Jump to content
IGNORERAD

Thai i Storbrittanien


Herr Chang

Recommended Posts

Jag råkade stöta på denna rapport om thailändare i Storbrittanien:

http://www.runnymede...munity-2008.pdf

Det är en PDF-fil på engelska, och ganska mycket läsning. Så även om detta inte är någon sammanfattning tänkte jag här kommentera lite av det jag fann anmärkningsvärt.

Jag kommer att citera från "THAI PERSPECTIVES ON LIFE IN BRITAIN Empowering Individuals & Creating Community", författare JESSICA MAI SIMS och publicerad av Runnymede 2008.

Det ska 2001 enligt folkräkning ha funnits 16256 thailändare i Storbrittanien. Tycker detta är en låg siffra? Ungefär lika många som i Sverige, hur hänger det ihop? Är det svårare att få UT där (eller vad nu motsvarigheten är)?

Hälften av alla thailändare som anlände Storbrittanien 2003-2006 var studenter.

"In our UK sample, the research participants felt that many Thai women may not be able to access health

information because of language barriers."

Ganska likt Sverige?

"Research participants’responses echoed finding from Thais in Australia; women felt they did not have the resources to feel independent because of language barriers, and their reliance on informal networks for information limited their options."

Thaiväninnan vet bäst...

"According to the Census, people born in Thailand and living in London were most likely to be working industries such as hotels and restaurants (40.8 per cent), wholesale and retail trade (13 per cent) and real estate and renting (11.8 per cent)."

"While not constituting a majority in any one borough, one report found Thais working as sex workers in 20 of the 33 London boroughs mapped. The Home Office has speculated that Thailand is one of the most likely countries of origin for women trafficked into the UK for sex work."

Hmm...

"According to the Foreign and Commonwealth Office, the UK is Thailand’s largest European export market and largest European investor."

En överraskning för mig.

Nog med smakprov, jag uppmanar alla som har intresse att läsa denna mycket välskrivna rapport.

Man önskar ju att en liknande studie om thailändare i Sverige fanns...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingalunda behöver det göras någon dylik rapportering i Sverige för vi har ju Bäste Bror Tok-Tok.

Det han inte kan om Thai både här och där är inte lönt att veta.

[move]Dylike Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja Arne...

Blir dock lite betänksam när jag ser denna statistik:

Picture24-1.png

Siffrorna för Storbrittanien och Kina ser ju rimliga ut, men är det verkligen så stort kvinnoöverskott från Thailand?

Statistiken visar alltså könsfördelningen hos de som bor i Storbrittanien, uppdelat på var de är födda. Siffrorna upp till 20 år är ju rimliga med tanke på att det sannolikt är barn som följt med. Mellan 20 och 40 kan vi ju dra våra egna slutsatser om!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ska 2001 enligt folkräkning ha funnits 16256 thailändare i Storbrittanien. Tycker detta är en låg siffra? Ungefär lika många som i Sverige, hur hänger det ihop? Är det svårare att få UT där (eller vad nu motsvarigheten är)?

Den siffran låter väldigt låg. Jag undra hur de räknat. För min fru var det väldigt lätt att få UT. Jag skickade in en lapp där det stod att jag hade jobb och betalade skatt. Det tog en månad och sedan fick hon UT i fem år.

Tack för rapporten, ska läsas ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är så förvånande att det föds så få i ålderspannet 80-84 år.

[move]Hobbystatistikern Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

vi kan väl säga så här.Thailänskor finns i princip snart i hela sverige...varje byn varje kommun är det alltid en thailändare som bor där.. De är utsprid i hela världen.  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

jack26,

"vi kan väl säga så här.Thailänskor finns i princip snart i hela sverige...varje byn varje kommun är det alltid en thailändare som bor där.. De är utsprid i hela världen.  "

Sicken farsot! Usch och fy, vad skall  jag göra med alla snygga tyskor då? Keine ahnung.

http://www.youtube.c...h?v=Mm2eT-sTVys

:yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet thailändare i Storbritanien var ganska lågt tycker jag också.

Men det finns nog en del som är där olagligt. En kompis var tillsammans med en thailändare som inte kunde lämna landet p g a att han då inte skulle få komma tillbaka dit. Han kände flera andra som var i samma situation.

Sverige har 9 miljoner invånare, i Storbritanien finns det väl 58-60 nåt. Det är betydligt enklare att leva utanför systemet där.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Chang skrev:

"Det ska 2001 enligt folkräkning ha funnits 16256 thailändare i Storbrittanien. Tycker detta är en låg siffra? Ungefär lika många som i Sverige, hur hänger det ihop? Är det svårare att få UT där (eller vad nu motsvarigheten är)?"

Nej, den genomsnitslige Engelsmannen är så till den milda grad oaptitlig att detta förklarar likheten.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...