Jump to content
IGNORERAD

Känsligt ämne?


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

Till er som bor eller vistas längre tid i Thailand,hur har ni tänkt i denna fråga?

Någon gång tar vi ju på oss betongkepsen för gott,ålder,sjukdom eller olycka.

För att låta mina barn och mina syskon slippa ha en massa problem så har jag gjort följande.

Har skrivit ett enkelt papper där min vilja är att bli kremerad i vår by.

Har informerat mina barn,syskon samt gett alla en kopia av mitt brev.

Enl. Svenska ambassaden är det helt ok att göra på detta viset.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    26

  • Kollba

    7

  • Wanchai

    6

  • udonkaj

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker att du gjort något väldigt modigt! Många av oss vägrar att ens tänka på döden trots att det är sista hållplatsen!

Spelar nog ingen roll var vi valt att bosätta oss, det är superviktigt att vi tänker igenom vad vi vill och låter vår omgivning få veta så att de inte står där med hela ansvaret för att försöka gissa vad du vill. Vill gärna skjuta in att det även gäller donation av organ vid dödsfall.

"Här hemma" finns något som heter livsarkivet . (googla)... ett jätte enkelt sätt att förmedla hur man vill att saker och ting skall se ut. Använder man sig av pdf formatet så kan man ju dessutom ändra två ggr om dagen om andan faller på.

 

Som sagt! Snyggt initiativ, det visar verkligen på stor kärlek till din familj och dina närmsta!

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Min aska ska strös över vårt risfält eller floden som rinner förbi vårt ställe

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt till berörda personer att jag vill bli kremerad utan någon form av religiösa ceremonier. Vad man sen gör med askan bryr jag mig inte om.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit papper på att jag vill bli kremerad och strödd för vinden,oavsett om jag dör här hemma eller i Thailand,och absolut inga sura miner,vill de festa så gör det men ingen stor affär,ev. pengar kan de använda till det de behöver.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt till berörda personer att jag vill bli kremerad utan någon form av religiösa ceremonier. Vad man sen gör med askan bryr jag mig inte om.

 

Herr Chang har talat.

 

Av respekt för min fru, så vill jag, betr ceremonier,  låta henne göra vad som känns bäst enligt hennes och hennes familjs traditioner och inte styra upp eller bakbinda henne med min syn på det hela.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har informerat mina vuxna barn att jag vill bli kremerad och spridas för vinden, varhelst i världen där jag dör. Absolut ingen grav. Ceremoni får de göra som de vill, inget jag lägger mig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gudarna älskar dör ung....

Ja.....tyvärr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.Någon får väl ärva mina skulder.Skämt åsido,det är nog dax att skriva ett testamente.Har en del kompisar som inte fick fylla 50,skrämmande.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Jag är kanske lite gammalmodig men jag vill begravas i Sverige.

Detta oavsett om jag bor i Thailand eller inte.

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Av respekt för min fru, så vill jag, betr ceremonier,  låta henne göra vad som känns bäst enligt hennes och hennes familjs traditioner och inte styra upp eller bakbinda henne med min syn på det hela.

 

Hmm... vad menar du med det egentligen? Jag har ingen fru, så varför citerar du mig?

 

Även om jag hade en fru så är det jag som bestämmer vad som händer när jag dör. Jag bryr mig inte om traditionerna i frugans släkt. Vadå bakbinda? Bryr dom sig om traditionerna i din släkt?

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat, många ggr på detta, men så har det kommit (förträngt skulle nog många säga) något annat imellan, men NU SKA JAG TA TAG I DETTA!

 

Tack för påminnelsen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så kan dom bara skyffla undan mig till lägsta pris.

 

Undras vad en kremering kostar?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... vad menar du med det egentligen? Jag har ingen fru, så varför citerar du mig?

 

Även om jag hade en fru så är det jag som bestämmer vad som händer när jag dör. Jag bryr mig inte om traditionerna i frugans släkt. Vadå bakbinda? Bryr dom sig om traditionerna i din släkt?

 

Herr Chang har talat.

 

Att citera dej var bara ett sätt att anknyta till det du hade sagt.

 

Traditionerna runt detta betyder så oändligt mycket mer för min fru än de gör för min kvarlevande släkt i Sverige, så mitt val är ganska enkelt och därför vill jag göra det så lätt som möjligt för de efterlevande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att citera dej var bara ett sätt att anknyta till det du hade sagt.

 

Traditionerna runt detta betyder så oändligt mycket mer för min fru än de gör för min kvarlevande släkt i Sverige, så mitt val är ganska enkelt och därför vill jag göra det så lätt som möjligt för de efterlevande.

 

OK, det är ditt val.

 

För mig är det ganska ointressant vad svensk och thaisläkt tycker. Jag vill bestämma själv. Visserligen har jag just inga möjligheter att bestämma om jag är död. Får väl hoppas att de respekterar min vilja som jag uttryckt som levande.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...