Jump to content
IGNORERAD

Norgejobb


phitsanulok

Recommended Posts

Tittar runt lite efter jobb i Norge, framförallt lager, truck, lastmaskin.

Som det ser ut nu verkar nästan alla såna jobb gå genom bemanningsföretag och det känns väl kanske inte så roligt att säga upp sig efter 24 år på samma jobb och hoppa på ett bemanningsjobb.

Eller är det så att man i Norge börjar som inhyrd för att sedan få fast jobb om arbetsgivaren är nöjd med ens prestationer, finns säkert några här som jobbar där och hoppas få lite synpunkter och tips från er.

Är så urbota trött på mitt nuvarande jobb med försämringar överallt så jag vill gärna hitta nåt annat, har letat runt på div norska forum och ser att det verkar ju finnas gott om jobb iaf.

Hur säkra är bemanningsjobben hos t ex manpower och hur mottas bemanningspersonal på arbetsplatserna?

Lite olika frågor men hoppas på många och vettiga svar.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    6

  • andrejsdenruskige

    6

  • chockdii

    4

  • bob

    4

Mest aktiva i denna tråd

Detta var en bra fråga,vill själv veta för sonen behöver ett sådant jobb,har behörighet.Så denna tråden måste jag följa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa är att gå in på www.finn.no eller www.nav.no där finns de flesta jobben samlade.

 

Kontakta även företagen direkt typ Orkla, peppes pizza, COOP, Coca Cola etc etc.

Jag tycker nog det är bäst att kontakta företagen direkt, men du får vara lite smart och kolla där ingen annan har tänkt på att kolla...

 

Det är självklart bra om du har en norsk adress och telenummer, för då blir inte steget så långt för arbetsgivaren som när de måste ringa ett svenskt nummer och det visar även att du är seriös i ditt jobbsök.

 

Lycka till

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

blir väl lite svårt med norsk adress och nummer eftersom jag bor i svergie, nav. no har jag missat, ska kolla den nu.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Bästa är att gå in på www.finn.no eller www.nav.no där finns de flesta jobben samlade.

 

Kontakta även företagen direkt typ Orkla, peppes pizza, COOP, Coca Cola etc etc.

Jag tycker nog det är bäst att kontakta företagen direkt, men du får vara lite smart och kolla där ingen annan har tänkt på att kolla...

 

Det är självklart bra om du har en norsk adress och telenummer, för då blir inte steget så långt för arbetsgivaren som när de måste ringa ett svenskt nummer och det visar även att du är seriös i ditt jobbsök.

 

Lycka till

 

bob

 

 

Norsk adress...

 

Nja, visst kanske man kan vara skriven i Norge, men bosätter man sig i Norge så försvinner nog en stor del av fördelen med att "jobba i Norge".

Man ska in i det sista försöka undvika att flytta till Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga planer på att flytta till norge permanent, ett problem blir väl att hitta boende till rimlig kostnad, såg en camping utanför oslo som ville ha många tusen i månaden för en husvagnsplats.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Norsk adress...

 

Nja, visst kanske man kan vara skriven i Norge, men bosätter man sig i Norge så försvinner nog en stor del av fördelen med att "jobba i Norge".

Man ska in i det sista försöka undvika att flytta till Norge.

 

Som sagt tror det är bra om man kan visa en norsk adress i CVn om man söker jobb typ truckförare, pizzabagare etc. Det är MÅNGA som söker sådana jobb och jag tror att arbetsgivaren lättare kontaktar en som redan "bor" i landet... som sagt, man kanske känner någon och så kan man använda den adressen och så kan man köpa ett kontantkort till mobilen...

Man får vara lite uppfiningsrik...

 

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga planer på att flytta till norge permanent, ett problem blir väl att hitta boende till rimlig kostnad, såg en camping utanför oslo som ville ha många tusen i månaden för en husvagnsplats.

mvh walle

 

Antar att du skall ha ett D-nummer då... dvs inget "riktigt" norskt personnummer... Via d-nummer lyckades jag göra avdrag på ca 230 000 förra året... det är mycket dyrt att bo och leva i Norge, så sklal du ha kvar lägenhet/hus i sverige som du betalar på, så är frågan om det lönar sig...men kan du hyra ut det så är det en annan femma...

 

Skall bara du jobba i Norge eller har du en bättre hälft också Walle?

Link to comment
Dela på andra sajter

har en bättre(säkert bättre än mig i af) hälft, så skall alltså bara jobba där, har legat ute och jobbat förr så det är inga problem.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

har en bättre(säkert bättre än mig i af) hälft, så skall alltså bara jobba där, har legat ute och jobbat förr så det är inga problem.

mvh walle

 

Ok, då kan du göra en del avdrag för jobb i Norge, dubbeltboende, hemresor etc etc... Men du kanske skall ha ett jobb först... hehe

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga planer på att flytta till norge permanent, ett problem blir väl att hitta boende till rimlig kostnad, såg en camping utanför oslo som ville ha många tusen i månaden för en husvagnsplats.

mvh walle

Bostad står arbetsgivaren för i de flesta fall, så den biten behöver du inte tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bostad står arbetsgivaren för i de flesta fall, så den biten behöver du inte tänka på.

Gäller nog mest hantverkare, snickare elektriker osv, lagerjobbare får nog fixa den biten själva tror jag.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller nog mest hantverkare, snickare elektriker osv, lagerjobbare får nog fixa den biten själva tror jag.

mvh walle

Inte om han går via bemanningsföretagen, de erbjuder lägenheter för sina svenskar och polacker ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kværner (Aker Solutions) ska starta upp en del job på Ormen Lange.

Där behövs det säkert truckförare och annat runt logistik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta ialla bemaningsföretag då du har dåliga avtal med lön arbetslängd m.m.Det bästa är att åka till företagen i Norge och söka jobb. Med att skicka cv är sämmre föresättning än att vara på plats.Innan jag börja i Norge mejla jag 50st firmor,få svara.På plats vill alla anställa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

För min del så är det redan "ordnade förhållanden".

Men...

 

Det finns alla möjliga jobb som passar mig och som jag kunde få (troligen).

Problemet är att firmorna vill ha mig som "lokal ansatt" vilket betyder 7,5 timmars dagar 5 dagar/vecka.

 

Finns inte en möjlighet att jag skulle dra familjen till Norge och bosätta mig här.

Inom olje&gas så har dom förhållandevis mycket jobb med "rotasjonsordning" vilket innebär att man kanske jobbar 14/14, 14/21, 12/9, 12/16, 14/28 (offshore) eller något annat passande.

 

Det innebär att man är en stund på jobb, men i gengäld får en ganska lång stund hemma.

Gör man någon extra tur så kan man dessutom få sig en längre semester om det passar dig och firman.

Jobbar du som "lokalansatt" så får du jobba ett år för att få dina sketna 5-veckor semester.

 

 

Vet inte hur det är i övriga byggbranchen, men det kanske går att göra något liknande där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tittar runt lite efter jobb i Norge, framförallt lager, truck, lastmaskin.

Som det ser ut nu verkar nästan alla såna jobb gå genom bemanningsföretag och det känns väl kanske inte så roligt att säga upp sig efter 24 år på samma jobb och hoppa på ett bemanningsjobb.

Eller är det så att man i Norge börjar som inhyrd för att sedan få fast jobb om arbetsgivaren är nöjd med ens prestationer, finns säkert några här som jobbar där och hoppas få lite synpunkter och tips från er.

Är så urbota trött på mitt nuvarande jobb med försämringar överallt så jag vill gärna hitta nåt annat, har letat runt på div norska forum och ser att det verkar ju finnas gott om jobb iaf.

Hur säkra är bemanningsjobben hos t ex manpower och hur mottas bemanningspersonal på arbetsplatserna?

Lite olika frågor men hoppas på många och vettiga svar.

mvh walle

Kan du köra grävmaskin och fixar sjöpapper så tjänar du bra på små stenbåtar. jobbar ca 4 v och ledig 4 med fullt betalt, och bostadsfrågan är löst!

Jag gör själv något liknande, pendlar till Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar runt lite efter jobb i Norge, framförallt lager, truck, lastmaskin.

Som det ser ut nu verkar nästan alla såna jobb gå genom bemanningsföretag och det känns väl kanske inte så roligt att säga upp sig efter 24 år på samma jobb och hoppa på ett bemanningsjobb.

Eller är det så att man i Norge börjar som inhyrd för att sedan få fast jobb om arbetsgivaren är nöjd med ens prestationer, finns säkert några här som jobbar där och hoppas få lite synpunkter och tips från er.

Är så urbota trött på mitt nuvarande jobb med försämringar överallt så jag vill gärna hitta nåt annat, har letat runt på div norska forum och ser att det verkar ju finnas gott om jobb iaf.

Hur säkra är bemanningsjobben hos t ex manpower och hur mottas bemanningspersonal på arbetsplatserna?

Lite olika frågor men hoppas på många och vettiga svar.

mvh walle

 

 

Nu är det såklart olika beroende på vilket bemanningsföretag och vilket företag man jobbar på men jag tycker man har det bättre som inhyrd i Norge än vad man har som fastanställd i Sverige.

Ofta så har man lite sämre förmåner än fastansatta och lite sämre betalt(eller hur är det nu ? hörde att dom skulle ändra lagarna?) men i regel som jobbar man hela dagar+OT.

 

Blir ju dessutom låg skatt, jag räknar på 20%skatt, lägg till 11%semesterers. och vi hamnar på 10% skatt, för att göra det enkelt.

Och det funkar för mig då man i regel hamnar på 35000/mån eller mer.

 

Tricket är att vara där max 6månader och vara beredd på att leva lite halvsnålt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nu är det såklart olika beroende på vilket bemanningsföretag och vilket företag man jobbar på men jag tycker man har det bättre som inhyrd i Norge än vad man har som fastanställd i Sverige.

Ofta så har man lite sämre förmåner än fastansatta och lite sämre betalt(eller hur är det nu ? hörde att dom skulle ändra lagarna?) men i regel som jobbar man hela dagar+OT.

 

Blir ju dessutom låg skatt, jag räknar på 20%skatt, lägg till 11%semesterers. och vi hamnar på 10% skatt, för att göra det enkelt.

Och det funkar för mig då man i regel hamnar på 35000/mån eller mer.

 

Tricket är att vara där max 6månader och vara beredd på att leva lite halvsnålt.

 

 

20% skatt förstår jag... men sedan förstår jag inte räknestycket.

 

Och varför max 6månader?

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok
20% skatt förstår jag... men sedan förstår jag inte räknestycket.

 

Och varför max 6månader?

samma här, förstår icke.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

chockdii wrote:

20% skatt förstår jag... men sedan förstår jag inte räknestycket.

Och varför max 6månader?

Blir bättre avdrag om man e mindre än 180dagar/år i norge, eller har jag missat något ?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Blir bättre avdrag om man e mindre än 180dagar/år i norge, eller har jag missat något ?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Bästa avdragen får du om du är anställd hela året.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Minstefradrag/

 

81300 ser det ut att vara detta år.

 

Jobbar du 6 av 12 månader så får du (6/12)*81300.

Jobbar du 4 månader så får du (4/12)*81300.

 

Sedan så lönar det väl alltid att jobba så mycket som möjligt

 

Och det finns säkert undantag när  det blir billigare att jobba under 183dagar. Men var ska du då betala skatten?

 

 

Får man betala billig skatt i både Sverige och Norge? Läggs inte inkomsterna ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kværner (Aker Solutions) ska starta upp en del job på Ormen Lange. Där behövs det säkert truckförare och annat runt logistik.
Börjar ormen redan detta året? Hörde att det skulle vara 14-21 även denna gång, stämmer det?
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Bästa avdragen får du om du är anställd hela året.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Minstefradrag/

 

81300 ser det ut att vara detta år.

 

Jobbar du 6 av 12 månader så får du (6/12)*81300.

Jobbar du 4 månader så får du (4/12)*81300.

 

Sedan så lönar det väl alltid att jobba så mycket som möjligt

 

Och det finns säkert undantag när  det blir billigare att jobba under 183dagar. Men var ska du då betala skatten?

 

 

Får man betala billig skatt i både Sverige och Norge? Läggs inte inkomsterna ihop?

Jag snackar om avdragen man kan göra om man är skriven i Sverige, dubbelt boende, matpeng(eller vad det heter), reseavdrag etc

Blir många sköna mil om man veckopendlar Oslo-Haparanda i 6månader ;)

Sen så kan man ha svenskreggad bil men det ska jag inte uttala mig om eftersom det är en djungel av lagar och regler ang. detta.

Och vem vill jobba året runt ? det behövs knappast i ett land som Norge ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag snackar om avdragen man kan göra om man är skriven i Sverige, dubbelt boende, matpeng(eller vad det heter), reseavdrag etc

Blir många sköna mil om man veckopendlar Oslo-Haparanda i 6månader :wink:

Sen så kan man ha svenskreggad bil men det ska jag inte uttala mig om eftersom det är en djungel av lagar och regler ang. detta.

Och vem vill jobba året runt ? det behövs knappast i ett land som Norge :wink:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Ah, du kanske har rätt på den punkten.

 

Min situation är lite annorlunda eftersom firman betalar mina resor och mitt boende. I tillägg så har jag 260Nok i "diett" ändå.

Och egen bil behöver jag inte då jag får en pendlar bil av firman om det skulle behövas.

 

Dom sänker iofs km-satsen från 1,5Nok till 0,7Nok efter ett antal mil.

 

 

Nåja, det finns olika upplägg på arbetsförhållanden och då lönar sig vissa saker för t.ex mig, men ite för dig. Och givet vis vice versa.

 

 

Det viktiga är att man inte betalar allt för mycket skatt, sliter ihjäl sig och att lönen är ok.

Och dessa tre brukar oftast fungera i Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...