Jump to content
IGNORERAD

Körkort och försäkring


John Khonken

Recommended Posts

Fick två frågor om detta och lovade att med er hjälp lösa detta.

1 Vilket körkort är alltid giltigt och hur länge. Internationellt?

2 BilFörsäkringen följer den bilen . Så alla som har körkort kan köra eller gäller försäkringen endast chaffören.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • acdc

    5

  • Baa

    3

  • John Khonken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ett thaikörkort är alltid giltigt om det inte gått ut.

Försäkringen följer bilen om den som kör har giltigt körkort.

Dock om det är någon som har annan information så vill jag gärna höra eftersom jag fått information av

imigration som visade sig vara fel 3 månader senare.Dock inget allvarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett thaikörkort är alltid giltigt om det inte gått ut.

Försäkringen följer bilen om den som kör har giltigt körkort.

Dock om det är någon som har annan information så vill jag gärna höra eftersom jag fått information av

imigration som visade sig vara fel 3 månader senare.Dock inget allvarligt.

Ett internationellt är giltigt i tre månader om det inte gått ut

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett internationellt är giltigt i tre månader om det inte gått ut

 

Ha det

Är det inte giltigt i ett år?

Men bara tre månader från ankomstdagen, enligt M i Sverige är det ju ett år, vad är rätt?

Om man då leker med tanken att man har visa som måste förnyas och gör en visarun, då får man ju en ny ankomststämpel i passet, får man då tillgodoräkna sig nya 3 månader (inom 1 årsperioden)?

Ingen aning, trodde mitt internationella gällde hela året, tänk vilken tur att inte BIB visste det heller!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Internationella körkortet gäller 1 år . Thailand godkänner bara 1 år.

 

Samtidigt säger deras interna regler att om man skall köra mer än 3 månader i landet efter inresa skall man ta ett thailändsk körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart gällde det Thailand. Internationellt körkort är OK. Bra. Hur är det med försäkringen Är dom som Khum säger . Har alla som kör bilen Intern körkort är det bilens försäkring som gäller. Är det rätt uppfattat

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte giltigt i ett år?

Men bara tre månader från ankomstdagen, enligt M i Sverige är det ju ett år, vad är rätt?

Om man då leker med tanken att man har visa som måste förnyas och gör en visarun, då får man ju en ny ankomststämpel i passet, får man då tillgodoräkna sig nya 3 månader (inom 1 årsperioden)?

Ingen aning, trodde mitt internationella gällde hela året, tänk vilken tur att inte BIB visste det heller!

Är väl inte helt säker om man är turist med är man bosatt så gäller det i tre månader efter det ska man skaffa Thai körkort, men men kanske nya regler.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar kosta extra om du vill ha med flera förare på försäkringen och speciellt om dessa förare är ungre än 25 år!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Internationella körkortet gäller 1 år . Thailand godkänner bara 1 år.

För icke fast boende kanske

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inte helt säker om man är turist med är man bosatt så gäller det i tre månader efter det ska man skaffa Thai körkort, men men kanske nya regler.

 

Ha det

 

 

Det stämmer. Har du adress i Thailand gäller 90 dagar max för IDL

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Har du adress i Thailand gäller 90 dagar max för IDL

Det är även en fördel om olyckan skulle vara framme man kommer långt med Thaikörkort :crazy:

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt internationella körkort var 2år gamalt och blev stoppad i Karon av polis,visa kortet fick tillbaks det och körde vidare.

Kanske inte så bra om det händer en olycka,men mitt svenska var indraget på 6mån då,så jag hade inget val om jag skulle köra hoj.

Snuten har ingen aning.Fick böter en gång,men det var utan hjälm fick köra med till stationen och visa mitt 2år gamla k-kort inga plomplem. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bringa lite klarhet i alla påståenden.

 

Thailand godkänner enbart det ettåriga internationella körkortet. Men det gäller bara tre månader efter inresa i landet. Därefter krävs ett thailänskt körkort enligt thailänsk lag.

 

Försäkringen gäller för alla med giltigt körkort om det inte är en hyrbil.

Om det är en hyrbil måste vanligtvis alla förarna registeras på hyresavtalet och deras körkort kopieras. Alltså skall ni vara flera förare så uppge det när ni hyr bilen.

 

Detta är vad som gäller.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte förnya mitt thai körkort i fjol bara för att för engångs skull bara hade ett TR visa. men I år blir det på det igen nu med trippel visa. Tyvärr får jag bara 1 års giltighet denna gången med, fast jag vill ha 5 . Vilket jag borde få efter två förnyelser. Undrar varför. Står ifs ej i husboken.

//ban

Ändrades av ban_kog_wat

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte förnya mitt thai körkort i fjol bara för att för engångs skull bara hade ett TR visa. men I år blir det på det igen nu med trippel visa. Tyvärr får jag bara 1 års giltighet denna gången med, fast jag vill ha 5 . Vilket jag borde få efter två förnyelser. Undrar varför. Står ifs ej i husboken.

//ban

Du kanske inte kör som en Thailändare ännu, då går det inte att få femårigt :police: eller du kanske har problem med snöret och pinnarna :crazy:

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stickan säger gäller åtminstone senast jag var i Thailand.Aug.Förra året.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller bilförsäkring så finns det varianter. T.ex, om försäkringen på vår Captiva skulle gälla för vem som helst som förare kostade den c:a 22.000 b. Med mej och fru Oscar inskrivna i försäkringen som enda förare så blev den nästan 4.000 b. billigare.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Mitt internationella körkort var 2år gamalt och blev stoppad i Karon av polis,visa kortet fick tillbaks det och körde vidare.

Kanske inte så bra om det händer en olycka,men mitt svenska var indraget på 6mån då,så jag hade inget val om jag skulle köra hoj.

Snuten har ingen aning.Fick böter en gång,men det var utan hjälm fick köra med till stationen och visa mitt 2år gamla k-kort inga plomplem. :)

 

 

Om du råkat ut för en olycka hade du fått slanta allt själv då du blivit vållande, ingen försäkring betalar vid ogiltigt körkort och även om du gjort allt rätt så åker du dit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då va det klarlagt om 1 år resp, 3 månader, bra!

En fråga kvarstår, om man inom ett år från IDL utfärdats gör fler inresor till Thailand, då måste man väl få fler 3 månaders perioder, eller? Det görs ju inga noteringar i IDL.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då va det klarlagt om 1 år resp, 3 månader, bra!

En fråga kvarstår, om man inom ett år från IDL utfärdats gör fler inresor till Thailand, då måste man väl få fler 3 månaders perioder, eller? Det görs ju inga noteringar i IDL.

 

Om du är inne på turistvisa gäller IDL men är du inne på andra visa gäller max 90 dagar från inresa som står i passet du måste visa samtidigt som du visar körkortet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...