Jump to content
IGNORERAD

Apan känner ingen, alla känner apan...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Bra ide! Men Mercedes heter väl Benn egenligen?

Med vänlig hälsning,

Visst är det så!

Bara att man kommer ihåg att säga "rot Benn" annars får man kanske en krympling sprit.

Vem vet du kanske får en liten vodka si fa om du säger "benn"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    4

  • Kenneth4618

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

  • Nonki

    2

Mest aktiva i denna tråd

När jag först flyttade in här i Huay Khwang så skulle jag köpa en flaska vodka och sa så tydligt som möjligt "Vodka Gilbeys" och ingen förstod!!

Nu frågar kassörskan alltid mig Vodka Si Fa(blå vodkan) eller vodka ha? ( femte på hyllan) Så fort jag närmar mig oberoende av veckodag... Men fortfarande är det ingen av dom som förstår mig om jag säger Vodka Gilbeys...

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

Har jag

Vem har lärt si något?

Med vänlig hälsning,

Det är jättesvårt för västerlänningar att få fram det exakta tonläget. Thailändska är ett tonalspråk med fem olika tonlägen, normal ton, låg ton sjunkande ton stigande ton och hög ton. Det innebär att ett och samma ord kan ha fem olika betydelser beroende på hur man "tonerar" det. Så med fel ton kan man istället för att säga kom,(มา maa) kan man säga (หมา măa) eller tex (ม้า  máa)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättesvårt för västerlänningar att få fram det exakta tonläget. Thailändska är ett tonalspråk med fem olika tonlägen, normal ton, låg ton sjunkande ton stigande ton och hög ton. Det innebär att ett och samma ord kan ha fem olika betydelser beroende på hur man "tonerar" det. Så med fel ton kan man istället för att säga kom,(มา maa) kan man säga (หมา măa) eller tex (ม้า  máa)

 

 

Jag brukar hamna hos både hundar, doktorer och grytor förrutom de du mämnt när jag pratar "maa". :ok:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Peka med hela handen. Då visar man att man är sann Svensk och beslutsam :)

 Det gjorde vi i Amoy 1977 när vi ente kunde kinesiska å di ente kunna engelska .- Men vi fick våra 10 flaskor gin, å då gick det ett sus genom kunderna i affären, di hadde aldri vart me om att någon köba 10 flarror på en gång :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det gjorde vi i Amoy 1977 när vi ente kunde kinesiska å di ente kunna engelska .- Men vi fick våra 10 flaskor gin, å då gick det ett sus genom kunderna i affären, di hadde aldri vart me om att någon köba 10 flarror på en gång :thumbsup:

Japp de har ju inte 5dagars vecka som vi med långhelg stackarna.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...