

Vad kostar en kremering i Sverige.?

 

För jag förutsätter att obduktionen är gratis

 

Vad händer om ex en A lagare avlider som inte har några stålar vem bekostar hans kremering?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    26

  • Kollba

    7

  • Wanchai

    6

  • udonkaj

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad kostar en kremering i Sverige.?

 

För jag förutsätter att obduktionen är gratis

 

Vad händer om ex en A lagare avlider som inte har några stålar vem bekostar hans kremering?

 

KAJ

Kommunen där den avlidne är skriven/folkbokförd via socialtjänsten.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar en kremering i Sverige.?

 

För jag förutsätter att obduktionen är gratis

 

Vad händer om ex en A lagare avlider som inte har några stålar vem bekostar hans kremering?

 

KAJ

 

Kremering i Sverige ingår i begravningsavgiften.

 

Alla folkbokförda i Sverige som betalar kommunal inkomstskatt betalar denna avgift till huvudman för begravningsverksamheten.

 

Saknar dödsboet tillgångar ordnas begravningen med hjälp av kommunen.

Finns ingen anhörig är det kommunens skyldighet att ta hand om begravningen.

Den avlidnes önskemål om kremering och gravsättning skall alltid beaktas.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever Rock and Roll livet ...
Klassikern är ju att "dö" på ett hotell av vissa orsaker....
Så jag har alltid en Dog -Tag på mig...
Fritt översatt.
Hittar ni mig död.
Ta på mig byxorna och släng ut mig genom fönstret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Risken att bli kremerad i Thailand är väl att man återuppstår som någon soidog. Isåfall känns det som det är bättre att bli kremerad i Sverige. 

 Just vad frugan min hotat med..tyvärr dämpar ente detta intresset för vad kvinnor har mellan benen :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Dör ja med käringa i behold så blr de hasi hasip!

Annars ska hälften strös på bakn hemma å resten

där ja dog!

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Kremering i Sverige ingår i begravningsavgiften.

 

Alla folkbokförda i Sverige som betalar kommunal inkomstskatt betalar denna avgift till huvudman för begravningsverksamheten.

 

Saknar dödsboet tillgångar ordnas begravningen med hjälp av kommunen.

Finns ingen anhörig är det kommunens skyldighet att ta hand om begravningen.

Den avlidnes önskemål om kremering och gravsättning skall alltid beaktas.

 

Om man vill att ens aska ska spridas längs soi 8 i Pattaya kan man skriva detta i sitt testamente?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill att ens aska ska spridas längs soi 8 i Pattaya kan man skriva detta i sitt testamente?

 

KAJ

Nja, det hjälper knappast om man inte är i Thailand, och Pattaya så den frågan lär väl knappast vara aktuell!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det hjälper knappast om man inte är i Thailand, och Pattaya så den frågan lär väl knappast vara aktuell!

 

Dör man i Sverige får väl ens anhöriga se till så att ens sista vilja hörsammas då och flyga ner med stoftet och sprida det längs soien.

 

Jag vill hellre vila på soi 8 än på en trist skogskyrkogård i svedala.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det ingen som helst tvekan om var jag vill bli begravd.

Jag har varit på ett antal begravningar i Sverige och det är fruktansvärda tillställningar. Den senaste var 2 veckor innan jag flyttade till Thailand och jag svor ve och förbannelse över fastern som inte kunde hålla sig vid liv 2 veckor längre så att jag sluppit gå.

 

Andra gången jag besökte Thailand så hamnade jag helt oväntat på ett bröllop - nämligen mitt eget.

Tredje gången gången så hamnade jag, likaså oväntat, på en begravning och det var annat än i Sverige. Spel och dobbel, alkohol, musik, fest och hålligång och de höll på i flera dagar. Det enda som var mindre roligt var de långa talen med pengautdelningar eftersom de var många och det var hett.

Men... Det är ju så det skall vara, fest och fylla och glädje över att gubbfan äntligen hade förstånd nog att dö.

Den svenska varianten med en ointresserad präst som står och svamlar en massa skitsnack kan de få behålla i Sverige.

Det var förresten min fars begravning som till slut fick mig att äntligen lämna svenska kyrkan. Prästen besökte mig för att prata om begravningen och jag sade att jag skulle vilja att han läste en dikt av Ferlin eftersom min far tyckte mycket om honom.

Jovisst skulle han göra det, sade han. Och inte fan gjorde han det.

När jag efteråt frågade varför, så tyckte han att dikten var för dyster. Typiskt prästjävlar - det var HANS begravning i HANS kyrka och då behöver man ju inte bry sig vad "kunderna" tycker även om man lovat annorlunda. 

Jag tröstade mig med att löftesbrytare kommer att brinna i helvetet, där alla präster hör hemma, och sen gick jag ur kyrkan.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dör man i Sverige får väl ens anhöriga se till så att ens sista vilja hörsammas då och flyga ner med stoftet och sprida det längs soien.

 

Jag vill hellre vila på soi 8 än på en trist skogskyrkogård i svedala.

 

KAJ

Det kan du nog glömma...

I Sverige får man nämligen inte hantera döda hur som helst, inte ens om det bara är aska.

Om dina anhöriga på något mystiskt sätt fått din aska spridd i en granskog för att du ville ligga där så kommer omgående Länsstyrelsen att gräva upp hela området och transportera aska, jord, granar och hela klabbet till en kyrkogård...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill att ens aska ska spridas längs soi 8 i Pattaya kan man skriva detta i sitt testamente?

 

KAJ

 

Känner tyvärr inte till vad Thailändsk lag säger om spridning av aska.

 

Vill du att din aska skall till Thailand så skall du absolut skriva ned dina önskemål.

Finns redan färdiga blanketter för detta ändamål.

Du kan få dessa genom begravningsbyråer eller hitta dem på nätet.

Kanske inte helt fel att ta kontakt med t ex en begravningsbyrå redan nu och få besked om vad som gäller vid utförseln av, som i ditt fall, aska från Sverige.

 

Av Begravningslagen framgår att det är den avlidnes önskan om begravningen som skall följas. Det innebär att det man skriver eller på annat sätt informerar om gäller. Det är upp till den som anordnar begravningen, i de flesta fall en nära anhörig, att följa den avlidnes önskan.

 

Huvudregeln är att man så långt det är möjligt skall följa den avlidnes önskan.

Din aska lämnas dock bara ut om det finns betryggande säkerhet för att den kommer att hanteras på ett pietetsfullt sätt. (Längs soi 8 i Pattaya ?)

Får inte heller lämnas ut om det förekommer en olöst tvist mellan de anhöriga om var gravsättningen skall ske.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner tyvärr inte till vad Thailändsk lag säger om spridning av aska.

 

Vill du att din aska skall till Thailand så skall du absolut skriva ned dina önskemål.

Finns redan färdiga blanketter för detta ändamål.

Du kan få dessa genom begravningsbyråer eller hitta dem på nätet.

Kanske inte helt fel att ta kontakt med t ex en begravningsbyrå redan nu och få besked om vad som gäller vid utförseln av, som i ditt fall, aska från Sverige.

 

Av Begravningslagen framgår att det är den avlidnes önskan om begravningen som skall följas. Det innebär att det man skriver eller på annat sätt informerar om gäller. Det är upp till den som anordnar begravningen, i de flesta fall en nära anhörig, att följa den avlidnes önskan.

 

Huvudregeln är att man så långt det är möjligt skall följa den avlidnes önskan.

Din aska lämnas dock bara ut om det finns betryggande säkerhet för att den kommer att hanteras på ett pietetsfullt sätt. (Längs soi 8 i Pattaya ?)

Får inte heller lämnas ut om det förekommer en olöst tvist mellan de anhöriga om var gravsättningen skall ske.

 

Känns lite osäkert.

 

Tänk om den som ska sprida askan tar fel på soierna och sprider ut mig längs soi 7 istället?

 

Fast å andra sidan skulle man avlida på plats i Pattaya så kanske man kremeras och hamnar kring wat Mongkol på south Pattaya Road och där vill man definitivt inte vara.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite osäkert.

 

Tänk om den som ska sprida askan tar fel på soierna och sprider ut mig längs soi 7 istället?

 

Fast å andra sidan skulle man avlida på plats i Pattaya så kanske man kremeras och hamnar kring wat Mongkol på south Pattaya Road och där vill man definitivt inte vara.

 

KAJ

 

Finns det då inte någon som du kan lita på?

Någon som kan se till att du hamnar rätt.

Borde finnas någon MPR:are på plats i Pattaya eller omgivningarna däromkring som skulle kunna hjälpa dig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så kan dom bara skyffla undan mig till lägsta pris.

 

Haller med om detta. Men vad händer om man inte har skrivit nágot papper, skickas man hem i en kista som anhöriga  fár betala?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Haller med om detta. Men vad händer om man inte har skrivit nágot papper, skickas man hem i en kista som anhöriga  fár betala?

 

 

Om någon betalar så. Ingenting är gratis, inte ens när man dött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon betalar så. Ingenting är gratis, inte ens när man dött.

 

Och varför skulle det vara det?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en begravning för min del är väl åter till jorden...

Sen kan man spola resterna i toan...

 

När jag träffade frugan, började hon prata om att mormor bodde i rishuset, och en riktig begravning var önskvärd..( jag vet att jag lagt in dessa bilder tidigare)

 

Denna begravning kostade inte så mycket...Ett par tusen Sek skulle jag tro.

 

post-7126-0-76168800-1362865166_thumb.jppost-7126-0-90505900-1362865181_thumb.jppost-7126-0-56257800-1362865200_thumb.jppost-7126-0-67809200-1362865229_thumb.jppost-7126-0-53616700-1362865257_thumb.jppost-7126-0-89887500-1362865273_thumb.jp

 

Farsan dog för ett par år sen 68 år,... och han fick som han ville, billigast möjligt, dock ville vi anhöriga ha en sten, så det blev runt 11000Sek.

post-7126-0-46797300-1362865311_thumb.jp

post-7126-0-62846800-1362865325_thumb.jp

 

Mvh. borje222

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Jag har sagt till berörda personer att jag vill bli kremerad utan någon form av religiösa ceremonier. Vad man sen gör med askan bryr jag mig inte om.

 

Herr Chang har talat.

 

Som gammal F.d. rökare hamnar man väl i askkoppen ?   :skull:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Släng mig i Sävenäs förbränningsstation så man får bidra till fjärrvärmen i ala fall... :giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...