Jump to content
IGNORERAD

Fartkamera/tullskydd till regplåt


Guest BpaijingKatai

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Ska prövas juridiskt nu:

 

Täckt nummerplåt till domstol

Sverige 26 jan 09:41

Får man ha plastfilm över bilens registreringsnummerskylt eller inte? Den frågas ska prövas av domstol, sedan en bilist i Göteborg motsatt sig att han skulle ha gjort något olagligt när han körde bil med en täckt nummerplåt, uppger SR Göteborg.

Platsfilmen säljes under förevändningen att den förhindrar kameror att registrera vägtullar och hastighetsöverträdelser. Eller åtminstone syns inte registreringsnumret på bild, enligt säljaren.

Polisen som stoppade den aktuella bilisten ville ge honom 1.500 kronor i penningböter, något bilisten vägrade acceptera, då han inte ansåg sig ha gjort något olagligt. Bilisten ser fram mot att få sin sak prövad i domstol, och det gör även trafikpolisen i Göteborg.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • Odin

    4

  • Chryzaliz

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Fälld blir han.

Inte svårare än så.

 

Ja säkerligen, men eg. varför då? Det finns inget i lagtexten som säger att skyltar ska vara synlig för kamera.. 

 

Skylt skall vara väl synlig... Och det är dom (om dom sitter på orginalplats) för ögat, men inte för en kamera..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns prejudikat, så det blir fällande dom.

 

8 § första stycket vägtrafikregisterförordningen

 

Den som framför ett fordon 
vars registreringsnummer inte kan avläsas på grund av att det sitter en plastfilm på registreringsskylten kan därför göra sig skyldig till brott.

 

http://www.polisen.se/PageFiles/439506/plastfilm.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir intressant höra utslaget!

Nån som vet om de där skydden fungerar?

Förbjudet att montera "stenskottsskydd" på plåtarna... Typiskt Sverige :crazy:

 

Som det är nu i Göteborg så har vissa bilister börjat köra på gång- och cykelbanor för att passera vägtullarna, mindre lokalvägar har fått trängsel, som de aldrig haft tidigare, osv.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för att undvika lite skatt

 

Folk är beredda att ta vilka risker och göra vad som helst för att slippa undan skatt i det här landet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för att undvika lite skatt

 

Folk är beredda att ta vilka risker och göra vad som helst för att slippa undan skatt i det här landet.

 

Mmm undrar varför??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1500 spänn i böter, det blir ganska många passager det, plus priset för skyltskydden...

 

Tror jag skiter i det.

Nu skall jag åka avgiftsfritt in till Femman/Östra Nordstan, där de har fri parkering på Söndagar i P-huset.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är lite kluvet, vi har ju betalt för vägarna en gång med skattemedel och vi betalar fortlöpande för underhåll mm. Å med ``trängselskatt´´så har våra vänner politikerna sett ett svepskäl att få in mer pengar så att dom med kommunens stålar kan bygga ut sina redan feta hus ännu mer..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm undrar varför??

 

Och samtidigt gnäller vi på andra länder för att de har så låg skattemoral..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vi i Svea ligger väl i toppen vad gäller skattetryck, och jämför vi vad vi får för våra skattekronor ligger vi på botten...

 

Det jag vill säga är att vi betalar mer och mer, å får mindre tbx... Såsom sämre sjukvård, skola mm.

 

 

Ähhh nu gick det åt helvete OT.. solly Over and out .

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vi i Svea ligger väl i toppen vad gäller skattetryck, och jämför vi vad vi får för våra skattekronor ligger vi på botten...

 

Det jag vill säga är att vi betalar mer och mer, å får mindre tbx... Såsom sämre sjukvård, skola mm.

 

 

Ähhh nu gick det åt helvete OT.. solly Over and out .

 

Har du missat att skatterna sänkt ganska rejält de senaste åren ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men våra stora vägar är i princip gratis att åka på för utländsk trafik ,till skillnad för oss när vi kommer ner till kontinenten då kostar det fläsk att åka speciellt tunga trafiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kommer förstås inte att vinna...

 

Men man kan ju ha viss förståelse för att folk blir förbaskade över denna "skatt" då man ska betala för att åka på E6:an genom Göteborg. Hade man bara tagit betalt för att köra in i de centrala delarna så tror jag det hade funnits en större acceptans. Och just att folk känner sig lurade är nog det som driver vissa att försöker slippa undan genom att köra på t.ex. småvägar, cykelbanor etc. snarare än att slippa betala det faktiska beloppet det handlar om.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du missat att skatterna sänkt ganska rejält de senaste åren ?

Inte för oss pensionärer!

Min inkomst kommer inte från nuvarande arbete så jag betalar årligen 20 000 kr mer i skatt än om jag varit anställd i dag.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens högsta (näst högsta?) skattetryck och det finns personer på tråden som undrar varför man "gör allt för att slippa betala skatt". Låter som att "Måna Muslim" återuppstått med sina uttalanden om att "det är häftigt att betala skatt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens högsta (näst högsta?) skattetryck och det finns personer på tråden som undrar varför man "gör allt för att slippa betala skatt". Låter som att "Måna Muslim" återuppstått med sina uttalanden om att "det är häftigt att betala skatt".

 

Samtidigt som de som tycker att "det är häftigt att betala skatt" (och deras häng-arounds) gör allt för att utnyttja de kryphål som gör att de kommer undan skatt. :kort:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för oss pensionärer!

Min inkomst kommer inte från nuvarande arbete så jag betalar årligen 20 000 kr mer i skatt än om jag varit anställd i dag.

 

born41

 

Du borde faktist inte klaga så mycket på att du får betala mer skatt än jag som fortfarande arbetar.

Eftersom du får din pension ifrån det gammla ATP så innebär det att det är jag som betalar din pension.

Förutom att jag betalar din pension så måste jag även spara ihop pengar till min egen.

För det kommer ingen efter mig som betalar den.

 

Din generation är vinnare. Min generation är förlorare som får betala för både dig och mig. Nästa generation slipper betala åt någon annan för då är dom flesta ATP-are borta.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tja vi i Svea ligger väl i toppen vad gäller skattetryck, och jämför vi vad vi får för våra skattekronor ligger vi på botten...

 

Det jag vill säga är att vi betalar mer och mer, å får mindre tbx... Såsom sämre sjukvård, skola mm.

 

 

Ähhh nu gick det åt helvete OT.. solly Over and out .

 

 

Jag läste en artikel för något, några år sedan som gick ut på att om ALLA betalade den skatt man skulle utan att fuska/tänja gränser så kunde skatten nästintill halveras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta bara på Grekland och Thailand. Ingen vill betala skatt och alla klagar på att dom får så lite från staten..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man karl nog att tänja på gränserna så får man väl vara karl nog att ta sitt straff och inte gnälla.

Hänger inte med på resonemanget. Om man tycker något är fel måste man väl få uttrycka sin åsikt

 

I detta fall accepterar inte bilisten böterna vilket väl är hans fulla rätt. Sedan är det väl upp till polisen att dra det vidare.

 

Finns väl inget som säger att han inte kommer att acceptera sitt straff om han blir dömd.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alla skulle betala typ 15-20 % av arbete,vinster å inga avdrag så kanske det vart bättre ! Är vad jag tror !

Å tillika all utländsk tyng trafik betalar för sig! Som det är nu många stora aktörer som inte betalar nån skatt

till Svedala bara kolla på IKEA !

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde faktist inte klaga så mycket på att du får betala mer skatt än jag som fortfarande arbetar.

Eftersom du får din pension ifrån det gammla ATP så innebär det att det är jag som betalar din pension.

Förutom att jag betalar din pension så måste jag även spara ihop pengar till min egen.

För det kommer ingen efter mig som betalar den.

 

Din generation är vinnare. Min generation är förlorare som får betala för både dig och mig. Nästa generation slipper betala åt någon annan för då är dom flesta ATP-are borta.

Du glömde nämna RUT och ROT avdrag som du också är med och betalar.

Enligt min bekant ,som är hantverkare, så är det sällan dom utför reparationsarbete åt pensionärer utan det är dom mitt i livet som inte har tid och ork att göra det själva.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att vi i Sverige ska betala för det vad det kostar och inte sponsra med skatter tex rent vatten, hus, bil och mc försäkringar plus mycket annat 

som folk slösar bort och är glada att andra betalar eller sponsrar.

Att få fram en kubik meter rent vatten kostar ca 400 kronor men man betalar bara ca 30 kronor mellanskillnad tas från skatt.

lån sponsras med ränteavdrag 30%. osv osv osv

 

 

Många glömde att välfärd är inte att ha roligt på andras bekostnad utan att vi ska ta hand om varandra på allas bekostnad

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...