Jump to content
IGNORERAD

Lagstadgad semester i Thailand?


OlofB

Recommended Posts

Hej!

Hör ni, forumrävar!

Finns det lag på semester för arbetare i Thailand?

Alltså -typ våra semesterlagar? Jag vet ju att det finns lag på minimilön ( som många arb givare struntar i :3: ) men finns det lagstadgad semester? :police:

Mvh Olofb

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen ingen som vet? Tror många här har flickvän,partner som jobbar...? Inte intressant att veta om det finns ngn lagutformning kring ev semesterrätt?

Tycker jag i alla fall, och hppas någon som vet, svarar. : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen ingen som vet? Tror många här har flickvän,partner som jobbar...? Inte intressant att veta om det finns ngn lagutformning kring ev semesterrätt? Tycker jag i alla fall, och hppas någon som vet, svarar. : )
Har för mig att STJP svarade på detta ganska nyss i en annan tråd, sök bland hans inlägg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Work Hours and Holidays: The maximum number of hours for non-hazardous work is nine hours

a day and 48 hours per week. In some types of work as stipulated by law, the employer and the

employee may agree to arrange the period of working hours, but it still must not exceed 48 hours

a week. Hazardous work may not exceed seven hours a day, or 42 hours per week. Employees are

entitled to no fewer than 13 national holidays per year, as well as a minimum of six days of annual

vacation after working consecutively for one full year. Employees have the choice of whether they

wish to work overtime or on holidays. A female employee is entitled to maternity leave for a period

of 90 days including holidays, but paid leave shall not exceed 45 days

Work Hours and Holidays: The maximum number of hours for non-hazardous work is nine hours

a day and 48 hours per week. In some types of work as stipulated by law, the employer and the

employee may agree to arrange the period of working hours, but it still must not exceed 48 hours

a week. Hazardous work may not exceed seven hours a day, or 42 hours per week. Employees are

entitled to no fewer than 13 national holidays per year, as well as a minimum of six days of annual

vacation after working consecutively for one full year. Employees have the choice of whether they

wish to work overtime or on holidays. A female employee is entitled to maternity leave for a period

of 90 days including holidays, but paid leave shall not exceed 45 days

Work Hours and Holidays: The maximum number of hours for non-hazardous work is nine hours

a day and 48 hours per week. In some types of work as stipulated by law, the employer and the

employee may agree to arrange the period of working hours, but it still must not exceed 48 hours

a week. Hazardous work may not exceed seven hours a day, or 42 hours per week. Employees are

entitled to no fewer than 13 national holidays per year, as well as a minimum of six days of annual

vacation after working consecutively for one full year. Employees have the choice of whether they

wish to work overtime or on holidays. A female employee is entitled to maternity leave for a period

of 90 days including holidays, but paid leave shall not exceed 45 days

 

http://www.boi.go.th/upload/content/BOI-BusinessGuide2011_44837.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men nu så!

Tack för detta!

Jag har en Thailändsk kvinnlig vän.

Hon jobbar minst 9 tim /dag  7 dagar i veckan. (!) " kan" få ledigt 2 dagar/mån. Ingen möjlighet att läna jobbet för rast. Arbetet sker i en butik som säljer kläder på turistort Lönen är bedrövligt låg.. kanske 9-10 000 thb/månad.

Ville bli klokare på hennes rättigheter! Finns det något hon kan göra? Eller e det bara o knipa eller sluta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men nu så!

Tack för detta!

Jag har en Thailändsk kvinnlig vän.

Hon jobbar minst 9 tim /dag  7 dagar i veckan. (!) " kan" få ledigt 2 dagar/mån. Ingen möjlighet att läna jobbet för rast. Arbetet sker i en butik som säljer kläder på turistort Lönen är bedrövligt låg.. kanske 9-10 000 thb/månad.

Ville bli klokare på hennes rättigheter! Finns det något hon kan göra? Eller e det bara o knipa eller sluta?

Hon kan ju besöka  Provincial Labour Protection and Welfare Office o få sin sak prövad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant vore och veta vad de ligger i snittlön i verkligheten.

Ligger kanske inte högre än så.

Tjejen pratar i telefon så jag kan inte fråga och det är synd för hennes syrra jobbade så och tjänade inte mycket.

Ansvarade för 4 klädstänger runt om henne.

Hon fick en dag i veckan ledigt dock.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket är platsen.

Mm, vore intressant. Tror i o för sig att lönen kanske är den "normala" men arbetstiden!  Sedan är det bristen på formell/uttalad ledighet/semester...

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket är platsen.

Mm, vore intressant. Tror i o för sig att lönen kanske är den "normala" men arbetstiden!  Sedan är det bristen på formell/uttalad ledighet/semester...

Då får hon bege sig in till city o horkvateren poonpol o söka efter adressen

188 Soi 1, Sakdidet Rd.,

s.gifTambol Vichit., Muang,

s.gifPhuket 83000, Thailand

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack så mycket för intresse och information! :thumbsup: Ska ge henne dina uppgifter!

Hon kan ju ringa oxå...

076-211995

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns officiell statistik* om arbetsföhållandet i Thailand, vill minnas att det "bara" är ett mindre antal, runt 40% av de som arbetar/är anställda som har "officiell" anställning, dessa är väl vad jag kan förstå de som betalar skatt samt åtnjuter de "förmåner" som ledighet och betald semester utgör!

 

Som exempel till frågeställaren TS, min frus syster arbetar i en butik i Udon, 7 dagar i veckan, har ledigt 1 EN dag i månaden om det inte är helgstängt så är detta all ledighet hon får, som kuriosa i sammanhanget är det så att hon får "löneavdrag" med dagslöner om hon vill vara ledig en extradag.

Hon tillhör alltså de c:a 60% som inte har en "officiell" anställning! 

 

*Hittade inte sidan just nu, återkommer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ibland när man tar upp frågor om anställning i Thailand så får man plötsligt lite svår arbetssituation eller inget jobb alls....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Ok, men nu så!

Tack för detta!

Jag har en Thailändsk kvinnlig vän.

Hon jobbar minst 9 tim /dag  7 dagar i veckan. (!) " kan" få ledigt 2 dagar/mån. Ingen möjlighet att läna jobbet för rast. Arbetet sker i en butik som säljer kläder på turistort Lönen är bedrövligt låg.. kanske 9-10 000 thb/månad.

Ville bli klokare på hennes rättigheter! Finns det något hon kan göra? Eller e det bara o knipa eller sluta?

 

Knipa igen å jobba,

Vill hon ha semester får hon väl sluta då

Börjar hon gnälla får hon semester omedelbart

Finns så många som vill ha hennes jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Lönen är ju ganska normalt för okvalificerat jobb. 29*300 = 8700.

Arbetsveckan är 9*6,5 (ledig 2 dagar i månaden)= 58,5 vilket är drygt 10 timmar för mycket.

Tror tyvärr inte att det är så mycket att göra något åt. Stå ut eller byt jobb.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns officiell statistik* om arbetsföhållandet i Thailand, vill minnas att det "bara" är ett mindre antal, runt 40% av de som arbetar/är anställda som har "officiell" anställning, dessa är väl vad jag kan förstå de som betalar skatt samt åtnjuter de "förmåner" som ledighet och betald semester utgör!

 

Som exempel till frågeställaren TS, min frus syster arbetar i en butik i Udon, 7 dagar i veckan, har ledigt 1 EN dag i månaden om det inte är helgstängt så är detta all ledighet hon får, som kuriosa i sammanhanget är det så att hon får "löneavdrag" med dagslöner om hon vill vara ledig en extradag.

Hon tillhör alltså de c:a 60% som inte har en "officiell" anställning! 

 

*Hittade inte sidan just nu, återkommer!

 

 

Hittar fortfarande inte sidan...senilvarning!

Har dock saxat en del siffror som jag hade som underlag i en annan diskution!

statistik arbetsförelning 2012.txt

statistik arbetsförelning 2012.txt

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Knipa igen å jobba,

Vill hon ha semester får hon väl sluta då

Börjar hon gnälla får hon semester omedelbart

Finns så många som vill ha hennes jobb

Jovisst! Så är väl många anställdas öde i Thailand. Icke desto mindre är det för jävligt! Inget som jag tror någon forum-medlemmarna skulle ha funnit sig i.

Det är bara att hoppas att det blir fler o fler som vägrar finna sig i slavlika anställningar och att utvecklingen går framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Jovisst! Så är väl många anställdas öde i Thailand. Icke desto mindre är det för jävligt! Inget som jag tror någon forum-medlemmarna skulle ha funnit sig i.

Det är bara att hoppas att det blir fler o fler som vägrar finna sig i slavlika anställningar och att utvecklingen går framåt.

 

 

Det hoppas jag med,, men med den arbetslöshet som finns i Thailand kan dom bedriva, kan man säga slavarbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...