Jump to content
IGNORERAD

Har du betalat skatt i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

Fru Changs thaiväninna vill starta enskild firma i Sverige. Efter att alla blanketter är inskickade får hon ett märkligt brev tillbaka från Skatteverket. Där står bland annat följande:

"För att du ska kunna få F-skattsedel krävs att du inkommer med ett skuldfrihetsintyg, som visar att du inte har några skatteskulder i Thailand. Du ombeds därför inkomma med ett sådant skuldfrihetsintyg."

Jag bara baxnar...

Finns det något stöd i svensk lag för denna förfrågan? Är det någon på detta forum som råkat ut för detta? Jag kommer givetvis att ringa handläggaren imorgon och fråga vad man menar.

Fru Chang startade eget AB 2006, och då var det inga frågor om skatt i Thailand. Är det något nytt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

"För att du ska kunna få F-skattsedel krävs att du inkommer med ett skuldfrihetsintyg, som visar att du inte har några skatteskulder i Thailand. Du ombeds därför inkomma med ett sådant skuldfrihetsintyg."

Det var ju ett mycket märkligt yttrande! Vi är ju i Sverige nu, med svenska skattelagar och regler och varför blanda in Thailand eller det land man nu kommer ifrån.

Det ska bli intressant att höra vad den nitiska handläggaren säger när du pratar med honom/henne.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nu ingen handläggare eller så men jag finner inte frågan konstig.

Det är väl för att man inte ska kunna åka världen över och starta firmor och sen skita i att betala skatt. För när det blir hett och "staten" vill ha lite pengar ja då dra vidare för att starta ett nytt företag i ett nytt land. Jag säger inte att personen som ska starta detta tillhör kategorin som gör så men det finns folk som gör så här så att frågan kommer eller finns hos skattemyndigheten är väl egentligen konstig.

Att prata om nitiska handläggare i Sverige lars60 vet jag inte om det är på sin rätt, jag tycker det är förhållandevis lätt för enskild att starta ett företag i Sverige även om man inte är "svensk" och det vet ju alla att det inte är i tex. Thailand. Knappast så jag kan glida ner till Thailand och starta firma eller hur så en fråga om man är skuldfri är knappast en jobbig eller krävande fråga.

Herr Chang, vad säger skattemyndigheten när man frågar varför detta önskas? Jag ser i och för sig inget konstig i det för jag hade säkert fått frågan om jag skulle starta företag eller frågan får jag inte eftersom de kollar mig i systemen INNAN jag får en F-skattsedel.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört om detta förut, men...

Äldre citat ifrån Skatteverket.se

Quote

Även en utländsk person som inte är skattskyldig i Sverige men som bedriver,

eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet här i landet kan få en F-skattsedel.

Här gäller dessutom att den som ansöker om F-skatt har skött sin redovisning och

betalning av skatter och avgifter i sitt hemland.

Det krävs därför att sökanden till ansökan bifogar ett skuldfrihetsintyg eller

liknande intyg från berörd utländsk myndighet för att ansökan ska kunna beviljas.

Nyare citat:

Quote

Även utländska företagare, gäller såväl juridiska som

fysiska personer, som bedriver, eller har för avsikt

att bedriva, näringsverksamhet här i landet kan få

en F-skattsedel. Detta gäller även om den utländske

företagaren inte är skattskyldig till inkomstskatt i

Sverige. Skattskyldig till inkomstskatt blir en i

Sverige begränsat skattskyldig utländsk företagare

endast om verksamheten bedrivs från ett fast driftställe

i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har betalat skatt i Thailand när jag hade baren, och det gick till ungefär som så här...

Först fick jag ett telefonsamtal där jag inte förstog ett ord av vad bruden som ringde sa, men på nått sätt så fattade jag att det inte var en felringning ändå. Min tjej var vid tillfället inte hemma, så jag sa nått om att jag ringer tillbaka senare och la på. När tjejen kom hem så gick jag in på motagna samtal och ringde tillbaka, sen gav jag luren till tjejen och frågade henne vad det gäller. Efter samtalet sa min dåvarande tjej att det var från skatteverket, och att dom hade försökt få tag på mig under en månad. Vadå försökt få tag på mig under en månad, undrade jag, och svarade att jag hade ju suttit i baren nästan varje dag i baren, så när hade dom försökt då? Mellan tolv och ett varje dag hade dom sökt mig i baren. och baren öppnade ungefär vid femsnåret på eftermiddagen.

Dagen efter tror jag att det var så åkte vi till skattekontoret, jag hade med alla ägarpapper på baren, och följde med gjorde tjejen samt en annan svensk och hans thaitjej. Vi stannar på parkeringen utanför och min tjej säger till mig att ge henne alla papper, så skall jag samt den andre svensken stanna utanför medan hon och den andre thaibruden går in. Sagt och gjort, vi väntade nån halvtimme medans dom var därinne, sen kom dom ut och skulle ha kontanter. Det fick dom och så kom dom tillbaka igen efter ca: tio minuter med ett kvitto på att skatten var betald.

Jag frågar sen vad som hänt därinne och fick reda på att taxeringen gick till så här. Dom frågade om baren gick bra, och tjejen svarade att det gör den inte. Dom frågade om vi inte tjänat några pengar på den, och tjejen svarade att det har vi inte. Men lite pengar måste vi ju tjänat på den menade dom på, och tjejen svarade att det har vi inte. Men skatt måste vi betala ändå sa dom, så vi får 6000 baht i skatt samt att jag fick 1000 baht extra påslag eftersom dom hade fått söka efter mig under en månad. Kan kanske komma ihåg lite fel nu på summorna men är inte på många hundra baht i så fall.

Så 7000 baht totalt för ett år med böter, ingen redovisning, skattad och klar, this is Thailand :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu har jag haft kontakt med Skatteverket i Göteborg. Fick inte tag i handläggaren, men kunde diskutera med en trevlig man på frågetjänsten. Efter att han konsulterat ett antal av sina kollegor kunde han bekräfta att detta är normal procedur när en utländsk medborgare ska starta verksamhet i Sverige.

Han kunde dock inte säga något om hur detta intyg ska vara utformat. På thai, engelska eller svenska? Handläggaren finns förhoppningsvis på plats på måndag, så jag får försöka ringa då. Man får ju även hoppas att thailändska konsulatet i Göteborg kan hjälpa till med detta. Visst är det trevligt att åka till Thailand, men att behöva ta den kostnaden bara för att få tag i ett intyg känns ju lite onödigt. Möjligen kan anhöriga i Thailand få ut detta intyg och skicka till Sverige.

Fortsättning följer...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja, nu har jag haft kontakt med Skatteverket i Göteborg. Fick inte tag i handläggaren, men kunde diskutera med en trevlig man på frågetjänsten. Efter att han konsulterat ett antal av sina kollegor kunde han bekräfta att detta är normal procedur när en utländsk medborgare ska starta verksamhet i Sverige.

Han kunde dock inte säga något om hur detta intyg ska vara utformat. På thai, engelska eller svenska? Handläggaren finns förhoppningsvis på plats på måndag, så jag får försöka ringa då. Man får ju även hoppas att thailändska konsulatet i Göteborg kan hjälpa till med detta. Visst är det trevligt att åka till Thailand, men att behöva ta den kostnaden bara för att få tag i ett intyg känns ju lite onödigt. Möjligen kan anhöriga i Thailand få ut detta intyg och skicka till Sverige.

Fortsättning följer...

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Tack för det..det är bra att veta ifall sambon hittar på någonting i framtiden.  :great:

Sambon var ju sin egen i Thailand.men betalade ingen skatt. Hon säger att det

ingick i hyran till hotellet (Nice Palace) där hon hade sin salong. Verkar lite knepigt

tycker jag iaf..men så var det säger hon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Hade den här problematiken när jag sökte Svensk f-skatt för en Thailändsk verksamhet och det inte gick att

få ut ett skuldfrihetsintyg från Thailändsk skattemyndighet (enligt vårt juridiska ombud).

I vårt fall gick det att kringgå genom nyregistrering av vår Thailändska firma och bredda ägarbasen så att

bolaget ansågs publikt enligt Svenska regler. Ett nystartat utländskt sådant är nämligen undantaget

skatteverkets krav om skuldfrihetsintyg.  :wai:

För privatperson gäller kanske något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har startat egen firma jan 2008. ingen fråga om skuldfrihetsintyg.

ser fram emot föjetången med sratteverket... :D

Mats Och Duen (Chumpon Buri)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, får väl se vilket besked man får på måndag.

Men jag ser ju att jag har lite olämplig titel på denna tråd. Frågan Skatteverket vill ha svar på är ju om man har skatteskulder i Thailand. Egentligen inte huruvida man betalat skatt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Egentligen inte huruvida man betalat skatt.

Herr Chang har talat.

Undra hur mycket ölskatt medlemmarna har betalat i Siam? Dumt ot men kunde inte låta bli :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten uppdatering...

Handläggaren på Skatteverket i Göteborg meddelar att detta är normalt förfarande när någon nyss anlänt Sverige och ej haft någon anställning och därmed ej betalat någon skatt. Glömde dock fråga om Sverige hjälper till med att driva in skatteskulder från Thailand. Skulle förstås inte förvåna mig...

Intyget kan vara på thailändska, och man har förståelse för att det kan ta sin tid att få fram det. Det är inga problem att tills vidare driva sin verksamhet medan man väntar på intyget, enda problemet är om man ska skicka fakturor till kunder, man kan ju inte skriva på fakturan att man är momsregistrerad och innehar F-skattsedel. Vilket de flesta fakturamottagare med all rätt kräver.

Fru Changs väninnna får dock i regel betalt kontant så det är inget problem för henne.

Och så är det förstås skillnad på enskild firma och AB. För att bilda aktiebolag måste man ju lägga in minst SEK 100000, och då finns det ju sannolikare möjlighet att betala in skatt. Dessutom är det högre krav på revision i ett AB.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Fru Changs thaiväninna vill starta enskild firma i Sverige. Efter att alla blanketter är inskickade får hon ett märkligt brev tillbaka från Skatteverket. Där står bland annat följande:

"För att du ska kunna få F-skattsedel krävs att du inkommer med ett skuldfrihetsintyg, som visar att du inte har några skatteskulder i Thailand. Du ombeds därför inkomma med ett sådant skuldfrihetsintyg."

Jag bara baxnar...

Finns det något stöd i svensk lag för denna förfrågan? Är det någon på detta forum som råkat ut för detta? Jag kommer givetvis att ringa handläggaren imorgon och fråga vad man menar.

Fru Chang startade eget AB 2006, och då var det inga frågor om skatt i Thailand. Är det något nytt?

Herr Chang har talat.

Tjejen råkade ut för samma sak här i Stockholm när hon skulle registrera sin enskilda firma

i april i år...efter en del turer med ett antal samtal o.s.v så är det hela nu löst,och vad jag

vet :whistle:behövde vi iallafall inte åka till Los för att fixa detta intyg :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...