Jump to content
IGNORERAD

Vaccination barn i Thailand


Gorocco

Recommended Posts

Tänkte jag kunde dela med mig lite av det jag fick lära mig igår om vaccinationer i Thailand.

Alltid kan det komma någon förälder till nytta.

 

Lägger ut namnen på svenska, engelska och thai där jag hittat namnen men reserverar mig mot eventuella fel.

Skulle något vara fel så får ni gärna rätta mig så kanske vi kan få till en bra ordlista här.

 

Kevin har i Sverige tagit ;

 

Vänster arm แขน ซ้าย

TBC eller Tuberkulos, tuberculosis,วัณโรค, (vaccinnamn BCG-vaccin SSI 1) en spruta.

 

 

Vänster lår, ต้นขา ซ้าย
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส  (vaccinnamn Prevenar 13) en spruta. Jag tror det är typ lunginflammation.
 
Höger lår, ต้นขา ขวา   (vaccinnamn Infanrix hexa) en spruta.
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Alla ovanstående i höger lår var i en spruta.
Som vaccinnamnet säger, infanrix hexa, så är det mot sex sjukdomar men eftersom mamman är från en riskzon så lades Hepatit B till så det är nu mot sju sjukdomar.
Alla svenska barn fick inte Hepatit B per automatik förut men har nu hört rykten om att alla barn får den nu.
Vet dock inte säkert.
 
Nu var det dags för Kevins andra dos i Thailand och i denna dos enligt svensk vaccinationsprogram ingår samma som ovanstående utom TBC.
Alltså dos två ska vara en påfyllning av dessa;
 
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี (Om denna redan getts i första vaccinationen)
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
 
Vi åkte bort till det statliga miltärsjukhuset här i Udon enligt tips från andra.
Väl på plats blev vi informerade om att de inte hade alla dessa vaccinationer i sina vaccinationsprogram och att t.ex. polio kom i tablettform.
De hade bara en enkel vaccination som erbjöds alla thaibarn gratis eller om det var 30 baht, ville vi ha allt som stod i svenska vaccinationsprogrammet så var det de privata sjukhusen eller kliniker som gällde.
Vi fick med oss ett visitkort till en klinik där en av läkarana på det statliga sjukhuset hade sin privatklinik, vilket är normalt i Thailand.
De har oftast öppet när en timme på dagen då läkaren har lunch från sin statliga tjänst och sen efter 18.00 då han går av sitt pass.
 
Jag åkte bort till Bangkok Hospital och kollade vad de erbjöd, hade med mig översättningar till thai på de svenska namnen.
Mötte där en annan medlem som köpt ett vaccinationspaket.
Här ett erbjudande de har nu så ni får lite koll på priser, Bangkok Hospital finns ju överallt i Thailand.
post-3468-0-60430500-1361239811.jpg
 
Jag hittade dock inget som passade Kevin eftersom vi bara skulle ha en dos och vaccinet mot Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส  (vaccinnamn Prevenar 13) inte fanns med.
Jag hade frågat men eftersom ingen kom efter en halvtimme så fick det vara.
 
Nu bestämde vi oss för kliniken och vi åkte dit när de öppnade för kvällen vid 17.30.
Klinikens adress för de som är intresserad och är i Udon.
post-3468-0-60019600-1361241767_thumb.jp
Där fick vi reda på att de inte gav andra dosen Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี förrän 6-12 månader så den skulle vi inte ta nu.
Kollade lite i thailändska vaccinationstabellen nyss och där får nyfödda en dos Hepatit B och sen en till när de är en månad.
 
Hur som helst så köpte vi en spruta för 900 baht mot:
 
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Paketet ser ut så här:
post-3468-0-77034700-1361240615_thumb.jp
post-3468-0-02017700-1361240618_thumb.jp
 
Den andra sprutan vi köpte kostade 2600 baht och var mot:
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
Det paketet ser ut så här:
post-3468-0-32260800-1361240620.jpg
post-3468-0-59174700-1361240621.jpg
 
Så nu har Kevin fått sin andra dos och vi får höra vad barnläkaren hemma säger om Hepatit B.
 
Svenska vaccinationsprogrammet.
post-3468-0-25492700-1361240790_thumb.pn
 
Thailändska vaccinationsprogrammet, (för de som har råd, antar jag).
post-3468-0-17500900-1361241770.jpg
 
 
Liten ordlista, jag hoppas den är korrekt.
 
Tuberkulos, tuberculosis,วัณโรค 
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
Tas i Thailand vid 6 månader, i Sverige vid 18 månader.
 
Mässling, measles, หัด
Påssjuka, mumps, คางทูม
Röda hund, rubella, หัดเยอรมัน
 
Så det var mitt lilla bidrag och hoppas det kan komma någon till nytta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

post-3468-0-60430500-1361239811.jpg

post-3468-0-77034700-1361240615_thumb.jp

post-3468-0-02017700-1361240618_thumb.jp

post-3468-0-32260800-1361240620.jpg

post-3468-0-59174700-1361240621.jpg

post-3468-0-25492700-1361240790_thumb.pn

post-3468-0-60019600-1361241767_thumb.jp

post-3468-0-17500900-1361241770.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag kunde dela med mig lite av det jag fick lära mig igår om vaccinationer i Thailand.

Alltid kan det komma någon förälder till nytta.

 

Lägger ut namnen på svenska, engelska och thai där jag hittat namnen men reserverar mig mot eventuella fel.

Skulle något vara fel så får ni gärna rätta mig så kanske vi kan få till en bra ordlista här.

 

Kevin har i Sverige tagit ;

 

Vänster arm แขน ซ้าย

TBC eller Tuberkulos, tuberculosis,วัณโรค, (vaccinnamn BCG-vaccin SSI 1) en spruta.

 

 

Vänster lår, ต้นขา ซ้าย
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส  (vaccinnamn Prevenar 13) en spruta. Jag tror det är typ lunginflammation.
 
Höger lår, ต้นขา ขวา   (vaccinnamn Infanrix hexa) en spruta.
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Alla ovanstående i höger lår var i en spruta.
Som vaccinnamnet säger, infanrix hexa, så är det mot sex sjukdomar men eftersom mamman är från en riskzon så lades Hepatit B till så det är nu mot sju sjukdomar.
Alla svenska barn fick inte Hepatit B per automatik förut men har nu hört rykten om att alla barn får den nu.
Vet dock inte säkert.
 
Nu var det dags för Kevins andra dos i Thailand och i denna dos enligt svensk vaccinationsprogram ingår samma som ovanstående utom TBC.
Alltså dos två ska vara en påfyllning av dessa;
 
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี (Om denna redan getts i första vaccinationen)
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
 
Vi åkte bort till det statliga miltärsjukhuset här i Udon enligt tips från andra.
Väl på plats blev vi informerade om att de inte hade alla dessa vaccinationer i sina vaccinationsprogram och att t.ex. polio kom i tablettform.
De hade bara en enkel vaccination som erbjöds alla thaibarn gratis eller om det var 30 baht, ville vi ha allt som stod i svenska vaccinationsprogrammet så var det de privata sjukhusen eller kliniker som gällde.
Vi fick med oss ett visitkort till en klinik där en av läkarana på det statliga sjukhuset hade sin privatklinik, vilket är normalt i Thailand.
De har oftast öppet när en timme på dagen då läkaren har lunch från sin statliga tjänst och sen efter 18.00 då han går av sitt pass.
 
Jag åkte bort till Bangkok Hospital och kollade vad de erbjöd, hade med mig översättningar till thai på de svenska namnen.
Mötte där en annan medlem som köpt ett vaccinationspaket.
Här ett erbjudande de har nu så ni får lite koll på priser, Bangkok Hospital finns ju överallt i Thailand.
 
Jag hittade dock inget som passade Kevin eftersom vi bara skulle ha en dos och vaccinet mot Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส  (vaccinnamn Prevenar 13) inte fanns med.
Jag hade frågat men eftersom ingen kom efter en halvtimme så fick det vara.
 
Nu bestämde vi oss för kliniken och vi åkte dit när de öppnade för kvällen vid 17.30.
Klinikens adress för de som är intresserad och är i Udon.
Där fick vi reda på att de inte gav andra dosen Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี förrän 6-12 månader så den skulle vi inte ta nu.
Kollade lite i thailändska vaccinationstabellen nyss och där får nyfödda en dos Hepatit B och sen en till när de är en månad.
 
Hur som helst så köpte vi en spruta för 900 baht mot:
 
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
 
Paketet ser ut så här:
 
Den andra sprutan vi köpte kostade 2600 baht och var mot:
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
Det paketet ser ut så här:
 
Så nu har Kevin fått sin andra dos och vi får höra vad barnläkaren hemma säger om Hepatit B.
 
Svenska vaccinationsprogrammet.
 
Thailändska vaccinationsprogrammet, (för de som har råd, antar jag).
 
 
Liten ordlista, jag hoppas den är korrekt.
 
Tuberkulos, tuberculosis,วัณโรค 
Hepatit B, Hepatitis B, ไวรัสตับอักเสบบี
Difteri, Diphtheria, โรคคอตีบ
Stelkramp, tetanus, บาดทะยัก
Kikhosta, pertussis, ไอกรน
Polio, polio, โปลิโอ
Hib Haemophilus influenzae type b, เยื่อหุ้มสมองอักเสบ
Pneumokocker, pneumococci, โรคนิวโมคอคคัส
 
Tas i Thailand vid 6 månader, i Sverige vid 18 månader.
 
Mässling, measles, หัด
Påssjuka, mumps, คางทูม
Röda hund, rubella, หัดเยอรมัน
 
Så det var mitt lilla bidrag och hoppas det kan komma någon till nytta.
 
 
 
 
 
 
 
 
Har gjort samma "resa" med Mario, först militärhospitalet, men även kompletterat med samma klinik som Ni gjort, 30 THB på sjukhuset och 700 på kliniken. (om jag minns rätt)!
 
 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Bra och informativ tråd. Ska fylla på lite sen när jag har tillgång till vaccinatonskortet.

Hur gammal är Kevin?

Vi har följt det svenska vaccinationsprogammet för båda våra barn med några tillägg och tidigarelägganden.

Ingår TBC och Hepatit B obligatoriskt i Sverige annars är det dom vi lagt till och även Rotarvirus taget i Thailand.

Båda våra barn har vaccinerats i Sverige första sprutan och i Thailand andra sprutan.

Dottern fick också tidigarelägga den sprutan man tar mot barnsjukdomar. Är det vid 2 års ålder?

Sonens besök på ettårsdagen.

dyhu4eve.jpg

rapu3yge.jpg

7e8e4eze.jpg

Notan, 5970 THB verkar själva vaccinet ha kostat.

agyhejah.jpg

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kevin är just nu fyra och en halv månad och första vaccinet i Sverige fick vi tidigarelägga en månad för att vi skulle iväg till Thailand annars tas första dosen vid tre månaders ålder men Kevin fick den redan vid lite över två månader.

Nästa dos blev då här i Thailand, då det gått två månader sen första dosen vilket var nu i dagarna.

 

Som jag fattar det så ingår inte TBC i vaccinationsprogrammet men erbjuds de barn som har ökad risk att utsättas för smitta. Detsamma gäller Hepatit B.

Men jag har även hört eller läst att nu erbjuds alla barn vaccin mot Hepatit B men jag är inte hundra på det.

 

Jag funderade på vaccin mot Rotarvirus men de var flera doser och vi är hemma när dos två och tre ska tas om jag fattade det rätt så det kanske blir till nästa sväng istället.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi åkte hem till Sverige med vår lilla plutt frågade vi på sjukhuset, där han blivit vaccinerad, om dom kunde skriva ett intyg på engelska om hans vaccinationer. Det gick alldeles utmärkt och det hade tanten på den svenska barnavårdscentralen sedan stor nytta av när han senare skulle in i det svenska vaccinationsprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Bob nu 16år flytta hit 2004

Var det enda kompletteringen han behövde poliosprutan.

Det blev sedan enligt Svenska pogrammet.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Om man har sina anteckningar på svenskt vaccinationskort så får man vara lite uppmärksam på att medans dom flesta länder sätter bock (check) i en kryssruta (checkbox) så sätter vi svenskar ofta kryss.

Det höll på att bli ett missförstånd med vår läkare och vi kunde ha fått en dubbelvaccination om vi inte varit uppmärksamma.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

JE vaccin (Japanese Encephalitis) är med i det statliga vaccinationsprogrammet.

Något som t.o.m jag borde ta som boende i Thailand.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om man kan vaccinera sig mot Japanese Encephalitis på något sjukhus i Bangkok, och i så fall ungefär kostnad?

 

Förslag på sjukhus?

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...