Jump to content
IGNORERAD

Vad jobbar ni med och vad tjänar ni ? (Jag vet)


Cobra

Recommended Posts

Beklagar det där. Som du kanske förstått så arbetar jag som trafikledare. Om dom begärt skydd enligt reglerna så kan sånt inte hända. Men en del fuskar och hoppas att det går bra ändå.. Vad kan göra om man inte vet att dom jobbar i spåret?

 

// Jobbe

Måste definitivt ligga i ert intresse som trafikledare att se till att det fungerar enl. regelboken så jag tycker nog att du får ta ansvaret för den inträffade situationen som HK skrev om!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    9

  • andrejsdenruskige

    6

  • måne

    4

  • HajKaj

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Måste definitivt ligga i ert intresse som trafikledare att se till att det fungerar enl. regelboken så jag tycker nog att du får ta ansvaret för den inträffade situationen som HK skrev om!
Det tycker Inte jag. Inte Jobbe's fel att andra inte kan sitt jobb. Innom vårt arbetsområde e man sitt eget skyddsombud.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste definitivt ligga i ert intresse som trafikledare att se till att det fungerar enl. regelboken så jag tycker nog att du får ta ansvaret för den inträffade situationen som HK skrev om!

 

Jag tror inte att du vet hur det fungerar. Som trafikledare övervakar och fjärrstyr man omkring 50 driftplatser (hette stationer förr) via datorer. Man fjärrstyr alltså ställverken som kan befinna sig 25 mil bort. Om några ger sig ut på spåret för att t.ex skotta en växel och inte begär skydd enligt reglerna så har man ingen aning om att dom jobbar där. Frustrerande för en lokförare om det plötsligt finns människor i spåret när man kommer i 160 km/h, men som sagt inget trafikledaren kan göra om dom inte har begärt skydd. Hoppas att HK anmälde händelsen så att det blev en utredning.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tror inte att du vet hur det fungerar. Som trafikledare övervakar och fjärrstyr man omkring 50 driftplatser (hette stationer förr) via datorer. Man fjärrstyr alltså ställverken som kan befinna sig 25 mil bort. Om några ger sig ut på spåret för att t.ex skotta en växel och inte begär skydd enligt reglerna så har man ingen aning om att dom jobbar där. Frustrerande för en lokförare om det plötsligt finns människor i spåret när man kommer i 160 km/h, men som sagt inget trafikledaren kan göra om dom inte har begärt skydd. Hoppas att HK anmälde händelsen så att det blev en utredning.

 

// Jobbe

 

Så det är alltså du som gör jobbet och Haj Kaj tittar på röda och gröna lysen.

 

Du tar åt dig all cred. med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är alltså du som gör jobbet och Haj Kaj tittar på röda och gröna lysen.

 

Du tar åt dig all cred. med andra ord.

 

Jag tar inte åt mig någon cred alls. HK har tuffare jobb än mig.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Men herregud... Är du verkligen en lokförare? Och har utbildning i JTF?

Jag har arbetat som Tkl / Fjtkl i 25 år (Om du är Lokf så kan du förkortningarna)

Då borde du veta vad A-skydd, L-skydd, E-skydd osv är för nåt. Dessa skydd ska normalt avslutas senast 5 minuter innan tåg kommer. Att dom står och "hänger" på sina snöskyfflar beror på att dom avslutat sitt skydd för att släppa fram ditt tåg. Så snart du passerar så begär dom ett nytt skydd. Hur menar du att dom ska kunna jobba i spåret när ett tåg kommer i full fart? Och vad är ditt stora ansvar i jämförelse med banarbetare / Fjtkl? Ditt ansvar är väl att stanna när det är rött och köra när det är grönt. Allt annat ansvar ligger på trafikledaren. Ska visa mina kollegor ditt inlägg :thumbsup:

 

// Jobbe

 

 

 

 

Tyckte bara att det kändes som ett lite "viktigare" jobb enligt din beskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba?

De va så länge sedan att jag glömt, numer går jag och ställer mig i kön på ICA när det är rusningstid bara för att retas, det är jobb nog!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte bara att det kändes som ett lite "viktigare" jobb enligt din beskrivning.

 

Jag överreagerade kanske i början när HK sa att banarbetare bara står och hänger på sina snöskyfflar. Men det var ironi från hans sida så jag ber om ursäkt.

Trafikledare och lokförare är lika viktiga, även banarbetare, det bygger på ett samarbete annars fungerar det inte.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jobba?

De va så länge sedan att jag glömt, numer går jag och ställer mig i kön på ICA när det är rusningstid bara för att retas, det är jobb nog!

 

Det är standard panschisarna hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du vet hur det fungerar. Som trafikledare övervakar och fjärrstyr man omkring 50 driftplatser (hette stationer förr) via datorer. Man fjärrstyr alltså ställverken som kan befinna sig 25 mil bort. Om några ger sig ut på spåret för att t.ex skotta en växel och inte begär skydd enligt reglerna så har man ingen aning om att dom jobbar där. Frustrerande för en lokförare om det plötsligt finns människor i spåret när man kommer i 160 km/h, men som sagt inget trafikledaren kan göra om dom inte har begärt skydd. Hoppas att HK anmälde händelsen så att det blev en utredning.

 

// Jobbe

Du har så rätt så, jag är inte insatt alls och inlägget var endast skrivet i ironiskt syfte då jag tyckte att ni tog saker och ting på för stort allvar i tidigare inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...