Jump to content
IGNORERAD

Konstigt vin


scorpio63

Recommended Posts

Jag fick ett par kassar äpplen av en vän.
Det skulle naturligtvis göras vin på dom hade jag tänkt, men det ena bromsade det andra å sedan hade jag en massa äppelklyftor
i kylen som höll på att ruttna. (min söta fru hackade naturligtvis upp dom direkt innan jag hann stoppa henne).
Hur det än var så var vi för en gångs skull på coop och jag sprang på en vinhink, jag talade då om för henne att det var en sån här jag saknade för äpplena. (mutter, mutter, jaja)
Så jag tänkte att jag köper den här för framtida bruk, men så tittar jag ner en hylla och ser vinsatser, Rulles 7dagars och
Rulles 14 dagars rioja.
Rioja låter ju kalas. det provar vi.
Glad i hågen så kommer man hem och öppnar paketen.
Rengör med blablabla, tänk på blablabla, vi garanterar produkten så länge som blablabla osv.
Ny hink är väl ren, här tjafsar vi inget, häller i dunken med druvsaft och ser att man ska fylla på lite socker och 23L vatten.
Jag läser faktiskt att man kan fylla på 0.5kg socker om man vill ha en högre alkoholhalt, (jag har mycket socker).
23 liter vatten??? det är säkert bättre med 20 tycker jag.
 
Det bubblade som fan i en vecka, sedan var det sporadiskt, sedan glömde jag bort det..
3v från start så tänkte jag att jag skulle ta reda på det, men vart är resten av prylarna.
Jag hittar inte jässtopp, klarning och Rioja essansen...
 
Ingen vet.
 
Veckan efter ger jag upp och köper jässtopp å klarning på en butik.
Jasså, såna där påsarna slängde jag.
 
Där ser man.
20130125_201433_zps05e90a91.jpg
20130125_201422_zps1010e290.jpg
20130125_201411_zps72275a1f.jpg
 
Hur smakade det då.
Jag kan bedöma det som mustigt med en stark smörsmak, måste drickas iskallt.
 
Egentligen skitäckligt,men det var snygg färg.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smarrigt

post-3485-0-22369500-1359146871.gif

post-3485-0-22369500-1359146871.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag fick ett par kassar äpplen av en vän.
Det skulle naturligtvis göras vin på dom hade jag tänkt, men det ena bromsade det andra å sedan hade jag en massa äppelklyftor
i kylen som höll på att ruttna. (min söta fru hackade naturligtvis upp dom direkt innan jag hann stoppa henne).
Hur det än var så var vi för en gångs skull på coop och jag sprang på en vinhink, jag talade då om för henne att det var en sån här jag saknade för äpplena. (mutter, mutter, jaja)
Så jag tänkte att jag köper den här för framtida bruk, men så tittar jag ner en hylla och ser vinsatser, Rulles 7dagars och
Rulles 14 dagars rioja.
Rioja låter ju kalas. det provar vi.
Glad i hågen så kommer man hem och öppnar paketen.
Rengör med blablabla, tänk på blablabla, vi garanterar produkten så länge som blablabla osv.
Ny hink är väl ren, här tjafsar vi inget, häller i dunken med druvsaft och ser att man ska fylla på lite socker och 23L vatten.
Jag läser faktiskt att man kan fylla på 0.5kg socker om man vill ha en högre alkoholhalt, (jag har mycket socker).
23 liter vatten??? det är säkert bättre med 20 tycker jag.
 
Det bubblade som fan i en vecka, sedan var det sporadiskt, sedan glömde jag bort det..
3v från start så tänkte jag att jag skulle ta reda på det, men vart är resten av prylarna.
Jag hittar inte jässtopp, klarning och Rioja essansen...
 
Ingen vet.
 
Veckan efter ger jag upp och köper jässtopp å klarning på en butik.
Jasså, såna där påsarna slängde jag.
 
Där ser man.
20130125_201433_zps05e90a91.jpg
20130125_201422_zps1010e290.jpg
20130125_201411_zps72275a1f.jpg
 
Hur smakade det då.
Jag kan bedöma det som mustigt med en stark smörsmak, måste drickas iskallt.
 
Egentligen skitäckligt,men det var snygg färg.

 

 

Jag har gjort en hel del vin av frukt och bär, om det inte smakar bra när det är färdigt så låt flaskorna ligga några år så ska du se att smaken brukar bli bättre.

Det är ändå ingen större idé att dricka det om det inte smakar bra, så testa en flaska om ett år och se vad du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen in i vinbryggarklubben, du är i fint sällskap. 

Det brukar underlätta lite om man har lite innanför västen innan man tar sitt första glas.

Annars kan man alltid blanda i lite läsk i det eller bränna sprit på mäsken. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hu Jeda mig för dessa brygder...

Sista året i gymnasiet och lumpartiden präglades av dessa kemikalieviner ..

Aldrig mer säger jag.. Men ett riktigt fruktvin skulle va roligt att prova på att brygga när andan faller på..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Frys vinet först kör det sedan i mikro tills det blir 18-20 grader. Häll över vinet sakta slaget som blir kvar kastar du och sedan har du ett mycket bättre vin.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...