Jump to content
IGNORERAD

Windows 8, vad är bra?


Gorocco

Recommended Posts

Jag gjorde ett impulsköp av Windows 8 till ett mycket rabatterat pris för nån månad sen, i samband med ett nytt datorköp, för att man var nyfiken.

Har nu kört åttan över nån månad men kan inte fatta vad som är bättre än sjuan som jag är mycket nöjd med.

 

Eftersom jag inte har pekskärm utan kör åttan på en vanlig laptop så ser jag ingen fördel med nya gränssnittet Metro, som jag tror det heter.

Jag har alltid velat ha superkoll och snabb access till mina program, bilder och annat som jag använder ofta så jag lägger de på Quick Launch-menyn nedtill istället för som de vill på nya Start-menyn.

 

Redan i Windows 7 tror jag de tog bort Quick Launch-menyn som standard men det gick att lägga till den i efterhand och så har jag gjort både i sjuan och åttan.

 

Jag antar att en stor del förbättringar har gjorts från sjuan och som kanske inte syns utan ligger i bakgrunden och som påverkat säkerhet och stabilitet men skulle nu vilja ha era åsikter vad ni tycker är bättre i åttan än tidigare versioner.

 

Försöker att verkligen ge åttan en chans men ser inga förbättringar så hjälp eller stjälp mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • hasseigöteborg

    7

  • Tallviking

    7

  • Gorocco

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag uppdaterade mitt win7 till åttan för en billig penning och tycker det suger ordenligt.

Någon som vet om det går att backa tillbaka till sjuan igen??

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag uppdaterade mitt win7 till åttan för en billig penning och tycker det suger ordenligt.

Någon som vet om det går att backa tillbaka till sjuan igen??

 

Bara ladda hem en likvärdig Windows som satt där ursprungligen, bränna ut på skiva eller spara på usb och boota, står på klisterlappen tillsammans med OEM-koden som ska knackas in vilken version du har...

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

installerade windows 8 för ett tag sen, efter att ha testat i ca 1 timma så installerade jag windows 7 igen, tycker det va helt värdelöst...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha kört W8 i några månader rätt intensivt och i nätverk tillsammans med andra system (W7, WS2008, Linux etc) och enheter är mitt omdöme så här:

Minus:

  • Gränssnittet Metro är definitivt en belastning för den vane Windowsanvändaren. Avsaknad av startknappen/menyn känns tyngt framförallt för den som har många egna och tredjepartsapplikationer. Viss lättnad uppnås visserligen genom att lägga de vanligaste applikationer i snabbstartsfältet eller som skrivbordsikoner.
  • I praktiken används därför bara desktop-läge med snabbaccess till de vanligaste applikationer eftersom det är oerhört krångligt att köra tex Webbrowsern via Metro-Start och sedan välja en annan applikation eller ta sig tillbaks igen. Varje normal begåvad användare lägger därför någon form av snabbstart till de mest använda applikationer i desktop-läge. Och därmed är man i princip tillbaks på W7 fastän utan startknapp, dvs med mindre flexibilitet.
  • Använder man pekskärm blir det något enklare men det är ändå samma antal (mentala) steg som man måste laborera sig igenom. Överhuvud taget verkar en av syftena med W8 vara att motivera/tvinga(?) användare att snabbare överge den traditionella bildskärmen till förmån för en pekskärm. Och när pekskärmen är etablerad som standard kommer man att snabbt glömma bort hur finfördelat man kunde jobba med musen "förr i tiden" och ingen kommer att klaga på de snabbt växande antal steg man måste utföra för att komma fram till målet/applikationen. Detta ser vi ju redan på dagens "smartphones" där man tycks ha accepterat denna försämring i handhavande och kontroll.
  • Man skall ha klart för sig att det är främst ekonomin (=framtida intäkter) som numera driver gränssnittets utformning, hur idi*tiskt den än må uppfattas av användare. Det är ingen tillfällighet att de mest lukrativa applikationer ligger främst placerade för användarens uppmärksamhet. På samma sätt som man här och där endast kan komma till/från parkeringen genom vissa affärer i ett varuhus. Det är liksom inte meningen att användaren fritt och obehindrat skall kunna välja applikationer efter eget tycke utan att i princip ha tackat nej till ett antal "erbjudanden" först.

Plus:

  • W8 är snabbare och betydligt mera stabilt än sina föregångarna. I synnerhet har den notoriskt långsamma uppstarten blivit betydligt snabbare, samtidigt som det krävs mindre antal omstart efter systemändringar/uppdateringar. Process- och minneshantering har effektiviserats väsentligt och många fler underhållsaktiviteter har blivit automatiserade.
  • Resurs- och energiåtgång under vila är minimal, samtidigt som återgång till arbetsläge sker oerhört fort (ca. 1-2 sekunder). I praktiken sker ingen fördröjning vid återstart eftersom det tar längre tid att ange lösenordet. Tillsammans gör detta att man överhuvud taget inte behöver stänga av systemet mellan användandet av datorn förutom när man uppmanas att göra så efter vissa systemuppdateringar. På min laptop fäller jag bara ner skärmen när jag avslutar ett datorpass. Då tvingas datorn i viloläge. Vill jag återuppta datoraktiviteterna tar jag bara upp skärmen, klickar på musen/mousepad och anger lösenordet. Datorn är då ögonblickligen tillbaks där jag slutade förra gången. Det kan gå flera veckor tills jag behöver stänga ner datorn av den ena eller andra anledningen.
  • W8 i nätverk är det mest problemfria som jag hittills har upplevt. Nästan allt sköts automatiskt och systemet har en väsentligt förbättrat intelligens att på egen hand komma fram till den bästa lösningen. Och finns det oklarheter kvar så informeras användaren i lättförståelig form om vilka alternativ det finns att lösa uppkomna problem.

Mitt råd:

  • Alla de som redan har W8 installerat på sin maskin och är frustrerade över gränssnittet råder jag att stå ut med de uppenbara begränsningar och väga dem mot de likaså uppenbara fördelarna. Det är sammantaget mera tid (och nerver) som går åt genom instabila situationer, systemåterstart och annat krångel som W7 och XP fortfarande är behäftat med i jämförelse med W8. Det är ju dessutom ganska lätt att eliminera gränssnittets nackdelar genom att fixa snabbstartsalternativ i desktop-läge. Jag kan inte tänka mig att Microsoft inte tar hänsyn till den massiva kritiken mot gränssnittet och snart erbjuder erbjuder någon form av lösning/kompromiss.
  • De som inte har W8 installerat än och fortfarande kör W7 och inte ser sig själva sig datanördar rekommenderar jag att avvakta tills MIcrosoft kommer med ett mindre frustrerande gränssnitt (W9?). Det finns ingen anledning att plåga sig om man inte är lagt åt masokistiska hållet.
  • Alla de andra som tillbringar mycket tid framför datorn och/eller har ett visst teknisk intresse och tillhörande uthållighet rekommenderar jag att ge W8 en chans. Främst p.g.a. de massiva men osynliga fördelar som W8 ändå har. Förbättrat stabilitet och mindre krångel syns inte men de är ändå kvalitens adelsmärken och värda en (temporär) uppoffring.


//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många månader det tar innan man upptäcker en stor säkerhetslucka i W8

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv win 8 billigt (150:-) i samband med ny laptop.

Tar tid att lära sig nya utseändet och funktionerna. Helt anpassat för pekskärmar.

Jag installerade http://www.classicshell.net/ (gratis) och på det sättet fick tillbaka win 7 utseendet.

Kan nu behagligt använd båda versionerna och lugnt lära mig de nya i win 8.

Annars är win 8 snabbare, stabilt och lite bättre än win 7.

 

Jag kommer att behålla win8 och köra det som win7 utseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag köpte windows 8 samma dag den fanns att köpa. Och har kört den här i Thailand sedan dess. Dessutom har jag köpt licenser till 2 andra PC också. 

På dessa 2 maskiner köpte jag uppgraderingar mot orginal OS som fanns på maskinerna vid inköp. Men där jag senare köpt Windows 7 fullständig version. Så på detta sätt friställer jag dessa licenser vilket ju är ett bra sätt att samla på sig giltiga Windows licenser för framtida behov. 

 

Sedan till windows 8. Håller med föregående talare vad gäller stabilitet. Saknar inte startknappen då jag redan under windows 7 tiden körde dom flesta program direkt från aktivitetsfältet i windows 7 (det fält som ligger längst ner på skärmen).  Så i praktiken använde jag bara start i windows 7 när jag skulle stänga av datorn. 

I windows 8 använder jag dessutom dom versioner som körs på skrivbordet om det finns både skrivbordes och modernUI versioner (Crome, IE, Mail, Adobe osv)   

 

Har testat lite olika startknappar men dom har jag aldrig gillat särskilt mycket. Mest då dom vecklar ut startmenyerna på XP viss och inte håller startfältet i en storlek. Skall man köra uppackande startmenyer som ändå äter hela skärmen är ju nya ModernUI lika bra fast den tar hela skärmen med en gång.   

Men den jag tycker bäst om om man nu skall ha en sä är det nog Pokki. Den fick stanna kvar installerad. Och används iallafall när jag stänger av datorn.  

 

Sedan den nya startmenyn. Skall man använda denna så är nog städa AoO. Man skall nog på den första skärmen bara ha dom program man använder ibland. Resten kan man ju sedan få fram med  högerklick på Modern UI.

Jo man har ju fått lust att prova lite olika appar av dom som ligger i store.  Och detta tycker jag fungerar ganska bra. Men som sagt. Det är ju bara en extratjänst då man kan klara sig utan alla dessa appar. Frågan är väl bara hur länge det dröjer innan dessa program tar överhand. För utbudet av program går ju ganska snabbt.

Sedan tycker jag nog att Windows sätt att hantera program i helskärms mode slår både Android och Apple IOS med hästlängder. Det är ju riktig multitasking, Och dessutom kan man ha 2 appar på skärmen samtidigt. (den ena får ca 10-15 % av skärmen till höger eller vänster).  

 

Sedan är jag nog en av dom som ganska snart kommer att ha en platta med Windows 8 (inte RT dock) eller en hybriddator. Så att välja sig vid 8'an ser jag nog som lika bra. För här ser jag nog en hel del goddisar att ha detta på en platta jämfört med både IOS och Andriodplattor.  

 

Och summa summarum. Efter dessa 3 månader med Windows 8 så funderar jag nog inte längre på hur man skall hoppa runt mellan program (Helskärm och skrivbord). utan det sitter liksom i fingrarna (läs musen). 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv win 8 billigt (150:-) i samband med ny laptop.

Tar tid att lära sig nya utseändet och funktionerna. Helt anpassat för pekskärmar.

Jag installerade http://www.classicshell.net/ (gratis) och på det sättet fick tillbaka win 7 utseendet.

Kan nu behagligt använd båda versionerna och lugnt lära mig de nya i win 8.

Annars är win 8 snabbare, stabilt och lite bättre än win 7.

 

Jag kommer att behålla win8 och köra det som win7 utseende.

Det där var nåt nytt som måste testas..tack för tipset.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte w8 häromdan och installerade parallelt med w7, vid uppstart väljer man vilket man vill köra. Det krävs dock en andra partition eller hd för att göra en sådan installation. Detta fixas lätt med t ex MiniToolPartitionWizard. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista is a shit!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker singa711's inlägg säjer allt. Lite tålamod så ordnar det sej. Blir trycket för stort måste nog pyttemjuk krypa till korset och ordna till något mer användarvänligt.

 

Ha en trevlig lördag önskar Lelle

 

PS minns fortfarande helvetet när Windows95 kom, och det överlevde man! DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker singa711's inlägg säjer allt. Lite tålamod så ordnar det sej. Blir trycket för stort måste nog pyttemjuk krypa till korset och ordna till något mer användarvänligt.

 

Ha en trevlig lördag önskar Lelle

 

PS minns fortfarande helvetet när Windows95 kom, och det överlevde man! DS

 

Det upphör aldrig att förbluffa mig när Windowsanvändare saktmodigt deklarerar att det går att överleva helvetet.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är bättre än Vista som jag körde innan uppgradering, men det är fortfarande ett ljusår ifrån att bli användarvänligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 8 är inte dåligt. Det fungerar bra under emulator på min MacBook Pro.

 

Men jag föredrar trots det OS X.

 

Och jag kan förstå att många XP-användare inte känner sig riktigt hemma med Windows 8.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick Win 8 på min nya notebook men då fungerade inte med mina Logitech högtalare (Z-2300 supporterades inte) så det blev till att ominstallera Win 7.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra uttömmande svar Singha711, det är ungefär den bilden jag har med. :14:

 

Sudden, ditt tips ska jag titta på senare. :thumbsup:

 

hasseigöteborg, bra feedback. :14:

 

 

Jag hade hoppats att någon skulle komma med:

"Har du helt missat att man kan..." och sen upptäcker jag någon ny funktion som gör mig lyrisk, men men.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Det upphör aldrig att förbluffa mig när Windowsanvändare saktmodigt deklarerar att det går att överleva helvetet.

 

Herr Chang har talat.

Jag har ju en del äldre som gått över till Windows 8. Desstom har jag några som gått till OS X. 

 

Och man kan lätt sammanfatta med att övergången till windows 8 var en barnlek jämfört med övergången till  OS X. Och nu pratar vi äldre människor. 

Och OS X har ju ingen startknapp heller. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det upphör aldrig att förbluffa mig när Windowsanvändare saktmodigt deklarerar att det går att överleva helvetet.

 

Herr Chang har talat.

Nja, i den fria världen behöver man inte svälja allt med hull och hår.. Det är tillåtet att vara kritisk mot saker och ting när man inte tillhör någon sekt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, i den fria världen behöver man inte svälja allt med hull och hår.. Det är tillåtet att vara kritisk mot saker och ting när man inte tillhör någon sekt :wink:

 

Det är tillåtet att vara kritisk? Du tycker det är bra att man är kritisk? Det tyder inte på några problem?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju en del äldre som gått över till Windows 8. Desstom har jag några som gått till OS X. 

 

Och man kan lätt sammanfatta med att övergången till windows 8 var en barnlek jämfört med övergången till  OS X. Och nu pratar vi äldre människor. 

Och OS X har ju ingen startknapp heller. 

 

hf

 

Jaha, det var ju en stor nyhet att det är lättare att byta Windowsversion än att gå över till OS X.

 

OS X har en motsvarighet till startknapp, men den används inte till att stänga av datorn...

 

Vad tror du om äldre människor som i huvudsak använt Mac OS större delen av sitt liv skulle säga om att byta till Windows? Vilket otroligt löjligt argument du framför...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det var ju en stor nyhet att det är lättare att byta Windowsversion än att gå över till OS X.

 

OS X har en motsvarighet till startknapp, men den används inte till att stänga av datorn...

 

Vad tror du om äldre människor som i huvudsak använt Mac OS större delen av sitt liv skulle säga om att byta till Windows? Vilket otroligt löjligt argument du framför...

 

Herr Chang har talat.

 

Var hade du tänkt hitta sådana människor ?? :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OS X har en motsvarighet till startknapp, men den används inte till att stänga av datorn...
 

 

Haha! Morsan spydde galla över detta när jag förklarade hur man stänger ner Windows. Själv hade jag inte tänkt på det men måste hålla med om att det inte är särskilt logiskt att man ska trycka på start för att stänga av.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Haha! Morsan spydde galla över detta när jag förklarade hur man stänger ner Windows. Själv hade jag inte tänkt på det men måste hålla med om att det inte är särskilt logiskt att man ska trycka på start för att stänga av.

Därför har väl den nu utdöende knappen som kallas "start" sedan windows XP egentligen kallats windowsknappen. Det var bara i Windows 95 den hette start. 

 

Men som vanligt. Det gamla håller i sig. 

 

Sedan är det ju så att Microsoft aldrig tjänat några stora pengar på uppdateringar. Privatanvändare har nog en lägre utbytesfrekvens än 2%. (för visso var den högre från vista till W7 men det var ju av andra anledningar). 

Utan privatanvändarna byter oftast Windows version när man byter dator sådär vart 3-5 år. 

 

Därför är det så roligt när man läser pressen om att ingen uppgraderar. Trots att man nästan slagit rekord denna gång pga ett billigt pris under en period. 

Detta är nog det MS hade räknat med och det ligger fult enligt planen. 

 

Vad gäller företag så har ju många lite större företag selectavtal. Så då betalar kunderna en summa per klient för licenser, support osv och kan köra vad dom vill. Så om företaget uppgraderar (vilket dom kommer att göra när dom är mogna för det) så blir det inte någon extra förtjänst för MS. 

 

Utan det som MS tjänar penhar på (gällande windows) är när man köper en ny dator. Och här är det kanske inte konjunktur just nu för att det skall sälja en massa nytt. 

Det märker ju både MS och Apple när det gäller desktops och bärbart. OS X hade ju faktiskt en sämre utveckling i än Windows under förra året. 

 

Men sedan när det börjar röra på sig så finns det ju en potential att sälja en hel den Windows 8 då detta OS öppnar för mycket ny hårdvara typ touchskärm, touch mouse, touch paneler mm. 

 

Det som jag tror mest på är nog dock dom surfplattor som alla IT avdelningar längtar efter nu börjar dyka upp. Och då pratar jag dom plattor som har Intel processor och riktiga Windows 8 pro.  

I julas hade jag en  http://www8.hp.com/ie/en/ad/elitepad/overview.html?fb_action_ids=483424751721426&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366 i min hand en stund. 

 

För en IT avdelning med ett färdigt system för att hantera sina PC vad gäller säkerhet, rättigheter osv. så tar det max en timma och sedan är denna enhet inlagd i samma miljö. 

Man kan prata Andriod och IOS och BYOD hur mycket man vill. Men skall man ha säkerhet i detta på ett stort bolag så kostar det miljontals kronor. 

 

Och sedan tror jag även på dessa nya Hybrider som är ett mellanting av platta och dator. När man reser klarar man sig med en burk i väskan. Istället för som man ser på flygplatser alla som plockar upp både företagets bärbara och den privata plattan när man är ute och reser. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför har väl den nu utdöende knappen som kallas "start" sedan windows XP egentligen kallats windowsknappen. Det var bara i Windows 95 den hette start. 

 

Men som vanligt. Det gamla håller i sig. 

 

 

Nja, det var väl först med Vista som det inte stod "Start" med stora bokstäver på knappen?

 

 

 

En utmaning som alla står inför när man försöker gifta samman plattor/touchgränssnitt och traditionella datorer/gränssnitt är att samma gränssnitt faktiskt inte är effektiva i den "motsatta" miljön. Om jag har en hybrid vill jag kunna köra samma program oavsett vilket läge som jag använder och då måste programmen på något sätt anpassa sina gränssnitt dynamiskt efter inmatningsmöjligheterna.

 

Kopplar jag in musen vill jag kunna ha pixelprecision i gränssnitt och för inmatning utan att behöva starta om programmet. Ett annat exempel kan vara att man redigerar en presentation i PowerPoint på kontoret och slår igen datorn, sedan kanske man plockar upp hybriden igen för att fortsätta i TV-soffan, men denna gång utan tangentbord och touchpad/mus inkopplade. Då vill man inte bli fast i ett oanvändbart gränssnitt. I princip blir mjukvarutillverkare tvungna att förse kunderna med två versioner av sina program, två gränssnitt som ska kunna växlas mellan dynamiskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...