Jump to content
IGNORERAD

Har din hund blivit stulen?


Michael Topffer

Recommended Posts

Michael Topffer

Hej alla!

 

 

I thailändsk press har det nyligen skrivits en del om ligor i Thailand som samlar in lösspringande gathundar. Dessa transportera upp till nordöstra Isaan, mot Mekong, där de smugglas över gränsen till Laos och in i Vietnam där de slaktas och säljs på marknaden, för att ätas som delikatess.

 

Men då det börjar bli ont om gathundar på sina håll i Thailand, finns många rapporter om människors privata hundar, alltså husdjur, som stjäls av dessa ligor.

 

Eftersom jag jobbar med ett reportage om detta för tidningen Expressen undrar jag helt sonika: Är du svensk - eller norsk - och du bor i Thailand, och har fått din hund stulen, och du misstänker att en hundfångarliga kan ligga bakom... och om du har lust att berätta om detta, kontakta i sådana fall mig på:

 

michael.topffer@expressen.se

 

Kommentera gärna inlägget med era erfarenheter, men undvik tröttsamma kommentarer om att "alla  journalister är dumma i huvudet, känner inte till det 'verkliga' Thailand och skriver bara en massa skit". Jag följer regelbundet MPR och vet att debatter ofta spårar ur.

 

Hälsn,

 

Michael Töpffer

Expressen, Bangkok

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • Moipenyang

    3

  • janne_h

    2

  • Bananen

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har svårt att se någon brist på gatuhundar här i Lampang.

Däremot är det ju svårt att veta vilka hundar som har någon som tar hand om dom och vilka som är äkta gatuhundar.

Tar ett par veckors boende på plats innan man ser vilka som ställer ut mat och vatten till vilka hundar och ibland tvättar dom.

Ibland får hundar mat och vatten från flera olika hushåll.

Dom som åker runt och plockar upp hundar plockar nog bara upp det dom kan tag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur mycket gatuhundar det finns nu för tiden, tycker alla jag ser verkar ha ägare, i varje fall här i Udon Thani.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag tycker att alla  journalister är dumma i huvudet, och känner inte till det 'verkliga' Thailand och skriver bara en massa skit för att sälja lösnummer.

 

 

Ska man skriva om Thailand så kanske man kan göra jobbet själv, dvs bo i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

 

 

I thailändsk press har det nyligen skrivits en del om ligor i Thailand som samlar in lösspringande gathundar. Dessa transportera upp till nordöstra Isaan, mot Mekong, där de smugglas över gränsen till Laos och in i Vietnam där de slaktas och säljs på marknaden, för att ätas som delikatess.

 

Men då det börjar bli ont om gathundar på sina håll i Thailand, finns många rapporter om människors privata hundar, alltså husdjur, som stjäls av dessa ligor.

 

Eftersom jag jobbar med ett reportage om detta för tidningen Expressen undrar jag helt sonika: Är du svensk - eller norsk - och du bor i Thailand, och har fått din hund stulen, och du misstänker att en hundfångarliga kan ligga bakom... och om du har lust att berätta om detta, kontakta i sådana fall mig på:

 

michael.topffer@expressen.se

 

Kommentera gärna inlägget med era erfarenheter, men undvik tröttsamma kommentarer om att "alla  journalister är dumma i huvudet, känner inte till det 'verkliga' Thailand och skriver bara en massa skit". Jag följer regelbundet MPR och vet att debatter ofta spårar ur.

 

Hälsn,

 

Michael Töpffer

Expressen, Bangkok

Så ni ska nu göra nån typ av snyfthistoria om nån svensk som misstänker att han har fått sitt husdjur stulet i hemska Thailand, har intresset för prostitution och pedofili svalnat bland läsarna.

 

Varför inte testa på att skriva lite positiva artiklar om Thailand, och inte bara lyfta fram det negativa?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man skriva om Thailand så kanske man kan göra jobbet själv, dvs bo i Thailand!

 

Slår man på google på TS så är han ju korrespondent i Bangkok för Expressen.

 

Och helt klart är ju att det förekommer stölder av hundar i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår man på google på TS så är han ju korrespondent i Bangkok för Expressen.

 

Och helt klart är ju att det förekommer stölder av hundar i Thailand.

visst gör det det.

http://veracitystew.com/2011/08/15/heartbreaking-over-1000-dogs-sold-as-food-rescued-from-slaughter-video/

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Slår man på google på TS så är han ju korrespondent i Bangkok för Expressen.

 

Och helt klart är ju att det förekommer stölder av hundar i Thailand.

 

 

Tittar man på förekomsten av övervaknings kameror, galler för fönster och murar/staket med ingjutet glas-skärvor eller taggar överst så måste Thailands befolkning bestå till stor del av tjuvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte men nån jävel äter hundar här..de skänkte två av våra då de bet grannungarna i arslet o d blev skulle blivit

dyrt i längden me alla skadestånd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man på förekomsten av övervaknings kameror, galler för fönster och murar/staket med ingjutet glas-skärvor eller taggar överst så måste Thailands befolkning bestå till stor del av tjuvar!

I alla fall tror dom som satt upp dylika runt huset det.

Men sen kan man diskutera i relativitetstal. Och där tror jag det är värre i Sverige. Om man bortser från TS fråga om hundar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför det skall vara så tabubelagt att äta hundkött.

Det förstår inte jag heller. Men är det verkligen så tabubelagt ?

Det jag vänder mig emot är den vedervärdiga hanteringen av hundarna innan de slaktas. Det har ju funnits några reportage om detta, där man sett hur de slängt in hundarna i trånga burar så att de staplats ovanpå varandra bokstavligen, utan tillgång till vatten och dessutom i den hettan...ja det finns ju inte ord för att beskriva vad man känner inför detta.

Men annars, om man visste att en hund inte hanterats så innan slakt, så skulle inte jag ha något problem med att smaka på sådant kött. Förresten, det har man kanske redan gjort utan att veta det. T.ex. på någon hål i väggen-restaurang. Ibland kan ju köttet vara lite segt, vilket jag läst att hundkött kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det förstår inte jag heller. Men är det verkligen så tabubelagt ?

Det jag vänder mig emot är den vedervärdiga hanteringen av hundarna innan de slaktas. Det har ju funnits några reportage om detta, där man sett hur de slängt in hundarna i trånga burar så att de staplats ovanpå varandra bokstavligen, utan tillgång till vatten och dessutom i den hettan...ja det finns ju inte ord för att beskriva vad man känner inför detta.

Men annars, om man visste att en hund inte hanterats så innan slakt, så skulle inte jag ha något problem med att smaka på sådant kött. Förresten, det har man kanske redan gjort utan att veta det. T.ex. på någon hål i väggen-restaurang. Ibland kan ju köttet vara lite segt, vilket jag läst att hundkött kan vara.

 

 

 

Tittar man på en pickis med en massa grisburar så finns inte en chans för grisen att röra sej, det finns inte heller något vatten och hettan är den samma så vad skulle skillnaden vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man på förekomsten av övervaknings kameror, galler för fönster och murar/staket med ingjutet glas-skärvor eller taggar överst så måste Thailands befolkning bestå till stor del av tjuvar!

Nja nu är du ute o cyklar som vanligt..glasskärvor förekommer inte i sverige bara pga av det är straffbart för dig som husägare

själv om tjuven skadar sig. I Thailand gäller som nam na...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni ska nu göra nån typ av snyfthistoria om nån svensk som misstänker att han har fått sitt husdjur stulet i hemska Thailand, har intresset för prostitution och pedofili svalnat bland läsarna.

 

Varför inte testa på att skriva lite positiva artiklar om Thailand, och inte bara lyfta fram det negativa?

Det ända som är intressant för tidningen i detta fall är en smaskig löpsedel som säljer lösnummer. Tänk er själva en löpsedel med texten "Hundar stjäls i turistparadiset Phuket för att ätas i grannlandet Laos" eller någon liknade text.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nja nu är du ute o cyklar som vanligt..glasskärvor förekommer inte i sverige bara pga av det är straffbart för dig som husägare

själv om tjuven skadar sig. I Thailand gäller som nam na...

 

Vem har pratat om sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
I alla fall tror dom som satt upp dylika runt huset det.

Men sen kan man diskutera i relativitetstal. Och där tror jag det är värre i Sverige. Om man bortser från TS fråga om hundar.

 

 

Eller så är det:

Som man känner sej själv så känner man andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

I frugans hemby säljer dom hundarna till hundrestaurangen i Ban Tham. Dagens avlivade hundars huvuden sätts upp på väggen, lite makabert men dom som gillar vovve bryr sig inte och det verkar vara en hel del runtikring. Helst svarta hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ända som är intressant för tidningen i detta fall är en smaskig löpsedel som säljer lösnummer. Tänk er själva en löpsedel med texten "Hundar stjäls i turistparadiset Phuket för att ätas i grannlandet Laos" eller någon liknade text.

Trodde det var deras jobb att skriva så de får sälja massa lösnummer, gör dom inte det så får dom nog sparken. Att det sedan finns människor som är dumma nog att köpa skiten kan man väl inte skylla på reportern.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var deras jobb att skriva så de får sälja massa lösnummer, gör dom inte det så får dom nog sparken. Att det sedan finns människor som är dumma nog att köpa skiten kan man väl inte skylla på reportern.

Jo visst är det  för att sälja, för inte är det att dom tycker synd om hundarna som sitter i trånga burar under långa transporter.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man på en pickis med en massa grisburar så finns inte en chans för grisen att röra sej, det finns inte heller något vatten och hettan är den samma så vad skulle skillnaden vara?

Ingen alls skillnad, jag har sett även detta i olika varianter, det är lika vedervärdigt. Har många gånger tänkt på vad man skulle vilja göra mot dessa som gör sig skyldiga till sådant, om man hade haft makt till det.

Detta förekommer ju helt öppet i Asien. Tyvärr är vi inte så mycket bättre i Europa, men här sker det inte lika öppet.

Hur som helst, djurplågare borde utsättas för lika behandling, som de utsätter djuren för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår inte jag heller. Men är det verkligen så tabubelagt ?

Det jag vänder mig emot är den vedervärdiga hanteringen av hundarna innan de slaktas. Det har ju funnits några reportage om detta, där man sett hur de slängt in hundarna i trånga burar så att de staplats ovanpå varandra bokstavligen, utan tillgång till vatten och dessutom i den hettan...ja det finns ju inte ord för att beskriva vad man känner inför detta.

Men annars, om man visste att en hund inte hanterats så innan slakt, så skulle inte jag ha något problem med att smaka på sådant kött. Förresten, det har man kanske redan gjort utan att veta det. T.ex. på någon hål i väggen-restaurang. Ibland kan ju köttet vara lite segt, vilket jag läst att hundkött kan vara.

 

Jag får intrycket av att det är tabubelagt i alla fall i västvärlden, dvs hunden människan bästa vän osv. 

Det är väl tom förbjudet att sälja/servera hundkött i Thailand och på de ställen där det förekommer så anänder man sig av inofficiella koder.

 

Därmed inte sagt att man skall stjäla hundar eller behandla dem inhumant innan slakt men med tanke på hur djurhanteringen sker inom EU med bussning av kreatur så skall vi nog inte slå oss för bröstet.

 

Men med en någorlunda vettig hantering så kan det ju vara en lösning på problemet med alla de gathundar som far illa eller dumpas på tempel när ägarna tröttnar.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan skriva att Kjell Berquists hund blev uppäten, då säljer det nog! Ok, skämt å sido men visst äter dom även katter där borta? :not_i:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arroj maak löööj!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I frugans hemby säljer dom hundarna till hundrestaurangen i Ban Tham. Dagens avlivade hundars huvuden sätts upp på väggen, lite makabert men dom som gillar vovve bryr sig inte och det verkar vara en hel del runtikring. Helst svarta hundar.

 

I Kina är det vit päls som gäller, smakar bäst enligt min källa.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...