Jump to content
IGNORERAD

Den berömda avundsjukan...


Moipenyang

Recommended Posts

Fruns granne som hon har varit vän med så länge hon bott här närmare 15 år har blivit konstig. Till vårat andra årsfirande av bröllopet bestämde han sig för att neka sina släktingar o komma dit och går runt i byn o snackar allmänt skit bla om att hon betalar skit dåligt för företag som gjort huset osv.

Frun undrar vad som är problemet då hon har bestämt alla prisjobb med företagen och de  har accepterat det..:)

Nu har han fått för sig att han ska vinna över henne,vad det nu betyder. Håller på och bygger ut huset och klagar på att vi äter upp bilvägen för lokalgatan med våran mur. Nu står ju muren på hennes mark och innanför ett par elstolpar,undrar vem som vill drämma in i dem med moppen eller bilen,hehe..

Nu har han beställt flera lass med jord för att höja marken hans så vi ska få översvämning..:) Han har tom offrat en del pengar för att höja hela hans hus för detta projekt,helt sjukt. Undrar hur det skall gå då han bor på andra sidan vägen..:)

Och nu står stackaren och skottar för fullt för hand då lastbilarna dumpa lite fel o grannarna nedanför gatan är förbannade för bilarna kommer inte in..

Vilken soppa..;) Slänger in lite bilder på våran mur som inkräktar vägen tydligen o tar en kall öl tittandes på ett mark flyttningsjobb,underhållande kväll..post-7709-0-85587700-1361185474_thumb.jp

post-7709-0-60718200-1361185608_thumb.jp

post-7709-0-64557100-1361185645_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    27

  • ole

    24

  • Alarik

    20

  • Krille

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du borde skaffa ett övervakningssytem, då kan du nog bura in honom tids nog, för någonting säger mig att han inte kommer att sluta. 

Och smart verkar han inte heller :-) Nä gillra en fälla åt honom och sätt dit honom förgott. 

 

Alltid roligt när Thailändare tror dom är smartare än en Farang :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde skaffa ett övervakningssytem, då kan du nog bura in honom tids nog, för någonting säger mig att han inte kommer att sluta. 

Och smart verkar han inte heller :-) Nä gillra en fälla åt honom och sätt dit honom förgott. 

 

Alltid roligt när Thailändare tror dom är smartare än en Farang :-)

 

Som du tror jag inte heller att han kommer att sluta . Om han lägger ner så mycket tid och pengar på detta redan , så kommer att han nog inte att sluta . 

 

Han kanske inte överlistar Farangen , men man kan sätta en slant på att Farangen kommer att få betala något i slutändan . Så det blir nog inte roligt för någon . 

Ändrades av Siamways
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför han ska ha kameraövervakning över tomten sin, och sen sätta sig ner och njuta av en kall öl :-) Sen ska du se att han gräver sin egen grop och trillar i hehe :-))

 

Grannen alltså :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här behövs list och diplomati för att få han att sluta och att han upplever att han "vann".

 

Pengar i någon form borde funka. Bättre att spendera lite pengar och ha en god granne än en fientlig granne. En vinn/vinn situation kan uppstå med rätt behandling av "idi*ten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du tror jag inte heller att han kommer att sluta . Om han lägger ner så mycket tid och pengar på detta redan , så kommer att han nog inte att sluta . 

 

Han kanske inte överlistar Farangen , men man kan sätta en slant på att Farangen kommer att få betala något i slutändan . Så det blir nog inte roligt för n

 

Lösningen är närmare än han tror..:) Om 5 dgr börjar rivning av fruns gamla hus som ligger väldigt bra till en större väg. Där ska det byggas nytt hus med affär för div försäljning av mat och spel för snooker mm.

När det är klart säljs huset. Då slipper han oroa sig över oss iaf..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du tror jag inte heller att han kommer att sluta . Om han lägger ner så mycket tid och pengar på detta redan , så kommer att han nog inte att sluta . 

 

Han kanske inte överlistar Farangen , men man kan sätta en slant på att Farangen kommer att få betala något i slutändan . Så det blir nog inte roligt för någon . 

Ja som sagt han slipper farangen snart och vad skulle jag behöva betala för nån fjant,hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt han slipper farangen snart och vad skulle jag behöva betala för nån fjant,hehe..

 

Då löser det sig då ! Vet inte vad du skulle behöva att betala , men det brukar ju inte att fungera så logiskt i Thailand :) Som en kompis till mig blev påkörd och polisen kom fram till att det var hans fel . Och han frågade hur dom kom fram till denna slutsats . Polisen sa då att om han aldrig har åkt till Thailand så har han inte vart med om denna olycka . Och när han valde att åka dit så gjorde han ett val och då blev det automatisk hans fel :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det till att jaga för frun efter priser igen,hehe.. Planen klar för nya huset. Blir 2 våningar med betongtak så vi har en öppen tredje våning för nått roligt

 på ca 100kvadrat per plan. 

Budgeten satt på en miljon baht..:) Blir nog nått extra iaf då det behövs massa saker till shopen men vi börjar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Grannfejder slutar sällan bra oavsett var dom utspelar sig.

Skulle nog sikta in mig på att låta grannen vinna tillbaks ansiktet på något sätt. Säkert något han retat sig på som inte är lätt att förstå för er som gör att han känner sig förorättad.

Sänk bössan och hitta andra lösningar (om möjligt)..

Vi faranger har lättare att ta en prestigeförlust.

Många gånger har jag sagt till gumman.

"Du hade rätt och jag hade fel.."

Tror inte många gånger hon gjort det erkännandet utan då är det att hon möjligtvis kan säga att .. Nja ingen hade rätt egentligen utan den och den orsaken gjorde att hon inte hade all fakta just då.. Så kanske eventuellt hade jag inte fel men lite mindre rätt än henne..

Och då är vi samma familj och väldigt vänliga och korrekta mestadels av tiden..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en kompis till mig blev påkörd och polisen kom fram till att det var hans fel . Och han frågade hur dom kom fram till denna slutsats . Polisen sa då att om han aldrig har åkt till Thailand så har han inte vart med om denna olycka . Och när han valde att åka dit så gjorde han ett val och då blev det automatisk hans fel :)

 

Ja, så kan man ju också se på det.....

 

Och så ser polisen mestadels på trafikolyckor i Thailand där en farang är inblandad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Grannfejder slutar sällan bra oavsett var dom utspelar sig.

Skulle nog sikta in mig på att låta grannen vinna tillbaks ansiktet på något sätt. Säkert något han retat sig på som inte är lätt att förstå för er som gör att han känner sig förorättad.

Sänk bössan och hitta andra lösningar (om möjligt)..

Vi faranger har lättare att ta en prestigeförlust.

Många gånger har jag sagt till gumman.

"Du hade rätt och jag hade fel.."

Tror inte många gånger hon gjort det erkännandet utan då är det att hon möjligtvis kan säga att .. Nja ingen hade rätt egentligen utan den och den orsaken gjorde att hon inte hade all fakta just då.. Så kanske eventuellt hade jag inte fel men lite mindre rätt än henne..

Och då är vi samma familj och väldigt vänliga och korrekta mestadels av tiden..

Med vänlig hälsning,

Är det för husfridens skull eller?

Kan inte riktigt förstå varför man ska "erkänna" att man har fel när man har rätt i en diskussion.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Grannfejder slutar sällan bra oavsett var dom utspelar sig.

Skulle nog sikta in mig på att låta grannen vinna tillbaks ansiktet på något sätt. Säkert något han retat sig på som inte är lätt att förstå för er som gör att han känner sig förorättad.

Sänk bössan och hitta andra lösningar (om möjligt)..

Vi faranger har lättare att ta en prestigeförlust.

Många gånger har jag sagt till gumman.

"Du hade rätt och jag hade fel.."

Tror inte många gånger hon gjort det erkännandet utan då är det att hon möjligtvis kan säga att .. Nja ingen hade rätt egentligen utan den och den orsaken gjorde att hon inte hade all fakta just då.. Så kanske eventuellt hade jag inte fel men lite mindre rätt än henne..

Och då är vi samma familj och väldigt vänliga och korrekta mestadels av tiden..

Med vänlig hälsning,

Tar d själv med ro. Försöker tom få ögonkontakt ibland o le,hehe. Men frugan ger sig aldrig om ngn snackar skit. Hon säger bara att de får komma själva

och be om ursäkt,vilket är ju knappast troligt. Men håller med henne om att det måste vara en kvinna i en mans kropp granngubben som han gnäller på

i byn,hehe. Idag har hans fru fått ta äran av handskottningen..:) stackarn...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Grannfejder slutar sällan bra oavsett var dom utspelar sig.

Skulle nog sikta in mig på att låta grannen vinna tillbaks ansiktet på något sätt. Säkert något han retat sig på som inte är lätt att förstå för er som gör att han känner sig förorättad.

Sänk bössan och hitta andra lösningar (om möjligt)..

Vi faranger har lättare att ta en prestigeförlust.Många gånger har jag sagt till gumman."Du hade rätt och jag hade fel.."

Tror inte många gånger hon gjort det erkännandet utan då är det att hon möjligtvis kan säga att .. Nja ingen hade rätt egentligen utan den och den orsaken gjorde att hon inte hade all fakta just då.. Så kanske eventuellt hade jag inte fel men lite mindre rätt än henne..

Och då är vi samma familj och väldigt vänliga och korrekta mestadels av tiden..

Med vänlig hälsning,

Är det för husfridens skull eller?

Kan inte riktigt förstå varför man ska "erkänna" att man har fel när man har rätt i en diskussion.

Hej.

Ja så kan du väl tolka det om du vill.

Oftast upplever jag det som att i många situationer så är det inget som är rätt eller fel och så ska man börja en cirkeldisskussion om vad man bråkade om.

Senaste bråket var väl när vi missade tåget till Karlstad.

Jag upplevde det som att jag sa att tåget går 16.00, vi ses vid Burger King Centralen.

Gumman uppfattar det som jag sa att vi ses 16.00 och naturligtvis så finns det 2 Burger King på centralen..

I dessa fall viker jag mig. Det är mitt fel som inte mejlade en kopia på biljetten.

Hade jag haft ett sånt mejl så hade jag aldrig gett mig. Är det oklart så viker jag mig hellre för husfridens skull än att inleda en cirkeldiskussion om vem som sagt vad JA.,

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mærkeligt, ude på marken var der også noget galt med naboen,

 

nu er der så også noget galt med naboen inde ved huset.

 

Jeg tænker måske er der ikke så meget galt med thai naboerne. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mærkeligt, ude på marken var der også noget galt med naboen,

 

nu er der så også noget galt med naboen inde ved huset.

 

Jeg tænker måske er der ikke så meget galt med thai naboerne. :crazy:

Märkliga insinuationer..:) Men du vet inte mkt du...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har hans fru fått ta äran av handskottningen.. :) stackarn...

Varför inte gå dit med en spade och fråga om de vill ha lite hjälp?

Ta med ett par kalla också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är grannen avundsjuk på?

Muren?

Bra fråga. Vet inte men bitter verkar han..:) Nu när jag tänker efter så ville han bygga muren och gav ett pris på 1200baht per 2m. Frun hitta en annan som

gjorde det för 430baht per 2m. Ska va det då kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga insinuationer.. :) Men du vet inte mkt du...

 

Jo jeg vet, at strid med naboerne er meget meget dumt i Thailand.

 

Døde helte lever ikke længe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Ja så kan du väl tolka det om du vill.

Oftast upplever jag det som att i många situationer så är det inget som är rätt eller fel och så ska man börja en cirkeldisskussion om vad man bråkade om.

Senaste bråket var väl när vi missade tåget till Karlstad.

Jag upplevde det som att jag sa att tåget går 16.00, vi ses vid Burger King Centralen.

Gumman uppfattar det som jag sa att vi ses 16.00 och naturligtvis så finns det 2 Burger King på centralen..

I dessa fall viker jag mig. Det är mitt fel som inte mejlade en kopia på biljetten.

Hade jag haft ett sånt mejl så hade jag aldrig gett mig. Är det oklart så viker jag mig hellre för husfridens skull än att inleda en cirkeldiskussion om vem som sagt vad JA.,

Med vänlig hälsning,

 

Ja det är många gånger man har haft "rätt" men vikt sig för husfridens skull... Jag kommer aldrig ihåg någon gång gumman vikt sig att hon gjort/hade fel. Jo kanske någon gång, men då har hon härlett hennes fel till någon orsak som berode på ett fel jag gjort.. Det är fantastiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga. Vet inte men bitter verkar han.. :) Nu när jag tänker efter så ville han bygga muren och gav ett pris på 1200baht per 2m. Frun hitta en annan som

gjorde det för 430baht per 2m. Ska va det då kanske..

 

Du har bett honom ge er ett pris för att bygga en mur och sedan gett arbetet till någon annan.

Var det nu så klokt?

 

770 Bath och så var det slut med den grannsämjan. Tycker du att det var värt det?

 

Om jag nu förstår dig rätt så har du dåligt samvete för vad som hänt.

 

Att gå dit med en spade är provocerande.

 

Gå istället dit med de kalla ölen och säg till honom att du har förstått att du gjorde fel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har bett honom ge er ett pris för att bygga en mur och sedan gett arbetet till någon annan.

Var det nu så klokt?

 

770 Bath och så var det slut med den grannsämjan. Tycker du att det var värt det?

 

Om jag nu förstår dig rätt så har du dåligt samvete för vad som hänt.

 

Att gå dit med en spade är provocerande.

 

Gå istället dit med de kalla ölen och säg till honom att du har förstått att du gjorde fel. 

 

Så man ska betala ett överpris till grannen bara för att hålla honom nöjd? 

 

Sedan tror jag nog att muren var lite större än just en kvadratmeter så skillnaden i kostnad var nog inte bara 770 Baht. :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga. Vet inte men bitter verkar han.. :) Nu när jag tänker efter så ville han bygga muren och gav ett pris på 1200baht per 2m. Frun hitta en annan som

gjorde det för 430baht per 2m. Ska va det då kanske..

Ja 600 per kvm låter riktigt dyrt, tror inte nån skulle betala det priset, han tog väl en rövare och tänkte som alla thai att farangen har pengar han ska jag tjäna en hacka på.

Så att ni tackade nej till det priset kan han väl inte ha blivit förvånad över :-))

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...