Jump to content
IGNORERAD

Den berömda avundsjukan...


Moipenyang

Recommended Posts

Ack ja, så sant...

 

Om man frågar efter pris på något verkar den thailändske säljaren utgå från att man tänker köpa. Det är nu bara en fråga om förhandling om pris.

 

Om man då avstår köp blir säljaren mycket förnärmad...

 

Det är väl olika kulturer.

 

Herr Chang har talat.

 

Då kanske man kan göra så här:

Man frågar och får ett pris på en vara eller ett jobb som är alldelles för högt.

För att komma ur detta utan trassel så kan man pruta extra mycket, så pass så man vet att det är för billigt och säljaren troligtvis till slut säger nej?

Då har man ju inte tackat nej iallafall och det är mer upp till säljaren att bestämma sej.

Och skulle säljaren acceptera priset så har man "vunnit" iallafall.

 

Skulle det funka?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    27

  • ole

    24

  • Alarik

    20

  • Krille

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Betonghus är väldigt svårt att bränna ner.. :wink: Ja nu ser du ju bara död överallt i thai vid minsta problem men riktigt så allvarligt är inte det här.

Drama queen.. :)

 

Nu er den der laver drama ud af lidt jord og en mur, helt sikkert ikke mig.

 

Det er dig der har købt mark og fået problem, og dig der har problem med noget jord og en mur.

 

Men jeg kender lidt til folk der smiler.

 

 

Men kan godt se at det er thaierne der skal rette ind efter dig og ikke omvendt.

 

Personlig kan jeg sagtens leve efter thai kulturen uden at have problemer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu er den der laver drama ud af lidt jord og en mur, helt sikkert ikke mig.

 

Det er dig der har købt mark og fået problem, og dig der har problem med noget jord og en mur.

 

Men jeg kender lidt til folk der smiler.

 

 

Men kan godt se at det er thaierne der skal rette ind efter dig og ikke omvendt.

 

Personlig kan jeg sagtens leve efter thai kulturen uden at have problemer.

Svårt att tro att du kommer att stå utanför problem som du går på och insinuerar. Fast du kanske bara sitter vid en poolkant o tar en

pilsner här nere,vad vet jag.

Hur menar du att de ska rätta sig efter mig? Ännu ett korkat inlägg från dig..:) Om frun bygger på sin mark så vad ska de rätta sig efter?

Inget som är i vägen,tycker inte heller thaiversionen av vägverket som kollat att vi inte inkräktar gatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ack ja, så sant...

 

Om man frågar efter pris på något verkar den thailändske säljaren utgå från att man tänker köpa. Det är nu bara en fråga om förhandling om pris.

 

Om man då avstår köp blir säljaren mycket förnärmad...

 

Det är väl olika kulturer.

 

Herr Chang har talat.

 

Frågar man efter ett pris på något så är det väl många gånger ganska vanligt att man har en tanke på att köpa.......

 

Tycker jag att priset är helt okej - varför då pruta.

Köper jag sedan mer vid detta tillfälle brukar jag be om ett bra pris.

 

Jag tycker då inte att thai blir speciellt förnärmade över att jag avstår från att köpa. Inte mer än vad en dansk blir i alla fall.

Ändrades av Gorobei

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En miljon för 200 kvadrat plus 100 kvadrat takyta ? Vad i jisse namn använder du för material och byggjobbare ?

Det blir thai standard på kåken. Fick lite info idag av frun. Hon har pratat med en firma som byggt liknande förra året och vi var

och såg det. Helt ok med butik på bottenplan.

Skalet till huset med av betong med putsning av väggar kommer att hamna på ca 650-700tusen baht.

Allt annat lejs ut till folk som byggt förut åt henne.

Fönster monterat och klart 15stx2000baht=30000

Dörrar av trä 4stx3000baht=12000

Klinker ca 200kvadratx140baht=28000 (dessa thai blommiga skulle jag vilja byta ut mot nått snyggare och mindre halt,får väl slanta isåna fall,hehe)

Sättning av klinker 50baht kvadratenx200=10000

Dörrparti av glas/aluminium nedervåning ca 20000

Borrning av vatten 25000baht+pump och ledningar=36000

Sen tillkommer toalett och dush x2+ el och belysning som monteras gratis av hennes styvpappa,thai style tyvärr..:) Ska försöka hitta ordentliga kontakter innan jag drar iaf,hehe. Omöjliga dessa thai kontakter i väggarna där insticken faller ut.

Till 2 husgavlar återanvänds virke och takpannor från gamla huset.

Så det finns inte mkt men lite utrymme för extrakostnader men hon får rapportera till mig hur det går så hör jag av mig. Ska försöka få lite bilder också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jeg skrev, det er dig der fortæller om de store problemer med 

tossede naboer.

 

Og se 78 svar på noget ikke eksisterende problem.

 

Hvad handler det om, at nogle kan fortælle dig hvor stor og stærk du er,

når du kan holde thaierne nede.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jeg skrev, det er dig der fortæller om de store problemer med 

tossede naboer.

 

Og se 78 svar på noget ikke eksisterende problem.

 

Hvad handler det om, at nogle kan fortælle dig hvor stor og stærk du er,

når du kan holde thaierne nede.

:) Med ett par stärkande leo i västen ska jag säga som på jobbet. Jag gör vad jag vill,gör ni andra vad ni kan..:)

Ändrades av alienfin
Link to comment
Dela på andra sajter

:) Med ett par stärkande leo i västen ska jag säga som på jobbet. Jag gör vad jag vill,gör ni andra vad ni kan.. :)

 

 

Ja men ingen tvivl om du virkelig er dygtig.

 

Men efter min mening ville det passe meget bedre i turistområdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då löser det sig då ! Vet inte vad du skulle behöva att betala , men det brukar ju inte att fungera så logiskt i Thailand :) Som en kompis till mig blev påkörd och polisen kom fram till att det var hans fel . Och han frågade hur dom kom fram till denna slutsats . Polisen sa då att om han aldrig har åkt till Thailand så har han inte vart med om denna olycka . Och när han valde att åka dit så gjorde han ett val och då blev det automatisk hans fel :)

Låter som en skröna!

 

/ SatanG

 

Varför skulle TS betala för att bli kompis med någon som försöker blåsa han på pengar, absurt, glöm det!

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en skröna!

 

/ SatanG

 

Varför skulle TS betala för att bli kompis med någon som försöker blåsa han på pengar, absurt, glöm det!

 

Hvem mener det, TS kommer med en påstand om naboen og en mur, som måske er en skrøne.

 

Og husk endelig at det slet ikke handler om TS, men om hans frue.

 

TIT. når fruen er den der har bukserne på og ejer alt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvem mener det, TS kommer med en påstand om naboen og en mur, som måske er en skrøne.

 

Og husk endelig at det slet ikke handler om TS, men om hans frue.

 

TIT. når fruen er den der har bukserne på og ejer alt.

Hihihihiiiii

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en skröna!

 

/ SatanG

 

Varför skulle TS betala för att bli kompis med någon som försöker blåsa han på pengar, absurt, glöm det!

Kanske det låter så ! Men jag var och besökte honom på sjukhuset , där han låg med brutet ben , brutna revben och arm . Han stod på en trottoar när han blev påkörd . Advokat och polis var där när jag besökte honom , så dom höll på och tjafsa om detta . Jag vet inte vart jag ska skrev att han skulle betala för att bli kompis med han som försöker att blåsa honom på pengar . Försökte bara att vara ironisk och påpeka , det som många påpekar att farangen oftast får betala . Vad det än det kan vara eller om det är rimligt . 

 

Ha en bra dag !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ge Ole lite till vardagsproblem att gotta sig i..:) Kära fruns mamma hade gått och skrivit sig som garant på ett moppelån för en av döttrarna.

Nu är dottern dock död sen drygt ett år tillbaka och hade innan det krockat med moppen utan försäkring förstås,ett problembarn som mig,hehe..

Nu kom ett kravbrev på ex antal tusen på resterande lån eller så hota d med monkeyhouse..:) Måste va mig det är fel på igen,haha!!

Nu gillar jag och min lille son svärmor så jag lova fixa det..;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ge Ole lite till vardagsproblem att gotta sig i.

 

Ikke nødvendig, jeg har set i dusinvis af samme type de sidste 30 år,

 

og ingen thai siger nej til Mr. ATM. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske man kan göra så här:

Man frågar och får ett pris på en vara eller ett jobb som är alldelles för högt.

För att komma ur detta utan trassel så kan man pruta extra mycket, så pass så man vet att det är för billigt och säljaren troligtvis till slut säger nej?

Då har man ju inte tackat nej iallafall och det är mer upp till säljaren att bestämma sej.

Och skulle säljaren acceptera priset så har man "vunnit" iallafall.

 

Skulle det funka?

 

Ja, det skulle säkert funka, men det är tidsödande.

 

Jag kan ju vilja veta priset på en vara utan att vilja köpa den just då. Att då bjuda ett pris som kanske accepteras innebär ju då att jag måste köpa varan. Prutandet tycker jag är löjligt, sätt ett fast pris som visas på varan. Fast jag känner en person som gillar att pruta :wink:

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Ikke nødvendig, jeg har set i dusinvis af samme type de sidste 30 år,

 

og ingen thai siger nej til Mr. ATM. 

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Ja, det skulle säkert funka, men det är tidsödande.

 

Jag kan ju vilja veta priset på en vara utan att vilja köpa den just då. Att då bjuda ett pris som kanske accepteras innebär ju då att jag måste köpa varan. Prutandet tycker jag är löjligt, sätt ett fast pris som visas på varan. Fast jag känner en person som gillar att pruta :wink:

 

Herr Chang har talat.

 

Jag håller helt med dej, hellre handla på ett ställe med uppmärkta priser och slippa strula med försäljare.

Går jag och ska köpa något och frågar om pris så brukar de dra till högt och då säjer jag- nej tack då kommer räknaren stickande då säjer jag:- bara för dyrt och går iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med dej, hellre handla på ett ställe med uppmärkta priser och slippa strula med försäljare.

Går jag och ska köpa något och frågar om pris så brukar de dra till högt och då säjer jag- nej tack då kommer räknaren stickande då säjer jag:- bara för dyrt och går iväg.

 

Och allt bygger ju på att man vet vad som är rimligt pris för en specifik vara. Det vet säkert de flesta thailändare, men för farangen är det inte så lätt. Jag är uppväxt med prislappar på allt, och det är svårt att anamma prutkulturen.

 

Jag gillar att kunna gå omkring bland varor, se priser och sedan fundera på om jag tycker de är värda priset. Istället för att ha en angelägen försäljare flåsande i nacken som försöker se vad jag är intresserad av. Och som bedömer hur mycket jag kan luras på vad gäller pris.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det regler på hur högt man får bygga en mur i Thailand ? Om inte så hade jag byggt en så hög mur som möjligt.bara för att jävlas tillbaka. Om inte annat så slipper du se din griniga granne ;) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Och allt bygger ju på att man vet vad som är rimligt pris för en specifik vara. Det vet säkert de flesta thailändare, men för farangen är det inte så lätt. Jag är uppväxt med prislappar på allt, och det är svårt att anamma prutkulturen.

 

Jag gillar att kunna gå omkring bland varor, se priser och sedan fundera på om jag tycker de är värda priset. Istället för att ha en angelägen försäljare flåsande i nacken som försöker se vad jag är intresserad av. Och som bedömer hur mycket jag kan luras på vad gäller pris.

 

Herr Chang har talat.

 

Men om det gäller en bit mark eller ett hus eller husbygge etc hur gör man då? För där har jag aldrig sett en prislapp...

 

Har fler gånger sagt till frugan att vi kanske skall fråga hur mycket de vill ha och ta en titt, du vet, sparka lite på hjulen och så... då blir det nästan alltid svaret att typ man måste köpa det man har frågat efter och inte som i sverige och andra länder där man frågar ibland bara för frågandets skull och så inget mer med det...

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeg mangler endnu en forklaring på

 

 

avundsjukan.

 

Hvad er det naboen er 

avundsjukan over.

 

Du verkar ju veta mer om hela situationen än alienfin själv så det är väl bättre att du förklarar varför grannen är avundsjuk? :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju veta mer om hela situationen än alienfin själv så det är väl bättre att du förklarar varför grannen är avundsjuk? :wink:

 

/Krille

 

At have nabo strid, har da intet med avundsjuk at gøre.

 

Nabo strid er efter min overbevisning en meget farlig leg.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
At have nabo strid, har da intet med avundsjuk at gøre.

 

Nabo strid er efter min overbevisning en meget farlig leg.

 

Nabostrid uppstår säkert många gånger för att grannen blir sur eftersom han inte har lika fint hus eller något i den stilen.

 

Eftersom inte en fattig thailändare kan hävda sig ekonomiskt så gör han det genom att vara jobbig och ställa en massa konsiga krav titt som tätt.

 

 

Dock ska man ha klart för sig att grannen aldrig kommer att bli nöjd oavsett hur många staket man bygger eller annat som grannen önskar sig.

Så länge han har ett äldre hus, äldre bil och mindre pengar så kommer han att vara ett rövhål.

 

 

Weo-caaaam to Thailääänd!

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det gäller en bit mark eller ett hus eller husbygge etc hur gör man då? För där har jag aldrig sett en prislapp...

 

Har fler gånger sagt till frugan att vi kanske skall fråga hur mycket de vill ha och ta en titt, du vet, sparka lite på hjulen och så... då blir det nästan alltid svaret att typ man måste köpa det man har frågat efter och inte som i sverige och andra länder där man frågar ibland bara för frågandets skull och så inget mer med det...

 

bob

 Det sa din fru bara för att hon inte vill att du går omkring och sparkar på hjul........

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...