Jump to content
IGNORERAD

Trafikljusen i Thailand


chrisnils075

Recommended Posts

Är det någon som vet om trafikljusen är helautomatisk eller ej. Har börjat störa mig på att det alltid står en polis och leker med dom varje morgon vid sju tiden. Jag förstår att det är för att korta ner intervallerna, så att trafiken ska "flyta på " bättre, men det måste väl vara lättare att ändra intervallerna till ex 25 sek mellan varje... Och sen får dom gärna kasta bort alla visselpipor som finns i landet. Om dom inte försår det själva så kan jag berätta att dom hjälper INTE uton orsakar bara tinitus!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chrisnils075

    6

  • Herr Chang

    2

  • Tommy

    2

  • Offe1609

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det någon som vet om trafikljusen är helautomatisk eller ej. Har börjat störa mig på att det alltid står en polis och leker med dom varje morgon vid sju tiden. Jag förstår att det är för att korta ner intervallerna, så att trafiken ska "flyta på " bättre, men det måste väl vara lättare att ändra intervallerna till ex 25 sek mellan varje... Och sen får dom gärna kasta bort alla visselpipor som finns i landet. Om dom inte försår det själva så kan jag berätta att dom hjälper INTE uton orsakar bara tinitus!!

 

Gu vikke gnäll! :-)

 

I Pattaya ändrar dom intervallerna; kort stopptid vid gles trafik, längre stopptid vid mycket trafik.

På natten står dom och blinkar mest.

Poliser kommer när det är extra mycke trafik verkar det som.

 

Men annars verkar folk (thaiare) skita i vad det är för färg på lyset. Kommer det ingen så kör man iallafall, oavsett vilken tid på dygnet.

Har man ju sett ofta vid dom nya fotgängarkorsen tex, till o med polisen vinkar fram folk även fast det är rött om ingen går över vägen.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sensorkabel i gatan/vägen hade varit smart, har funnits i I-länder i många år.

Skräp! Många av dom känner inte av motorcycklar. Man kan få vänta tills det kommer en bil bakom dig, då slår det om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Skräp! Många av dom känner inte av motorcycklar. Man kan få vänta tills det kommer en bil bakom dig, då slår det om!

 

Hör av dej till ditt lokala trafikkontor så justerar de in de sensorer du har problem med, såvida du inte har en hoj i ren kolfiber..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp! Många av dom känner inte av motorcycklar. Man kan få vänta tills det kommer en bil bakom dig, då slår det om!

Då har ni dåliga där du bor I uppsal känner de av cycklar Men du kör väl för fort som de flesta på Mc Det gjorde även jag när det begav sig Då hade även Mc Regplåt fram

Offe 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har ni dåliga där du bor I uppsal känner de av cycklar Men du kör väl för fort som de flesta på Mc Det gjorde även jag när det begav sig Då hade även Mc Regplåt fram

Offe 

Var det inte fri fart på vägarna i din ungdom?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp! Många av dom känner inte av motorcycklar. Man kan få vänta tills det kommer en bil bakom dig, då slår det om!

För mycket plast i motorcyckelen

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag gillar med trafikljusen i Thailand är att de ofta har en klocka som räknar ner tiden för rött och grönt.

 

Det har antagligen en lugnande inverkan på frustrerade bilister.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
En sak jag gillar med trafikljusen i Thailand är att de ofta har en klocka som räknar ner tiden för rött och grönt.

 

Det har antagligen en lugnande inverkan på frustrerade bilister.

 

Herr Chang har talat.

 

Jag stänger av motorn om det är över en minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av motorn om det är över en minut.

Tror du att det blir billigare då? mindre soppa??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det blir billigare då? mindre soppa??

 

Kanske något mindre luftföroreningar...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att det blir billigare då? mindre soppa??

Skulle gissa på att en minut varken gör från eller till i bränsleförbrukning, kanske bra för miljön, slitage på startmotorn ökar ju lite, menar du att det blir dyrare/mer soppa som går åt genom  att stänga av motorn i en minut+?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrade var om han gör det av samma anledning som Thailändarna. För dom tror att bilen/moppen sparar soppa om dom slå av motorn. Samma med lysen på bilarna  :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag undrade var om han gör det av samma anledning som Thailändarna. För dom tror att bilen/moppen sparar soppa om dom slå av motorn. Samma med lysen på bilarna   :-)

 

Och kylskåp på nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Trafikverket man bör göra:

 

Kör inte på tomgång.
 
Bilen drar mer bränsle på tom-gång än man tror. På tomgång släpper bilen dessutom ut betydande mängder farliga ämnen.
• Starta motorn först i det ögonblick som du ska köra iväg – då får du snabbt upp temperaturen i motorn och i bilen.
• Stäng av motorn även vid mycket korta stopp.
Moderna dieselbilar med direktinsprutning kan stängas av på samma sätt som bensinbilar. Att starta om en insprutningsmotor drar inget extra bränsle.
 

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Trafikverket man bör göra:

 

Kör inte på tomgång.
 
Bilen drar mer bränsle på tom-gång än man tror. På tomgång släpper bilen dessutom ut betydande mängder farliga ämnen.
• Starta motorn först i det ögonblick som du ska köra iväg – då får du snabbt upp temperaturen i motorn och i bilen.
• Stäng av motorn även vid mycket korta stopp.
Moderna dieselbilar med direktinsprutning kan stängas av på samma sätt som bensinbilar. Att starta om en insprutningsmotor drar inget extra bränsle.
 

 

3 min stopp vid rödljus, starkt solljus, 40gr+ ...då låter jag motor och AC gå.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 min stopp vid rödljus, starkt solljus, 40gr+ ...då låter jag motor och AC gå.

Jag gör samma sak.

Stänger inte av bilen vid rödljus.

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag gillar med trafikljusen i Thailand är att de ofta har en klocka som räknar ner tiden för rött och grönt.

 

Instämmer.

Något som jag uppskattar.

Sedan kan man förstås ha synpunkter på intervall och hur rödljusen efterlevs, bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Khon Kaen kan man komma till ett rödljus, och det står att det är 20 sec kvar, 3,2,1   dags att åka tänker jag när jag tittar upp igen så står det 99 sec kvar !!!!

Misstänker att anledningen att det blivit så, är för att "poliserna" håller på att leka med trafikljusen utan att veta hur dom fungerar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

för att "poliserna" håller på att leka med trafikljusen utan att veta hur dom fungerar!

 

Eller så jävlas dom med dej helt enkelt,  "där är den där farangen igen, han kan vänta lite till"  :crazy:  

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...