Jump to content
IGNORERAD

Känsligt ämne?


thomas001

Recommended Posts

I Sverige ingår kremering i begravningsavgiften.

 

Vet ej vad själva kremeringen kostar i Thailand.

Intressant. Någon som vet?

Det tillkommer dessutom massvis med andra avgifter i sverige

Exempel: http://www.fonus.se/fileadmin/fonus.se/downloads/begravning/kundprislista_Stockholm_1_mars_2012.pdf

(BYRÅNS ARBETSKOSTNAD/ARVODE dryga 754 kr/timme...inte illa pingkat)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    26

  • Kollba

    7

  • Wanchai

    6

  • udonkaj

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Såg det här inlägget En begraving kan bli ganska dyr, kanske inte så mycket till munkarna "wat" 3-10000 beroende på var. Men sen är det maten och drickat, 3 till 7 dagar.

Så totalnotan kan springa upp mot 100 000 baht. Men mer normalt är nog en 20-30 000 baht. Så nästa gång ni ser en röd skjorta hänga utanför ett hus så vet ni att det är dags för dom att punga ut med en hel del pengar. Sen hjälper ju hela byn till med betalningen, i "min" by är det 50 baht per hus. Ytterligare hjälp kan dom få genom att någon närstående går runt och delar ut kuvert där det är meningen at folk som kommer och sörjer "äter" ska donera en peng

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En begravning i Sverige är inte billig

 

Notan för sonens begravning slutade på ca 55000 kronor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det här inlägget En begraving kan bli ganska dyr, kanske inte så mycket till munkarna "wat" 3-10000 beroende på var. Men sen är det maten och drickat, 3 till 7 dagar.

Så totalnotan kan springa upp mot 100 000 baht. Men mer normalt är nog en 20-30 000 baht. Så nästa gång ni ser en röd skjorta hänga utanför ett hus så vet ni att det är dags för dom att punga ut med en hel del pengar. Sen hjälper ju hela byn till med betalningen, i "min" by är det 50 baht per hus. Ytterligare hjälp kan dom få genom att någon närstående går runt och delar ut kuvert där det är meningen at folk som kommer och sörjer "äter" ska donera en peng

 Det där med en röd skjorta ställde min hustru sig helt oförstående till.

Kanske någon sed i enbart din by.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tillkommer dessutom massvis med andra avgifter i sverige

Exempel: http://www.fonus.se/fileadmin/fonus.se/downloads/begravning/kundprislista_Stockholm_1_mars_2012.pdf

(BYRÅNS ARBETSKOSTNAD/ARVODE dryga 754 kr/timme...inte illa pingkat)

 

Eventuell kremering ingår i begravningsavgiften.

Gravplats, grävning och höljning av grav ingår också.

Även skötseln av de omkringliggande ytorna, vatten, belysning mm ingår.

 

Många av de tjänster begravningsbyråer erbjuder kan anhöriga utföra själv om de vill och orkar.

En del av tjänsterna kan de anhöriga få utfört av andra entreprenörer t ex vad gäller blomsterarrangemang och gravsten.

 

Begravningsbyråer skall som andra företag få sin rörelse att helst inte bara gå ihop utan även generera vinst.

Begravningsavgiften kommer inte dem till del. Ej heller bedriver de en ideel verksamhet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuell kremering ingår i begravningsavgiften.

Gravplats, grävning och höljning av grav ingår också.

Även skötseln av de omkringliggande ytorna, vatten, belysning mm ingår.

 

Många av de tjänster begravningsbyråer erbjuder kan anhöriga utföra själv om de vill och orkar.

En del av tjänsterna kan de anhöriga få utfört av andra entreprenörer t ex vad gäller blomsterarrangemang och gravsten.

 

Begravningsbyråer skall som andra företag få sin rörelse att helst inte bara gå ihop utan även generera vinst.

Begravningsavgiften kommer inte dem till del. Ej heller bedriver de en ideel verksamhet.

Har du begravningsbyrå? :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Måne. Jag har inte begravningsbyrå.

Förutom fackkunskap inom väldigt många områden är jag, även det som benämnes, allmänbildad. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet
Undras vad en kremering kostar?

 

KAJ

 

Om du dör utanför sjukhus så kräver svenska staten också att du ska obduceras. Kalaset med kremering kostar ca 30.000 Baht. Min enda önskan är att dom kollar så att jag verkligen är död innan dom börjar skära eller bränna mig

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det där med en röd skjorta ställde min hustru sig helt oförstående till.

Kanske någon sed i enbart din by.

Jag läste genom mitt inlägg och såg att det blev helt fel om dom röda skjortorna. Dom hänger ut skjortorna för att skydda sig mot onda andar från folk som dött (gäller bara män).

Så om en man dött hänger man ut en röd skjorta om man har en man i huset, har grannarna en man i huset hängs det ut en skjorta där också.

Man gör så för att skydda sina män mot Mää maj. Namn på kvinnliga onda andar som inte har någon man och som vill ha en man. Skyddar man sig inte så kan Mää maj göra ens män sjuka och dö så att Mää maj kan få en ny man. Detta är vanligt i hela Issan vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att de har en såpass hög temperatur att tom själen brinner upp, för vem fan vill leva för evigt, förutom rena idi*ter då förstås...

Intressant när man tänker närmare på det... Om min kropp accepterar svensk medelålder så har jag väl runt 20 år kvar - i värsta fall 25.

Och sen då ? Om jag nu mot min vilja skulle bli salig och leva för evigt... Vad skall jag göra när jag tröttnat på att spela harpa ?

Se mig omkring i universum ? Ok... Jag kan spendera 1000 år på varje solsystem i vår galax för att lära känna den ordentligt.

Det skulle betyda drygt 100 biljoner år bara för att utforska vår galax (vintergatan) eftersom det finns mellan 100 och 200 miljarder stjärnor där. Och sen finns det mellan 100 och 200 miljarder kända galaxer i den del av universum som vi känner till. 1000 år för varje stjärna inklusive eventuella solsystem i dessa galaxer skulle betyda runt 10 upphöjt till 25 år...

Och när detta är klart efter en tidsrymd som den mänskliga hjärnan inte på villkors vis kan föreställa sig - dvs du har sett allt som finns att se - så har du fortfarande en evighet framför dig eftersom tiden inte existerar inom evighetsbegreppet, Vad skall du göra då ? Rulla tummar i några miljarder år ? Och sen ?

Jag kan inte för mitt liv begripa hur någon människa vid sunda vätskor kan önska sig ett evigt liv...

Risken att bli kremerad i Thailand är väl att man återuppstår som någon soidog. Isåfall känns det som det är bättre att bli kremerad i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste genom mitt inlägg och såg att det blev helt fel om dom röda skjortorna. Dom hänger ut skjortorna för att skydda sig mot onda andar från folk som dött (gäller bara män).

Så om en man dött hänger man ut en röd skjorta om man har en man i huset, har grannarna en man i huset hängs det ut en skjorta där också.

Man gör så för att skydda sina män mot Mää maj. Namn på kvinnliga onda andar som inte har någon man och som vill ha en man. Skyddar man sig inte så kan Mää maj göra ens män sjuka och dö så att Mää maj kan få en ny man. Detta är vanligt i hela Issan vad jag vet.

 

Det finns mycket vidskepelse både i Issan och på andra håll i världen.

Det här med röda skjortor har dock inte hustrun hört något om.

 

Ditt Mää maj motsvaras troligen av det hustrun benämner nang maaj.

Detta kvinnliga andeväsen som bor i träd kan, om hon inte får mat och gåvor, bli förtörnad.

 

Om skjortan hängs ut när en man dött är då det för att skydda den döde så att inte någon ond ande får tag i dennes själ?

Om nu de jämt och ständigt är på jakt efter även levande karlar borde då inte det hänga röda skjortor kontinuerligt utanför de hus där sådana finns?

Eller är de kanske som mest på hugget då någon man dött? Smakar kanske så att säga mer!

Du säger att några har ingen man och vill ha en sådan - och det kan väl vara förståeligt - men du säger också att några är på jakt efter en ny man?

Har de haft en man innan var är denne nu? Har han rymt, blivit befriad eller kanske blivit utsliten?

Eller andeväsendet kanske omger sig med flera män?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Undrar om ungarna kan sälja mig till närmaste fjärrvärmestation.

Då skulle man ju göra nytta för engångs skull

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli kremerad i Thailand är väl att man återuppstår som någon soidog. Isåfall känns det som det är bättre att bli kremerad i Sverige. 

 

Då kanske du uppstår som en beagle ämnad till en av AstraZenecas et consortes laboratorier eller försöksanläggningar i exempelvis England.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om ungarna kan sälja mig till närmaste fjärrvärmestation.

Då skulle man ju göra nytta för engångs skull

 

Tyvärr,

inte ens då finns möjligheten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket vidskepelse både i Issan och på andra håll i världen.

Det här med röda skjortor har dock inte hustrun hört något om.

 

Ditt Mää maj motsvaras troligen av det hustrun benämner nang maaj.

Detta kvinnliga andeväsen som bor i träd kan, om hon inte får mat och gåvor, bli förtörnad.

 

Om skjortan hängs ut när en man dött är då det för att skydda den döde så att inte någon ond ande får tag i dennes själ?

Om nu de jämt och ständigt är på jakt efter även levande karlar borde då inte det hänga röda skjortor kontinuerligt utanför de hus där sådana finns?

Eller är de kanske som mest på hugget då någon man dött? Smakar kanske så att säga mer!

Du säger att några har ingen man och vill ha en sådan - och det kan väl vara förståeligt - men du säger också att några är på jakt efter en ny man?

Har de haft en man innan var är denne nu? Har han rymt, blivit befriad eller kanske blivit utsliten?

Eller andeväsendet kanske omger sig med flera män?

Nej, Nang maj är et kvinnligt trädväsen som du säger. Om du tittar på hus när du kör förbi kan du se att det hänger röda skjortor ute mot vägen lite varstans, I alla fall runt Sisaket där jag håller till. Sen angående thailogiken om deras spöken och väsen får stå för dom.

För den som redan dött är det kört

Jag gjorde ytterligare ett inlägg, att förr så hängde man ut en löskuk i stället för skjortan (tröjan), men det tycks ha försvunnit

Ändrades av wheels
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket vidskepelse både i Issan och på andra håll i världen.

Det här med röda skjortor har dock inte hustrun hört något om.

 

Ditt Mää maj motsvaras troligen av det hustrun benämner nang maaj.

Detta kvinnliga andeväsen som bor i träd kan, om hon inte får mat och gåvor, bli förtörnad.

 

[...]

 

 

 

Ni måste ju lära er att skilja på maj (änka) och maj (trä/skog), fallande respektive hög ton. Lätt som en plätt eller?  :wink:

En film med lite röda skjortor ute på tork:

http://www.youtube.com/watch?v=-itrMXd1z-8

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Nang maj är et kvinnligt trädväsen som du säger. Om du tittar på hus när du kör förbi kan du se att det hänger röda skjortor ute mot vägen lite varstans, I alla fall runt Sisaket där jag håller till. Sen angående thailogiken om deras spöken och väsen får stå för dom.

För den som redan dött är det kört

Jag gjorde ytterligare ett inlägg, att förr så hängde man ut en löskuk i stället för skjortan (tröjan), men det tycks ha försvunnit

 

Hänger väl röda skjortor på tork lite varstans i Thailand. Även gula, vita, blå osv.

 

Om det hänger bara röda skjortor kan det dock kanske uppfattas som en politisk manifestation.

 

Det där med att låta en k*k hänga ute till beskådande var kanske också detta en sedvänja i Sisaket.

Borde väl i och för sig locka till sig kåta kvinnoandar istället för att skrämma dem......

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni måste ju lära er att skilja på maj (änka) och maj (trä/skog), fallande respektive hög ton. Lätt som en plätt eller?  :wink:

En film med lite röda skjortor ute på tork:

Nu har hustrun lärt sig lite om thailändsk vidskepelse.

Det där med skjortor hade hon aldrig hört något om.

 

Däremot hade hon hört om att i alla fall förr målade en del män lillfingernaglarna röda för att slippa kvinnliga andar.

 

Att thailändskan är ett tonspråk ställer verkligen till det. Finns flera ord som är besvärliga att skilja.

Skulle jag beställa hästlasagne hade jag med all säkerhet fått hundlasagne istället.

 

wheels nämner ett andeväsen ( mää maj) som vi kan kalla mor änka.

Hustrun ett kvinnligt andeväsende (nang maj) som kan benämnas kvinna träd/skog eller då ännu hellre trädanden.

 

Inte heller lätt för thai att lära sig svenska. De ska t ex skilja på anden och anden...

Ändrades av Gorobei

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att låta en k*k hänga ute till beskådande var kanske också detta en sedvänja i Sisaket.

Borde väl i och för sig locka till sig kåta kvinnoandar istället för att skrämma dem......

Jag bor ju i närheten av Sisaket så jag får väl ha min hängande utanför och se vad som händer.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor ju i närheten av Sisaket så jag får väl ha min hängande utanför och se vad som händer.

 

Skall bli väldigt intressant att få höra hur det gick för dig..........

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om frun får se det så kan du hälsa på mig på sjukhuset så skall jag berätta...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om frun får se det så kan du hälsa på mig på sjukhuset så skall jag berätta...

Blir kanske inte bättre om hon istället får höra att ditt tilltag är byns samtalsämne..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ban_kog_wat

Här i byn utanför Buriram så hänger det röda skjortor nästan över allt. Dessutom beväpnade med plastpistoer, plast gevär mm. Frun säger att det är för att skrämma bort onda saker. Vilka sakerna är vete tusan

//Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tagit lite kort av det, men är på väg hem för att fassan har lyckats trilla av pinnen. Kanske man ska tipsa grannarna. Om skjortorna alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...