Tallviking Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Var med farsan och köpte laptop till honom idag. Rätt kul att kliva in på Media markt, SIBA och Elgiganten och säga "Hej vilken är er billigaste PC?" Sen spela intresserad av alla säljarnas försök att få en att välja en dyrare... Blev en Compaq, nånting med AMD processor, 500GB HD, DVD spelare och Windows 8, för 2490spänn, duger fint att surfa med. MEN W8, varför har de ställt till det så där? Surfplatte looken på en Laptop... Måste få den att likna W7, farsan byter från Vista så det stör honom en hel del... MVH Tommy Uppdateringen till 8.1 kommer i Oktober. Då kommer startknappen tillbaka samt du kan ställa in att den startar med normala skrivbordet direkt istället för app-sidan Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Uppdateringen till 8.1 kommer i Oktober. Då kommer startknappen tillbaka samt du kan ställa in att den startar med normala skrivbordet direkt istället för app-sidan Eller installera Classic Shell for Windows 8, som är gratis så får du det bästa från båda systemen. Man har ingen nytta av Windows 8- gränssnittet om inte datorn har en touch- eller pekskärm och då egentligen endast när man surfar då det är behändigt att scrolla och zooma med fingrarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Om man nu absolut vill ha tillbaks startknappen med dess alls funktioner så rekommenderar jag programmet start is back. Där kan man ställa in om man vill ha xp eller win7 stuk på ett riktigt sätt. Dessutom är den bra översatt till svenska. Förvisso kostar den 3 usd för 2 licenser. Men det är ju försumbart. Sedan den startknapp som kommer i 8.1 kommer nog att göra många som vill ha startknappen tillbaks. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Om man nu absolut vill ha tillbaks startknappen med dess alls funktioner så rekommenderar jag programmet start is back. Där kan man ställa in om man vill ha xp eller win7 stuk på ett riktigt sätt. Dessutom är den bra översatt till svenska. Förvisso kostar den 3 usd för 2 licenser. Men det är ju försumbart. Sedan den startknapp som kommer i 8.1 kommer nog att göra många som vill ha startknappen tillbaks. hf Länge leve startknappen! Den mest oförståeliga funktion i det datoriserade samhällets historia. I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Har kört 8.1 Preview sen det släpptes, gillar det faktiskt. (va inte alls förtjust i 8.0) Nu funkar det mycket bättre utan touch-skärm. Blir till att uppgradera alla datorer man har när det släpps i Oktober. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Om man nu absolut vill ha tillbaks startknappen med dess alls funktioner så rekommenderar jag programmet start is back. Där kan man ställa in om man vill ha xp eller win7 stuk på ett riktigt sätt. Dessutom är den bra översatt till svenska. Förvisso kostar den 3 usd för 2 licenser. Men det är ju försumbart. Sedan den startknapp som kommer i 8.1 kommer nog att göra många som vill ha startknappen tillbaks. hf Precis som Classic Shell - som har ytterligare en finess: Det är gratis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Har W3,1 original skiva, högstbjudande? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 (ändrad) Precis som Classic Shell - som har ytterligare en finess: Det är gratis. Sist jag testade Classic Shell så fanns det ingen riktig windows 7 emulering. Det fanns förvisso ett Windows 7 utseende men den använde fortfarande startknappen i XP funktionen expanding folders som gör att om man har mycket program och en liten skärm så får det inte plats på skärmen. Classic Shell tog ju fram först för windows 7 då en del ville ha kvar XP funktionen i Windows 7. Windows 7 funktionen håller sig i det öppnade fönstret på vänstersidan. hf Ändrades September 9, 2013 av hasseigöteborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd September 9, 2013 Dela Inlagd September 9, 2013 Har W3,1 original skiva, högstbjudande? Jag har DOS 5.0 och windows 3.0 på disketter (3+7 st tror jag) ska vi byta? //S Ps, du får även med DOS för Dummies, dock den svartvita upplagan! There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 10, 2013 Dela Inlagd September 10, 2013 Jag har DOS 5.0 och windows 3.0 på disketter (3+7 st tror jag) ska vi byta? //S Ps, du får även med DOS för Dummies, dock den svartvita upplagan! Dummies behöver jag! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd September 10, 2013 Dela Inlagd September 10, 2013 Sist jag testade Classic Shell så fanns det ingen riktig windows 7 emulering. Det fanns förvisso ett Windows 7 utseende men den använde fortfarande startknappen i XP funktionen expanding folders som gör att om man har mycket program och en liten skärm så får det inte plats på skärmen. Classic Shell tog ju fram först för windows 7 då en del ville ha kvar XP funktionen i Windows 7. Windows 7 funktionen håller sig i det öppnade fönstret på vänstersidan. hf Du har säkert rätt (jag vet inte riktigt vad du menar) men jag har installerat Classic Shell på 10-15 bärbara och på 5 surfplattor och ingen har klagat - i alla fall inte till mig Eftersom de flesta moderna skärmar är bredare än höga brukar jag flytta aktivitetsraden till skärmens vänsterkant för att få mera vertikal plats och slippa åtminstone lite scrollande på websidor eller i Word. Om det påverkar det problemet du pratar om kan jag inte genomskåda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd September 10, 2013 Dela Inlagd September 10, 2013 Du har säkert rätt (jag vet inte riktigt vad du menar) men jag har installerat Classic Shell på 10-15 bärbara och på 5 surfplattor och ingen har klagat - i alla fall inte till mig Eftersom de flesta moderna skärmar är bredare än höga brukar jag flytta aktivitetsraden till skärmens vänsterkant för att få mera vertikal plats och slippa åtminstone lite scrollande på websidor eller i Word. Om det påverkar det problemet du pratar om kan jag inte genomskåda. Det är ju en smakfråga. Och kommer man från XP till Windows 8 så är ju Classic Shell det bästa. Men jag som haft windows 7 sedan början och vant mig vid sjuan ville ha det på det sättet. Så här ser ju XP ut. Och såhär i Windows 7 Sedan skall jag vara ärlig. Jag har nog vant mig med windows 8 och dess nya startmeny som det är. Delvis för att jag använder vissa appar också. Så det enda jag använder Startisback/Classic Shell till är när jag stänger av datorn alt går in i kontrollpanelen. Men just dessa saker kommer ju att byggas in i Windows 8.1 by default. Så får väl se hur jag gör när den dyker upp den 17 oktober. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 21, 2013 Dela Inlagd Oktober 21, 2013 Efter köpet av Nokia, börjar tydligen windows satsa på en marknad där de kanske kan hävda sig. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 22, 2013 Dela Inlagd Oktober 22, 2013 (ändrad) Nu har jag uppgraderat till Windows 8.1. Ja, det som jag saknade är på plats igen, dvs snabbare genvägar till de mest använda funktionerna. Startknappen har kommit tillbaks fastän integrerat i Windows 8 användargränssnitt. Den som hade hoppats på en återgång till Windows 7's startknapp med dess struktur blir säkert besviken. Det jag hittills gillar bäst är höger menyn på startknappen, dvs när man klickar på startknappen med den högra musknappen. En väldig bra sammanfattning på genvägar till de mest använda funktionerna. Vad jag fortfarande saknar är att jag på egen hand kan gruppera mina applikationer i lättåtkomliga sidor. Idag är jag tvungen att bläddra mig förbi en massa program som jag sällan använder. Det finns ingen tydlig struktur på hur olika program, funktioner och applikationer grupperas. Säkert finns det möjligheter att anpassa gränssnittet efter mina behov men jag måste säga att de härför nödvändiga funktioner har lyckats gömma sig för mig mycket väl. Tidigare upplevde jag det som minst sagt besvärligt att pendla mellan skrivbordet och W8-applikationer, typ kartor, väder. musik etc. Det har nu blivit mycket enklare genom att miniatyrer på pågående applikationer visas när man pekar i vänstra övre hörnan. Sammanfattningsvis är jag ändå mycket nöjd med Windows 8 nu efter drygt 11 månader. Systemet är väldigt stabilt och klarar det mesta på egen hand. Man behöver definitivt inte vara någon datorexpert för att få systemet att rulla på ett optimalt sätt. Underhållet är helt automatiserat och antalet störningar och "tillbud" har kommit ner till ett minimum. Ok, nu saknas bara pekskärmen. Men det är väl bara en tidsfråga tills den blir standard på en modern dator. //Singha711 Ändrades Oktober 22, 2013 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd November 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd November 1, 2013 Har nu också uppgraderat till 8.1 och fick Windows egna startknapp som skickade mig tillbaka till metrogränssnittet, vilket jag absolut inte vill. Detta löstes med en uppdatering på Classic Shell som gav mig startknappen a la Windows 7, fler val fanns att tillgå. Mitt bildläsarprogram var inte längre kompatibel och jag hittade ingen ny uppdatering. Jag vill ha ett mycket snabbt program som öppnar upp bilderna fort och lite små redigeringsfunktioner. Använt en mycket gammal version av ACDSee just för snabbheten. Efter ett snabbsök på internet fann jag nu "FastStone" och detta gratisprogram verkar strålande. Snabbt och många kortkommandon till de nödvändigaste redigeringsåtgärderna. Annars får jag också hålla med Singha711, är mycket nöjd med Windows 8 även om jag inte använder appar och metrogränssnittet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Har nu också uppgraderat till 8.1 och fick Windows egna startknapp som skickade mig tillbaka till metrogränssnittet, vilket jag absolut inte vill. Detta löstes med en uppdatering på Classic Shell som gav mig startknappen a la Windows 7, fler val fanns att tillgå. Mitt bildläsarprogram var inte längre kompatibel och jag hittade ingen ny uppdatering. Jag vill ha ett mycket snabbt program som öppnar upp bilderna fort och lite små redigeringsfunktioner. Använt en mycket gammal version av ACDSee just för snabbheten. Efter ett snabbsök på internet fann jag nu "FastStone" och detta gratisprogram verkar strålande. Snabbt och många kortkommandon till de nödvändigaste redigeringsåtgärderna. Annars får jag också hålla med Singha711, är mycket nöjd med Windows 8 även om jag inte använder appar och metrogränssnittet. Bara en fråga, det fanns flera program ifrån FastStone, vilket valde du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd November 1, 2013 Trådstartare Dela Inlagd November 1, 2013 Bara en fråga, det fanns flera program ifrån FastStone, vilket valde du? FastStone Image Viewer 4.8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu