Jump to content
IGNORERAD

Visste ni detta om SINK-skatt?


Jive

Recommended Posts

Jag visste att man som utskriven från Sverige med SINK-skatt ej är skyldig att betala skatt på kapitalinkomst (ränta) till Sverige, men jag var osäker på om vinst på fonder/fondförsöljning är skattepliktigt i Sverige.

 

Så därför frågade jag Skatteverket och deras svar citerar jag här:

 

" Hej!

 

Den som fått besked om sink är begränsat skattskyldig i Sverige. Om en sådan person innehar aktiefonder är dessa i såfall inte skattepliktiga i Sverige. Hemvistlandet Thailand får beskatta inkomsten i enlighet med sin interna rätt.

 

..

 

Med vänliga hälsningar

 

..."

 

Min bank i Sverige visste tydligen inte detta, då de varje år har dragit 30 % skatt på utdelning i fonderna.

 

Får se om det kanske kan bli ett extra bidrag till pensionen.

 

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är skatten i Thailand på sådana inkomster. 

Hittade detta:

 

I Thailand saknas förmögenhetsskatt liksom arvsskatt. Kapitalvinster beskattas som vanlig inkomst, dock är högsta skatt på räntor och utdelningar 15 %.

 

http://sparsamskatt.se/lander/Thailand

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

Tror det är skillnad på kapitalvinster och utdelning, utdelning på svenska aktier/fonder för begränsat skatteskyldiga och utomlands bosatta beskattas med 30% enligt kupongsskattelagen. Så vid försäljning är det ingen beskattning, bara utdelning.

Men det verkar också som att kapitalvinster beskattas i tio år efter det att personen har haft väsentlig anknytning till sverige eller varit bosatt här. 3 kap 19 paragraf Inkomstskattelagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Skatteverket:

 

"Hej!

Om du är begränsat skattskyldig i Sverige ska andelar i investeringsfonder inte beskattas i Sverige vid försäljning.

Med vänliga hälsningar."

 

Kapitalvinster typ Aktieförsäljning är, som Marce säger, skattepliktiga i i Sverige upp till 10 år efter utflyttning med SINK-skatt. Därefter gäller "10-årsregeln" som innebär befrielse från skatt i Sverige på kapitalvinster och detta oavsett när aktierna införskaffades.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket som ändrats sedan jag var aktuell för SINK skatt för sjömän 1998. Då fick du inte äga aktier,fonder eller bostadsrätt i Sverige. Jag kände att det var i princip bara ett bankkonto som tilläts.

 

Häls Lang

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Skall flytta till Thailand, skriver ut mig från Sverige. När SINK skatt bevljats skall man meddela sin bank att de slutar dra 30% skatt på ränta på sparmedel.

Banken kräver att man anger TIN (Tax Identification Number).

 

Hur har ni som har SINK skatt gjort?  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall flytta till Thailand, skriver ut mig från Sverige. När SINK skatt bevljats skall man meddela sin bank att de slutar dra 30% skatt på ränta på sparmedel.

Banken kräver att man anger TIN (Tax Identification Number).

 

Hur har ni som har SINK skatt gjort?  

 

Skaffat ett "Tax Pay Card" med ett "Tax Identification Number".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar.

 

Nästa fråga   :-)...var/hur skaffar jag ett sådant?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar.

 

Nästa fråga   :-)...var/hur skaffar jag ett sådant?

 

Jag fick mitt för en massa år sedan på skattekontoret i Banglamung.

Som jag kommer ihåg det, så var det lite bökigt och det krävdes två, tre besök med lite olika papper (kommer inte ihåg vilka).

Stick ut till "ditt" skattekontor och fråga där.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffat ett "Tax Pay Card" med ett "Tax Identification Number".

 

Har inget sådant utan det skickar Skattemyndigheten ut till de olika instanser som man har begärt ska sluta dra av räntor, skatter enl. SINK.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

 https://www.riksgalden.se/Dokument_sve/pm/riksgaldsspar/Intyg%20om%20begr%C3%A4nsad%20skatteskyldighet%20slutgiltig%20version%2015%20nov%202007.pdf

 

Här är ett exempel på att TIN efterfrågas. Som jag förstår skall man själv meddela respektive utbetalare av ränta. Är du 100% säker Rebnel?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelar någon i Sverige så småningom den Thailändska skattemyndigheten

att vinst betalats ut eller är det upp till de skattskyldiga själva att göra det?

 

Kan man i så fall råka glömma att göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyckats få tala med två vänliga och hjälpsamma på skatteverket. Så här är det:

 

- De pensionsutbetalare som man angivit i sin SINK ansökan får besked direkt från skatteverket. Man behöver alltså inte själv vidta åtgärd. Det var det här du tänkte på Rebnel.

Hoppas att jag fick med alla i min ansökan...

 

- Man får själv kontakta banker och andra institut, meddela att man i och med SINK skatt godkänts blivit Begränsat skattskyldig, därmed ej behöver betala skatt på ränteintäkter.

Då krävs (ivarjefall av Riksgälden) att man redovisar ett TIN (Tax Identification Number) i Thailand.

 

Såvitt jag förstår dras ingen skatt på ränta på vanliga transfereringskonton hos Thai bankerna,med reservation för mycket höga räntebelopp (och räntan är LÅG, ca 0,5-0,75%).

Däremot på Fixed Deposit Account, vilka ger högre ränta (omkring 2-,2,4% vid 12 mån) dras 15% i skatt. Men här är en godsak: Man kan genom att ansöka hos skattekontoret få tillbaka hela skatten, alltså de 15%. Ansökan skall ske jan-mar, då föregående års taxering fastställs. Enligt Thaivisa en enkel procedur, intyg från banken + ett besök på skattekontoret för att fylla i en blankett, sedan beviljas ansökan, utbetalning sker inom 2-6 veckor beroende på del av landet.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

 https://www.riksgalden.se/Dokument_sve/pm/riksgaldsspar/Intyg%20om%20begr%C3%A4nsad%20skatteskyldighet%20slutgiltig%20version%2015%20nov%202007.pdf

 

Här är ett exempel på att TIN efterfrågas. Som jag förstår skall man själv meddela respektive utbetalare av ränta. Är du 100% säker Rebnel?

 

Jag har inte skickat till någon arbetsgivare utan det gjorde skattemyndigheten, sen kan det ju gå snett som det gjorde med Skandiabanken då dem inte har någon som helst koll på deras interna sysatem.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...