Jump to content
IGNORERAD

Den berömda avundsjukan...


Moipenyang

Recommended Posts

Det var inte menat som kritik mot dig personligen då jag inte känner dig. alienfin verkar vara en klok man och jag tror säkert att han och hans fru relativt enkelt kan jämföra prisuppgifterna på ett så pass enkelt byggprojekt som en mur.

 

Om vår granne i Thailand erbjöd sig att bygga vår mur 100 000 Baht dyrare än andra offerter skulle i alla fall jag uppleva det som att han försökte lura oss. (Även om nu definitionen på att lura någon respektive göra en bra affär verkar skilja sig avsevärt mellan Thailand och Sverige.)  Speciellt som att det inte verkar vara första gången som det är problem med den grannen:

 

http://www.maipenrai.se/forum/t/22966-sm%C3%A5-problem-vid-markk%C3%B6p/

 

I väldigt många fall i Thailand är det läge att svälja stoltheten för att kunna sova gott och tryggt om nätterna, men när det kostar 100 000 Baht har jag förståelse för att alienfin och hans fru tycker att det gått lite väl långt.

 

/Krille

 

De e lugnt Krille. :)

 

Ja, det blev ju en väldigt lång mur och därmed även en väldigt så stor prisskillnad.

 

Prisskillnaden verkar vara så orealistisk så det är därför jag försökt klura ut vad den beror på.

 

Kan det helt enkelt och enbart vara så att grannen försöker lura en farang?

Om nu han tror att farangen är så dum begriper han då inte att farangen är gift med en thai. Att hon inte är dum borde han ju ha klart för sig efter 15 år.

Men okej. Går det så går det som det skulle ha kunnat heta även i en helt annan tråd.

Och thai kan ofta verka fulkomligt outgrundliga, inte bara för faranger, utan även för andra thai.

Ändrades av Gorobei

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    27

  • ole

    24

  • Alarik

    20

  • Krille

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thaier er altså ikke helt idi*ter, 

 

først mister han 100.000 på ikke at få bygge en mur,

så køber han en masse jord og fylder på sin helt egen tomt,

 

o.s.v. bare for at naboen skal blive 

avundsjuk, men historien er da fin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaier er altså ikke helt idi*ter, 

 

først mister han 100.000 på ikke at få bygge en mur,

så køber han en masse jord og fylder på sin helt egen tomt,

 

o.s.v. bare for at naboen skal blive 

avundsjuk, men historien er da fin.

 

Om jag förstår dig rätt Ole så köper du inte storyn?

Utan du menar att här finns en hund begraven.......

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår dig rätt Ole så köper du inte storyn?

Utan du menar att här finns en hund begraven.......

 

ja helt klar måske flere hunde.

 

 

Jeg tror gerne der er problemer med naboen, men hvorfor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaier er altså ikke helt idi*ter, 

 

først mister han 100.000 på ikke at få bygge en mur,

så køber han en masse jord og fylder på sin helt egen tomt,

 

o.s.v. bare for at naboen skal blive 

avundsjuk, men historien er da fin.

 

Läs den har tråden så förstår du varför grannen är avundsjuk:

 

http://www.maipenrai...em-vid-markköp/

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en lång mur..

 

och pris per löpmeter också...

 

och hur var det med smidesstaketet och grinden - ingick de i bägge "offerterna"

 

Nä, det var inte din fru som skulle gå dit med ett par kalla - det var du

50x50x15x15m runt omhuset... :) smidesstaketet gick på 27000baht med grinden om jag inte minns fel.

Jag får fundera på ölen,tar d när vi flyttar.. :wink:

Ändrades av alienfin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte menat som kritik mot dig personligen då jag inte känner dig. alienfin verkar vara en klok man och jag tror säkert att han och hans fru relativt enkelt kan jämföra prisuppgifterna på ett så pass enkelt byggprojekt som en mur.

 

Om vår granne i Thailand erbjöd sig att bygga vår mur 100 000 Baht dyrare än andra offerter skulle i alla fall jag uppleva det som att han försökte lura oss. (Även om nu definitionen på att lura någon respektive göra en bra affär verkar skilja sig avsevärt mellan Thailand och Sverige.)  Speciellt som att det inte verkar vara första gången som det är problem med den grannen:

 

http://www.maipenrai.se/forum/t/22966-sm%C3%A5-problem-vid-markk%C3%B6p/

 

I väldigt många fall i Thailand är det läge att svälja stoltheten för att kunna sova gott och tryggt om nätterna, men när det kostar 100 000 Baht har jag förståelse för att alienfin och hans fru tycker att det gått lite väl långt.

 

/Krille

Ej samma person..:) Och absolut inget man behöver vara rädd om nätterna för...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh han bor i nästa by och har redan skaffat sig fiender med andra som gränsar hans marker..

 

 

 

 

Skal vi ikke sige nu er der 2 avundsjuk, eller noget helt andet.

 

Men altid rart med nogle fjender.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs den har tråden så förstår du varför grannen är avundsjuk:

 

http://www.maipenrai...em-vid-markköp/

 

/Krille

Inte samma granne:

Inlagd 22 december 2012 - 12:00

måne, on 22 Dec 2012 - 11:48, said:

Och en evig grannfejd :crazy: precis vad man önskar sig i byn :13:

Ähh han bor i nästa by och har redan skaffat sig fiender med andra som gränsar hans marker.. :)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

50x50x15x15m runt omhuset... :) smidesstaketet gick på 27000baht med grinden om jag inte minns fel.

Jag får fundera på ölen,tar d när vi flyttar.. :wink:

 

Läste nyss lite om de "små problem" ni haft tidigare med grannen.

 

Acceptera osämjan ni har med honom men spä inte på mer i onödan.

 

Och du, låt honom inte fortsättningsvis få lämna pris på fler arbeten..

Förstår inte varför du överhuvudtaget lät honom lämna pris på murbygget.

 

Och ölen..drick den själv.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja grannar är härliga. När vi flyttade in där vi bor i sollentuna så kom en av grannarna och hälsade oss välkomna. När grabbarn kom och parkerade bilarna en kvart på morgonen utanför MIN tomt börja hon gorma om det. När asfaltsbilen var där för att vi breddade parkeringen just för att slippa bilar på gatan. Så stog hon och hytte näve åt asfaltsbilen för att den befann sig på gatan utanför MITT hus.

 

Så det är inte bara Thailändska grannar som kan vara säregna.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nyss lite om de "små problem" ni haft tidigare med grannen.

 

Acceptera osämjan ni har med honom men spä inte på mer i onödan.

 

Och du, låt honom inte fortsättningsvis få lämna pris på fler arbeten..

Förstår inte varför du överhuvudtaget lät honom lämna pris på murbygget.

 

Och ölen..drick den själv.

 

Personligen tror jag att förklaringen kan ligga i det du skriver. I och med att grannen fick lämna ett pris så tog han för givet att han skulle få göra jobbet. Han hade antagligen redan spenderat vinsten (i alla fall mentalt...)

 

Jag upplever att det finns en stor skillnad mellan Sverige och Thailand just gällande att fråga efter pris. Utanför "turistfällorna" i Thailand verkar många tro att affären är klar så fort jag frågat om priset på en vara eller tjänst. Det för med sig att en del tar i med ett pris som är helt orimligt för att sedan bli både förvånade och irriterade när jag tycker att det är för dyrt och avstår från att köpa.. Jag förstår att jag förväntas pruta men är utgångspriset för orimligt har jag ingen lust att börja pruta ens.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Må jeg vise et fint hus, der nu er en nedbrända hus, 

på grund af nabo strid. 

 

 

Men som TS skriver intet at være urolig for om natten.

 

 

post-9866-0-03174400-1361287628_thumb.jp

 

post-9866-0-35418600-1361287717_thumb.jp

 

Alla overlevede da familien var på besøg hos mig.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller själv på att bygga hus. Och det är på 100 kvm och för det betalar vi 20000 bath och för det så ingår murning av hålsten, putsning, gjutning av golv, insättning av fönster, dörr samt avlopp. 20000 är alltså arbetskostnaden

Det var jäkligt billigt, gummans lillesyster+ hennes Thaiman byggde ett thaistyle hus 2010 och betalade 25,000B för arbetskostnad.

Det var ett sånt vanligt Isaanhus med murad underdel och träbyggnad på plan 2.

Det är ju 3m mellan pelarna så 6x6m på plan1 och 6x9m på plan2.

 

ps. Alla tyckte det var jättebilligt och deras granne hade byggt ett precis likadant året innan och betalt 32000

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst tråden nu(+tråden det länkades till)

Stå på dig!!!!! och vilken tur att du har en BRA "gumma" som inte viker sig :)

I mina ögon(har fightas i många år i min by) så gör du helt rätt, håll låg profil och låt gumman + hennes bröder framföra alla klagomål.

Skitsnacket om att du som farang får sota för det hoppas jag att din frus bröder dödar på en gång

Du kommer att stå som en vinnare tillslut.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag att förklaringen kan ligga i det du skriver. I och med att grannen fick lämna ett pris så tog han för givet att han skulle få göra jobbet. Han hade antagligen redan spenderat vinsten (i alla fall mentalt...)

 

Jag upplever att det finns en stor skillnad mellan Sverige och Thailand just gällande att fråga efter pris. Utanför "turistfällorna" i Thailand verkar många tro att affären är klar så fort jag frågat om priset på en vara eller tjänst. Det för med sig att en del tar i med ett pris som är helt orimligt för att sedan bli både förvånade och irriterade när jag tycker att det är för dyrt och avstår från att köpa.. Jag förstår att jag förväntas pruta men är utgångspriset för orimligt har jag ingen lust att börja pruta ens.

 

/Krille

 

Ack ja, så sant...

 

Om man frågar efter pris på något verkar den thailändske säljaren utgå från att man tänker köpa. Det är nu bara en fråga om förhandling om pris.

 

Om man då avstår köp blir säljaren mycket förnärmad...

 

Det är väl olika kulturer.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnacket om att du som farang får sota för det hoppas jag att din frus bröder dödar på en gång Du kommer att stå som en vinnare tillslut.

 

Ja så kan det vel ikke siges mere tåbelig.

 

Når han er død, hvem er så vinder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Må jeg vise et fint hus, der nu er en nedbrända hus, 

på grund af nabo strid. 

 

 

Men som TS skriver intet at være urolig for om natten.

 

 

attachicon.gifDSC_0028.jpg

 

attachicon.gifDSC_0031.jpg

 

Alla overlevede da familien var på besøg hos mig.

Betonghus är väldigt svårt att bränna ner..;) Ja nu ser du ju bara död överallt i thai vid minsta problem men riktigt så allvarligt är inte det här.

Drama queen..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst tråden nu(+tråden det länkades till)

Stå på dig!!!!! och vilken tur att du har en BRA "gumma" som inte viker sig :)

I mina ögon(har fightas i många år i min by) så gör du helt rätt, håll låg profil och låt gumman + hennes bröder framföra alla klagomål.

Skitsnacket om att du som farang får sota för det hoppas jag att din frus bröder dödar på en gång

Du kommer att stå som en vinnare tillslut.

Lycka till!

Tack! Hon håller masken och provocerar ingen men kan ställa till ett helvete om det behövs. Hon har en hel del backup och har inte gjort

ngt fel. Inte ens byns boss har behövt lägga sig i detta fast det är hennes farbror men uppstår en diskussion så blir det ju han som medlar

till slut och kollar vad som är fel. Tycker själv det är mest intressant att följa hela grejen.  Det är klart jag kan stötta henne om det behövs..;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Ja så kan du väl tolka det om du vill.

Oftast upplever jag det som att i många situationer så är det inget som är rätt eller fel och så ska man börja en cirkeldisskussion om vad man bråkade om.

Senaste bråket var väl när vi missade tåget till Karlstad.

Jag upplevde det som att jag sa att tåget går 16.00, vi ses vid Burger King Centralen.

Gumman uppfattar det som jag sa att vi ses 16.00 och naturligtvis så finns det 2 Burger King på centralen..

I dessa fall viker jag mig. Det är mitt fel som inte mejlade en kopia på biljetten.

Hade jag haft ett sånt mejl så hade jag aldrig gett mig. Är det oklart så viker jag mig hellre för husfridens skull än att inleda en cirkeldiskussion om vem som sagt vad JA.,

Med vänlig hälsning,

 

Man bör väl kanske inte starta en diskussion I dom situationer som man upplever/uppfattar att det är inget som är rätt eller fel, varför skulle man göra det.

 

Det är först när man vet att man har rätt som man bör stå på sig, varför ge med sig och låtsas att man har fel om man vet att man inte har det, enda anledningen till det, som jag ser det. skulle just vara just för "husfridens" skull.

 

Samtidig bör man ju kunna lägga upp fakta som stödjer/bevisar att man har rätt, annars är det ju lätt till att det blir en cirkeldiskussion, precis som du beskriver ovan.

 

Att börja tjafsa om något som man inte är säker på att man sagt och som frugan kan ha missuppfattat leder ju inte till annat än just meningslöst tjaffs.

 

tex, om jag påstår att Gambias huvudstad heter banjul och tjejen säger att den heter accra eller att hon påstår att en dispangulärmolygraf är ett instrument för att mäta decibel med.

Då ser jag ingen anledning till att "låtsas" ha fel när jag vet att jag inte har det (och kan bevisa det).

 

Men visst, alla är vi olika, det finns ju till och med dom som anser sig oförmögna att ta hand om sin egen plånbok. :ahh:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Hej. Ja så kan du väl tolka det om du vill. Oftast upplever jag det som att i många situationer så är det inget som är rätt eller fel och så ska man börja en cirkeldisskussion om vad man bråkade om. Senaste bråket var väl när vi missade tåget till Karlstad.Jag upplevde det som att jag sa att tåget går 16.00, vi ses vid Burger King Centralen.Gumman uppfattar det som jag sa att vi ses 16.00 och naturligtvis så finns det 2 Burger King på centralen.. I dessa fall viker jag mig. Det är mitt fel som inte mejlade en kopia på biljetten. Hade jag haft ett sånt mejl så hade jag aldrig gett mig. Är det oklart så viker jag mig hellre för husfridens skull än att inleda en cirkeldiskussion om vem som sagt vad JA., Med vänlig hälsning, Man bör väl kanske inte starta en diskussion I dom situationer som man upplever/uppfattar att det är inget som är rätt eller fel, varför skulle man göra det. Det är först när man vet att man har rätt som man bör stå på sig, varför ge med sig och låtsas att man har fel om man vet att man inte har det, enda anledningen till det, som jag ser det. skulle just vara just för "husfridens" skull. Samtidig bör man ju kunna lägga upp fakta som stödjer/bevisar att man har rätt, annars är det ju lätt till att det blir en cirkeldiskussion, precis som du beskriver ovan. Att börja tjafsa om något som man inte är säker på att man sagt och som frugan kan ha missuppfattat leder ju inte till annat än just meningslöst tjaffs. tex, om jag påstår att Gambias huvudstad heter banjul och tjejen säger att den heter accra eller att hon påstår att en dispangulärmolygraf är ett instrument för att mäta decibel med. Då ser jag ingen anledning till att "låtsas" ha fel när jag vet att jag inte har det (och kan bevisa det). Men visst, alla är vi olika, det finns ju till och med dom som anser sig oförmögna att ta hand om sin egen plånbok. :ahh:
Det var väl det jag försökte säga ungefär. Men ibland måste man diskutera igenom saker för att familjens bästa. Man kan t.ex inte köpa nya biljetter för tusen kronor varje gång man åker tåg. För mig är det ingen stor grej att utreda vem som gjorde rätt eller fel utan att man gemensamt bestämmer en rutin för framtiden. T.ex. den som bokar skickar alltid en kopia till den andre. Om inget sägs är mötesplatsen alltid Burger King övre hallen. Så jag lägger mig gärna i "skuldfrågan" eftersom jag vet att jag har lättare att göra det och har inget behov av att lägga ner tid och energi att få rätt. Däremot vill jag att diskussionen ska mynna ut i något positivt för framtiden. Rena faktagrejer har vi nog inte ens haft en diskussion om. Inte på länge. Det är ju bara att kolla upp. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...